STIM, fildelningsavgift
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: STIM, fildelningsavgift
Var det inte Disney tror jag som ville att intel och amd skulle bygga deras processorer så att det blev möjligt att "kontrollera" folk, var de surfade, vad de gjorde osv.
Så fina är dom.............
-
Och du sparar......midifiler, eller nåt i den stilen?ZX Spectrum skrev:Vem behöver köpa en 50-pack med dvd-skivor egentligen? Semesterfilmen?Hjalle skrev:Du har glömt: datortillvekarna, nätverkskabel tilverkarna, Wifi, TV apparater med S-video ingång, Grafikkort med S-video utgång. Vägverket och sjöfarten som gör import och export av DVD brännare möjligt....osvZX Spectrum skrev:......... t.ex. dom som tillverkar/säljer cd/dvd-skivor, dvd-brännare och snabba bredbandsuppkopplingar.
Ja vet det var elakt men jag förstår vad du menar, det finns många som tjänar pengar på att folk olagligen fildelar. Men skuld, nja.
Vem behöver en übersnabb dvd-brännare? Jag har klarat mig med min 4x dvd-brännare och varje gång jag bränner så tar det lite längre tid.
Vem behöver 24/1 Mbit uppkoppling? ....notera att upphastigheten är låg, alltså är detta inget alternativ för en server. Hade förstått detta bättre om det var 10/10 eller 24/24. 24 Mbit i detta fallet är mestadels för att tanka ner filmer snabbt. En snubbe ringde hem och ville sälja bredbandsabonnemang. Han sa att det går mycket snabbare att tanka filmer från tpb med 24 Mbit istället för mina nuvarande 8 Mbit.
Sen finns det laglig verksamhet där man strömmar film för en kostnad men det är en annan sak och jag tror inte att det är speciellt vanligt än. Då krävs det kanske denna nerhastighet.

Själv brännar jag ner hundratals gig med wav filer (gör musik). Eller så brännar jag terabytes som finns att hämta helt lagligt och gratis på internet. Film, musik, spel. Det finns hur mycket som helst helt lagligt och gratis att hämta hem.
Beställer 50 varje månad. Minst.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 21 gånger.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vad praktiskt DimensionX, då behöver du inte tänka själv utan allt överlåts till Disney som äger din dator.DimensionX skrev:Var det inte Disney tror jag som ville att intel och amd skulle bygga deras processorer så att det blev möjligt att "kontrollera" folk, var de surfade, vad de gjorde osv.

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
Som tur var så gick det inte (enligt lagen) att göra på det sättet, det kan vi vara glada för. De skulle dock överklaga och försöka föra det vidare. Men då vet du vad de vill i alla fall. Inga vackra planer eller tankar.ZX Spectrum skrev:Vad praktiskt DimensionX, då behöver du inte tänka själv utan allt överlåts till Disney som äger din dator.DimensionX skrev:Var det inte Disney tror jag som ville att intel och amd skulle bygga deras processorer så att det blev möjligt att "kontrollera" folk, var de surfade, vad de gjorde osv.
Programmet gick för övrigt på ettan eller tvåan för något år sedan.
Syftet var att förhindra piratkopiering, ett skydd inbyggt i datorns processor.
- ZX Spectrum
Gör du musik som kräver hundratals gigabyte?!?DimensionX skrev: Själv brännar jag ner hundratals gig med wav filer (gör musik). Eller så brännar jag terabytes som finns att hämta helt lagligt och gratis på internet. Film, musik, spel. Det finns hur mycket som helst helt lagligt och gratis att hämta hem.
Om vi räknar på att en wav-låt är på 15-20 MB. Hur många låtar krävs det för att fylla 100 GB?

Thore Skogman är väl den kompositören som gjort flest låtar i Sverige och han kom upp till c:a 1200 låtar varav 1032 är registrerade hos STIM.
Han skulle inte komma upp i 100 GB egenkomponerad musik. Någon som är bra i matematik?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Läs nu två gånger innan ni tror att jag skriver att det är ok att skjuta folk, hehe... xD
STIM tänker helt rätt och logiskt på samma sätt som John "Lasermannen" Asonius gjorde när han sprang omkring och sköt folk, logiken var glasklar men utgick från hur han ansåg (uppfattade) att saker fungerade snarare än hur allt egentligen fungerar. Jämför med Kafka's "Metamorfos": Utgå från att du en morgon vaknar upp och är en skalbagge men följ sedan logiken av detta omöjliga faktum.
Det finns bara ett sätt att i stort bekämpa olaglig fildelning. Sälj låtarna lösa och till rimliga priser. Inför rabatter och andra bonusprylar för folk som köper mycket. Det företag som jag tror gjort mest för att stoppa piratkopieringen är Apple med iTunes Store - eftersom dom satte ribban.
Chansen är att iPhone-liknande mobila enheter är det som kommer gälla framöver och med HSDPA och WIMAX i kombination med avtal via operatörer och/eller musikaffärer online så kommer det vara så enkelt och billigt att få den musik man vill ha så att det i sig självt kommer bromsa fildelningen rejält - för tror att lathet är en större och viktigare faktor än pengar i den här frågan...
STIM tänker helt rätt och logiskt på samma sätt som John "Lasermannen" Asonius gjorde när han sprang omkring och sköt folk, logiken var glasklar men utgick från hur han ansåg (uppfattade) att saker fungerade snarare än hur allt egentligen fungerar. Jämför med Kafka's "Metamorfos": Utgå från att du en morgon vaknar upp och är en skalbagge men följ sedan logiken av detta omöjliga faktum.

Det finns bara ett sätt att i stort bekämpa olaglig fildelning. Sälj låtarna lösa och till rimliga priser. Inför rabatter och andra bonusprylar för folk som köper mycket. Det företag som jag tror gjort mest för att stoppa piratkopieringen är Apple med iTunes Store - eftersom dom satte ribban.
Chansen är att iPhone-liknande mobila enheter är det som kommer gälla framöver och med HSDPA och WIMAX i kombination med avtal via operatörer och/eller musikaffärer online så kommer det vara så enkelt och billigt att få den musik man vill ha så att det i sig självt kommer bromsa fildelningen rejält - för tror att lathet är en större och viktigare faktor än pengar i den här frågan...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
Vissa av mina låtar ligger på runt 200 Meg (jag gör ganska långa stycken emellanåt). Sen har jag säkerligt runt 3000 låtar så här långt.ZX Spectrum skrev:Gör du musik som kräver hundratals gigabyte?!?DimensionX skrev: Själv brännar jag ner hundratals gig med wav filer (gör musik). Eller så brännar jag terabytes som finns att hämta helt lagligt och gratis på internet. Film, musik, spel. Det finns hur mycket som helst helt lagligt och gratis att hämta hem.
Om vi räknar på att en wav-låt är på 15-20 MB. Hur många låtar krävs det för att fylla 100 GB?![]()
Thore Skogman är väl den kompositören som gjort flest låtar i Sverige och han kom upp till c:a 1200 låtar varav 1032 är registrerade hos STIM.
Han skulle inte komma upp i 100 GB egenkomponerad musik. Någon som är bra i matematik?
Ta en sajt som Public Domain Torrents, laddar du hem allt så är vi uppe i 1 terabyte.
Det är bara en av tusentals helt lagliga sajter att ladda från.
Bara mina Amiga filmer är uppe i runt 500 Gig nu.
Se du dig lite om så finns det HUR MYCKET SOM HELST att ladda ned, helt lagligt och helt gratis.
Vill du ha lite länkar?
Nog går det åt skivor alltid, jag skall bränna ned 9 st dvd om en liten stund.

Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 21 gånger.
-
Flera poänger där Farmfield.farmfield skrev:Läs nu två gånger innan ni tror att jag skriver att det är ok att skjuta folk, hehe... xD
STIM tänker helt rätt och logiskt på samma sätt som John "Lasermannen" Asonius gjorde när han sprang omkring och sköt folk, logiken var glasklar men utgick från hur han ansåg (uppfattade) att saker fungerade snarare än hur allt egentligen fungerar. Jämför med Kafka's "Metamorfos": Utgå från att du en morgon vaknar upp och är en skalbagge men följ sedan logiken av detta omöjliga faktum.![]()

Jag har 100/10Mbit och det är mer än vad jag egentligen behöver.ZX Spectrum skrev: Vem behöver 24/1 Mbit uppkoppling? ....
Men snabbare uppkoppling ger innovatörerna möjligheter att skapa bättre online tjänster. T.ex. streamad eller nedladdning av film.
Problemet är att de som skulle vara måltgruppen för en sådan tjänst sitter och laddar ner film sedan länge olagligt. Branschen är för sent ute och pinkar revir för hårt så intresset är lågt.
Det är orimligt (tycker jag) att behöva betala 80 kronor för en film som har DRM skydd (som jag såg på Ameibo). 80 kronor borde ge en friheten att bränna ner den på DVD.
Branschen är stockkonservativ och det kommer de få äta upp.
Varför:
...kan inte jag se filmer/Tv serier online på T.ex Sci Fi channel mot en avgift/prenumeration. Antagligen därför reklamen inte är regions anpassad och företagsadvokaterna tycker att det liknar kaos.
....kan inte jag ladda ner MP3 filer på CD skivor jag köpt på mitt Visa kort (betalning med kort är ju redan betalt så att säga). (exemplet, baserat på mig själv, är tänkt att peka på de som inte orkar vänta på Posten)
....varför kan jag inte jag köpa, betala med kort, en ISO fil på en DVD film och ladda ner och bränna på egen DVD skiva?
....varför?
De pinkar revir. De skyddar sina intressen så hårt, och det är bara konsumenterna som betalt produkten som drabbas. De som vill gå runt regionskydd och dyligt gör det väldigt enkelt.
Internet kan ge andra revolutionära möjligheter än ”postorder”. Nu tänks det mindre och intressen försvaras istället Det går att gör två saker samtidigt.
....och det man ska vara medveten om är att ”online” tjänster ger snävare utbud i butikerna på sikt, och färre butiker.
Med ”bransch” menar jag inte STIM som är en ”medlems” organisation som ska bevaka textförfattare och kompositörers intressen (STIM har inget med skivbranschen att göra)
Senast redigerad av 2 Hjalle, redigerad totalt 21 gång.
Senaste albumet med NIN som jag har ligger på 1.2 GB. Det är ett helt vanligt standardalbum på 10 låtar.ZX Spectrum skrev:Gör du musik som kräver hundratals gigabyte?!?DimensionX skrev: Själv brännar jag ner hundratals gig med wav filer (gör musik). Eller så brännar jag terabytes som finns att hämta helt lagligt och gratis på internet. Film, musik, spel. Det finns hur mycket som helst helt lagligt och gratis att hämta hem.
Om vi räknar på att en wav-låt är på 15-20 MB. Hur många låtar krävs det för att fylla 100 GB?![]()
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Sen har du en till aspekt som du kanske inte tänkte på ZX-Spectrum. När man gör musik så blir det oftast multispår, dvs separata ljudspår för varje intrument. 2-3 hihatspår, 2 bastrumma spår (ett alternativt), 3 bas spår, ett arpeggiospår, ett solospår, ett strings spår, osv osv. Allt som allt kanske 15-20 olika ljudspår. Och det måste man ha om man vill kunna gå in och ändra eller lägga effekt på enskilda ljud. Det betyder att en enda låt utan vidare kan bli 3, 4, 500 Mb eller mer. Använder du högre upplösning så ökar storleken ännu mer. Så visst äter det plats alltid.
-
Precis vad jag också skulle säga, man man pinkar revir och skyddar sina intressen blint istället för att göra något av situationen.Hjalle skrev:Jag har 100/10Mbit och det är mer än vad jag egentligen behöver.ZX Spectrum skrev: Vem behöver 24/1 Mbit uppkoppling? ....
Men snabbare uppkoppling ger innovatörerna möjligheter att skapa bättre online tjänster. T.ex. streamad eller nedladdning av film.
Problemet är att de som skulle vara måltgruppen för en sådan tjänst sitter och laddar ner film sedan länge olagligt. Branschen är för sent ute och pinkar revir för hårt så intresset är lågt.
Det är orimligt (tycker jag) att behöva betala 80 kronor för en film som har DRM skydd (som jag såg på Ameibo). 80 kronor borde ge en friheten att bränna ner den på DVD.
Branschen är stockkonservativ och det kommer de få äta upp.
Varför:
...kan inte jag se filmer/Tv serier online på T.ex Sci Fi channel mot en avgift/prenumeration. Antagligen därför reklamen inte är regions anpassad och företagsadvokaterna tycker att det liknar kaos.
....kan inte jag ladda ner MP3 filer på CD skivor jag köpt på mitt Visa kort (betalning med kort är ju redan betalt så att säga). (exemplet, baserat på mig själv, är tänkt att peka på de som inte orkar vänta på Posten)
....varför kan jag inte jag köpa, betala med kort, en ISO fil på en DVD film och ladda ner och bränna på egen DVD skiva?
....varför?
De pinkar revir. De skyddar sina intressen så hårt, och det är bara konsumenterna som betalt produkten som drabbas. De som vill gå runt regionskydd och dyligt gör det väldigt enkelt.
Internet kan ge andra revolutionära möjligheter än ”postorder”. Nu tänks det mindre och intressen försvaras istället Det går att gör två saker samtidigt.
....och det man ska vara medveten om är att ”online” tjänster ger snävare utbud i butikerna på sikt, och färre butiker.
Med ”bransch” menar jag inte STIM som är en ”medlems” organisation som ska bevaka textförfattare och kompositörers intressen (STIM har inget med skivbranschen att göra)
Tekniken har sprungit ifrån dem ganska rejält, så får man se till att ta fram passande metoder och lagar istället.
Ja precis. Fanns inte "postorder" innan internet, jag har för mig det.DimensionX skrev: Tekniken har sprungit ifrån dem ganska rejält, så får man se till att ta fram passande metoder och lagar istället.

Senast redigerad av 1 Hjalle, redigerad totalt 21 gånger.
-
Hjalle skrev:Ja precis. Fanns inte "postorder" innan internet, jag har för mig det.

(den satt)

-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Med ny teknik så finns det alltid folk som får panik och de som ser en möjlighet.. De stora bolagen får panik eftersom sättet de alltid har tjänat pengar på är på väg att raseras stället för att ställa sig frågan, hur kan vi tjäna pengar på den här tekniken?
I New York när telefonin skulle införas så blev det massiva protester pga att alla springbud skulle bli arbetslösa när företag kunde ringa varandra istället..det var ju ett gäng bud om man säger så.. det de som protesterade missade var att försöka utröna hur mycket jobb som skapades iom alla tekniker som skulle dra kabel och installera växlar, markarbeten, växeltelefonister, tillverkning av telefoner.. osv osv osv osv + att företagen blev effektivare och tjänade mer pengar och fler fick anställning pga det.
bara en parentes.
I New York när telefonin skulle införas så blev det massiva protester pga att alla springbud skulle bli arbetslösa när företag kunde ringa varandra istället..det var ju ett gäng bud om man säger så.. det de som protesterade missade var att försöka utröna hur mycket jobb som skapades iom alla tekniker som skulle dra kabel och installera växlar, markarbeten, växeltelefonister, tillverkning av telefoner.. osv osv osv osv + att företagen blev effektivare och tjänade mer pengar och fler fick anställning pga det.
bara en parentes.
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
-
Samma panik utbröt bland Hollywoods skådisar när man skulle gå över till ljudfilm.liax skrev:Med ny teknik så finns det alltid folk som får panik och de som ser en möjlighet.. De stora bolagen får panik eftersom sättet de alltid har tjänat pengar på är på väg att raseras stället för att ställa sig frågan, hur kan vi tjäna pengar på den här tekniken?
bara en parentes.

-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
ja du ser, ännu ett exempel. Tänk att det som hände då fortfarande händer.. det har säkert hänt sen människan blev människa hehe
ja.. allt är sig likt.. inte mycket har förändrats
ja.. allt är sig likt.. inte mycket har förändrats

Men.... allt är inte Bullybyn med förändringar heller.
Bokklubbarna gjorde att bokhandeln utanför storstäderna utarmades. De lagerför "hitlistan" och det är inte alls roligt att impuls besöka en bokhandel i T.ex idag.
Förr kunde jag besöka en skivahandel och hitta något intressant, knappast idag. I Stockholm i de stora butikerna är utbudet så utarmat så att det liknar en "närbutik". "Min skivhandlare" (det här var för länge länge sedan)gav mig tips på vad han köpt in (venyl, LP skiva) och han hade en aning av vad jag lyssnade på eftersom jag besökte butiken cirka två gånger i veckan.
Ja jag saknar det, och ”JA” så gammal är jag.
Internet bara förstör.
Bokklubbarna gjorde att bokhandeln utanför storstäderna utarmades. De lagerför "hitlistan" och det är inte alls roligt att impuls besöka en bokhandel i T.ex idag.
Förr kunde jag besöka en skivahandel och hitta något intressant, knappast idag. I Stockholm i de stora butikerna är utbudet så utarmat så att det liknar en "närbutik". "Min skivhandlare" (det här var för länge länge sedan)gav mig tips på vad han köpt in (venyl, LP skiva) och han hade en aning av vad jag lyssnade på eftersom jag besökte butiken cirka två gånger i veckan.
Internet bara förstör.

- ZX Spectrum
Ja, var bättre förr när det fanns vevgrammofon.Hjalle skrev:Men.... allt är inte Bullybyn med förändringar heller.
Internet bara förstör.

- ZX Spectrum
"Man undrar varför ungdomen på min tid var oskulder. Var inte så mycket man hann med mellan skivbytena på en vevgrammofon"
Cornelis Vreeswijk
Cornelis Vreeswijk