Vill bara komplettera med att det finns mer än 600.000 småföretag i Sverige. Marknaden finns alltså. För att utmana SPCS och Mamut och Hogia tror jag dock att man måste få med sig någon sorts revisionsbyrå eller revisorsorganisation.
Och sen undrar jag vad som skulle vara fel med Elicon? Att dom inte har ett 'normalt' gränssnitt som HOGIA, SPCS & co..? Det är väl funktionen som räknas och där verkar Elicon ligga längs fram.
Nej - det är inte funktioner som räknas, det användargränssnittet. Det ska inte vara svårare att fakturera än att surfa på Internet eller skriva något i ordbehandlaren. Dessutom ska förstås det fungera det som jag ska använda programmet till. Även om jag är elektriker eller lokalvårdare till exempel.
1. Kör ett 'native' GNU/Linux-program som går att 'lita på' till 100%.Elicon verkar då vara enda alternativet.
Om jag är rörmokare som skriver ut fem fakturor om dagen, jag bryr mig inte om det är GNU eller inte. Om jag ska köra Linux med fakturering ska det vara lika bra som Windowsvarianten, gärna något billigare. Mitt val, vad jag vet just nu, skulle vara HansaWorld FirstOffice, om det skulle passa mitt företag. Trots att det kostar någon tusenlapp.
Annars blir det ju något av de cirka 200 Windowsprogram som finns för fakturering och bokföring. För övrigt har jag svårt att hitta argument som skulle göra elektrikern villig att köra Linux.