Fadderverksamheten

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Fadderverksamheten

Inlägg av BadOmen »

precis :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

ok, fram med en kravprofil så får vi se om jag ansöker. Men bara för jag vill hjälpa till behöver det inte betyda att jag duger som fadder. Det borde finnas ett litet kunskaptest ( utom för såna som uppenbarligen visat kunskaper som Sid, McNisse, Cupe, Hund, Lars, osv osv) .
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Ulsak skrev:ok, fram med en kravprofil så får vi se om jag ansöker. Men bara för jag vill hjälpa till behöver det inte betyda att jag duger som fadder. Det borde finnas ett litet kunskaptest ( utom för såna som uppenbarligen visat kunskaper som Sid, McNisse, Cupe, Hund, Lars, osv osv) .
Jag tror du duger utmärkt som fadder. Kan du inte svara på en fråga så hänvisa personen till en annan fadder eller till forumet. Det gör jag när det gäller Wine t.ex.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

jag har i möjligaste mån försökt lägga lösningar etc på forumet efter att vi lyckats lösa problemen - om de inte funnits där redan förstås ..
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

alatariel skrev:jag har i möjligaste mån försökt lägga lösningar etc på forumet efter att vi lyckats lösa problemen - om de inte funnits där redan förstås ..
Det är bra att du gör det :)

Jag tror dock att det kan vara bra med några punkter som Faddern kan följa tex.

1. Visa frågande hur han/hon kan söka information på ett smidigt sätt på forumet. tex att man kan söka inom det sökresultat man har fått.
2. Tipsa om wiki och vad man kan hitta där.
4. Förklara att det finns inga dumma frågor och att om det inte fått nån lösning på sitt problem efter att ha sökt på forumet så är det bara att lägga in det, enkel eller svår fråga spelar ingen roll.
3. Faddern Kanske kan uppmuntra frågeställaren att själv lägga in det. Faddern kan ju säga vart den ska ställa frågan om faddern anser att det är en fråga som är bra för forumet.
3b. Faddern kan sök på forumet om det har tagits upp tidigare och om inte lägger faddern in frågan,om frågande vill vara anonym, och vidare förmedlar feedback från frågeställaren så det kommer in i tråden. Då blir frågeställaren fortfarande anonym och har tillgång till kanske fler än ett sätt att lösa problemet på.

Jag säger inte att detta är det bästa sättet utan bar ett exempel, så kom gärna med synpunkter och förslag. Jag är inte ute efter att få rätt utan jag vill att det ska bli så bra stöd som möjligt för frågande och att denne ska känna att den kan lägga in frågor och hitta svar själv. :)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Føreningen borde kanske fixa någon morot før att uppmuntra till dokumentation i olika supportsammanhang.

Tævling, utmærkelse, några andra førslag på ev. upplægg och beløning?
Skriv svar

Återgå till "Forum"