Till att börja med jag såg att raden "att sortera efter trädstruktur är en utmärkt kompromiss för att ha dåliga andra inställningar" kunde grovt misstolkas. Jag menar givetvis inte att det är ubot som har dåliga inställningar, jag menar att det är rhythmbox som är "dåligt". Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om någon misstolkat
cupe skrev:Jag kör dock Rhythmbox nu efter mycket om och men, men jag är fortfarande inte helt säker på att mina taggar blir lämnade ifred. Om någon har koll på detta, så upplys mig gärna.
Jag kör mina musikfiler över internet och med itunes protokoll (som de sedan länge börjat "krippla" i itunes, numera kan den bara använda "lokala" resurser, bah :\ ) och inget annat än den lokala dator (min filserver) får ändra på filerna, och jag kör en uppdatering med musicbrainz nån gång på hösten över hela databasen. Så arg är jag på att program tar bort mina taggar.
Desutom har jag ju kört tricket med att döpa om till .mpc för att ändra taggarna i EasyTag så nu fungerar ju sorteringen i Rythmbox.
Tråkigt att det ska behöva vara så.
Det var för övrigt ett annat väldigt liknande problem med (windowsprogrammet) mp3gain, det skrev sina "inställningar" som ape-taggar i filerna (dvs den la till ape-taggar, men bara med info av typen "sänk volymen 3 dB, högsta är 108dB"), så för alla spelare som kunde läsa båda taggarna så verkade det som om mp3gain tagit bort alla taggar.
Så vad jag vill ha sagt är, ditt problem är historiskt, men det ploppar inte upp så ofta.