Starta webserver och ftpserver. Hjälp skulle uppskattas.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Starta webserver och ftpserver. Hjälp skulle uppskattas.

Inlägg av Forcevision »

Okej då blir det inga problem att flytta filerna från en disk till en annan även om diskarna kör i ntfs. Okej /var/www men jag vill att webserver utrymmet skall vara på en annan disk alltså där jag lägger upp hemsidan skall ligga på en 250gb hur gör jag för att få www till den hårddisken?

Ftpservern vill jag helst ha två olika konton till och ingen anonym. Ett konto där jag kommer in i www mappen och ett konto där jag kommer åt dom andra hårddiskarna med.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Detta skulle kunna fungera:

Kod: Markera allt

sudo ln -s /media/hdd/www /var/www/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Det går ju också att ändra dokumentroten, d v s var Apache söker efter sina filer, i konfigurationsfilen. Standard är /var/www men det skulle gå lika bra med /media/hdd/www eller var man nu lägger filerna.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Hur enar du om den skall vara anonym ?

Jag är den enda som skall kunna logga in på ftp servern alltså ingen annan som inte har loggin uppgifterna får logga in.

Hur gör jag om jag vill ha /var/www på en annan hårddisk då ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Anonymt innebär att vem som helst kan logga in och bara behöver ange en mail-adress. vsftpd startar som en anonym server, så du måste ändra det i programmets konfigurationsfil. Kolla i wikin hur du ska göra.

Du måste sedan aktivera funktionen att tillåta de som har en konto på datorn att ansluta. Också det gör du i konfigurationsfilen. Det här innebär att du alltså måste ge dig själv ett konto på FTP-servern. Du kommer att loggas in i din konto. Kolla i wikin hur du ska göra.

För att få webbservern att hämta filer från en annan hårddisk, måste du antingen göra ändringar i Apaches konfigurations eller skapa länkar i /var/www till den andra hårddisken.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Jag har fixat i vsftpd att ingen anonym får logga in. Okej men då skall jag kolla det med kontorna i wikin. Om jag länkar till hårddisken som webservern skall ha filerna hur fungerar det då med när man surfar in på servern med filerna alltså hämtar den upp då via länkningen till den hårddisken då som man länkar i /var/www ?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Webbservern hämtar filer där den blir tillsagd att göra det. Men var är din andra hårddisk monterad? I /media eller /mnt eller någon annanstans? Det är viktigt att veta för att kunna ange var dokumentroten ska ligga eller hur länken ska se ut.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Ingen aning hur du menar med monterad. Jag kopplade in alla diskarna nu i datorn så jag kör ju desktop där ser jag alla diskarna när jag kollar i datorn.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag menar, var syns din andra hårddisk? Kan du se den i mappen /media?
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Hårddisken borde väl hittas i /mnt/ ?
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Jag har precis nu formaterat om en av mina hårddiskar men jag hittar den inte. Jag vet att den heter sdc1 men hur får jag fram hårddisken så den blir synlig ?
Denna disken tänkte jag att webservern skall ha sina hemsido filer på men hur gör jag nu ?
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

En fråga till här om vsftpd. Såg nu när jag använder filezilla så kan man bocka i att man vill se dolda filer och då kom alla dolda filer upp. Men det måste man väll kunna fixa så även om dom bockar i den bocken för att visa dolda filer så ser man inte dom eller ?
Användarvisningsbild
Quakeile
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Quakeile »

Du kanske redan har kommit en bra bit på vägen.

Jag skulle rekommendera dig att installera ISPConfig (http://www.ispconfig.org).
Får du webbserver och ftpserver. (Egentligen ett komplett webbhotell).
Det kanske är lite overkill, men sen har du hööögt i tak kan jag lova. :)
(Vill du ha hjälp med att installera ISPConfig så kan du skicka ett PM.)
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Quakeile skrev:Du kanske redan har kommit en bra bit på vägen.

Jag skulle rekommendera dig att installera ISPConfig (http://www.ispconfig.org).
Får du webbserver och ftpserver. (Egentligen ett komplett webbhotell).
Det kanske är lite overkill, men sen har du hööögt i tak kan jag lova. :)
(Vill du ha hjälp med att installera ISPConfig så kan du skicka ett PM.)
Det verkar riktigt bra skall jag kolla på. Du vet inte hur man gör för att få bort dom dolda filerna i vsftpd ?
Som jag frågade innan ? :)
Användarvisningsbild
Quakeile

Inlägg av Quakeile »

Forcevision skrev: Du vet inte hur man gör för att få bort dom dolda filerna i vsftpd ?
Som jag frågade innan ? :)
Tyvärr inte :(
(Man kanske kan byta ägare på dom och sätta dom att vara synlig endast för den ägaren...)
Vad gör det om dom syns då?
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Nej ingen aning kanske inte gör något känns inte så bra bara att det ligger filer som syns på servern som skall vara dola men det kanske inte gör något ?
Användarvisningsbild
Quakeile

Inlägg av Quakeile »

Jag är ingen hejjare på vsftpd, men har du installerat den från förråden och konfigurerat den enligt guiderna här på forumet/wikin så tror jag inte det är något problem med de dolda filerna.
Såvida det inte står känslig information i de dolda filerna, jag antar att du har öppnat och kikat i dom...
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Du kan inte dölja filerna, men du kan göra dom oåtkomliga för klienten.
Du använder optionen deny_file i konfigurationsfilen.
Se mansidorna för vsftpd.conf
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

northface skrev:Du kan inte dölja filerna, men du kan göra dom oåtkomliga för klienten.
Du använder optionen deny_file i konfigurationsfilen.
Se mansidorna för vsftpd.conf
Okej jo jag hittade den deny_file när jag sökte på google men jag kan ju inte sitta och skriva i alla dom dolda filerna där tar ju evigheter. Måste väll finnas ett lättare sett att få bort dom eller så ?
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

deny_file
This option can be used to set a pattern for filenames (and directory names etc.) which should not be accessible in any way. The affected items are not hidden, but any attempt to do anything to them (download, change into directory, affect something within directory etc.) will be denied. This option is very simple, and should not be used for serious access control - the filesystem's permissions should be used in preference. However, this option may be useful in certain virtual user setups. In particular aware that if a filename is accessible by a variety of names (perhaps due to symbolic links or hard links), then care must be taken to deny access to all the names. Access will be denied to items if their name contains the string given by hide_file, or if they match the regular expression specified by hide_file. Note that vsftpd's regular expression matching code is a simple implementation which is a subset of full regular expression functionality. Because of this, you will need to carefully and exhaustively test any application of this option. And you are recommended to use filesystem permissions for any important security policies due to their greater reliability. Example: deny_file={*.mp3,*.mov,.private}

hide_file
This option can be used to set a pattern for filenames (and directory names etc.) which should be hidden from directory listings. Despite being hidden, the files / directories etc. are fully accessible to clients who know what names to actually use. Items will be hidden if their names contain the string given by hide_file, or if they match the regular expression specified by hide_file. Note that vsftpd's regular expression matching code is a simple implementation which is a subset of full regular expression functionality. Example: hide_file={*.mp3,.hidden,hide*,h?}
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"