Hur ska forumet modereras?

Diskussion gällande forumet
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Permanent banning

Inlägg av HakanS »

Urban Anjar skrev:Den frågan är avgjord i en omröstning.
Nej då. Omröstningen håller på i 29 dagar till.

Förresten. Är omröstningen rådgivande eller beslutande?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:
Urban Anjar skrev:Den frågan är avgjord i en omröstning.
Nej då. Omröstningen håller på i 29 dagar till.

Förresten. Är omröstningen rådgivande eller beslutande?
Oops, det var lång tid. Såg fel på månad. :-[

Omröstningar är iofs beslutande, men här finns inget så konkret förslag att det direkt kan infogas i i regelverket. Därför får man väl tolka att ja till förslaget som ett uppdrag att föreslå regler där permanent banning är möjlig.

Gissar iofs att vi ska ha ett annat regelförslag klart fortare än så, men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Känns som om det är dags att jag citerar mej själv
Det finns 4 sätt att fixa en snabbare moderering.

1. Vi ser till att ha en ruskigt massa fler moderatorer, tex en majoritet av alla aktiva användare.
2. Vi tvingar alla moderatorer/admins att vara inne i forumet dygnet runt.
3. Vi sätter en väldigt lång tid som det måste gå mellan dom inlägg en medlem kan göra, kanske en timme mellan varje inlägg. (OBS! Ironi.)
4. Alla hjälps genom att anmäla inlägg men avstår från okynnesanmälningar.

Av ovanstående är det bara 4 och i viss mån 1 som är realistisk. Visst kan vi tillsätta fler moderatorer, ju fler det finns, ju större chans är det att någon är inne när det hettar till. Dom som finns nu är inloggade frekvent och det är möjligt att det är för få. Förslag på fler kandidater mottages tacksamt.

Om inlägg som är felplacerade, OT, kränkande, otrevliga osv anmäls till moderator så snabbar det givetvis upp behandlingen. Det finns knappast någon som orkar läsa alla trådar och det är därför lätt att missa om någon tråd går överstyr och ingen anmälan görs.
Det förekommer också då och då att meningsmotståndare i en tråd anmäler i stort sett samtliga av den andra personens inlägg. Det är däremot inte till nån hjälp.
Allra bäst är förstås om alla kunde uppföra sej så väl att den enda moderationen som behövs är att flytta nån felplacerad tråd då och då ... *ack, ljuva dröm* ;)
Att anmäla inlägg är definitivt bästa sättet att hjälpa till. Givetvis är det inte fel att stötta någon som blir utsatt för kränkande tillmälen, men däremot så är det defintivit ingen hjälp om någon försöker gå in och "näpsa" nån annan, då är man ju inte bättre själv. Öht så bidrar det knappast att lugna en överhettad diskussion att gå in och lägga mer ved på brasan genom att vara ironisk, provocerande, mästrande osv, bättre då att försöka hålla en så sansad ton som möjligt. Det är ju förstås inte så lätt, det kan jag gärna hålla med om. :)

Fö så är givetvis denna omröstning rådgivande. För att vi ska kunna ha en riktig omröstning om regeländring så måste det finnas med utarbetade förslag om när sanktionerna ska tillämpas, osv. Vi kommer att plocka fram förslag på regeländringar och givetvis ska alla sådan förslag först diskuteras ordentligt här först så att alla som har synpunkter eller bättre förslag kan få komma till tals.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur ska forumet modereras?

Inlägg av mcNisse »

Jag har tagit ut dessa inlägg från tråden om permanent banning då de inte handlade om banning utan forumets moderering.
Och mina tjat kommentarar slängde jag...
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

vulfgar skrev: Att anmäla inlägg är definitivt bästa sättet att hjälpa till. Givetvis är det inte fel att stötta någon som blir utsatt för kränkande tillmälen, men däremot så är det defintivit ingen hjälp om någon försöker gå in och "näpsa" nån annan, då är man ju inte bättre själv. Öht så bidrar det knappast att lugna en överhettad diskussion att gå in och lägga mer ved på brasan genom att vara ironisk, provocerande, mästrande osv, bättre då att försöka hålla en så sansad ton som möjligt. Det är ju förstås inte så lätt, det kan jag gärna hålla med om. :)
Jag håller helt med om vad du säger. Att liera sig och sedan attackera i flock med avsikt att trycka till någon som felat känns inte bra. Det är som med mobbing, ta bort den som mobbar, mobba inte själv.

Hårdare tag, javisst, helt ok. Godtyckliga bestraffningar av en självutnämnd grupp av moralens väktare, nej tack.

Jag är inget bra exempel på någon som har tagit sitt ansvar i det här. Kanske skulle jag ha anmält vissa inlägg. javisst, men jag får försöka bättra mig då. (Att anmäla sina egna inlägg är väl att kräva för mycket av sig själv ;D )
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

Forumet skall modereras av folk som är forumvana och kan agera konsekvent. Dessa bara velar runt och vet inte vad de skall göra. Bort med all jams och velande och agera och var konsekventa istället. Som rancor.

Det hjälper inte bara att kunna det tekniska med ett forum, man måste förstå HUR ett forum fungerar också.

Och Hylas, internet är inte en söndagsskola.

Om ett troll går in och kallar dig "nazistjävel, stick och dö."

3 gånger i rad.

Tycker du fortfarande synd om den personen då? Om man skulle gå in och försvara dig?

I så fall, tänk om, internet är ingen barnkammare och vilket forum som helst kan få in troll.

Att snacka med dessa geeks är hopplöst, därför ställer jag GÄRNA upp som första fallet för perm ban.

Go ahead................

Kör på bara så jag kommer härifrån.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

För att svara på topic:
STENHÅRD
tweeek

Inlägg av tweeek »

Little John skrev:För att svara på topic:
STENHÅRD
Håller med.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

DimensionX skrev:Kör på bara så jag kommer härifrån.
Det är ju bara att strunta i att logga in om du vill härifrån. ;) Fast vi skulle givetvis sakna dej.

Vissa exempel du kommer med är väldigt grova. Alla sådana skulle givetvis modereras bort, men fortfarande gäller att inläggen inte kan modereras bort förrän dom gjorts och dessutom måste en moerator veta att dom gjorts. Med tanke på hur mycket det klagas på att inlägg inte modereras bort så är det extremt få som anmäls. Om man anmäler ett inläggs å kommer garanterat en moderator att titta på inlägget för att bedöma om moderering behövs. Nu är det ju inte säkert att moderatorn alltid håller med, men i dom grova exempel som DX har dragit så vore det ingen tvekan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Är det verkligen omöjligt att ha en moderator för varje tavla och undertavla? Globala ska man först bli när man visar att man har tid för det, dvs för det mesta är inloggat, eller hur?

LJ
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Little John skrev:För att svara på topic:
STENHÅRD
Jag tror snarare att det ska vara flexibelt. En nybörjare kanske uttrycker sig
klumpigt och retar upp folk, men där räcker det förhoppningsvis med en till-
sägelse om att "så gör man inte här" och en hänvisning till var reglerna finns.

Har man däremot varit med ganska länge och kanske dragit på sig några varningar
tidigare bör man veta vad som gäller och då köper jag det där med stenhård.

Se'n är det ju viktigt att det finns rättvisa i det också. Att man har andra åsikter än
flertalet här är inget skäl för ingripande. Det är reglerna som gäller.

Ett annat bra ledord tror jag är snabb, för många tråkigheter borde kunna kvävas
i sin linda. Observera att reglerna runt "time out" ger moderatorerna väldigt stora möjlig-
heter.
Time-out = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i högst 24 timmar. Time-out kan delges en medlem som trots tillsägelse uppträder på ett sådant sätt att denne riskerar att få en varning, bryter mot forumsreglerna, förorsakar misstämning eller vållar merarbete för moderatorerna.
(min fetning)

Vad jag vet har den här regeln bara använts några enstaka gånger, men vi har haft betydligt
fler fall när någon förorsakat misstämning eller vållat merarbete. Rätt använd borde
den här regeln också skydda medlemmar med dåligt humör mot varningar. De ska för-
hoppningsvis utvisas innan de hunnit göra sig skyldiga till något så grovt att de riskerar en
varning.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

DimensionX skrev:
[---]

Och Hylas, internet är inte en söndagsskola.

Om ett troll går in och kallar dig "nazistjävel, stick och dö."

3 gånger i rad.

Tycker du fortfarande synd om den personen då? Om man skulle gå in och försvara dig?

I så fall, tänk om, internet är ingen barnkammare och vilket forum som helst kan få in troll.

[---]
Jag vet att det inte är en söndagsskola eller barnkammare ( ;D du är rolig). Jag har heller aldrig sagt att man ska tycka synd om en mobbare. Till sist, jag är inte en naiv idiot, jag ser vad som händer :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Åter till topics fråga:

Så här inte !

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=85&t=28557
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Little John skrev:Åter till topics fråga:

Så här inte !

Så här inte vad då? Var del fel att ta bort inlägget?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Hund skrev:
Little John skrev:Åter till topics fråga:

Så här inte !

Så här inte vad då? Var del fel att ta bort inlägget?
Jo, jag tycker det.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det var ett OT inlägg vars enda poäng var att nedsätta moderatorerna.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Hund skrev:Det var ett OT inlägg vars enda poäng var att nedsätta moderatorerna.
Hund...........

Jag trodde inte att jag skulle behöva säga detta, det känns lite trist, men måste göras.

Förstår du nu bättre vad jag och Plun menar?

Ditt agerande visar bara på att kritiken som framförs, stämmer. Förstår du inte att du bara förstärker vad vi säger med ett sånt ingripande?

Mitt inlägg är minst lika, om inte ännu mer nedsättande mot alla som jobbar med forumet, jag kunde lika gärna kallat alla för pajasar om du läser min text. Varför modererades inte det bort också. Jag ger minst lika hård kritik och säger att ni bara velar runt och jamsar, det är väl nedsättande om något?. Samtidigt min ärliga åsikt.

Ni måste vara konsekventa i ert jobb. Annars blir det förvirring och irritation i forumet.

Man kan inte bara ta bort ett inlägg, och lämna det andra (eller flera) kvar. Då måste alla tas bort i så fall. Man vet inte ett skit vad man kan säga eller inte säga pga all okonsekvens i ert agerande. I en tråd är det okey att gå på en person, i nästa inte. I ett fall får en person hållas, i nästa inte.

Nyckelorden heter konsekvens och rättvisa.

Nya mods kanske?

Tips, ta en titt på ett annat större forum och se hur moderatorerna jobbar där. Det är inte som här kan jag säga.

Det här bör däremot inte modereras bort, för då är du inte konsekvent eller har förstått situationen alls, och bör bytas mot någon som vet hur ett moderatorjobb fungerar, och inte bara rent tekniskt som att flytta trådar odyl.

Börjar du förstå kritiken bättre nu, varför vissa av oss tröttnar?

Gräv lite bland bortmodererade trådar, det tror jag skulle vara en nyttig upplevelse för dig. Du är väldigt färgad i dina åsikter och borde därmed inte få vara mod lika lite som de andra som är det på forumet. Vad som behövs är moderatorer som agerar neutralt och opartiskt. Sen måste de veta hur ett forum skall skötas också, och vad ett moderatorjobb går ut på. Det här duger inte Hund. :(

Och självklart att Pluns inlägg var nedsättande, vad hade du väntat dig?

1.Det var befogat
2.Ingen orsak att ta bort hans inlägg
3.Visar att du inte förstått hur man agerar som mod
4.Gav en spik till i kistan hos mig, för där tappade jag hoppet helt.

Kan jag, som LJ få bli.........

1.Borttagen
2.Bannad för all framtid
3.Utkastad med huvudet före

Så, vore jag högst tacksam.

No offense Vulfgar, även om vi haft lite olika syn på saker så har du i alla fall alltid varit schysst mot mig, det får du en credit för. :) Tycker snarare att det är trist att behöva gå in och göra såna här inlägg, men det måste helt enkelt göras. :(

Förresten, så här blev den färdiga bilden av mitt sol kors. Och du, moderera inte bort den nu. ;)

http://specialoz.atfreeforum.com/guest- ... -t875.html

(varför jag postade?)

(tips....banna mig, så kan jag inte det sen) ;) :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du får gärna komma med kritik som ovan. Det är inget fel med det. Men att kalla någon för jöns kallar jag inte kritik.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Jag sa att ni bara velar runt och jamsar, det var kritik i stil med jönsar, eller pajaser. Förutsatt att man förstod budskapet i mitt inlägg. ;) :)

Förstår du mitt budskap med inlägget, varför jag talar om "konsekvens". Man måste vara konsekvent, det finns ingen "balansgång". Man agerar likadant oavsett vem som gör något. Är en sak inte okey i en tråd, så är det inte det i nästa heller.

Annars blir det förvirring och irritation.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

HenrikAn anklagade mig för att vara troll i debatt tråden, helt utan orsak. Han bara hoppade in med ett sånt inlägg utan att ens varit delaktig i tråden.

En varning vore på sin plats.

Crying Freeman gjorde också ett fult angrepp på Max, som faktiskt gjorde ett "korrekt" inlägg.

En varning till för den sakens skull.

Och båda från förtroenderådet. :o

Jag själv fick en varning för betydligt mildare saker där jag själv var "delaktig" i diskussionen.

Var är konsekvensen i modererandet?

En motivering tack, vore på sin plats.

Jämför deras inlägg med det som jag själv fick en varning för. Se gärna mina tidigare inlägg i samma tråd.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 13#p217213

Är det flera inlägg som motiverat varningen, vill jag se dessa.

HenrikAn's inlägg.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=85&t=28482

Crying Freeman's inlägg.

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 45&t=28385

Om du vill så kan jag plocka fler exempel, och jag kommer inte att vara nådig i min kritik, just för att framhäva poängen med att agera konsekvent och rättvist. Ger man en person en varning, så skall de andra också få en. Eller så höjer man ribban och ingen av personerna får en varning. Men, man måste vara KONSEKVENT.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 6 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Forum"