eeeubuntu, eeexubuntu eller Ubuntu MID Edition?
Re: eeeubuntu, eeexubuntu eller Ubuntu MID Edition?
Jo, ubuntu eee fungerar precis som vanliga ubuntu. Du kan installera program, använda viloläge, och skrolla med två fingrar. Dessutom är det snyggt. Men allt är inte rosenrött. Det är nog en och annan småbugg och prestandan är märkbart sämre än xandros, IMO.
Ja, ubuntu eee och eeebuntu är två olika saker.
Installera ubuntu eee på usb-sticka: http://www.ubuntu-eee.com/index.php5?ti ... Ubuntu_Eee
Ja, ubuntu eee och eeebuntu är två olika saker.
Installera ubuntu eee på usb-sticka: http://www.ubuntu-eee.com/index.php5?ti ... Ubuntu_Eee
Det låter rimligt så det kan ju stämma. Men Ubuntu-eee borde väl vara något nedbantad jämfört med vanliga Ubuntu för att dessa netbooks ska vara hyggligt snabb att arbeta med. Netbooks är ju trots allt tänkt som komplement och inte något som ska konkurrera med riktiga laptops och då är ju inte heller meningen att man ska kunna fylla den med allt möjligt. Det finns ju program på internet (som Google Document bl.a.)hagelnut skrev:Jag kör på asus eee 900. Ubuntu eee är speciellt anpassad för att fungera på eee-datorer. Dels så har man fixat stöd för hårdvaran och dels så använder man det gränssnitt canonical skapat för ubuntu netbook remix.kels skrev:
ad jag egentligen försöker ta reda på är om eeeubuntu och den förinstallerade Netbook Remix (som i kommande Dell Inspiro Mini 910) skiljer sig från varandra. Det verkar så iaf. Och det stör mig att inte ha stenkoll på det!
Vad har du för netbook då? Netbook Remix (och eeeubuntu) är optimerad för en Intel Atom processor och kanske är givande där Än så länge finns ju bara Acer Aspire med den processorn i stora lager (Asus 901 håller ju på att rulla in dessvärre och går redan att köpa).
Vad gäller netbook remixen så är det bara vissa paket som har något med hårvaran att göra, så vitt jag kan förstå. Dels ingår ju paket för att anpassa gränssnittet för små skärmar och dels paket för att ge stöd åt atom.
Dell har alltid gjort ändringar på ubuntu innan de sålt det ihop med sina datorer. De lär de nog göra för Minin med. Troligtvis så är det lite ändringar för att se till så att hårdvaran fungerar som den ska och sedan lägger dom säkert på codecs och lite sånt som saknas i vanliga ubuntu.
Nu fanns det tydligen både ubuntu-eee som vi snackar om samt eeeubuntu som nämns i en post här ovanför. Men jag antar att ubuntu-eee.com är "orginalet" ialla fall.
Funderar på att köra ubuntu-eee som virtuell maskin och se vad den har att erbjuda.
Vet inte vad du menar med "orginal" i detta fallet. Varken eeebuntu eller ubuntu eee är sponsrade av canonical så vitt jag vet.kels skrev:
Det låter rimligt så det kan ju stämma. Men Ubuntu-eee borde väl vara något nedbantad jämfört med vanliga Ubuntu för att dessa netbooks ska vara hyggligt snabb att arbeta med. Netbooks är ju trots allt tänkt som komplement och inte något som ska konkurrera med riktiga laptops och då är ju inte heller meningen att man ska kunna fylla den med allt möjligt. Det finns ju program på internet (som Google Document bl.a.)
Nu fanns det tydligen både ubuntu-eee som vi snackar om samt eeeubuntu som nämns i en post här ovanför. Men jag antar att ubuntu-eee.com är "orginalet" ialla fall.
Funderar på att köra ubuntu-eee som virtuell maskin och se vad den har att erbjuda.
Man har tagit bort vissa program (GIMP är inte med exempelvis) men sen har man även lagt till program som inte är med i originalubntu (exempelvis skype). Nerbantad vet jag inte om jag skulle vilja kalla den. Men det ska gå att installera på en 2GB SSD. Med ubuntu eee blir din eee-dator mer lik en riktig dator snarare än att den är anpassad för att bara köra grejer i "molnet".
Okej, jag tycker det ska dyka upp en version av Ubuntu för netbooks som är sponsad av canonical och det var det jag menade med "orginal". Vore trevligt om man kunde välja vilken netbook man ville ha även om den inte kör Ubuntu från början (om man vill ha den). Så har man åtminstone alternativet att ladda ner det. Tycker att det ska gå relativt snabbt åtminstone och då måste den förmodligen bantas som med Xandros för Asus Eee.hagelnut skrev:Vet inte vad du menar med "orginal" i detta fallet. Varken eeebuntu eller ubuntu eee är sponsrade av canonical så vitt jag vet.kels skrev:
Det låter rimligt så det kan ju stämma. Men Ubuntu-eee borde väl vara något nedbantad jämfört med vanliga Ubuntu för att dessa netbooks ska vara hyggligt snabb att arbeta med. Netbooks är ju trots allt tänkt som komplement och inte något som ska konkurrera med riktiga laptops och då är ju inte heller meningen att man ska kunna fylla den med allt möjligt. Det finns ju program på internet (som Google Document bl.a.)
Man har tagit bort vissa program (GIMP är inte med exempelvis) men sen har man även lagt till program som inte är med i originalubntu (exempelvis skype). Nerbantad vet jag inte om jag skulle vilja kalla den. Men det ska gå att installera på en 2GB SSD. Med ubuntu eee blir din eee-dator mer lik en riktig dator snarare än att den är anpassad för att bara köra grejer i "molnet".
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Lyckades starta Ubuntu Eee från en USB-sticka nu. Skapade den med just unetbootin i min andra bärbara och startade sedan upp Eee med den. Fungerade OK, så jag installerade genom att klicka på Installera. Vet inte om jag klantade mig när jag partitionerade, men när jag startar nu utan stickan får jag bara upp en grub-prompt, så något har jag uppenbarligen gjort fel. Det går fortfarande att starta från USB-stickan dock.Bejron skrev:Installera valfri Linuxdist från ISO till USB sticka enklast möjliga:
http://lubi.sourceforge.net/unetbootin.html
Ubuntu EEE
http://www.ubuntu-eee.com/
EEEbuntu
http://www.eeebuntu.org/
EEEbuntu resp Ubuntu EEE = Två skilda..
Att Xandros nu är bortblåst ur min dator är i alla fall avsiktligt. Bara en sådan sak som att slippa att externa enheter heter D: och så vidare ska bli SÅÅÅ skönt! Där ser man vad småsaker kan få en glad ibland, och detta trots att jag inte fått igång det än.
Jag hade tydligen 4 partitioner innan jag började fippla: Två okända på vardera ynkliga 8 MB, en på knappt 3 GB och en på drygt 13 GB. När jag partitionerade manuellt (genom att välja ”manuell”), tog jag först bort de två små på 8 MB vardera och ändrade storleken på de kvarvarande till 4 GB på den lilla och resten på den stora. Sedan valde jag ext2 på den lilla och att den skulle monteras som ”/”, medan jag på den stora valde reiserfs respektive ”/home". Var detta tokigt? Fanns det något mer jag skulle valt? Jag kan ju alltid göra om hela proceduren igen, i och med att USB-stickan fortfarande fungerar.
Tänkte också på det, ska man inte sätta nån flagga på den lilla partitionen för att man ska kunna boota från den? Jag tyckte inte att jag såg någon möjlighet till det nämligen, men jag kan ha tittat lite slarvigt…
Något annat jag kan ha missat?
J.R.
Hmm. Det ska gå att sätta partitionen som bootbar när du partitionerar manuellt, om jag inte minns helt fel. Möjligtvis kan det vara så att SSD.n identifierades som sdb när du startade från usb och nu när du inte har usb:n i så identifieras den som sda. Om du vet hur man gör så kan du ju alltid starta från usb, kolla vad enheterna heter och sedan ta en titt på konfiurationen för grub. Annars är nog den enkla lösningen att installera om. Välj "Guidad - använd hela disken" denna gången.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Eftersom SSD är flashminne så skulle de två 8MBpartitionerna kanske kunna vara wear leveling http://en.wikipedia.org/wiki/Wear_levelling
Grub använder skrivsättet hd0,0 istället sda, där noll är första hårddisken och andra hårddsiekn blir hd1,0 . så det kan ha blivit hd1,0 istället för hd0,0 (den andra siffran anger partition så du kanske inte har 0 som jag skrev).
Detta går säkert att ändra i grub-prompten men jag vet inte hur, så jag beskriver ett annat sätt sitället:
Starta från USBminnet igen. Öppna SSD-disken, gå till mappen /boot/grub och öppna menu.lst och ändra till hd0 i den filen. Eftersom det är ext2-filsystem så kanske den känner av rättigheter och sånt så man måste öppna som root, isf tryck Alt+F2 och skriv gksudo nautilus om den frågar efter lösenord så borde det vara blankt (Live-system) och bläddra dig fram till filen och öppna den.
Man kan sätta boot-flagga med Gparted.hagelnut skrev:Hmm. Det ska gå att sätta partitionen som bootbar när du partitionerar manuellt, om jag inte minns helt fel. Möjligtvis kan det vara så att SSD.n identifierades som sdb när du startade från usb och nu när du inte har usb:n i så identifieras den som sda. Om du vet hur man gör så kan du ju alltid starta från usb, kolla vad enheterna heter och sedan ta en titt på konfiurationen för grub. Annars är nog den enkla lösningen att installera om. Välj "Guidad - använd hela disken" denna gången.
Grub använder skrivsättet hd0,0 istället sda, där noll är första hårddisken och andra hårddsiekn blir hd1,0 . så det kan ha blivit hd1,0 istället för hd0,0 (den andra siffran anger partition så du kanske inte har 0 som jag skrev).
Detta går säkert att ändra i grub-prompten men jag vet inte hur, så jag beskriver ett annat sätt sitället:
Starta från USBminnet igen. Öppna SSD-disken, gå till mappen /boot/grub och öppna menu.lst och ändra till hd0 i den filen. Eftersom det är ext2-filsystem så kanske den känner av rättigheter och sånt så man måste öppna som root, isf tryck Alt+F2 och skriv gksudo nautilus om den frågar efter lösenord så borde det vara blankt (Live-system) och bläddra dig fram till filen och öppna den.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Det fanns ingen menu.lst, det var därför jag inte kom vidare och istället såg mig tvungen att ställa frågan här.Cadryc skrev:Starta från USBminnet igen. Öppna SSD-disken, gå till mappen /boot/grub och öppna menu.lst och ändra till hd0 i den filen. Eftersom det är ext2-filsystem så kanske den känner av rättigheter och sånt så man måste öppna som root, isf tryck Alt+F2 och skriv gksudo nautilus om den frågar efter lösenord så borde det vara blankt (Live-system) och bläddra dig fram till filen och öppna den.
Jag har nu gjort om installationen från början igen, exakt (så vitt jag kan komma ihåg) på samma sätt som innan, med den lilla minimala skillnaden att det nu fungerar!

Har ingen aning om vad jag gjorde annorlunda denna gången. En sak som båda gångerna hade gemensamt, var att det inte gick att stänga av datorn direkt efter installation. Skärmen var visserligen svart, men markören blinkade i övre vänstra hörnet och jag tvingades till sist tvinga den att stänga av.
Men som sagt, nu fungerar det i alla fall, har dock inte kollat om all hårdvara fungerar än, exempelvis webbkameran. Har haft fullt upp med att få den att se ut som jag är van vid. Är inte så där jätteförtjust i den där Notebook-looken... svårt att hitta vissa inställningar, exempelvis fick jag leta förgäves efter hur jag ställer in hur många skrivbord jag vill ha, men efter att ha tagit bort lite av det "nya" tjafset kan jag åter göra allt jag behöver göra.
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
eftersom jag mest läst positiva recensioner av eeebuntu är det nog den jag ska försöka få in på "min" Asus EEPC ... när jag nu hinner ...
och det är tydligen fyra partitioner då två hänger ihop med möjligheten att "spela tillbaks" recovery-imagen ... eller något sånt ...
och det är tydligen fyra partitioner då två hänger ihop med möjligheten att "spela tillbaks" recovery-imagen ... eller något sånt ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Nu har jag testat lite mer (Ubuntu Eee fortfarande). Är det någon som kan säga mig hur jag får webbkameran att fungera? Hittar ingenstans att fippla med den i inställningarna.
Idag har den dessutom visat prov på viss instabilitet: Fn+F2 (Zzzz-läget) fungerade felfritt i Xandros, men efter att ha använt den en handfull gånger i Ubuntu Eee, vägrade den att starta upp igen, så jag var tvungen att tvinga den att starta om från scratch.
Sedan får den ibland för sig att inte reagera på tangenter eller musklick för några sekunder. Ganska ofta till och med. Kan vara lite irriterande. Ska se om det finns något som startas upp i början som man kan vara utan. Ju mindre skit igång samtidigt, desto snabbare borde ju de få grejer som är kvar gå…
Och varje gång man återstartar efter att ha stängt av med Zzzz-knappen, kommer det upp två rader som jag inte hunnit med att läsa helt än, men något som slutar med ”failed” tror jag… Men oftast funkar allt som det ska när den väl startat upp igen, förutom den där segheten.
Skulle vara intressant att höra om det bara är jag som har dessa problem, eller om det gäller alla. Trots allt har vi väl alla samma hårdvara, så det borde ju vara så att antingen har alla samma problem eller så har ingen några problem…
Idag har den dessutom visat prov på viss instabilitet: Fn+F2 (Zzzz-läget) fungerade felfritt i Xandros, men efter att ha använt den en handfull gånger i Ubuntu Eee, vägrade den att starta upp igen, så jag var tvungen att tvinga den att starta om från scratch.
Sedan får den ibland för sig att inte reagera på tangenter eller musklick för några sekunder. Ganska ofta till och med. Kan vara lite irriterande. Ska se om det finns något som startas upp i början som man kan vara utan. Ju mindre skit igång samtidigt, desto snabbare borde ju de få grejer som är kvar gå…
Och varje gång man återstartar efter att ha stängt av med Zzzz-knappen, kommer det upp två rader som jag inte hunnit med att läsa helt än, men något som slutar med ”failed” tror jag… Men oftast funkar allt som det ska när den väl startat upp igen, förutom den där segheten.
Skulle vara intressant att höra om det bara är jag som har dessa problem, eller om det gäller alla. Trots allt har vi väl alla samma hårdvara, så det borde ju vara så att antingen har alla samma problem eller så har ingen några problem…
Har du kollat att webkameran är aktiverad i bios?
Jag känner igen det där med segheten. Om jag väntar lite efter att den startat så går det bättre, men försöker jag göra saker direkt så är det segt.
Jag känner igen det där med segheten. Om jag väntar lite efter att den startat så går det bättre, men försöker jag göra saker direkt så är det segt.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Japp, det var den inte! Tror jag sett den informationen förut, men tänkte ändå inte på det. Tack för påminnelsen!hagelnut skrev:Har du kollat att webkameran är aktiverad i bios?
Testade just med Cheese och det fungerar, dock på tok för segt för att det ska vara det minsta användbart. Kändes lite buggugt också... Försökte ”spela in video” och det gick knappt att stoppa. Men efter att ha tryckt på stoppknappen ungefär 1200 gånger blev bilden svart och efter ytterligare en gång stoppade inspelningen. Dock dök den inte upp någonstans, så att man kan titta på resultatet… Och bilden är fortfarande svart. Jaha, vad gör man nu? Inse att Cheese är ett klåparprogram som aldrig borde släppts utanför skaparens fyra väggar eller försöker fixa på något sätt? Det fungerar att (efter omstart av Cheese) ta kort i alla fall, men fortfarande inte att spela in video. 1999 hade jag WIndows 98 och något Logitech-program (extremt simpelt, dock inte lika simpelt som Cheese) och det fungerade utomordentligt bra. Ingen seghet eller annat negativt (förutom att bilden var kass, men det var nog mer kamerans fel). Med bakgrund av detta får jag nog, såvida inte jag gjort något fel, ändå säga att Cheese nog är det sämsta program, oavsett kategori, jag någonsin sett. Hur kan det vara så seeeegt??? En Eee PC (900) är ju ändå flera gånger snabbare än den dator jag hade 1999, och Windows 98 var ju inte direkt snabbt… (kanske snabbare än Ubuntu dock). Ääääsch… hade inte Pupeee varit så olidligt primitivt och jobbigt hade jag installerat det direkt. Det var i alla fall toksnabbt, om än totalt oanvändbart, i alla fall om jag vill installera program som finns i dess minimala förråd med urgammal programvara från mitten av 1400-talet.
Kan inte fatta att man ska kunna köra Compiz-Fusion i Eee PC, är det verkligen möjligt? Så otroligt segt som det går UTAN det… Försökte installera det men det var en massa tjafs som saknades så den vägrade och jag orkar inte engagera mig mer i det, eftersom jag inte behöver det. Det räcker kanske att jag har det i den dator jag använder just nu… (använder bara Eee PC ”på fältet” och när jag just kommit hem och vill synkronisera dess filer, samt när jag fipplar med den för att försöka få den att förstå att den ska arbeta i första hand, inte ha kaffepaus). Jisses, jag tyckte att Xandros var segt, men detta var verkligen nästan outhärdligt. Man kanske skulle ge Pupeee en chans till i alla fall… Jag förstår varför senaste versionen av Ubuntu Eee inte längre inkluderar Gimp. Det hinner väl förmodligen inte starta upp ens, innan batteriet är slut… Men det är lugnt, behöver inte Gimp oftare än att jag kan nöja mig med att använda det på en riktig dator.
Oj, nästan som i Windows alltså… Det var ju annars det som jag tyckte var så bra med Ubuntu när jag installerade det första gången (7.04), att så fort alla ikoner var ute på skrivbord och i panel, kunde man direkt börja jobba i full hastighet. Blev lite besviken på 7.10 i det avseendet, där fick man snällt vänta i ytterligare någon sekund innan den var klar med vad den nu gjorde. Inbillar mig dock att 8.04 är lite bättre än 7.10 i det avseendet.hagelnut skrev:Jag känner igen det där med segheten. Om jag väntar lite efter att den startat så går det bättre, men försöker jag göra saker direkt så är det segt.
(För den som tycker att det jag skrivit verkar lite konstigt, så kan jag upplysa om att föregående stycke är skrivet först och det långa stycket sist. Vet man det kanske allt känns lite rimligare. Annars hade jag ju kanske kunna möblera om lite, i och för sig)
- Jannish
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Ursäkta mig, men dina problem känns mer unika för just dig.
Jag har en 901a med eeebuntu och allting funkar klockrent. Compiz går inte slött, tvärtom. Jag kan arbeta i Gimp och se på film osv.
Bästa lilla dator jag någonsin haft om du frågar mig.
Jag tror du behöver stanna upp lite och fundera på vad som är fel. Leta information på forum och testa dig fram långsamt för att komma fram till en lösning som funkar bra.
Ubuntu eee och eeebuntu är projekt som skapats av frivilliga och självklart är det inte perfekt från början, men med hjälp från andra kan man utan problem få det som man vill.
Det finns många sätt att "tweaka" Ubuntu och när det gäller dessa små datorer med begränsad kapacitet behöver man det. Såvida man inte vill köra Xandros och vara nöjd med det.
eeebuntu har ett mycket bra forum och ubuntu eee har en bra wiki. Även http://eeeforum.se kan hjälpa dig med många problem.
Lycka till
Jag har en 901a med eeebuntu och allting funkar klockrent. Compiz går inte slött, tvärtom. Jag kan arbeta i Gimp och se på film osv.
Bästa lilla dator jag någonsin haft om du frågar mig.
Jag tror du behöver stanna upp lite och fundera på vad som är fel. Leta information på forum och testa dig fram långsamt för att komma fram till en lösning som funkar bra.
Ubuntu eee och eeebuntu är projekt som skapats av frivilliga och självklart är det inte perfekt från början, men med hjälp från andra kan man utan problem få det som man vill.
Det finns många sätt att "tweaka" Ubuntu och när det gäller dessa små datorer med begränsad kapacitet behöver man det. Såvida man inte vill köra Xandros och vara nöjd med det.
eeebuntu har ett mycket bra forum och ubuntu eee har en bra wiki. Även http://eeeforum.se kan hjälpa dig med många problem.
Lycka till
http://eeeforum.se - Sveriges ultraportabla mötesplats
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Hade Xandros inte larvat sig med D:, E: och så vidare, hade jag nog fortsatt köra det (Advanced mode då, så klart). Som det nu var, var det ju hopplöst att göra backup. Då måste jag ju alltid tänka på att USB-disken alltid måste heta exempelvis D:, så om jag har ett annat USB-minne inkopplat måste jag först ta ut det. Inte ens Windows var så korkat; där kunde man faktiskt se till att samma disk alltid fick samma bokstav, exempelvis X: eller vad man nu ville ha.
Men det är som sagt det som fick mig att välja något annat än Xandros.
Jag kan förstå, när det gäller vanliga datorer och bärbara, att olika personer har olika problem eftersom hårdvaran är olika. Men alla som har en Eee 900, som jag, borde väl rimligtvis ha samma hårdvara och därmed samma problem som jag? Inte du då, som har en Eee 901, men alla som har Eee 900.
Nu ska man kanske ha klart för sig att en del i problemet är ju att olika människor är olika känsliga för olika sorters problem. När det gäller hastighet upplever jag att folk verkar vara otroligt toleranta, så kanske är jag lite extra känslig då. Testade Pupeee på en vanlig laptop och det är precis SÅ snabbt jag vill ha det! Det var en helt otrolig upplevelse. Klickade på en mapp och den var öppen innan jag hunnit släppa musknappen!
Men jag vill ha Gnome, helst. Trivs inte med KDE.
En sak som jag upptäckt med Ubuntueee är också att Zzz-knappen inte fungerar ordentligt. Det kan gå fint kanske fem gånger i följd, kanske tio, men så händer det då och då att den inte går att få liv i och man måste då stänga av maskinen med våld (hålla knappen intryckt en viss tid) och då tycker ju givetvis OpenOffice.org, nästa gång man startar det, att det finns dokument som måste återställas, vilket dock fungerar som det ska, men ändå är onödigt slöseri med tid.
Funderar på om man kan få Xandros-folket att överge de där dumheterna med D: och så vidare… Så urbota dumt, jag kan inte få in i min trånga skalle vad detta trams ska vara bra för. Det kan ju inte vara för användarvänligheten, för visst är /home/jag/Skrivbord/Backup/ (genväg till /media/Backup/) användarvänligare än /home/jag/Skrivbord/D: (genväg till /media/D:/)? Det KAN ju inte vara bara jag som, tycker så…
Men det är som sagt det som fick mig att välja något annat än Xandros.
Jag kan förstå, när det gäller vanliga datorer och bärbara, att olika personer har olika problem eftersom hårdvaran är olika. Men alla som har en Eee 900, som jag, borde väl rimligtvis ha samma hårdvara och därmed samma problem som jag? Inte du då, som har en Eee 901, men alla som har Eee 900.
Nu ska man kanske ha klart för sig att en del i problemet är ju att olika människor är olika känsliga för olika sorters problem. När det gäller hastighet upplever jag att folk verkar vara otroligt toleranta, så kanske är jag lite extra känslig då. Testade Pupeee på en vanlig laptop och det är precis SÅ snabbt jag vill ha det! Det var en helt otrolig upplevelse. Klickade på en mapp och den var öppen innan jag hunnit släppa musknappen!
Men jag vill ha Gnome, helst. Trivs inte med KDE.
En sak som jag upptäckt med Ubuntueee är också att Zzz-knappen inte fungerar ordentligt. Det kan gå fint kanske fem gånger i följd, kanske tio, men så händer det då och då att den inte går att få liv i och man måste då stänga av maskinen med våld (hålla knappen intryckt en viss tid) och då tycker ju givetvis OpenOffice.org, nästa gång man startar det, att det finns dokument som måste återställas, vilket dock fungerar som det ska, men ändå är onödigt slöseri med tid.
Funderar på om man kan få Xandros-folket att överge de där dumheterna med D: och så vidare… Så urbota dumt, jag kan inte få in i min trånga skalle vad detta trams ska vara bra för. Det kan ju inte vara för användarvänligheten, för visst är /home/jag/Skrivbord/Backup/ (genväg till /media/Backup/) användarvänligare än /home/jag/Skrivbord/D: (genväg till /media/D:/)? Det KAN ju inte vara bara jag som, tycker så…