Hjälp med Kopete

Användarvisningsbild
utforskarn
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Hjälp med Kopete

Inlägg av utforskarn »

joo jag vet att de finns andra bättre sätt att föra över filer på .. men säg de till min syrra på 21år som bara har smink i skallen.. eller till mina polare som är helt ointreserade av datorer.. de är endast msn som funkar att skicka filer med till merparten av den skara jag känner.. samma gäller webcam.. inte orkar dom installera nått för att kunna camma med mig.. för mig så måste dom grejjerna funka för att jag ska tycka att programmet ska vara bra... jag önskar att min vänskapskrets skulle vara talangfulla terminalhackare som dig cupe.. men verkligheten ser tyvärr inte ut så .. tråkigt men sant
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

cupe skrev:@ ubot: Om du fortfarande kör Ubuntu, varför inte använda pidgin eller någon annan GTK-baserad IM-klient? Bara onödigt att läsa in KDE-libs för Kopete.
Jag använder numera Emesene, det påminner mycket om Live Messenger och alla funktioner utom just cam finns i programmet. En sak som strular är att när någon skickar en "nudge" så kommer det upp ett felmeddelande istället för själva blinkningen. Blinkningen är skönt att slippa, men lite omständigt med att behöva stänga felmeddelanden lite då och då. Jag rapporterade felet till Emesene så vi får väl se om det leder någon vart. Jag testade Pidgin ett tag, men jag störde mig på att det inte gick att skicka offline-meddelanden och lite annat. Nu finns det ju en del plugins som jag missade, men som standard går det inte att skicka meddelanden till en person som är offline. Jag vill både kunna skicka och ta emot meddelanden mellan folk som är offline.

Kopete var för övrigt bra, men passar inte riktigt in i Gnoms skrivbordsmiljö plus att det som sagt krashade ibland när man försökte öppna ett chattfönster från kontaktlistan eller när man fick ett meddelande i notifieringsytan.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

ubot skrev:
cupe skrev:@ ubot: Om du fortfarande kör Ubuntu, varför inte använda pidgin eller någon annan GTK-baserad IM-klient? Bara onödigt att läsa in KDE-libs för Kopete.
Jag använder numera Emesene, det påminner mycket om Live Messenger och alla funktioner utom just cam finns i programmet. En sak som strular är att när någon skickar en "nudge" så kommer det upp ett felmeddelande istället för själva blinkningen. Blinkningen är skönt att slippa, men lite omständigt med att behöva stänga felmeddelanden lite då och då. Jag rapporterade felet till Emesene så vi får väl se om det leder någon vart. Jag testade Pidgin ett tag, men jag störde mig på att det inte gick att skicka offline-meddelanden och lite annat. Nu finns det ju en del plugins som jag missade, men som standard går det inte att skicka meddelanden till en person som är offline. Jag vill både kunna skicka och ta emot meddelanden mellan folk som är offline.

Kopete var för övrigt bra, men passar inte riktigt in i Gnoms skrivbordsmiljö plus att det som sagt krashade ibland när man försökte öppna ett chattfönster från kontaktlistan eller när man fick ett meddelande i notifieringsytan.
Då tycker jag att du ska ta dig en ditt på den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a . Mycket bättre protokoll än msnp, stödjer offline-meddelanden samt att det går snabbt att skicka filer mellan varandra. Dessutom är det öppet.
ubot

Inlägg av ubot »

cupe skrev:Då tycker jag att du ska ta dig en ditt på den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a . Mycket bättre protokoll än msnp, stödjer offline-meddelanden samt att det går snabbt att skicka filer mellan varandra. Dessutom är det öppet.
Varför är Jabber att rekommendera framför Emesene? Sedan måste jag inflika med att jag chattar med folk som nästan uteslutande använder Live Messenger så Jabber måste ju fungera med Live Messenger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ubot skrev:
cupe skrev:Då tycker jag att du ska ta dig en ditt på den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a . Mycket bättre protokoll än msnp, stödjer offline-meddelanden samt att det går snabbt att skicka filer mellan varandra. Dessutom är det öppet.
Varför är Jabber att rekommendera framför Emesene? Sedan måste jag inflika med att jag chattar med folk som nästan uteslutande använder Live Messenger så Jabber måste ju fungera med Live Messenger.
Jabber är ett protokoll som är ljusår bättre än MSNP. Emesene är en klient för protkollet MSNP, likaså Windows Live Messenger. Men vill man använda MSNP duger Emesene gott.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Hund skrev:
ubot skrev:
Jabber är ett protokoll som är ljusår bättre än MSNP. Emesene är en klient för protkollet MSNP, likaså Windows Live Messenger. Men vill man använda MSNP duger Emesene gott.
Vad Hund sade. Jag inflikade det mest för att du kanske vill testa och gärna passa på att få alla dina vänner att övergå till xmpp, de också. ;)
ubot

Inlägg av ubot »

cupe skrev:
Hund skrev:
ubot skrev:
Vad Hund sade. Jag inflikade det mest för att du kanske vill testa och gärna passa på att få alla dina vänner att övergå till xmpp, de också. ;)
Det vill dom nog inte. Och frågan är om jag orkar installera Ubuntu på allas datorer. Själva tar dom nämligen inte steget. Fungerar Jabber med Live Messenger då?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ubot skrev:Det vill dom nog inte. Och frågan är om jag orkar installera Ubuntu på allas datorer. Själva tar dom nämligen inte steget. Fungerar Jabber med Live Messenger då?
Efftersom Jabber består av öppen källkod finns det fulländade klienter till alla platformar, det är inte som MS och deras MSNP-protkoll. ;) Jabber fungerar inte med WLM, den klienten har bara stöd för MSNP.
ubot

Inlägg av ubot »

Hund skrev:
ubot skrev:Det vill dom nog inte. Och frågan är om jag orkar installera Ubuntu på allas datorer. Själva tar dom nämligen inte steget. Fungerar Jabber med Live Messenger då?
Efftersom Jabber består av öppen källkod finns det fulländade klienter till alla platformar, det är inte som MS och deras MSNP-protkoll. ;) Jabber fungerar inte med WLM, den klienten har bara stöd för MSNP.
Problemet är bara att 90% av alla använder MS och ofta Live Messenger.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Klart att du gör! ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är för att dom inte vet bättre. Det finns en tråd om Jabber/XMPP under Tips & Trix du kan tipsa dina vänner om. :) Jag har flera vänner som helt saknar intresse för datorer, speciellt Linux och använder Windows men som är väldigt nöjd med Jabber.
ubot

Inlägg av ubot »

cupe skrev:
Klart att du gör! ;)
Mhm, ja, efter min 1-dygnsinstallation av Ubuntu senast så är jag verkligen motiverad.... NOT. Fast jag är på gång att övertala min granne, han klagar hela tiden på att han får ominstallera Windows pga virus mm. Jag har nästan övertygat honom att testa Ubuntu.
Användarvisningsbild
utforskarn

Inlägg av utforskarn »

jabber suger .. vitsen med chattprogram är att man ska ha nån att chatta med... men om man nu skulle ha det.. vilken jabberklient ska man ha om man ska få sin webcam att funka??
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

utforskarn skrev:jabber suger .. vitsen med chattprogram är att man ska ha nån att chatta med... men om man nu skulle ha det.. vilken jabberklient ska man ha om man ska få sin webcam att funka??
Varför suger protokollet, i det här fallet XMPP, för att det "inte finns någon att chatta med"? Det har ju ingenting med protokollet att göra, det beror snarare på ett ointresse hos den enskilde individen.
Användarvisningsbild
utforskarn

Inlägg av utforskarn »

cupe.. du har helt rätt faktiskt..det är användarantalet som suger.. men de är ju lixom de som är de viktiga.. även om jabber skulle vara helt fantastiskt .. så fyller de ingen som heslt funktion för en sån som mig.. de är säkert bra för dig & andra.. men inte för merparten av "vanliga användare"... sanningen är att de kommer aldrig att gå att konvertera den stora massan från msn till nått bättre.. sorgligt men sant.. så de är bara för linux att anpassa sig efter de .. annars kommer linux alltid vara en udda figur som OS..
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

utforskarn skrev:cupe.. du har helt rätt faktiskt..det är användarantalet som suger.. men de är ju lixom de som är de viktiga.. även om jabber skulle vara helt fantastiskt .. så fyller de ingen som heslt funktion för en sån som mig.. de är säkert bra för dig & andra.. men inte för merparten av "vanliga användare"... sanningen är att de kommer aldrig att gå att konvertera den stora massan från msn till nått bättre.. sorgligt men sant.. så de är bara för linux att anpassa sig efter de .. annars kommer linux alltid vara en udda figur som OS..
Jag hoppas att msnp inte får leva så länge till. Saker som t.ex http://www.process-one.net/en/blogs/art ... with_xmpp/ bådar ju gott för framtiden iallafall.
Användarvisningsbild
utforskarn

Inlägg av utforskarn »

riktigt irriterande att de inte finns något msnprogram som håller måttet till linux.. amsn är buggigt & fult som stryk.. men kommer närmast iaf,,, emsene är snyggast men har inte stöd för nånting *suck*
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

utforskarn skrev:riktigt irriterande att de inte finns något msnprogram som håller måttet till linux.. amsn är buggigt & fult som stryk.. men kommer närmast iaf,,, emsene är snyggast men har inte stöd för nånting *suck*
Vad ska det finnas stöd för då?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag pratade med Peter på XMPP Foundations häromdagen och han kunde avslöja att ljud- och videostödet är väldigt nära nu. :) Efter det finns det ju verkligen inte en enda anledning för folk att använda MSNP.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"