Taggarna fungerar inte på vissa låtar

Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Taggarna fungerar inte på vissa låtar

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

ubot skrev:Det hade varit smidigt om Rythmbox sorterat musiken som nu fast även med filsystemets struktur som modell för hur musiken visas.
Håller med, att sortera efter trädstruktur är en utmärkt kompromiss för att ha dåliga andra inställningar. :D

ubot skrev:Varför skulle ID3 bara finnas på piratkopierad musik?
Tvärtom, att det finns ape-taggar på filer som användaren inte kan hantera är ett typiskt tecken på att filen är nedladdad någonstans ifrån en annan användare som tycker ape-taggar är det bästa sedan godis. Eller så var iaf tankegången.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

cupe skrev:Tips: Om mappen ligger i /mnt/Music/Ace of Base - Greatest Hits kan du precis som vanligt använda tab completion; Testa att skriv /mnt/Music/Ace + TAB osv..
Eller citattecken: cd "/home/pelle/Filer med massor av mellanslag/och musik/"
cupe, vad är det du tänkt att göra?
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Mekaniserad Apelsin skrev:
ubot skrev:Det hade varit smidigt om Rythmbox sorterat musiken som nu fast även med filsystemets struktur som modell för hur musiken visas.
Håller med, att sortera efter trädstruktur är en utmärkt kompromiss för att ha dåliga andra inställningar. :D
Jag har hela tiden försökt att endast använda program som låter mig ha allting i en trädstruktur istället för att skapa en databas där man söker på taggar, mest på grund av att flertalet program jag har testat automatiskt har "uppdaterat" taggarna, det vill säga förstört checksumman, automatiskt, utan någon möjlighet till att ens stänga av den funktionen.

Jag kör dock Rhythmbox nu efter mycket om och men, men jag är fortfarande inte helt säker på att mina taggar blir lämnade ifred. Om någon har koll på detta, så upplys mig gärna.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

cupe skrev:Tips: Om mappen ligger i /mnt/Music/Ace of Base - Greatest Hits kan du precis som vanligt använda tab completion; Testa att skriv /mnt/Music/Ace + TAB osv..
Eller citattecken: cd "/home/pelle/Filer med massor av mellanslag/och musik/"
cupe, vad är det du tänkt att göra?
Jag har inte tänkt att göra någonting, Apelsin. ;)
Jag tänkte dock se vilka rättigheter filerna verkligen hade, men nu verkar det ju dock inte vara det som är problemet trots allt.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

-r--r--r-- 1 användare användare 5770772 2008-07-15 01:08 004 - filnamn1.mp3
-r--r--r-- 1 användare användare 3630399 2008-07-15 01:09 005 - filnamn2.mp3

Det här är ett kort utdrag av hur det såg ut på alla låtar i katalogen (när jag väl kom in i den mha Tab-funktionen) och körde ls -l. Nu ska vi ha klart för oss att jag har kört en chmod -R u-w /home/användarnamn/Musik/ så filrättigheterna ska väl vara som Terminalen säger här ovanför. Innan hade jag andra rättigheter och ändrade i Filbläddraren på filerna jag försökte justera taggarna på, men det var ju då det. Desutom har jag ju kört tricket med att döpa om till .mpc för att ändra taggarna i EasyTag så nu fungerar ju sorteringen i Rythmbox.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 15 gånger.
ubot

Inlägg av ubot »

cupe skrev:
Jag har hela tiden försökt att endast använda program som låter mig ha allting i en trädstruktur istället för att skapa en databas där man söker på taggar, mest på grund av att flertalet program jag har testat automatiskt har "uppdaterat" taggarna, det vill säga förstört checksumman, automatiskt, utan någon möjlighet till att ens stänga av den funktionen.

Jag kör dock Rhythmbox nu efter mycket om och men, men jag är fortfarande inte helt säker på att mina taggar blir lämnade ifred. Om någon har koll på detta, så upplys mig gärna.
Nej, jag vet inte, det är jag som är nybörjare här. ;) Fast det går ju att ställa in i Rythmboxs inställningar om man vill att Rythmbox ska kolla med Musik-katalogen efter förändringar. Jag märkte när jag pillade med taggarna att Rythmbox automatiskt omplacerade låtarna när jag ändrade taggarna, men då var min Rythmbox också inställd på att kolla av ändringar i Musik-katalogen.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Okay. Men varför bara läsrättigheter?

Edit: jaha..
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

ubot skrev:
cupe skrev:

Nej, jag vet inte, det är jag som är nybörjare här. ;) Fast det går ju att ställa in i Rythmboxs inställningar om man vill att Rythmbox ska kolla med Musik-katalogen efter förändringar. Jag märkte när jag pillade med taggarna att Rythmbox automatiskt omplacerade låtarna när jag ändrade taggarna, men då var min Rythmbox också inställd på att kolla av ändringar i Musik-katalogen.
Mjo den funktionen är ganska smidig, ny musik läggs ju till automatiskt. Sen att det tar 3 minuter att starta upp får man väl leva med. :>
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Till att börja med jag såg att raden "att sortera efter trädstruktur är en utmärkt kompromiss för att ha dåliga andra inställningar" kunde grovt misstolkas. Jag menar givetvis inte att det är ubot som har dåliga inställningar, jag menar att det är rhythmbox som är "dåligt". Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om någon misstolkat
cupe skrev:Jag kör dock Rhythmbox nu efter mycket om och men, men jag är fortfarande inte helt säker på att mina taggar blir lämnade ifred. Om någon har koll på detta, så upplys mig gärna.
Jag kör mina musikfiler över internet och med itunes protokoll (som de sedan länge börjat "krippla" i itunes, numera kan den bara använda "lokala" resurser, bah :\ ) och inget annat än den lokala dator (min filserver) får ändra på filerna, och jag kör en uppdatering med musicbrainz nån gång på hösten över hela databasen. Så arg är jag på att program tar bort mina taggar. :D
Desutom har jag ju kört tricket med att döpa om till .mpc för att ändra taggarna i EasyTag så nu fungerar ju sorteringen i Rythmbox.
Tråkigt att det ska behöva vara så.

Det var för övrigt ett annat väldigt liknande problem med (windowsprogrammet) mp3gain, det skrev sina "inställningar" som ape-taggar i filerna (dvs den la till ape-taggar, men bara med info av typen "sänk volymen 3 dB, högsta är 108dB"), så för alla spelare som kunde läsa båda taggarna så verkade det som om mp3gain tagit bort alla taggar. :D

Så vad jag vill ha sagt är, ditt problem är historiskt, men det ploppar inte upp så ofta.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Men fan, Apelsin, vad dum jag är. Det är ju bara att inte tillåta NÅGON att ändra mina taggar. Nu framstår jag väl som en komplett idiot. :>
ubot

Inlägg av ubot »

Om jag ska vara ärlig så tyckte jag att det här med att spelarna inte klarade av att visa musiken i en vettig trädstruktur var en nackdel med Ubuntu. I Windows XP så använde jag Winamp och det fungerade fintfint att sortera addera hela filstrukturen i form av Bookmarks till Winamp, mycket smidigt. Sist jag använde min mammas Vista-dator och installerade senaste versionen av Winamp så verkade inte den funktionen finnas kvar. Helt sanslöst, det var ju en av dom sakerna som gjorde Winamp till en så bra musikspelare på min gamla dator. Jag är iofs nöjd med Rythmbox nu, men det var ett jäkla jobb att tagga om alla musik! Jag antar iofs att nu med alla nya taggar spå går det förmodligen bra att använda nästan vilken musikspelare som helst i Ubuntu (och Windows med för den delen). Alltså, Windows Media Player sorterar ju också musiken efter taggar eller något, för där hamnar ju oftast folks musik huller om buller. Ska det vara så svårt att lägga till en funktion för visa musiken som i filträdet även i mediaspelarna?

Nu låter det kanske som om jag är positiv till Windows och negativ till Ubuntu. Så är inte fallet, absolut inte, men Winamp var (och kanske är) en tjusig mediaspelare enligt mig. Jag har iaf äntligen fått Ubuntu att fungera som jag önskar och jag är mycket nöjd. Det tog några veckor att komma in i hur grunderna fungerar och så, men nu är jag imponerad av Ubuntu Linux. Jag går inte tillbaka till Windows och absolut inte till Windows Vista. En sak tycke rjag iofs är dålig i Ubuntu och det är möjligheterna att på ett okomplicerat och smidigt vis kolla på webbtv. Jag har fått trixa och fixa för att kunna lyssna på SR, titta på Svt, TV4, TV8 WEBBTV mm. Det här borde fungera bättre om vanligt folk ska orka gå över till Ubuntu.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

ubot skrev:Om jag ska vara ärlig så tyckte jag att det här med att spelarna inte klarade av att visa musiken i en vettig trädstruktur var en nackdel med Ubuntu. I Windows XP så använde jag Winamp och det fungerade fintfint att sortera addera hela filstrukturen i form av Bookmarks till Winamp, mycket smidigt. Sist jag använde min mammas Vista-dator och installerade senaste versionen av Winamp så verkade inte den funktionen finnas kvar. Helt sanslöst, det var ju en av dom sakerna som gjorde Winamp till en så bra musikspelare på min gamla dator. Jag är iofs nöjd med Rythmbox nu, men det var ett jäkla jobb att tagga om alla musik! Jag antar iofs att nu med alla nya taggar spå går det förmodligen bra att använda nästan vilken musikspelare som helst i Ubuntu (och Windows med för den delen). Alltså, Windows Media Player sorterar ju också musiken efter taggar eller något, för där hamnar ju oftast folks musik huller om buller. Ska det vara så svårt att lägga till en funktion för visa musiken som i filträdet även i mediaspelarna?

Nu låter det kanske som om jag är positiv till Windows och negativ till Ubuntu. Så är inte fallet, absolut inte, men Winamp var (och kanske är) en tjusig mediaspelare enligt mig. Jag har iaf äntligen fått Ubuntu att fungera som jag önskar och jag är mycket nöjd. Det tog några veckor att komma in i hur grunderna fungerar och så, men nu är jag imponerad av Ubuntu Linux. Jag går inte tillbaka till Windows och absolut inte till Windows Vista. En sak tycke rjag iofs är dålig i Ubuntu och det är möjligheterna att på ett okomplicerat och smidigt vis kolla på webbtv. Jag har fått trixa och fixa för att kunna lyssna på SR, titta på Svt, TV4, TV8 WEBBTV mm. Det här borde fungera bättre om vanligt folk ska orka gå över till Ubuntu.
Jag använde minirok en tid. Mycket trevlig spelare, som visar musiken i en trädstruktur.
Tänk på att när du taggar om din musik så förstör du även checksumman - det kanske inte är så viktigt för dig dock, men tänkte bara påpeka det.
ubot

Inlägg av ubot »

Vad är det ni säger nu egentligen? Ska man behöva vakta taggarna nu också så inte en musikspelare ändrar dom automatiskt?
ubot

Inlägg av ubot »

Jag använde minirok en tid. Mycket trevlig spelare, som visar musiken i en trädstruktur.
Tänk på att när du taggar om din musik så förstör du även checksumman - det kanske inte är så viktigt för dig dock, men tänkte bara påpeka det.
Checksumman, totala mängden kB i filen eller vad? Vad gör det om storleken på filen ändras, vad menas med checksumma och varför skulle det vara en nackdel att den ändras?

Jag testade också Minirok, men utseendet passar ju inte in i Gnome. Jag vägrar använda program som ser KDE-aktiga ut på Ubuntu. Ett annat helt ok program som jag totaldissar pga utseendet är aMSN, fult som stryk. Sure, det är den bästa ersättaren om man vill chatta med folk som har Live Messenger (cam och allt) men hur fick konstruktörerna idén att bygga det på ett så fult gränssnitt.
ubot

Inlägg av ubot »

ubot skrev:Någonstans på nätet så läste jag att det ev kunde vara APE-taggar som hindrade Rythmbox från att sortera filerna efter id3. Det var pga detta som man skulle ändra till .mpc, för då kunde EasyTag skriva över APE-taggarna automatiskt när man ändrade taggarna i programmet.

Det skulle i så fall vara en underbar nyhet för flertalet av oss gamla foobar2000-användare. Tyvärr verkar ju du ha råkat illa i på vägen. :\

Du kan se vad för fil något "egentligen" är med kommandont file i terminalen. En jävligt bra låt som jag har
07. Anekdoten - In for a Ride.mp3: Audio file with ID3 version 24.0 tag, MP3 encoding
den tar tom och kollar vilka taggar som är på filen (fast jag tvivlar om den har "icke-standard"-taggar på listan av saker den letar efter). I det här fallet är det alltså id3v2 (egentligen 2.4 vilket kan skapa problem med asgamla mp3spelare som fortfarande tycker bättre om det mycket sämre gamla 2.3).

Kort sagt: Att linux (gnome) börjar övergå till att även stödja "bättre" taggar är jättebra. :D
Jag testade på två av filerna som krånglade innan jag körde .mpc-tricket. Så här sa Terminalen när jag skrev file filnamn:

filnman.mp3: Audio file with ID3 version 24.0 tag, MP3 encoding

filnamn2.mp3: Audio file with ID3 version 24.0 tag, MP3 encoding

Fast nu har jag ju varit där och fixat med .mpc-tricket. Desutom kanske file filnamn inte visar alla taggar som Apelsin skrev.
ubot

Inlägg av ubot »

Till att börja med jag såg att raden "att sortera efter trädstruktur är en utmärkt kompromiss för att ha dåliga andra inställningar" kunde grovt misstolkas. Jag menar givetvis inte att det är ubot som har dåliga inställningar, jag menar att det är rhythmbox som är "dåligt". Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om någon misstolkat
Ingen orsak. Jag tog absolut inte illa vid mig. Det är ingen hemlighet att min musik var sorterad på ett helt ologiskt vis. Den enda struktur jag hade var filsystemets struktur. Taggarna var en total röra. Det är ju lite därför det är bra att sortera på filstruktur också, man kastar bara in musiken i en mapp som man döper efter artisten och albumet, sedan har man alla musik sorterad så. Man behöver inte ändra i filerna för fem öre, dvs inte slita som ett djur i flera timmar för att tagga om mängder med musikfiler.
ubot

Inlägg av ubot »

cupe skrev:Men fan, Apelsin, vad dum jag är. Det är ju bara att inte tillåta NÅGON att ändra mina taggar. Nu framstår jag väl som en komplett idiot. :>
Du menar att bara tillåta läsning av filerna, men inte write eller vad syftar du på egentligen? Räknas musikspelarna som other när det gäller rättigheter eller vad? Om det är så och rättigheterna för other är inställda på read och inget mer, då borde väl inte taggarna kunna ändras av musikspelarna? Varför skulle musikspelarna börja uppdatera taggarna?
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

ubot skrev:
cupe skrev:Men fan, Apelsin, vad dum jag är. Det är ju bara att inte tillåta NÅGON att ändra mina taggar. Nu framstår jag väl som en komplett idiot. :>
Du menar att bara tillåta läsning av filerna, men inte write eller vad syftar du på egentligen? Räknas musikspelarna som other när det gäller rättigheter eller vad? Om det är så och rättigheterna för other är inställda på read och inget mer, då borde väl inte taggarna kunna ändras av musikspelarna? Varför skulle musikspelarna börja uppdatera taggarna?
Precis, bara tillåta läsning.
Varför de skulle uppdatera taggarna? Ptja, fråga in mig, många spelare gör tyvärr det.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

ubot skrev:Räknas musikspelarna som other när det gäller rättigheter eller vad? Om det är så och rättigheterna för other är inställda på read och inget mer, då borde väl inte taggarna kunna ändras av musikspelarna? Varför skulle musikspelarna börja uppdatera taggarna?
Nej, det är du som kör programmet så det är den som kör programmet som räknas.

Tja, vissa spelare lägger ju till saker som "spelades senast", "spelat 44 ggr", "har 55 poäng" mm. Somliga skriver in det i en databas, andra ändrar på filerna, allt efter filosofin hos den som programmerar. Men jag tycker nog att vi är lite orimligt paranoida här. :D

Förresten, cupe varför skulle jag vilja behålla checksummen? Jag använder musicbrainz picard (finns som sagt som picard i förråden) och där taggar jag varje album en gång, och sedan så kan picard hålla ordning på att sakerna inte är feltaggande osv. Hur bra som helst. :D
ubot

Inlägg av ubot »

Varför är det ett problem om checksumman ändras? Vad spelar det för roll?
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"