Mina egna synpunkter på ubuntu-se.org-forumet.

Diskussion gällande forumet
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Mina egna synpunkter på ubuntu-se.org-forumet.

Inlägg av Rune.K »

Grön Göling skrev:
Rune.K skrev: Nummer två är att det borde finnas en "sitemap" för det här forumet.
För att underlätta för nykomlingar att hitta rätt...
YES....yesyesyesyesyes........!!!!!!!!

Det här höll jag på och tjatade om för över ett år sen. Äntligen någon mer som är på min linje! ;D
Det jag dessutom ville ha var en site-map, fast jag kunde inte såna fina ord då utan kallade det för någon sorts variant på katalogträdet, för varje individuell forumdel i de fall det var nödvändigt (de mer tekniska bitarna). Då kanske t.o.m. jag :P skulle ha läst dem, om jag bara haft en bättre möjlighet att hitta fram.
Tack Grön Göling! nu är det 2 som håller med mej om att det behövs en "sitemap".

I ett bra forum SKA det vara lätt att hitta i, även för nykomlingar.
Och ett bra forum kan vara bra marknadsföring för Ubuntu och Linux...
#rune
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

"Fria program och standarder" kanske?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:"Fria program och standarder" kanske?
Men då stänger man ute frågor om Realplayer, Flash (jag menar originalen) och allt om propritära drivrutiner med mera.
(hur stavas propritära ???)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
upnorth skrev:"Fria program och standarder" kanske?
Men då stänger man ute frågor om Realplayer, Flash (jag menar originalen) och allt om propritära drivrutiner med mera.
(hur stavas propritära ???)
Då kan man ju ha tavlan "Stängda program och standarder" också. Det blir ju iofs sjukt opedagogiskt med sådana hær namn då man måste veta saker om det man ska fråga om ær øppet eller inte...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Varför inte "Allmänna Linuxfrågor" ?

Den rubriken omfattar allt som har med Linux att göra, både fria och ofria program.

Är man intresserad av att enbart använda fria program så finns Gobuntu.
Jag tvivlar att medelsvensson bryr sej om han använder ett fritt eller ofritt program.
Och det är väl en av målgrupperna................... ???
#rune
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tja, jag vet inte hur många som har frågor om Linux-kärnan iofs ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag skrev i min ursprungliga fråga:

"
Nummer två är att det borde finnas en "sitemap" för det här forumet.
För att underlätta för nykomlingar att hitta rätt...
"

Är det verkligen inte fler som nappar på det förslaget?
#rune
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Visst, en sitemap är alltid bra, men jag tror att de flesta hittar här så det kanske inte finns ett så stort behov?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

upnorth skrev:Visst, en sitemap är alltid bra, men jag tror att de flesta hittar här så det kanske inte finns ett så stort behov?
Hoppas verkligen att du driver med mej...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rune.K skrev:
upnorth skrev:Visst, en sitemap är alltid bra, men jag tror att de flesta hittar här så det kanske inte finns ett så stort behov?
Hoppas verkligen att du driver med mej...
Inte ett dugg, problemet är väl snarare att det vid första anblick kan vara svårt att avgöra var ens fråga hör hemma, men man ser ju varenda tavla på indexsidan.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Ursäkta en dum fråga, men vad är meningen med en sitemap här?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

1. Vi är totalt 3 stycken som deltagit i diskussionen, tänker du döma hela forumet efter resultatet?
2. Jag läste faktiskt artikeln du länkade till men fattar inte vad du syftar på med "cool kids", tycker du att jag är arrogant eller något, förutom någon enstaka smiley har jag ju bara kommit med vanliga motargument?
3. Länken till stripen fungerar inte för mig så den metaforen gick inte heller fram.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Okej, en liten fråga här då - om det stora flertalet lyckats knäcka livets gåtor och på något mysko sätt lärt sig hitta på forumet, ska man då skita i den lilla minoriteten? Den som tragglar och tragglar och känner sig alltmer som mindre vetande och sedan bara ger upp och struntar i alltihop? Är det så man ska behandla intresserade och potentiella användare kanske? Bara för att flertalet lyckats lösa koden? :P
Rune.K skrev:Nu har jag förstått var nivån ligger på ubuntu-se.org forumet.

#rune
Nääää! Ge inte upp nu! Låt minoriteten växa till sig istället. Ajj äm oidh jo!!
pun skrev:Jag var tvungen att kolla vad Shitstorm är för nåt....

http://www.urbandictionary.com/define.p ... =shitstorm
5. shitstorm
15 up, 13 downlove ithate it

A discussion about something totally pointless and inane that got out of hand and now consists of people fighting over nothing.
Basically like a flamewar, just that the discussion itself, as well as the participants, are so utterly stupid that it's impossible to put into words. Shitstorms like these always tend to be really easy to start, even when you don't want it - just like an avalanche, one false step (or word) can be enough to set free a shitstorm of epic proportions. One easy example for this is the ongoing console-fanyboy war.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Detta meddelande är kontrollerat av NSA (i smyg)

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Bäste p(l)un,

Alla besitter inte det stora kunnande och de insikter som du har. De är därför inte ett dugg dummare än du. Jag anser ditt inlägg vara en förolämpning mot ganska många på forumet och totalt onödigt i sammanhanget..
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Grön Göling skrev: Nääää! Ge inte upp nu! Låt minoriteten växa till sig istället. Ajj äm oidh jo!!
Jag ger aldrig upp, men ibland får man tänka långsiktigt, kanske en 5-årsplan om det med sitemapen...
Återkommer på söndag kväll.

Ha en bra helg allihopa!
mvh rune
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Build your Site Map online.

http://www.xml-sitemaps.com/

Så avslutar vi tråden.

Max

;D
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

upnorth skrev:pun, finns det några hetsiga diskussioner i det här forumet som faktiskt inte flyttats till debatt, eller vad är problemet?
Det stora problemet är att man "ältar" ju om samma saker i det oändliga...leder ingen vart.

Sedan utnyttjar några som egentligen inte ger Ubuntu fem öre den här situationen. De använder inte Ubuntu
och har andra målsättningar, ställer ofta enbart till med oreda i supporttrådar.

Det är mycket enkelt att genomskåda vilka det är också.

Om man jämför med U-F så nyttjar deras moderatorer "Recurring discussions" samt "Debatt" för att
inte förgifta forumet. Disttugg flyttas obönhörligen till undertavlan för andra distar.

Säkert hälften av alla trådar under Ubuntu Sverige är ju totalt improduktiva samt rena "Shitstormar"...

Ubuntu är värt bättre....

Sen är det Svenska Linuxföreningens sak att se till att det finns en allmän diskussionplats för "ditt o datt".

Ubuntu Sverige ska INTE vara tummelplats för Ubuntuhatare och reaktionärer.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Skyll inte allt på pun nu, uonorth frågade och han var tvungen att svara. 8)

Finns ett par trådar om just att göra ubuntu-se mer ubuntu och slopa lite sektioner, men det vill inte regeringen.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Personligen tycker jag att ämen (ev. med tillhörande tavlor) som inte direkt är relaterade till Ubuntu skapar både perspektiv, inspiration och mångfald, så länge diskussionerna sköts dvs.

Vad gäller Ubuntuforums som pun brukar referera till är enda skillnaden vad jag kan se (eller höra talas om) att de är tydligare vad gäller OT-diskussioner och eventuellt också snabbare (mer korrekt?) med modereringen. Men det här är givetvis subjektiva reflektioner.

Däremot anser jag alltså att vi redan använder ungefär samma metoder för att stävja bråk (förtroenderådet är endast till för möjlighet till överklagan) och allmänt hålla ordning. Möjligtvis kan vi ha nytta av en undertavla till debatt för återkommande diskussioner, men de skulle knappast försvinna om det är vad som önskas.

I slutändan handlar det trots allt om att ha nog många regelbundet aktiva som kan ta på sig att moderera bland trådarna, personalbrist tror jag själv är roten till de flesta problem vi upplever här.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

TForsman skrev:Skyll inte allt på pun nu, uonorth frågade och han var tvungen att svara. 8)

.
Jag har gett upp litet på upnorth, för han verkar inte förstå vad jag skriver då jag skriver (vilket är en av de bidragande orsakerna till att jag blev borta från forumet rätt länge. p(l)un är en annan bidragande orsak och p.g.a. honom så avsade jag mig mitt medlemsskap en gång i tiden). Ändå tycker jag mig vara rätt slängd i svenska språket..... :P
pun skrev:
Kör du fortfarande Windows 2000 ?
Pardus. Tji fick du! >:D
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

upnorth skrev:Personligen tycker jag att ämen (ev. med tillhörande tavlor) som inte direkt är relaterade till Ubuntu skapar både perspektiv, inspiration och mångfald, så länge diskussionerna sköts dvs.
Jag håller med till 100%, det finns ingen som helst anledning att stänga ute andra distributioner här, även om givetvis av naturliga skäl måste prioritera Ubuntu.

Min uppfattning är att allt som gör att Linux/Unix växer också kommer att gynna Ubuntu och medföra att fler vågar sig på det, skillnaden mellan olika distributioner är inte sååå himla stor, även om jag vill påstå att Ubuntu idag tillhör en av de mer kompletta och lättanvända.

De flesta som använder andra distributioner idag, skulle utan vidare kunna sätta sig vid en burk med Ubuntu och sätta igång direkt, det är inte dem vi behöver övertyga och det finns ingen anledning att hålla på med någon "min pappa är starkare än din"- eller "min linuxdist är bättre än din"-diskussion. Ska vi klara av Bug #1 så är det mycket mer vunnet på att hålla ihop inom Linux/Unix dvs. Linux, BSD, Solaris, AIX, HP-UX etc. och kämpa för att det som helhet växer.

Jag är helt övertygad om att detta kommer att öka antalet Ubuntusystem i världen och ju större Ubuntu blir ihop med andra distributioner, desto mer kommer folk att få upp ögonen för Open Source. Sedan är det isåfall bara helt enkelt så att för att Ubuntu ska växa även inom Open Source så hänger det på att Canonical lyckas åstadkomma något som är tillräckligt bra, vilket jag tycker att de är på god väg med även om det idag också finns andra distributioner som är fullt jämförbara...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Forum"