Tänkte jag skulle sammanfatta lite så att andra kan bygga vidare på det här men först och främst så vill jag baara påpeka att jag är nybörjare och jag tar inget ansvar för nåt som går fel för er så ni gör detta på egen risk
Jag vill också tacka Konservburk här på forumet för utan honom hade det inte blivit nån kommunikation mellan rtorrent och conky alls...
För att kommunicera med rtorrent via xmlrpc så måste man konfigurera rtorrent med denna --with-xmlrpc-c flagga
Så här har jag gjort:
1. Avinstallea rtorrent om den är installerad,detta kan göras via synaptic men annars kan man göra det via terminalen
2. Sen installerade jag det som behövs för att få det att funka:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install build-essential libsigc++-2.0-dev pkg-config libcurl3-openssl-dev libidn11-dev libkadm55 libkrb5-dev libssl-dev zlib1g-dev libncurses5 libncurses5-dev libxmlrpc-c3-dev
Om du kör en äldre version än Ubuntu 8.04, så kanske du måste installera
comerr-dev också men kolla först om den är installerad. Du kan söka den i synaptic så ser du. OBS!
comerr-dev är alltså redan installerad i åtminstone Ubuntu 8.04 och behövs inte installeras där.
3. Efter det så hämtade jag hem de nyaste libpaketet för rtorrent, när jag gjorde det var denna nyast:
libtorrent-0.12.2.tar.gz och sen hemtade jag även den nyaste rtorrent, det var denna
rtorrent-0.8.2.tar.gz. Dessa filer hämtade jag härifrån:
http://libtorrent.rakshasa.no/downloads/
Efter det packade jag upp dem med Arkivhanteraren, dubbelklickade alltså bara på filen
4. Nu är det dax att installera libtorrent-0.12.2 jag körde följande kommandon:
cd libtorrent-0.12.2
./configure
make
sudo make install
5. Sen ska vi kompilera rtorrent med xmlrpc möjligheter.
cd rtorrent-0.8.2
./configure --with-xmlrpc-c
make
sudo make install
6. För att nu få rtorrent att utnyttja sina nya funktioner så måste rtorrent skapa en rpc.socket. Det gör den i den katalog du välger. Öppna nautilus och högerklicka i din hemma mapp och välj
skapa mapp. Jag valde att döpa den till rtorrent_rpc för att lätt kommaihåg det. Den ska sedan även användas av Conky. Nu är det bara en kodsnutt som ska läggas till i rtorrent.rc, jag öppnade rtorrent.rc med gedit och la den nederst.
scgi_local = /home/användarnamn/rtorrent_rpc/rpc.socket
Sätt sökvägen till den mapp som du skapade just, i den mappen man pekar på kommer rtorrent att skapa rpc.socket inuti.
7. Testkör rtorrent genom att bara starta den med att skriva rtorrent i terminalen.
Nu ska det stå "XMLRPC initialized with 444 functions" när rtorrent just har startat. Om det gör det så är allt bra
8. Skaffa ett python script som kan kommunicera mellan rtorrent och Conky. Här hittar ni det scriptet längst ner på sidan.
http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/UtilsXmlrpc2scgi
Jag laddade hem "xmlrpc2scgi.py" men jag ser nu att det finns ett nyare script bara nån rad nedanför som kanske är bättre, har inte provat det

Spara den på ett ställe som du lätt kan kommaihåg sökvägen till.
När ni har fått hem filen så högerklicka på den och klicka på
Egenskaper och nu på fliken
Rättigheter och kryssa för
kör: "tillåt körning av filen som ett program "
9. Nu ska vi få conky att prata med rtorrent via detta script vilket inte är svårt.
sätt bara in raden nedan på valfritt ställe under
TEXT där ni vill få fram infon från rtorrent.
${exec ~/rtorrent_rpc/xmlrpc2scgi.py -p /home/användarnamn/rtorrent_rpc/rpc.socket get_port_range}
Ni måste bara se till att peka på både xmlrpc2scgi scriptet och på rpc.socke. Den här codraden har ni förmodligen redan listat ut vad den gör... Den visar vilken port range ni har valt i rtorrent
Nu ska det vara klart om jag inte har glömt nåt... Jag har skrivit ur minnet bara
OBS! Kom bara ihåg att rtorrent måste nu vara igång innan ni startar Conky för annars får ni felmeddelanden av Conky...
Jag vet att vissa kodstycket har jag använt ~/ för hemma mappen och i andra har jag skrivit ut hela sökvägen... Gör som ni vill, det finns ingen anledning att göra som jag gjort, men det spelar ingen roll

Jag vet även att alt som jag har gjort i GUI kan man göra med terminalen så ni som är duktiga på det behöver inte påpeka det för jag vet det redan
Här är en länk med fler kommandon man kan använda
http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentCommandsRaw
Jag har dock bara fått det att funka med de som börjar på get. Jag har också bara fått ut fasta uppgifter om inställningar på rtorrent som tex port range. Vet inte om det går att få ut nedladdnigshastighet och sånt men kanske nån som är duktig på script kan fixa det

På den här länken så är det lite mer förklarat men bara tagit upp några av kommandona man kan använda:
http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentCommands
Lycka till!
EDIT:
Så här får ni upp och nedladdnings hastigheten samt namnet på de filer ni laddar hem. Dela hastigheten med 1000 så får ni en ganska rätt siffra på hastigheten i KB/s:
${exec ~/rtorrent_rpc/xmlrpc2scgi.py -p ~/rtorrent_rpc/rpc.socket d.multicall default d.get_down_rate= d.get_up_rate=}
${exec ~/rtorrent_rpc/xmlrpc2scgi.py -p ~/rtorrent_rpc/rpc.socket d.multicall default d.get_name=}