sudo apt-get install avant-window-navigator
Program till Ubuntu/xubuntu
Re: Program till Ubuntu/xubuntu
Japp. Paketet heter avant-window-navigator.
Edit: Var inte först tydligen.
Edit: Var inte först tydligen.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag har nu installerat AWN men när jag försöker starta det så händer inget? fungerar det inte till xubuntu eller? mvh Jonas
Det ska det göra. Men jag tror AWN kräver CompizFusion? Pröva att starta det via terminalen och se om du får något meddelande då?
- Frylmark
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Visst vore det trevligt om folk delade med sig av hur saker och ting löst sig...
Visst var jag snabb, älskling??!
-
- Kontakt:
Jaa! nu fungerade det! Nu till en annan fråga, vilken är minst systemkrävande av ubuntu och kubuntu? Mvh Jonas
- kollektivist
- Kontakt:
Jag tror att gnome (ubuntu) är lite mindre systemkrävande än kde (kubuntu), men jag tror inte att skillnaden märks särskilt mycket jämfört med xubuntu, som är ganska mycke tmindre...
Ubuntu är snäppet snålare. Men skalar man av lite kan man få båda väldigt minnessnåla.Jonas_186 skrev:Jaa! nu fungerade det! Nu till en annan fråga, vilken är minst systemkrävande av ubuntu och kubuntu? Mvh Jonas
Precis. Kan inte förstå att ingen någonsin nämner xubuntu, det är ju den enda disten som är dräglig att använda out-of-the-box.kollektivist skrev:Jag tror att gnome (ubuntu) är lite mindre systemkrävande än kde (kubuntu), men jag tror inte att skillnaden märks särskilt mycket jämfört med xubuntu, som är ganska mycke tmindre...

-
- Kontakt:
okej, tack, men om man ska uppnå bästa prestanda med xubuntu så skall man väl strunta i program Amarok som innehåller KDE m.m.? Mvh Jonas
Yes. Det innebär en viss prestandaförlust att använda program som bygger på QT-biblioteket i en GTK-miljö (Och virse versa).Jonas_186 skrev:okej, tack, men om man ska uppnå bästa prestanda med xubuntu så skall man väl strunta i program Amarok som innehåller KDE m.m.? Mvh Jonas
Ja. Jag rekommenderar dock INGEN att någonsin använda Amarok. Usch!Jonas_186 skrev:okej, tack, men om man ska uppnå bästa prestanda med xubuntu så skall man väl strunta i program Amarok som innehåller KDE m.m.? Mvh Jonas

Me
-
- Kontakt:
okej, så vilket multimedia program skall jag använda mig av till xubuntu? , när det gäller office osv så antar jag att abiword passar bäst, men när det gäller chat program? vilket är bäst där? Mvh Jonas
Musik : mocJonas_186 skrev:okej, så vilket multimedia program skall jag använda mig av till xubuntu? , när det gäller office osv så antar jag att abiword passar bäst, men när det gäller chat program? vilket är bäst där? Mvh Jonas
Film: vlc / mplayer
Chat: Pidgin
Vad som är bäst går väl egentligen att svara på, det beror ju lite på vad du har för krav.Jonas_186 skrev:okej, så vilket multimedia program skall jag använda mig av till xubuntu? , när det gäller office osv så antar jag att abiword passar bäst, men när det gäller chat program? vilket är bäst där? Mvh Jonas

AbiWord duger väldigt bra. Även fast jag har en reko dator föredrar jag AbiWord själv ist för OpenOffice.
Gällande IM-klient beror det nog helt på vad du är ute efter för funktioner. Jag använder Pidgin som har stöd för en massa protokoll (MSN och XMPP är dom jag nyttjar), det är en enkel och stilren klient som har många finnesser pga all tillägg som finns. Sedan finns Emesene som är en renodlad MSNP klient vars utssende är tänkt att lika klienten MSN Messenger för Windows.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... gator.html <= Information om AWN, hur man installerar det mm.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... tu_26.html <= Hur man gör om utséendet på 7.04 (vissa saker funkar på 8.04)
http://www.gnome-look.org <= Teman, skrivbordsunderlägg mm. till Gnome (Ubuntus skrivbordsmiljö)
http://www.howtoforge.com/mac4lin_make_ ... like_a_mac <= Hur man får b.la. Ubuntu att se ut som Mac OSX Leopard.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... tu_26.html <= Hur man gör om utséendet på 7.04 (vissa saker funkar på 8.04)
http://www.gnome-look.org <= Teman, skrivbordsunderlägg mm. till Gnome (Ubuntus skrivbordsmiljö)
http://www.howtoforge.com/mac4lin_make_ ... like_a_mac <= Hur man får b.la. Ubuntu att se ut som Mac OSX Leopard.
- kollektivist
- Kontakt:
Musik: mocp/moc är en terminalbaserad musikspelare, alltså tar den lite plats, men den är ganska jobbig ibland. Audacious använder jag själv för tillfället, den är anpassad till tangentbordets media-knappar och till conky-scriptet där det står vilken låt jag spelar. Väldigt smidigtJonas_186 skrev:okej, så vilket multimedia program skall jag använda mig av till xubuntu? , när det gäller office osv så antar jag att abiword passar bäst, men när det gäller chat program? vilket är bäst där? Mvh Jonas

Office: Jag använder abiword om det är något seriöst, annars leafpad, en väldigt enkel textredigerare.
Chatt: Pidgin om du ska ha många olika protokoll eller dess terminalbaserade motsvarighet som jag inte minns namnet på just nu. Om du bara vill ha msn är emesene eller amsn bättre. Om du bara vill ha irc finns xchat.
Pidgins cli-variant heter finch. För irc rekommenderas irssi, xchat är grymt jobbigt.kollektivist skrev:Musik: mocp/moc är en terminalbaserad musikspelare, alltså tar den lite plats, men den är ganska jobbig ibland. Audacious använder jag själv för tillfället, den är anpassad till tangentbordets media-knappar och till conky-scriptet där det står vilken låt jag spelar. Väldigt smidigtJonas_186 skrev:okej, så vilket multimedia program skall jag använda mig av till xubuntu? , när det gäller office osv så antar jag att abiword passar bäst, men när det gäller chat program? vilket är bäst där? Mvh JonasAnnars finns decibel som är ganska liten, exaile är den egentliga motsvarigheten till amarok, bättre än banshee och rhytmbox tycker jag.
Office: Jag använder abiword om det är något seriöst, annars leafpad, en väldigt enkel textredigerare.
Chatt: Pidgin om du ska ha många olika protokoll eller dess terminalbaserade motsvarighet som jag inte minns namnet på just nu. Om du bara vill ha msn är emesene eller amsn bättre. Om du bara vill ha irc finns xchat.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Du kanske har fixat det här nu... Kommer du till google när du skriver <a class="postlink" href="http://www.google.se">www.google.se</a>?
Annars kan du testa att skriva in ip nummer 64.233.161.18 då kommer du till google fast den Engelska sidan... hittade det ip numret först och orkade inte söka upp det svenska
Hur som helst i fall du nu med ip kommer till google så har du inte skrivit in nån DNS server. Uppe vid klockan fins en icon för nätverksanslutning högerklicka och välj redigera och via en av flikarna som heter DNS så kan du lägga till en DNS server. Du har säkert fått nån av din internetleverantör eller så har du som jag att routern fixar dns så jag skriver bara in min routers ip och trycker lägg till så är det fixat
Men som sagt du kanske har löst det själv redan
Annars kan du testa att skriva in ip nummer 64.233.161.18 då kommer du till google fast den Engelska sidan... hittade det ip numret först och orkade inte söka upp det svenska

Hur som helst i fall du nu med ip kommer till google så har du inte skrivit in nån DNS server. Uppe vid klockan fins en icon för nätverksanslutning högerklicka och välj redigera och via en av flikarna som heter DNS så kan du lägga till en DNS server. Du har säkert fått nån av din internetleverantör eller så har du som jag att routern fixar dns så jag skriver bara in min routers ip och trycker lägg till så är det fixat

Men som sagt du kanske har löst det själv redan

-
- Kontakt:
Tack för alla svar!:) min dator är en P4 med med lite över 1bg ram minne så jag tror nog att kubuntu fungerar hyfsat snabbt eller har jag hel fel? hur som helst så har jag fixat de programen ni har hänvisat mig till och det fungerar utmärkt(kör med xubuntu på en gammal laptop). Skall bara se vad min P4 klarar av annars kör jag med xubuntu där med
Mvh Jonas