Om man lutar sig mot principen om laglighet så blir det konstigt. Men om det gäller viljan att styra forumets form och syfte så är det helt rätt tycker jag. Då är det inte lika viktigt att vara konsekvent.farmfield skrev:
Jo precis, jag fattar verkligen inte varför t.ex. TPB skulle vara värre eller olagligare än YouTube och Flickr då dom sajterna svämmar över av copyright'at material, och "i första hand" också, på TPB så länkas du bara vidare, YouTube och Flickr har ju materialet på sina servrar... Sen så säger ju dom sajterna att det är "användarnas fel" att det förekommer copyright'at material - men vafän?
Microsoft börjar censurera dina meddelanden
Re: Microsoft börjar censurera dina meddelanden
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag skulle satsa på det senare. 
Varje forum har väl sin "policy" som skall stämma överens med forumets syfte antar jag.
Ja vet, vi joinar ett torrentforum, eller två.
Och ett YouTube forum, om det finns såna.

Varje forum har väl sin "policy" som skall stämma överens med forumets syfte antar jag.
Ja vet, vi joinar ett torrentforum, eller två.

Och ett YouTube forum, om det finns såna.

Vad jag vet är det olagligt att länka till olagligt material, därför får man inte länka till tex Piratebay, då det är uppenbart att det är olagligt.
Men visst har ni rätt. Något här som tror att TV-4 gett tillåtelse att dela ut det här?
http://youtube.com/watch?v=OUpeS88YkBQ&feature=related
Och nu länkade man visst själv.
Någon som har koll på vad lagen säger om detta? Själv har jag ingen aning.
Men jag antar att det fortfarande går att skicka länkar till torrents på Piratebay, och anledningen till Microsoft censur av youtube är ganska given.
Men visst har ni rätt. Något här som tror att TV-4 gett tillåtelse att dela ut det här?
Och nu länkade man visst själv.

Men jag antar att det fortfarande går att skicka länkar till torrents på Piratebay, och anledningen till Microsoft censur av youtube är ganska given.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Det du länkar till ÄR inget olagligt material.Emil.s skrev:Vad jag vet är det olagligt att länka till olagligt material, därför får man inte länka till tex Piratebay, då det är uppenbart att det är olagligt.
Och nu länkade man visst själv.![]()
Det är en helt laglig torrent.

Piratebay har inget "material".
"Om" personen börjar att ladda nåt, och får hem det, så blir det kanske olagligt, men inte för dig.
Sen finns det laglit material på torrent sökmotorerna också.
T.ex............ubuntu-8.04-desktop-i386.iso

-
Och, i så fall vore Google verkligen illa ute.Hjalle skrev:Sen finns det laglit material på torrent sökmotorerna också.
Sök på vad som helst och skriv "Torrent" efter så får du hur många matchningar direkt till torrentsajter som helst. Bästa sättet att söka torrents på faktiskt.
Visst finns det mängder med lagligt material på torrentsajterna.
Torrentsajterna i sig är inte olagliga, men en del material som folk har på sina hårddiskar och gör en torrent på.
Tror att ni missuppfattade mig lite. Länkar som dessa är såklart tillåtna:
http://thepiratebay.org/
http://thepiratebay.org/tor/4153415/Ubu ... sktop_i386
Men jag är ganska osäker på om det är lagligt att länka till torrents som innehåller upphovsrättsskyddat material. Varför skulle typ alla forum och liknande ha regler som inte tillåter det annars?
Men visst har ni rätt ang Google. Men som sagt, jag har ingen aning om vad lagen säger.
Men jag är ganska osäker på om det är lagligt att länka till torrents som innehåller upphovsrättsskyddat material. Varför skulle typ alla forum och liknande ha regler som inte tillåter det annars?
Men visst har ni rätt ang Google. Men som sagt, jag har ingen aning om vad lagen säger.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Sökte lite på Google och det verkar inte vara olagligt att länka till själva torrenten eftersom "den i sig" inte är olaglig ens om den leder till något copyrightskyddat material. Torrenten är ju bara en snutt kod egentligen. Det är väl det som är det stora dilemmat antar jag när det gäller sajter som PB.Emil.s skrev:Tror att ni missuppfattade mig lite. Länkar som dessa är såklart tillåtna:
Sen finns det ju mängder med helt lagligt material att ladda ned också.

Det här då Emil?
http://www.google.se/search?hl=sv&q=vis ... meta=&aq=f
Men jag antar att ingen är så sugen på att ladda hem en piratad Vista, allra minst jag själv.

OM en direktlänk hade varit olaglig så hade jag lätt kunnat kringå det så där.

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Noops, du uttryckte dig luddigare än M$ licensavtal, erkänn nu...Emil.s skrev:Tror att ni missuppfattade mig lite.

Men eftersom det finns en massa legalt material på TPB så är det intressant att man t.ex. kunnat blocka sajten i Danmark, för även om det legala materialet bara är X antal % av det totala så låser man ju det helt i så fall..? Jag är helt övertygad om att YouTube + Flickr använder argumentet att huvuddelen av materialet är lagligt men gör dom %-satserna nån skillnad egentligen? Grundlagen borde egentligen skydda TPB där...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- farmfield
- Kontakt:
Sidospår;
Har för mig att man kan söka direkt på torrents i Google, borde man inte spärra dom också, hehe? (säkert argumenterat 100ggr redan)
Har för mig att man kan söka direkt på torrents i Google, borde man inte spärra dom också, hehe? (säkert argumenterat 100ggr redan)

-
Google är ironiskt nog bästa torrentsöken som finns. 
Emil borde börja jobba på MS.
Med att utforma licensavtal.
Han kan ta hjälp av to_wonder med sina Kalle Sändare metoder.
(skojar lite med dig bara emil)

Emil borde börja jobba på MS.
Med att utforma licensavtal.

Han kan ta hjälp av to_wonder med sina Kalle Sändare metoder.

(skojar lite med dig bara emil)

-
Jag tror tvärtom, det är knappast olagligt. Yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen gäller såvida det inte finns något specifikt undantag (såsom hets mot folkgrupp, direkt upphovsrättsbrott, uppvigling, förtal etc.). Undrar om det inte finns ett svenskt rättsfall om detta, det ringer en klocka långt bak i huvudet...Emil.s skrev:Men jag är ganska osäker på om det är lagligt att länka till torrents som innehåller upphovsrättsskyddat material. Varför skulle typ alla forum och liknande ha regler som inte tillåter det annars?
Att det inte är tillåtet här på forumet tror jag mest beror på att vi vill uppmuntra till att använda fri programvara/öppen källkod istället för piratkopierad proprietär programvara. Inom öppen-källkodsrörelsen är respekten för upphovsrätten väldigt stark, det är ju upphovsrättslagen som skyddar mot missbruk av GPL.
-
Jag hittade det: "Länkning till upphovsrättsskyddat material har prövats i Högsta Domstolen i NJA 2000 s 292 där det slogs fast att länkning till upphovsrättsskyddat material inte är att anse som spridning av det.", se lawline.se. Men sedan konstateras att vi har fått en ny upphovsrättslag sedan dess och att "Vad gäller länkning är det dock inte alls säkert att det nya stadgandet gör någon skillnad. Det är möjligt att länkning fortfarande är lagligt eller att det kan röra sig om medhjälp till brott mot upphovsrättslagen. Det är upp till Högsta Domstolen att bedöma. Min personliga uppfattning är att det inte bör röra sig om brott mot upphovsrättslagen men att det mycket väl kan handla om medhjälp."
Rättsläget är alltså något oklart i dagsläget, men tidigare var det helt klart lagligt att länka till upphovsrättsskyddat material hur som helst.
Rättsläget är alltså något oklart i dagsläget, men tidigare var det helt klart lagligt att länka till upphovsrättsskyddat material hur som helst.
-
Å andra sidan så är mjukvara bara en liten del på de flesta torrentsajter som har ett rätt stort utbud av det mesta. Det finns också mycket som är helt lagligt att ladda hem.Lars skrev:Jag tror tvärtom, det är knappast olagligt. Yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen gäller såvida det inte finns något specifikt undantag (såsom hets mot folkgrupp, direkt upphovsrättsbrott, uppvigling, förtal etc.). Undrar om det inte finns ett svenskt rättsfall om detta, det ringer en klocka långt bak i huvudet...Emil.s skrev:Men jag är ganska osäker på om det är lagligt att länka till torrents som innehåller upphovsrättsskyddat material. Varför skulle typ alla forum och liknande ha regler som inte tillåter det annars?
Att det inte är tillåtet här på forumet tror jag mest beror på att vi vill uppmuntra till att använda fri programvara/öppen källkod istället för piratkopierad proprietär programvara. Inom öppen-källkodsrörelsen är respekten för upphovsrätten väldigt stark, det är ju upphovsrättslagen som skyddar mot missbruk av GPL.
Många drar tyvärr ett likhetstecken mellan "olagligt" och "torrentsajt". Det gäller att kolla vad man laddar hem helt enkelt.
Men, jag förstår tanken mycket väl och motsätter mig inte de uppsatta reglerna på något sätt.
- farmfield
- Kontakt:
Notera att alla som "åkt dit" har använt DC++
Det går inte att varken spåra eller styrka källa/mottagare/innehåll vad gäller torrents.
Det går inte att varken spåra eller styrka källa/mottagare/innehåll vad gäller torrents.
- farmfield
- Kontakt:
Nja, det är väl delvis därför, men också att vi inte skall diskutera och/eller uppmuntra olagligheter - vi håller oss till det tekniska vad gäller nedladdning och p2p och även där har det diskuterats om vad som är lämpligt. Att länka till en fri fil på TPB eller annan torrentsajt är såklart helt ok, så även att hjälpa till med problem med programvaran o.s.v... Frågor som -"Hur gör jag för att ladda ner dvd-rippen på Iron Man?" besvaras såklart inte, hehe...Lars skrev:Att det inte är tillåtet här på forumet tror jag mest beror på att vi vill uppmuntra till att använda fri programvara/öppen källkod istället för piratkopierad proprietär programvara. Inom öppen-källkodsrörelsen är respekten för upphovsrätten väldigt stark, det är ju upphovsrättslagen som skyddar mot missbruk av GPL.

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Exaktemente!farmfield skrev:Nja, det är väl delvis därför, men också att vi inte skall diskutera och/eller uppmuntra olagligheter - vi håller oss till det tekniska vad gäller nedladdning och p2p och även där har det diskuterats om vad som är lämpligt. Att länka till en fri fil på TPB eller annan torrentsajt är såklart helt ok, så även att hjälpa till med problem med programvaran o.s.v... Frågor som -"Hur gör jag för att ladda ner dvd-rippen på Iron Man?" besvaras såklart inte, hehe...Lars skrev:Att det inte är tillåtet här på forumet tror jag mest beror på att vi vill uppmuntra till att använda fri programvara/öppen källkod istället för piratkopierad proprietär programvara. Inom öppen-källkodsrörelsen är respekten för upphovsrätten väldigt stark, det är ju upphovsrättslagen som skyddar mot missbruk av GPL.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Ha ha ha hafarmfield skrev:Nja, det är väl delvis därför, men också att vi inte skall diskutera och/eller uppmuntra olagligheter - vi håller oss till det tekniska vad gäller nedladdning och p2p och även där har det diskuterats om vad som är lämpligt. Att länka till en fri fil på TPB eller annan torrentsajt är såklart helt ok, så även att hjälpa till med problem med programvaran o.s.v... Frågor som -"Hur gör jag för att ladda ner dvd-rippen på Iron Man?" besvaras såklart inte, hehe...Lars skrev:Att det inte är tillåtet här på forumet tror jag mest beror på att vi vill uppmuntra till att använda fri programvara/öppen källkod istället för piratkopierad proprietär programvara. Inom öppen-källkodsrörelsen är respekten för upphovsrätten väldigt stark, det är ju upphovsrättslagen som skyddar mot missbruk av GPL.
Det har jag full förståelse för.

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jo, visst är det så, men det är hela världens mediaindustri som sammarbetar och lobbar i samtliga staters lagstiftande församlingar. Det är t.ex. i sverige som piratebaykillarna är åtalade för att de länkar användare mellan varandra, inte i usa. Det är sveriges (gamla) regering som de skryter om att de bara kan ringa och få sajter nedplockade (vilket givetvis den föregående regeringen hävdar inte hände).Hjalle skrev:Jag förstår inte denna mening?Mekaniserad Apelsin skrev:Det är inte i usa folk sitter i domstol för att förmedla länkar.Hjalle skrev:[lång bash av usa]
[...]
MSN inrikes policy måste ju påverka världen användare globalt också.
Hjalle skrev:Ja, jag brukar säga att företag har inget samvete. Att ha ett samvete som affärsidé, det är en helt annan sak.
Image är ju kopplat till kunder, politiska vindar och aktieägare och när kontoret ligger i USA, så...
Äh, de har eget ekonomiskt intresse att folk inte tittar på youtube (då de är sammantvingade med mediaindustrin), därför kan de ställa sig upp och rakryggat kämpa för den (goda, enligt stor del av världen) sidan.
Det är fullkomligt och totalt lagligt. Det var faktiskt en viktig kamp som gjordes under 90-talet, att du inte kan ta ansvar för den lagliga statusen hos det du länkar till, utan det är de som tillhandahar materialet som måste ta det ansvaret. Annars skulle det vara en laglig mardröm att länka till en annan site.Emil.s skrev:Men jag är ganska osäker på om det är lagligt att länka till torrents som innehåller upphovsrättsskyddat material. Varför skulle typ alla forum och liknande ha regler som inte tillåter det annars?
Här är typexempel på vad som inte är tillåtet enligt forumsreglerna och vad som vanligtvis efterlevs oxå. Det är en hänvisning till något som är illegalt och dessutom i en form som folk är vana vid att tänka på som illegalt. Olagliga saker på youtube brukar inte tänkas på som illegalt och därför så tillåter de flesta forum det. Se t.ex. hänvisningen till tv4-debatten eller de youtubeklipp som länkats till tidigare.DimensionX skrev: http://www.google.se/search?hl=sv&q=vis ... meta=&aq=f
TPB är uppkäftiga och vägrar lyssna när man berättar att saken är upphovsrättsskyddad. Flickr och youtube MÅSTE lyssna, för de har sakerna på sina datorer.farmfield skrev: Men eftersom det finns en massa legalt material på TPB så är det intressant att man t.ex. kunnat blocka sajten i Danmark, för även om det legala materialet bara är X antal % av det totala så låser man ju det helt i så fall..?
En viktigare fråga är givetvis att google sparar en massa upphovsrättsskyddat material och gör det tillgängligt själva för användarna. Prova t.ex. deras bildsökning. Och de sakerna följer givetvis amerikansk lag och inte svensk, vilket gör att de tar bort bilder på flickor som är minderåriga men som ser äldre ut (helt lagligt att sprida i sverige) men tar sparar bilder som inte innehåller barn och/eller sex (vilket kan vara barnporr i sverige).farmfield skrev:Har för mig att man kan söka direkt på torrents i Google, borde man inte spärra dom också, hehe?
Vad har du fått det ifrån? T.ex. RMS har ju uttalat sig väldigt varmt om piratkopiering och gpl är ju "kamp inifrån upphovsrättslagen".Lars skrev:Inom öppen-källkodsrörelsen är respekten för upphovsrätten väldigt stark, det är ju upphovsrättslagen som skyddar mot missbruk av GPL.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det är klart det går! Ipnumret jag får (av trackern) att börja ladda ner av från är en person som har åtminstone delar av materialet, och bitarna som skickas har relationen 1:1 till material (dvs en bit kan endast användas till ett material).farmfield skrev:Det går inte att varken spåra eller styrka källa/mottagare/innehåll vad gäller torrents.
Det går däremot inte att se all aktivitet som du har på en gång med hjälp av torrents, det går däremot alldeles utmärkt att kontrollera vad du har tillgängligt med hjälp av direct connect.
Se skillnaden till protokoll som off.
More Mekaniserad at http://blippe.se.