Omröstning om hedersmedlemskap/förtjänstbetygelser

Diskussion gällande forumet

Bör vi ha något slags system för hedersmedlemskap/förtjänstutmärkelser?

Omröstningen slutade 31 aug 2008, 08:45

Ja. Vi bör ha ett system för hedersmedlemskap/förtjänstutmärkelser.
27
55%
Nej. Avskaffa helt det system för hedersmedlemskap som nu används. Inför inget annat istället.
22
45%

Antal röster: 49

Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Re: Omröstning om hedersmedlemskap/förtjänstbetygelser

Inlägg av Klurig »

För min del tycker jag så här. Hedersmedlem hörs på något vis förlegat och omodernt. Men att ha en omröstning om något som bara är en symbolisk titel. Den som har glädje av titeln är den som innehar den. Ett bevis på han/hon insatts för forumet. Därför bör vi inte ta bort titeln. Vi skall i stället få in förslag på ett nytt modernare namn. Sen har vi en omröstning.

Max

:)
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Håller med Klurig, det är nog bra att ha någon form av "extra plus" för de som anstränger sig och bidrar, men själva ordet Hedersmedlem ger helt fel signaler. Typ att en doktor är en doktor, medan en hedersdoktor bara är någon som har fått titeln utan att nödvändigtvis för den sakens skull ha kvalifikationerna...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Klurig skrev:För min del tycker jag så här. Hedersmedlem hörs på något vis förlegat och omodernt. Men att ha en omröstning om något som bara är en symbolisk titel. Den som har glädje av titeln är den som innehar den. Ett bevis på han/hon insatts för forumet. Därför bör vi inte ta bort titeln. Vi skall i stället få in förslag på ett nytt modernare namn. Sen har vi en omröstning.

Max

:)
Om "ja" vinner blir det aktuellt att diskutera och rösta om "hur" och vad det ska heta. Det borde naturligtvis ha klargjorts innan omröstningen började.

Min uppfattning är att det nuvarande systemet har fungerat ypperligt. Att en medlem gett sig in i en personlig vendetta mot en av hedersmedlemmarna och därmed dragit igång det här rabaldret är pinsamt.

Samtliga hedersmedlemmar är synnerligen förtjänta av utmärkelsen.

EDIT:

Vi är inte som andra föreningar. Vi har ingen ekonomi. Vi kan därför inte köpa några tjänster när det är något extra knepigt som behöver göras. Vi kan inte anställa någon på vårt kontor -- ja vi har förstås inget kontor heller. Vi kan inte skicka iväg välförtjänta medlemmar på någon skojig kurs på nå'n mysig kursgård. Vi kan inte ens dra upp folk på scenen och överlämna en blomsterkvast för väl förrättat arbete, för det finns ingen scen och inga pengar att köpa blommor för.

Vi har bara oavlönat slit att erbjuda. Långa kvällar och nätter blir det, men Ubuntu är faktiskt värt det. Ändå kan jag tycka att det minsta vi kan göra för dem som gjort stora insatser för Ubuntu visas en smula tacksamhet. Därför instiftade vi hedersmedlemsskapet och har hittills delat ut en handfull sådana.

Ibland talar man om Sverige som jantelagens land, där ingen får utmärka sig, och det är kanske så vid en internationell jämförelse. Ändå har vi en lång tradition av att faktiskt uppmärksamma människor som har gjort något extra. Det kan vara medaljer och förtjänstnålar, det kan vara blommor och diplom. Det kan vara högtidliga tal eller en artikel i personaltidningen. Vi gör så i vårt föreningsliv och på jobbet. Det är inget konstigt med det. Snarare en fråga om hut och hyfs.

Naturligtvis ska vi i Ubuntu Sverige efter våra förutsättningar visa vår tacksamhet mot dem som gjort något extra. Hur skulle det se ut annars?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Äntligen börjar den här diskussionen i en icke-fråga hamna på någorlunda rätt köl!
Vad som förvånar mig är att den alls uppstod.
Låt det stå som det är. Den som verkar ha mest ont av att det finns hedersmedlemmar är en annan medlem i forumet, vilket resulterat i hans personliga korståg mot en av hedersarna.
Sätt er över det och gör något konstruktivt för forumet istället för att ödsla energi på slikt trams!
Låt er inte ledas av den som för tillfället skriker högst.

EDIT Jo förresten, låt er ledas av dem ibland. Själv är jag nämligen rätt stolt över att jag skrek såpass länge och högt att Rådet kom till :) .....även om det kanske inte alltid arbetat så som jag önskade från början. :-\
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

En stor del av diskussionen är OT, även om dom senaste inläggen börjat närma sej topic igen. ;)
Det omröstningen gäller är om vi ska ha någon form av hedersmedlemskap eller förtjänsbetygelser öht.

Om svaret blir ja i omröstningen är det dags att diskuter hur dessa förtjänsbetygelser/hedersmedlemsskap ska utdelas, vad dom ska kallas osv.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

vulfgar skrev:Diskussionen är OT. ;)
Det omröstningen gäller är om vi ska ha någon form av hedersmedlemskap eller förtjänsbetygelser öht.

Om svaret blir ja i omröstningen är det dags att diskuter hur dessa förtjänsbetygelser/hedersmedlemsskap ska utdelas, vad dom ska kallas osv.
Vore som sagt bra om någon kunde redogøra før vad man fått denna utmærkelse før tidigare också, sjælv kænner jag inte till det så bra...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

upnorth skrev:

Vore som sagt bra om någon kunde redogøra før vad man fått denna utmærkelse før tidigare också, sjælv kænner jag inte till det så bra...
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 22&t=23066
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

upnorth skrev:

Hur många gånger måste jag posta den här länken egentligen?

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=23066

LJ

EDIT: Tack Vulfgar!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ozamosi - han var med och bildade svenska LoCot, administrerade forumet och var kontaktperson första tiden. Utan oza inget LoCo.

Broder Tuck - han är ubuntu, en vänlig och klok man som bidragit till att skapa trevlig stämning och gjutit olja på en väldig massa vågor. Är ett moraliskt stöd för många av oss. Var med och drog igång föreningen.

LJ - har varit forumadmin och portaladmin och är ordförande i föreningen. Han har gjort ett väldigt stort jobb med portalen, bla lagt upp drupal. Han var med och startade upp föreningen.

Daniel Nylander - hans översättningar och nordiska remix är en väldig tillgång för oss. Han har dessutom översatt en hel del moduler till portalen. Han har dessutom suttit i Företroenderådet.
Inte nu længre. Vore ænnu bættre om någon kunde klistra in texten i førsta inlægget.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag vet inte var, men någonstans har jag hört att de som modererade forum före DSK utsågs till hedersmedlemmar i samband med den förändring av forum som då skedde. Jag vet inte alls om detta stämmer men det är nog bra att känna fakta i denna fråga. Kanske någon med längre historiska kunskaper om forum än jag har kan bekräfta/dementera uppgifterna?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

ycc skrev:Jag vet inte var, men någonstans har jag hört att de som modererade forum före DSK utsågs till hedersmedlemmar i samband med den förändring av forum som då skedde. Jag vet inte alls om detta stämmer men det är nog bra att känna fakta i denna fråga. Kanske någon med längre historiska kunskaper om forum än jag har kan bekräfta/dementera uppgifterna?
Jag ser detta som helt ovesäntligt i sambandet.

LJ
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag håller med om att det mesta som rör personer är oväsentligt i denna diskussion. Vi vet redan att det finns duktiga medlemmar. Omröstningen rör huruvida det skall finnas ett system för att belöna dessa på beskrivet sätt. Mitt inlägg var mera för att jag tror det är bra att känna fakta om det senare blir aktuellt med något slags system för hedersbetygelser/förtjänstutmärkelser.

EDIT: Jag medger alltså att jag var OT i förra inlägget. Jag anser att forum har många duktiga medlemmar. Jag tror inte man behöver diskutera detta i den här tråden. Omröstningen handlar ju om huruvida vi överhuvudtaget skall ha ett system för hedersmedlemskap/förtjänstutmärkelser. Om alternativ ett blir accepterat så kommer, som sagt, vidare diskussioner och ev omröstningar med säkerhet att ske.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

ycc skrev:Jag håller med om att det mesta som rör personer är oväsentligt i denna diskussion. Vi vet redan att det finns duktiga medlemmar. Omröstningen rör huruvida det skall finnas ett system för att belöna dessa på beskrivet sätt. Mitt inlägg var mera för att jag tror det är bra att känna fakta om det senare blir aktuellt med något slags system för hedersbetygelser/förtjänstutmärkelser.
Broder Tuck skrev en komplett historia, som en gång fanns i portalen. Enastående jobb, tycker jag. Fast jag vet inte om den finns kvar.

LJ
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Little John skrev:
ycc skrev:Jag håller med om att det mesta som rör personer är oväsentligt i denna diskussion. Vi vet redan att det finns duktiga medlemmar. Omröstningen rör huruvida det skall finnas ett system för att belöna dessa på beskrivet sätt. Mitt inlägg var mera för att jag tror det är bra att känna fakta om det senare blir aktuellt med något slags system för hedersbetygelser/förtjänstutmärkelser.
Broder Tuck skrev en komplett historia, som en gång fanns i portalen. Enastående jobb, tycker jag. Fast jag vet inte om den finns kvar.

LJ
Hær har du, men det hær var så mycket text så det klistrar jag inte in direkt:

http://ubuntu-se.org/drupal/node/347
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

upnorth skrev:
Little John skrev:

LJ
Hær har du, men det hær var så mycket text så det klistrar jag inte in direkt:

http://ubuntu-se.org/drupal/node/347
Och varför finns den inte på portalens huvudsida?

LJ
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

men det är den, under "Länkar"..
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak skrev:men det är den, under "Länkar"..
Visst ja. Vad bra. Missade den.

LJ
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vill bara påminna om vikten av att rösta!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Jahaja....är det inte ganska dags att plocka fram acetonet och ta bort det här klistret med?
Så förtvivlat intressant var ju ämnet uppenbarligen inte för den breda massan att jag tycker att det förtjänar att sitta uppklistrat "allom till varnagel" i evärdeliga tider.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Grön Göling skrev:Jahaja....är det inte ganska dags att plocka fram acetonet och ta bort det här klistret med?
Så förtvivlat intressant var ju ämnet uppenbarligen inte för den breda massan att jag tycker att det förtjänar att sitta uppklistrat "allom till varnagel" i evärdeliga tider.
Haha, hela 50 som brydde sig så hårt att de ens röstade ^^

Sådana här omröstningar är dock bra för att slå undan benen på eventuella fredsstörare ;)
Låst

Återgå till "Forum"