Bokföringsprogram

Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Bokföringsprogram

Inlägg av farmfield »

Nu menar jag verkligen inte att vara otrevlig mot någon utan vill bara förtydliga en sak.

Man kan ibland läsa förslag på obskyra bokföringsprogram, eller hur vissa tror att man i princip kan köra bokföringen i ett kalkyl-ark o.s.v... Många inser inte hur dj-a besvärligt det är med bokföringsbiten. Det är snårigt, det är idiotiska regler, reglerna ändras ofta årligen med nya kontoplaner & en massa idioti, revisorer som vill man skall köra 'deras' program o.s.v. o.s.v... :-[

För en småföretagare så skall det bara fungera, man orkar och/eller hinner knappt med att sköta skiten som det är med ett bra program. Så jag har full förståelse för folk som sitter kvar i Windows p.g.a. just den här anledningen... :-\
Användarvisningsbild
maccaddam

Inlägg av maccaddam »

Vill bara komplettera med att det finns mer än 600.000 småföretag i Sverige. Marknaden finns alltså. För att utmana SPCS och Mamut och Hogia tror jag dock att man måste få med sig någon sorts revisionsbyrå eller revisorsorganisation.
Och sen undrar jag vad som skulle vara fel med Elicon? Att dom inte har ett 'normalt' gränssnitt som HOGIA, SPCS & co..? Det är väl funktionen som räknas och där verkar Elicon ligga längs fram.
Nej - det är inte funktioner som räknas, det användargränssnittet. Det ska inte vara svårare att fakturera än att surfa på Internet eller skriva något i ordbehandlaren. Dessutom ska förstås det fungera det som jag ska använda programmet till. Även om jag är elektriker eller lokalvårdare till exempel.
1. Kör ett 'native' GNU/Linux-program som går att 'lita på' till 100%.Elicon verkar då vara enda alternativet.
Om jag är rörmokare som skriver ut fem fakturor om dagen, jag bryr mig inte om det är GNU eller inte. Om jag ska köra Linux med fakturering ska det vara lika bra som Windowsvarianten, gärna något billigare. Mitt val, vad jag vet just nu, skulle vara HansaWorld FirstOffice, om det skulle passa mitt företag. Trots att det kostar någon tusenlapp.

Annars blir det ju något av de cirka 200 Windowsprogram som finns för fakturering och bokföring. För övrigt har jag svårt att hitta argument som skulle göra elektrikern villig att köra Linux.
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

Frågade Visma SPCS om det finns några planer på att ta fram en linuxversion av deras program och det finns det som synes, av deras svar att döma, inte i dagsläget. Men jag har iaf frågat de.

"I dagsläget finns inga planer på att ta fram program som fungerar i Linux. Vi bedömer inte att vi har tillräckligt med kundunderlag för att ta fram versioner för både Windows och Linux."
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

maccaddam skrev:Om jag är rörmokare som skriver ut fem fakturor om dagen, jag bryr mig inte om det är GNU eller inte. Om jag ska köra Linux med fakturering ska det vara lika bra som Windowsvarianten, gärna något billigare. Mitt val, vad jag vet just nu, skulle vara HansaWorld FirstOffice, om det skulle passa mitt företag. Trots att det kostar någon tusenlapp.

Annars blir det ju något av de cirka 200 Windowsprogram som finns för fakturering och bokföring. För övrigt har jag svårt att hitta argument som skulle göra elektrikern villig att köra Linux.
Reagerar lite på en sak ovan... Du skriver 'gärna billigare'..? För att 1.000 är för dyrt för någon som fakturerar 5 fakturor om dagen? Visst vill folk ha allting gratis men man får inget vettigt bokföringsprogram för en tusenlapp...

Elicon är ju heller inget sånt enkelt system utan tillhör dom större systemen - men kostar också därefter - vi pratar 4.000 + moms vilket är samma som t.ex. Hogia tar för motsvarande system. Och det är inte det att Elicon är sämre, snarare tvärtom (Hogia är t.ex. dynga) bara att om man är van att sitta i ett program-gui så kan övergången till ett web-gui kännas skum - iaf tyckte min pops det.

Vi får helt enkelt hålla tummarna för att det blir en seriös utvecklingsgrupp bakom JFS nu när dom släpper koden och att det uppdateras och sköts så att man kan våga lita på det - då blir det betydligt mer intressant...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

liax skrev:Frågade Visma SPCS om det finns några planer på att ta fram en linuxversion av deras program och det finns det som synes, av deras svar att döma, inte i dagsläget. Men jag har iaf frågat de.

"I dagsläget finns inga planer på att ta fram program som fungerar i Linux. Vi bedömer inte att vi har tillräckligt med kundunderlag för att ta fram versioner för både Windows och Linux."
Dom tillsammans med många andra kommer att bli bitna i baken så småningom... Vad tror folk? Att Vista skall bli bra? Att Windows 7 kommer lösa alla problem? Jag är övertygad om att Windows är döende, det kan ta tid, men inte så länge som folk tror...
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Har precis börjat använda Fortnox, webbaserat, billigt och enkelt.(1000:-/år)
När jag får problem, mailar jag bara min bokföringsbyrå,
titta på ver 127 fömodligen fel o.s.v.
Då går hon in och ändrar och tittar.
Det finns faktureringsprogram kopplat om man behöver det.
Jag har precis tagit över och bokför nu själv, en besparing på 20.000/år för mycket lite arbete.
Dessutom får man en mycket bättre känsla för hur finanserna ser ut.
Har man företag så kan väl inte någon tusenlapp betyda något?
Det känns som om man kan lägga krut på annat, viktigare, än ta fram ett bokföringsprogram som funkar till Linux.
Användarvisningsbild
maccaddam

Inlägg av maccaddam »

farmfield skrev:Nu menar jag verkligen inte att vara otrevlig mot någon utan vill bara förtydliga en sak.

Man kan ibland läsa förslag på obskyra bokföringsprogram, eller hur vissa tror att man i princip kan köra bokföringen i ett kalkyl-ark o.s.v... Många inser inte hur dj-a besvärligt det är med bokföringsbiten. Det är snårigt, det är idiotiska regler, reglerna ändras ofta årligen med nya kontoplaner & en massa idioti, revisorer som vill man skall köra 'deras' program o.s.v. o.s.v... :-\
Så illa är det faktiskt inte. De som betalar en dyrt supportavtal varje år har jag ingen förståelse för. Det enda du behöver hantera under året när det gäller bokföring och fakturering är momsen. Som du själv ändrar i ett register om momssatsen på dina prylar ändras. Och att se till att eventuellt nya konton i bokföringen får rätt SRU-kod. Ur den synpunkten fungerar ett 10 år gammalt SPCS alldeles utmärkt.

Däremot när det gäller löner måste man i löneprogrammet hålla reda på och ändra löpande en massa konstiga saker. Numera kan man som tur är göra sin skattedeklaration på skatteverkets hemsida. Bara att fylla i belopp i rätt kolumn så blir det uträknat och klart. Bara att betala och bokföra. Problemet med bokslut och deklarationen för dig själv och företaget är inte lätt, men det är bara en gång om året som man förmodligen får ta till sakkunnig hjälp.
För en småföretagare så skall det bara fungera, man orkar och/eller hinner knappt med att sköta skiten som det är med ett bra program. Så jag har full förståelse för folk som sitter kvar i Windows p.g.a. just den här anledningen... :-\
Helt rätt. De bryr sig inte om det är gnu, buffel, giraff, linux, mac eller windows. Så länge det fungerar hyggligt. Om man vill erbjuda ett linux-program för bokföring och fakturering till vanliga småföretagare måste det vara betydligt bättre eller betydligt billigare. Däremot för de som är tillräckligt aktiva linuxanhängare, de som läser det här forumet till exempel, är det ju irriterande att inte kunna sköta sin bokföring och fakturering på linuxburken.
ubuntulover
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av ubuntulover »

http://www.24sevenoffice.se/webpage/se/

är ett bra nätbaserat alternativ

O0
Användarvisningsbild
maccaddam

Inlägg av maccaddam »

ubuntulover skrev:http://www.24sevenoffice.se/webpage/se/

är ett bra nätbaserat alternativ

O0
Om man vill köra sin fakturering och bokföring i "molnet" finns numera ett antal alternativ, till exempel Fortnox och 24SevenOffice eller Sparbanken. Hos Fakturan.nu kan du få gratis fakturering direkt från webben. Då spelar det ju ingen roll vilket OS man använder.

Jag tog en titt på GnuCash Finace Management som finns med som alternativ i Ubuntu. Här finns faktiskt det mesta som behövs för många mindre företagare, fakturering, leverantörer, bokföring, grafik etc. Faktiskt delvis på svenska, men kan knappast användas av svenska företag förrän det utrustas med SIE-export, svensk kontoplan och lite till. Borde inte vara särskilt jobbigt för en kunnig programmerare, eller hur danno och micke_nordin?

Men då skulle det vara ett bra (och gratis) alternativ för många företag. De som vill ha mer kan ju köpa lämpligt program från HansWorld, de fungerar under Linux. Programmet finns också under Windows, faktiskt, som jag också laddat hem för att se om det fungerar.
Användarvisningsbild
maccaddam

Inlägg av maccaddam »

farmfield skrev:
liax skrev:Frågade Visma SPCS om det finns några planer på att ta fram en linuxversion av deras program och det finns det som synes, av deras svar att döma, inte i dagsläget. Men jag har iaf frågat de.

Dom tillsammans med många andra kommer att bli bitna i baken så småningom... Vad tror folk? Att Vista skall bli bra? Att Windows 7 kommer lösa alla problem? Jag är övertygad om att Windows är döende, det kan ta tid, men inte så länge som folk tror...
Windows dör säkert ut om ett antal år, men det är knappast Linux som tar över då på vår lokala dator. Varför floppade Linux på mini-PC? Upplevs kanske som en dålig windowskopia? Det är i stället google-liknande applikationer i molnet som tar över?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

maccaddam skrev: Windows dör säkert ut om ett antal år, men det är knappast Linux som tar över då på vår lokala dator. Varför floppade Linux på mini-PC? Upplevs kanske som en dålig windowskopia? Det är i stället google-liknande applikationer i molnet som tar över?
Det verkar förövrigt inte stämma att GNU/Linux floppat på netbooksfronten, men jag tror dock att en del av att det inte blivit en given succé ligger i att man inte gjort om GNU/Linux till en Windowskopia. Dels är Xandros, Linpus m.fl. inte så bra som GNU/Linux kan vara och dels är GNU/Linux inte Windows vilket folk förväntar sig att alla operativsystem är. De flesta tror att en dator skall vara som en Windowsdator (läs WinXP) vilket gör att Vista inte går bra, men också att man har svårt att ta till sig GNU/Linux på netbooks trots att det är det optimala operativsystemet för dessa maskiner. Lösningen är naturligtvis inte att göra om GNU/Linux till Windows XP, utan att fortsätta att optimera vårat OS för våra behov och låta folk själva upptäcka bristena med Windows (för de är många).

"Molnet" ska man förövrigt vara försiktig med, vad händer den dagen då ditt bokföringsprogram går i konkurs? Skattemyndigheten vill nog ändå ha in din deklaration trots att ett serverkluster i södra Kalifornien blivit splittrat och sålt till högstbjudande...

/Micke
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag tror inte alls på "molnet" heller, eller med andra ord jag tror inte att folk kommer att sitta och köra program över webben mot en server som finns "någonstans".

Däremot kan jag tänka mig att fler och fler program får ett webgränssnitt, så att man kanske inom ett företag kan komma åt saker utan att för den delen behöva ha dem installerade.

Fast å andra sidan så är det här egentligen bara en analogi med den client/servermodell man hade på 80-talet, dvs. en server som hade programmen och funktionerna, medan terminalerna/persondatorerna var stendumma burkar som bara läste in från tangentbordet och sedan visade vad servern skrev ut...

När det gäller GNU/Linux så erbjuder det dessutom en helt annan typ av integration mellan klient och server som Windows ännu inte kommit i närheten av... :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

"molnet" kommer säkert bli stort men förhoppningsvis kommer det inte ta över helt.Tjänster som Fortnox ser ju dock ut som den bästa lösning för småföretagare idag.
Tror ni JFS kan hamna i förråden? Tyvärr verkar ju inte java program kunna blir det :(
Annars har jag hört att det finns en del bra affärsystem som är open soruce. Problemet är att ingen underhåller de för Svenska regler och krav.
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Det går ju att ladda hem filen som en backup så även om webbaserade bokföringsföretaget går i konkurs så har man en kopia på filen på datorn.
En backup bör man ju alltid ha så det är väl ingen skillnad?
Har man det på webben kan man ju ta verifikationer med sig och t.ex göra det på tåget, i sommarstugan, var som helst.
Dessutom kan ju den som hjälper en när som helst gå in och titta.
Om det behövs uppdateringar p.g.a myndighetsbeslut så sker dessa direkt för alla utan att man behöver ladda ner tillägg.
Man behöver aldrig oroa sig för datorhaveri.
Sannolikheten att min dator havererar samma dag som företaget går i konkurs är inte jättestor.
Priset på t.ex Fortnox=89:-/mån.
Jag tycker det är helt suveränt.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

lasseroth skrev:Det går ju att ladda hem filen som en backup så även om webbaserade bokföringsföretaget går i konkurs så har man en kopia på filen på datorn.
En backup bör man ju alltid ha så det är väl ingen skillnad?
En backup är inte mycket värd om man inte har något program som kan läsa den... :-\
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

det är ju en vanlig sie fil som går till vilket bokföringsprogram som helst
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ok, då förstår jag!! :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

fedor skrev:"molnet" kommer säkert bli stort men förhoppningsvis kommer det inte ta över helt.Tjänster som Fortnox ser ju dock ut som den bästa lösning för småföretagare idag.
Tror ni JFS kan hamna i förråden? Tyvärr verkar ju inte java program kunna blir det :(
Annars har jag hört att det finns en del bra affärsystem som är open soruce. Problemet är att ingen underhåller de för Svenska regler och krav.
Jag hittar bla azurius eller vuze som det heter numer och eclipse. Det är två finfina program skrivna java.
konfisK

Inlägg av konfisK »

Någon som har testat UNI_BAS, från svenska företaget Unicell?

Ska enligt deras egen utsago fungera under Linux (via Wine), men jag får inte riktigt fräs på demon..

Det stängs ner innan jag hinner göra något särskilt.. någon som vet varför eller kan hjälpa mig med Wineinställningarna kanske?

Verkar annars vara ett bra och framförallt enkelt program. Billigt dessutom - känns ju lite trist att frångå en av huvudprinciperna med användandet av Linux, men om jag hittar ett billigt och funktionellt program för denna uppgift är jag nöjd och glad. Kostar 1250:- tror jag det var.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"