Hur förklarar man den här statistiken?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Hur förklarar man den här statistiken?
Precis, det ger intrycket att, "Ojdå, folk gillade det här, då är det bäst vi klämmer in xp så vi verkar seriösa..."
Eller så inser ms faran i att Linux vinner mark, för säga vad man vill om ms, att tjäna pengar är de j*kligt duktiga på.
Läste nånstans lite spekulationer om varför ms hotade stämma novell (eller vilka det nu var) för patentintrång. ms tjänar så enormt mycket pengar varje dag så om bara ryktena om en stämning skulle få kunder att tveka nån vecka inför ett avtal med novell så tjänade ms multum... Nu vet jag inte hur mycket det ligger i det här, med serviceavtal och allt.
Eller så inser ms faran i att Linux vinner mark, för säga vad man vill om ms, att tjäna pengar är de j*kligt duktiga på.
Läste nånstans lite spekulationer om varför ms hotade stämma novell (eller vilka det nu var) för patentintrång. ms tjänar så enormt mycket pengar varje dag så om bara ryktena om en stämning skulle få kunder att tveka nån vecka inför ett avtal med novell så tjänade ms multum... Nu vet jag inte hur mycket det ligger i det här, med serviceavtal och allt.
Microsoft har antagligen köpt in sig, eller så är det ett avtal om att Microsoft också kommer göra reklam för ASUS Eee PC. En så kallad 69 mellan en mindre och en stor kollos. Microsoft vill absolut inte att Linux ska få för stora rubriker. Pengar, så enkelt är det.DimensionX skrev:Min enda kommentar efter att ha läst den artikeln är.
![]()
Snacka om att sänka Linux som inte får nån av fördelarna XP får. I så fall fattar jag knappt vitsen med en Linux version när de inte ens får samma villkor.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
öppet för andra jag, för pisset är det "slutet"
En logga som visas på skärmen varje gång man startar telefonen eller datorn är värt mycket, reklam. Den reklamen är det värt att betala för, alltså ASUS köper inte, utan får betalt i rena pengar eller ett reklam konto hos Microsoft.
Och Microsoft (som har pengarna)kommer täppa igen alla hål som skulle kunna göra Ubuntu till ett varumärke.
Finansiellt så har inte Ubuntu några resurser men om varumärket Ubuntu får "styrfart" så kan det gå upp av egen kraft till Microsofts nackdel, och de hålen täpper man till.
Och Microsoft (som har pengarna)kommer täppa igen alla hål som skulle kunna göra Ubuntu till ett varumärke.
Finansiellt så har inte Ubuntu några resurser men om varumärket Ubuntu får "styrfart" så kan det gå upp av egen kraft till Microsofts nackdel, och de hålen täpper man till.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Tack Hjalle, det förklarar saken.
Förlåt att jag skriver som en predikant, jag spekulerar bara runt ASUS och Microsoft ekonomiska 69.DimensionX skrev:Tack Hjalle, det förklarar saken.

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej,
Statisken som finns här är bättre enligt min uppfattning: ==> Få tillbaka nöjet med datorer.
En som ligger i topp vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år...
Windows finns ens inte med i listan
Statisken som finns här är bättre enligt min uppfattning: ==> Få tillbaka nöjet med datorer.
En som ligger i topp vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år...
Windows finns ens inte med i listan

Market share är antagligen närmare sanningen än w3schools. w3schools mäter ju användarna som besöker just den sajten, och det råkar ju vara nördar och IT-folk. Av nördar och proffs är det alltså nästan 4% som använder linux, bland vanligt folk på internet är det närmare 0.5%. Jag tror iofs inte någon sajt har speciellt pålitlig statistik, men hur man än räknar så kan man säga att linux totala andel hamnar inom felmarginalen, dvs enligt statistiken vi har idag kan det vara så att linux har 0%.DimensionX skrev:Byter vi till Market share så ser det ut så här.
Windows - 91.64%
Mac - 7.38%
Linux - 0.63%
Iphone - 0.15%
Playstation - 0.04%
SunOs - 0.01%
http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=8
Men vad menas här? Siffrorna ser ju helt annorlunda ut.
Finns det ingen källa som täcker hela internet så att säga?
Sen måste jag säga att även om vi hade pålitlig statistik för alla internetanvändare så ser jag inte riktigt vad det skulle vara bra för. Jag är mycket mer intresserad av att veta hur många som använder linux till vardags i sverige eller på min ort. Egentligen skulle ju Ubuntu Sverige kunna göra en lite vetenskaplig undersökning där man valde ut 1000 svenskar på måfå och ställde några väl valda frågor angående kunskap och användning av linux. Om man sedan publicerade statistiken på det internationella forumet så kanske andra lokala grenar hakar på, och vips så kanske man har en riktig och vetenskaplig bild över hur linux används i olika delar av världen. Då kan man göra kartor över linuxpenetration och diskutera vad som skiljer olika områden åt, vad som gör att linux slår på vissa ställen men inte andra, etc. Bara en tanke.
-
Låter föruftigt Loke.Loke skrev:Market share är antagligen närmare sanningen än w3schools. w3schools mäter ju användarna som besöker just den sajten, och det råkar ju vara nördar och IT-folk. Av nördar och proffs är det alltså nästan 4% som använder linux, bland vanligt folk på internet är det närmare 0.5%. Jag tror iofs inte någon sajt har speciellt pålitlig statistik, men hur man än räknar så kan man säga att linux totala andel hamnar inom felmarginalen, dvs enligt statistiken vi har idag kan det vara så att linux har 0%.
Sen måste jag säga att även om vi hade pålitlig statistik för alla internetanvändare så ser jag inte riktigt vad det skulle vara bra för. Jag är mycket mer intresserad av att veta hur många som använder linux till vardags i sverige eller på min ort. Egentligen skulle ju Ubuntu Sverige kunna göra en lite vetenskaplig undersökning där man valde ut 1000 svenskar på måfå och ställde några väl valda frågor angående kunskap och användning av linux. Om man sedan publicerade statistiken på det internationella forumet så kanske andra lokala grenar hakar på, och vips så kanske man har en riktig och vetenskaplig bild över hur linux används i olika delar av världen. Då kan man göra kartor över linuxpenetration och diskutera vad som skiljer olika områden åt, vad som gör att linux slår på vissa ställen men inte andra, etc. Bara en tanke.

Om man tittar på deras statistik så kan man utläsa en sak, och det är att Mac har gått framåt med stormsteg i alla fall. Om Market Share's siffror bättre speglar situationen så har IE fortfarande ett oroväckande stort grepp om browsermarknaden, tack vare att den redan finns i Windows, ändå har Firefox tagit en ganska rejäl bit måste jag säga.
Statistik är ganska intressant.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jupp, Mac växer mest och det ligger helt i linje med vad jag sa tidigare, att folk använder det system som är förinstallerat, så när folk inte vill ha en dator med Vista (och Microsoft ändå propsat på att alla burkar skall säljas med Vista) så är det bara Mac som är alternativet. Så faktum är att det finns bara en grej som kommer få GNU/Linux att göra sitt riktiga intåg på marknaden och det är att det kommer ut burkar i varuhusen med GNU/Linux förinstallerat.DimensionX skrev:Om man tittar på deras statistik så kan man utläsa en sak, och det är att Mac har gått framåt med stormsteg i alla fall.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Det är nog tyvärr så.farmfield skrev:Jupp, Mac växer mest och det ligger helt i linje med vad jag sa tidigare, att folk använder det system som är förinstallerat, så när folk inte vill ha en dator med Vista (och Microsoft ändå propsat på att alla burkar skall säljas med Vista) så är det bara Mac som är alternativet. Så faktum är att det finns bara en grej som kommer få GNU/Linux att göra sitt riktiga intåg på marknaden och det är att det kommer ut burkar i varuhusen med GNU/Linux förinstallerat.DimensionX skrev:Om man tittar på deras statistik så kan man utläsa en sak, och det är att Mac har gått framåt med stormsteg i alla fall.
-
Jag känner verkligen med alla som jobbar med Linux, de utför verkligen ett bra jobb och lägger ned massor med tid och kunnande, bra gjort. Själva filosofin är också beundransvärd, precis som allt borde fungera egentligen.
Men (där kom det)
Om vi tittar på siffrorna från Market Share så måste det till något riktigt radikalt om Linux skall växa och bli större utan att det tar väldigt lång tid. Jag tror man måste tänka om lite och ändra strategi. Lägga energin där den behövs mest.
1.Det måste finnas program och drivrutiner som matchar de andra alternativen.
2.Det måste finnas som val när kunden köper sin dator
Det är nog enda sättet att få Linux att växa någorlunda snabbt tror jag.
Men, jag kan ha fel förstås och lämnar möjligheten öppen för det.
Men (där kom det)
Om vi tittar på siffrorna från Market Share så måste det till något riktigt radikalt om Linux skall växa och bli större utan att det tar väldigt lång tid. Jag tror man måste tänka om lite och ändra strategi. Lägga energin där den behövs mest.
1.Det måste finnas program och drivrutiner som matchar de andra alternativen.
2.Det måste finnas som val när kunden köper sin dator
Det är nog enda sättet att få Linux att växa någorlunda snabbt tror jag.
Men, jag kan ha fel förstås och lämnar möjligheten öppen för det.
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Det var ärligt talat min första tanke - det låter kaxigt och arrogant, men jag tror att andelen GNU/Linux användare som är datagurus är mycket större än andelen M$-användare som är datagurus.eyerouge skrev: [...] snittlinuxanvändaren är bättre [...] än snittanvändarna för de övriga systemen[...]
Jag har hittills aldrig sett någon statistik över OS-användare som jag litar på, men klart är väl i alla fall att om olika OS var olika partier skulle det bli problem att komma över 4%-spärren

/Per
-
Låter inte alls kaxigt och arrogant.per9000 skrev:Det var ärligt talat min första tanke - det låter kaxigt och arrogant, men jag tror att andelen GNU/Linux användare som är datagurus är mycket större än andelen M$-användare som är datagurus.eyerouge skrev: [...] snittlinuxanvändaren är bättre [...] än snittanvändarna för de övriga systemen[...]
Jag har hittills aldrig sett någon statistik över OS-användare som jag litar på, men klart är väl i alla fall att om olika OS var olika partier skulle det bli problem att komma över 4%-spärren
/Per
Är inte det snarast ganska självklart?
Och angående 4%, om nu Market Share's 0.63% ens skulle vara någorlunda mätare på antalet Linuxanvändare så är det i så fall långt kvar till ens 2%. Det måste hända nåt radikalt tror jag.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det handlar ju om hur de mäter...
Market Share = marknadsandelar, eller? Känns som att det handkar om hur mycket som säljs.
Ärligt talat, hur skulle tex jag, som byggde burken själv och ladda ner ubuntu, komma med i den mätningen? Eller vilken mätning som helst. Skulle va sidorna jag besöker då, men det är ju verligen beroende på intresse. Pricerunner eller idg har säkert mycket högre andel linuxbesökare än nån sida som handlar om grytor.
Jag vet inte om en ISP ser vilka OS som är anslutna till deras nät, annars lär det behövas en gammal hederlig gallup (eller temo eller va de heter) eller nåt som ringer runt och frågar, först då tror jag man kan få en bild som stämmer med verkligheten. Jag vet inte vad det kostar att beställa en sån undersökning, men det kanske vore nåt för fuse i samarbete med andra FOSSanknutna företag/föreningar.
Market Share = marknadsandelar, eller? Känns som att det handkar om hur mycket som säljs.
Ärligt talat, hur skulle tex jag, som byggde burken själv och ladda ner ubuntu, komma med i den mätningen? Eller vilken mätning som helst. Skulle va sidorna jag besöker då, men det är ju verligen beroende på intresse. Pricerunner eller idg har säkert mycket högre andel linuxbesökare än nån sida som handlar om grytor.
Jag vet inte om en ISP ser vilka OS som är anslutna till deras nät, annars lär det behövas en gammal hederlig gallup (eller temo eller va de heter) eller nåt som ringer runt och frågar, först då tror jag man kan få en bild som stämmer med verkligheten. Jag vet inte vad det kostar att beställa en sån undersökning, men det kanske vore nåt för fuse i samarbete med andra FOSSanknutna företag/föreningar.
- bbauto
Jag tror att andelen Linux-användare är betydligt större än vad som sägs ovan. Däremot kör nog dom flesta med Dual-boot mest p.g.a något enstaka program som inte funkar bra under Linux. Hur räknas alla dom som har installerat Linux på USB-stickor? Vilken statistik kan man lita på??
Hur ska man tolka denna:
http://www.google.com/trends?q=Windows+ ... all&sort=0

Hur ska man tolka denna:
http://www.google.com/trends?q=Windows+ ... all&sort=0

- farmfield
- Kontakt:
Det där är ju baserat på sökningar om Ubuntu och har ingenting att göra med hur många som använder.
Dom tidigare siffrorna i tråden är ju baserat på besökare på websidor, W3schools på sin egen och NetStats på en massa olika sajter runt om i världen.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- bbauto
Jo jag är medveten om det, statistik beror på vilka kriterier som ställs upp.
-Tror ändå att mörkertalet är stort-

-
Och hur vet vi att inte mörkertalet för Windows också är stort i så fall?bbauto skrev:Jo jag är medveten om det, statistik beror på vilka kriterier som ställs upp.
(tänk bara på alla piratade versioner som finns)
Använder man någonsin en update online så finns man säkert med i statistiken, så den stämmer nog hyfsat bra i alla fall tror jag.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det finns ju en annan stor undersökning, tror det är 130 000+ fransktalande webplatser som undersöks:
http://www.xitimonitor.com/en-us/intern ... 7-116.html
Där har Linux 0.88% och Windows-andelen sjunker sakta men säkert. MacOS växer mer än Linux där också.
http://www.xitimonitor.com/en-us/intern ... 7-116.html
Där har Linux 0.88% och Windows-andelen sjunker sakta men säkert. MacOS växer mer än Linux där också.