Ljudet försvinner - omstart av skrivbordsmiljön krävs

Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ljudet försvinner - omstart av skrivbordsmiljön krävs

Inlägg av pun »

Jo jag skrev ju det att man sitter i en "katten, råttan, repet" situation.

Det behövs en ny version av Firefox för Adobe 10.... Mozilla har redan fixat det
ihop med Freedesktop men Mozilla måste frysa en ny version alternativt att Debian/Ubuntu
fryser en själv.

Allt det här är testat i en tråd för Intrepid.

Men allt det här är en jätteapparat att få runt eftersom det är så många som påverkas.

Så gör man Part A samt B plus installerar Adblock Plus ska det inte vara några problem
Adblock Plus kan man inte heller rekommendera för det bråkas det också om.

Mer info kommer.... i buggtråden eller här...
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Nu ska jag testa Flash 10 så får vi se om Firefox krashar ofta och om ljudet fungerar eller ej. *Här hämtade jag filen: http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html
ubot

Inlägg av ubot »

pun skrev:Jo jag skrev ju det att man sitter i en "katten, råttan, repet" situation.

Det behövs en ny version av Firefox för Adobe 10.... Mozilla har redan fixat det
ihop med Freedesktop men Mozilla måste frysa en ny version alternativt att Debian/Ubuntu
fryser en själv.

Allt det här är testat i en tråd för Intrepid.

Men allt det här är en jätteapparat att få runt eftersom det är så många som påverkas.

Så gör man Part A samt B plus installerar Adblock Plus ska det inte vara några problem
Adblock Plus kan man inte heller rekommendera för det bråkas det också om.

Mer info kommer.... i buggtråden eller här...
AdBlock Plus fungerar finfint för mig iaf. Jag har inte upplevt några problem om det nu inte är det som strular med Flash på YouTube. Alltså jag har gjort Part A i guiden och testade Part B, men Part B ger ju så många krasher så att köra Flash 9 med nspluginwrapper och libflashsupport är ju inte att tänka på.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Först av allt, alla fel beror INTE på en bugg ;)

Vad jag vet så är Ubuntu ett fritt (betyder INTE gratis) OS som jag får använda precis hur jag själv vill.
För dom som absolut inte vill komma i kontakt med ofri mjukvara finns Gobuntu.

I mitt fall så föredrar jag original vad det gäller flash och realplayer som jag installerar i min hemmamapp som vanlig användare.
Till realplayer får man lägga till en symbolisk länk i lämplig katalog inloggad som root.

Fördelen med att installera i hemmamappen är att om jag installerar om OS-et så har jag kvar mitt flash o realplayer... och kan lysnna på sr.se o se gamla klipp på svt.se :)

#rune
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ubot skrev:Nu ska jag testa Flash 10 så får vi se om Firefox krashar ofta och om ljudet fungerar eller ej. *Här hämtade jag filen: http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html
Nej du åker ju på en ny bugg då.... simma lugnt ett tag.. ;)

"Conn" har sitt ppa uppe och där ligger Adobe10an inkl fixar, han måste bara förankra det hos
andra personer.

Det mesta diskuteras via IRC hur man ev kan lösa det här. Febril aktivitet...
ubot

Inlägg av ubot »

pun skrev:
ubot skrev:Nu ska jag testa Flash 10 så får vi se om Firefox krashar ofta och om ljudet fungerar eller ej. *Här hämtade jag filen: http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html
Nej du åker ju på en ny bugg då.... simma lugnt ett tag.. ;)

"Conn" har sitt ppa uppe och där ligger Adobe10an inkl fixar, han måste bara förankra det hos
andra personer.

Det mesta diskuteras via IRC hur man ev kan lösa det här. Febril aktivitet...
Jaja, haha, vi får väl se vad som händer då. Bra att det råder febril aktivitet iaf. Det verkar ju behövas när det gäller det här. Ett ganska allvarligt problem att man inte får ljudet att fungera i Flash och andra program samtidigt utan ständiga krasher i FF.

Vad är ppa?
ubot

Inlägg av ubot »

Rune.K skrev:Först av allt, alla fel beror INTE på en bugg ;)

Vad jag vet så är Ubuntu ett fritt (betyder INTE gratis) OS som jag får använda precis hur jag själv vill.
För dom som absolut inte vill komma i kontakt med ofri mjukvara finns Gobuntu.

I mitt fall så föredrar jag original vad det gäller flash och realplayer som jag installerar i min hemmamapp som vanlig användare.
Till realplayer får man lägga till en symbolisk länk i lämplig katalog inloggad som root.

Fördelen med att installera i hemmamappen är att om jag installerar om OS-et så har jag kvar mitt flash o realplayer... och kan lysnna på sr.se o se gamla klipp på svt.se :)

#rune
Det är ju smidigt att lägga det i hem-katalogen på det viset. Nackdelen är väl att fixarna inte fungerar om man skapar en nya användare på samma dator då.

Jag installerade Realplayer förut men bilden såg blåaktig ut hela tiden när jag spelade ex en video från svt.se. Är det någonting som du haft problem i Realplayer, Rune?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jo förresten, jag hade en bug jag störde mej på förra veckan.
Det var bara en liten bug men den höll på i två dagar.
Till sist så lyckades slå ihjäl den lilla husflugan jag hade i min lägenhet :)

I min dator verkar det inte vara några allvarliga buggar, många gånger klagar folk på att det är en bugg när något inte fungerar.
Många gånger det är ett SBS-fel.
#rune
ubot

Inlägg av ubot »

Rune.K skrev:Jo förresten, jag hade en bug jag störde mej på förra veckan.
Det var bara en liten bug men den höll på i två dagar.
Till sist så lyckades slå ihjäl den lilla husflugan jag hade i min lägenhet :)

I min dator verkar det inte vara några allvarliga buggar, många gånger klagar folk på att det är en bugg när något inte fungerar.
Många gånger det är ett SBS-fel.
#rune
Nja, i det här fallet är det nog inte jag som har en bugg i skallen, utan något i Flash/Ubuntu som inte riktigt drar jämt. ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ubot skrev: Det är ju smidigt att lägga det i hem-katalogen på det viset. Nackdelen är väl att fixarna inte fungerar om man skapar en nya användare på samma dator då.

Jag installerade Realplayer förut men bilden såg blåaktig ut hela tiden när jag spelade ex en video från svt.se. Är det någonting som du haft problem i Realplayer, Rune?
Det är bara att kopiera .mozilla-mappen och realplayer-mappen till den nya användarens home och ställa in rätt filrättigheter.

du skrev "bilden såg blåaktig ut"
skriv about:plugins i addressfältet i FF för att kolla att du bara en plugin som hanterar realplayer-formatet.

Så här ser det ut i min dator:
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Shockwave Flash

File name: libflashplayer.so
Shockwave Flash 9.0 r124

MIME Type Description Suffixes Enabled
application/x-shockwave-flash Shockwave Flash swf Yes
application/futuresplash FutureSplash Player spl Yes
Helix DNA Plugin: RealPlayer G2 Plug-In Compatible

File name: nphelix.so
Helix DNA Plugin: RealPlayer G2 Plug-In Compatible version 0.4.0.4005 built with gcc 3.4.3 on Feb 25 2008

audio/x-pn-realaudio-plugin RealPlayer Plugin Metafile rpm Yes
Default Plugin

File name: libnullplugin.so
The default plugin handles plugin data for mimetypes and extensions that are not specified and facilitates downloading of new plugins.

* All types .* No
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
#rune
ubot

Inlägg av ubot »

Rune:

Nej, det var inte i FF som Realplayer såg blåaktig ut utan när jag kopierade och klistrade in en länk till en video från svt.se i Realplayers gränssnitt. Jag försökte spela upp videon i Realplayers fristående program, inte inbäddad i FF.
Det är bara att kopiera .mozilla-mappen och realplayer-mappen till den nya användarens home och ställa in rätt filrättigheter.
Självklart, att jag inte tänkte på det. På så vis är det ju enkelt att överföra inställningarna från en användare till nästa. Fast allt som installeras som tillägg i FF och andra program som Realplayer, lägger sig alla filer i hem-katalogen så att man verkligen får med allt och att programmet fungerar om man bara kopierar och klistrar in innehållet i hem-katalogen hos en ny användare?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo fixarna är ute och här har du en minst sagt rykande färsk testprocedur

http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... tcount=472

På det här sättet så slipper du "hembryggda" kaoslösningar.

Jag kör själv fixarna via Intrepid ua...
ubot

Inlägg av ubot »

pun skrev:Jo fixarna är ute och här har du en minst sagt rykande färsk testprocedur

Ok, låter ju bra. Vad är det för buggar som inträffar i Flash 10 då? Jag har inte märkt av något än så länge?

Om jag nu installerat Flash 10 RC genom att ladda ner Flash 10 RC från Adobes hemsida och installerat i hem-katalogen via installer-scriptet, hur tar jag bort det så jag det inte uppstår problem när jag installerar enligt guiden du postade nyss?
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 14 gång.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ubot skrev:
Självklart, att jag inte tänkte på det. På så vis är det ju enkelt att överföra inställningarna från en användare till nästa. Fast allt som installeras som tillägg i FF och andra program som Realplayer, lägger sig alla filer i hem-katalogen så att man verkligen får med allt och att programmet fungerar om man bara kopierar och klistrar in innehållet i hem-katalogen hos en ny användare?
Fasen! nu blev jag väldigt osäker, det är inget jag testat själv när jag skriver.
Så jag tar tillbaka ovanstående tills jag själv testat att det verkligen fungerar.
Jag återkommer...
#rune
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ubot skrev:
pun skrev:Jo fixarna är ute och här har du en minst sagt rykande färsk testprocedur

Ok, låter ju bra. Vad är det för buggar som inträffar i Flash 10 då? Jag har inte märkt av något än så länge?

Om jag nu installerat Flash 10 RC genom att ladda ner Flash 19 RC från Adobes hemsida och installerat i hem-katalogen via installer-scriptet, hur tar jag bort det så jag det inte uppstår problem när jag installerar enligt guiden du postade nyss?
Nej du ska inte ladda ner från Adobe....GLÖM DET !!!

Buggen du landar med är den här... kommer lite då och då beroende på sida. "Crasch-Boom" har själv verifierat buggen.

http://blogs.adobe.com/penguin.swf/2008 ... e_fix.html

Men du väljer ju själv lösning.... ;)

Ett svar i tråden..
Wow! I think your forum name should be psyke83_MAGICIAN. This worked like magic. It got my onboard sound card registerered with Pulse Audio Volume Control, enabling me to set it as default. Now I can listen to sound on my speakers. What a relief!

Quote:
(it's my first attempt, so there could be issues)
It looks and feels like top professional work, but if anything comes up, I'll be sure to drop you a line.

Many thanks!
Den här snubben vet vad han gör inkl att han samarbetar med de riktiga utvecklarna.... en typisk Gentoo lösning på ett problem via ett forum ... O0
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ubot skrev:Rune:
Nej, det var inte i FF som Realplayer såg blåaktig ut utan när jag kopierade och klistrade in en länk till en video från svt.se i Realplayers gränssnitt. Jag försökte spela upp videon i Realplayers fristående program, inte inbäddad i FF.
Jag brukar inte kopiera o klistra, kör en högerklick i FF i "filmfönstret" o välj external player.
det blåaktiga har jag aldrig sett.
#rune
ubot

Inlägg av ubot »

Nu kör jag guiden och allt verkar rassla på som det ska, men det kom upp en fråga om jag ville "installera dessa paket utan verifiering [j/N]?". Jag svarade J som i ja. Efter ett tag står det också:

17:54:24 (805.40 KB/s) - "./flashplayer10_install_linux_081108.tar.gz" sparad [4035433/4035433]

Download done.
Flash Plugin installed

Jag vet inte var det innebär, jag hade ju redan installerat Flash 10 RC manuellt, vad händer nu när det verkar ha installerats två ggr? Första gången manuellt efter att ha laddat ner från Adobes sida (jag hann inte läsa din varning innan det var gjort) och andra gången via guiden?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

ubot skrev:Nu kör jag guiden och allt verkar rassla på som det ska, men det kom upp en fråga om jag ville "installera dessa paket utan verifiering [j/N]?". Jag svarade J som i ja. Sedan står det också:

17:54:24 (805.40 KB/s) - "./flashplayer10_install_linux_081108.tar.gz" sparad [4035433/4035433]

Download done.
Flash Plugin installed

Jag vet inte var det innebär, jag hade ju redan installerat Flash 10 RC manuellt, vad händer nu när det verkar ha installerats två ggr?
Jo det är här det blir fel när man installerar manuellt eftersom Ubuntu har sina ställen.

Logga ut o in igen och kolla om det funkar.

Sen vet jag vart de ligger... ;)
ubot

Inlägg av ubot »

pun skrev:
ubot skrev:Nu kör jag guiden och allt verkar rassla på som det ska, men det kom upp en fråga om jag ville "installera dessa paket utan verifiering [j/N]?". Jag svarade J som i ja. Sedan står det också:

Download done.
Flash Plugin installed

Jag vet inte var det innebär, jag hade ju redan installerat Flash 10 RC manuellt, vad händer nu när det verkar ha installerats två ggr?
Jo det är här det blir fel när man installerar manuellt eftersom Ubuntu har sina ställen.

Logga ut o in igen och kolla om det funkar.

Sen vet jag vart de ligger... ;)
Hur ska jag veta om det fungerar, det verkade det ju göra bara jag installerade Flash 10 manuellt också? Jag hann aldrig upptäcka någon bugg. Nu har jag gått igenom guiden och loggat ut och in igen iaf.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jo du har fått ett antal småfixar och nu är det bara att testa på....

Om du hittar några fel så hjälper jag dig att skriva ihop något till tråden.

"psyke83" har råkoll på läget. Sen testas det även i Intrepid i en annan tråd.

Have Fun... :D
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"