Varför bör du välja Foresight Linux?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Varför bör du välja Foresight Linux?

Inlägg av omnius »

Klurig skrev:Jag fick också detta i början error 5. På det igen. Jag kryssa aldrig i rutan sätt lösen för Linux kärnan. Sätt inget lösen för kärnan. Sen funkade installationen. Varför vet jag inte. Men så var det. På det igen det tar bar cirka bara 10 minuter att installera. 8)

M.v.h

Max Klurig
Jupp. Jag antog att det var det som var problemet. Ska testa igen idag och låta bli så får vi se hur det går (om jag hinner få 10 minuter till övers mellan trädgårdsbestyr, hundvård och blöjbyten :D )
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:
farmfield skrev:
Ulsak skrev:Think again!
http://www.distrowatch.com..
Grr, hittar inte toplistan - är jag blind? :-[
Titta ner till höger. ;D
Blind som sagt... ;D

Och notera att Mint ligger på 4'e plats så Ubuntu + Mint ihop är ju HUGE i jämförelse med dom andra då ju... :-X

Skumt att Mandriva inte ligger högre, 2008.1 är som sagt abnormt bra. :-\
DimensionX
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:
Hund skrev:
farmfield skrev:
Ulsak skrev:Think again!
http://www.distrowatch.com..
Grr, hittar inte toplistan - är jag blind? :-[
Titta ner till höger. ;D
Blind som sagt... ;D

Och notera att Mint ligger på 4'e plats så Ubuntu + Mint ihop är ju HUGE i jämförelse med dom andra då ju... :-X

Skumt att Mandriva inte ligger högre, 2008.1 är som sagt abnormt bra. :-\
Mandrake (mandriva) läste ntfs diskar som standard redan 2004. ;)

Jodå, jag tycker också om Mandriva. Funderar på att testa det igen faktiskt vid sidan om mina andra operativsystem. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det känns som en stor del av Ubuntu's framgång beror på deb-formatet och synaptic, folk verkar inte gilla rpm alls - jag ser inte riktigt skillnaden, alltså för- & nackdelar mellan dom här formaten... Hört några säga det är långsamt, eller iaf i Suse, men annars fattar inte jag riktigt... Annars är ju synaptic väldigt trevligt, ingen tvekan om det, men varför skulle det vara "bättre"..?
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Jag tycker att Max låter lite som............

TESTA Mandriva, det är SKITBRA och spöar SKITEN ur Ubuntu, FLERA GÅNGER OM!!!!!!

Bästa dist som finns.

Hrrm, kan vi glömma att jag är administratör för Mandriva Sverige tro? :-X
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:Det känns som en stor del av Ubuntu's framgång beror på deb-formatet och synaptic, folk verkar inte gilla rpm alls - jag ser inte riktigt skillnaden, alltså för- & nackdelar mellan dom här formaten... Hört några säga det är långsamt, eller iaf i Suse, men annars fattar inte jag riktigt... Annars är ju synaptic väldigt trevligt, ingen tvekan om det, men varför skulle det vara "bättre"..?
När jag använde Mandriva så tyckte jag att rpm funkade bra och utan problem. Har heller inte riktigt fattat varför det skulle vara sämre än Ubuntus Synaptic.

Någon som kan förklara?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag tycket Klurig har all rätt att hårt promota en annan dist i en enstaka tråd såhär, det är ju ingen spammning vi snackar om - och tycker man nåt får man ju säga det, ordet är fritt! ;D

Jag har dessvärre ingen möjlighet att testa Foresight annat än virtualiserat för tillfället men skall testa det direkt från disk när tillfälle uppkommer. Vet du om det går att köra Foresight på en MacMini, Max? *

* skulle behöva bygga en PC att köra linux på rakt av igen, ville minimera antalet burkar hemma efter en abnormt hög elräkning jag fick men saknar att ha en "ren" linuxburk...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:Jag tycket Klurig har all rätt att hårt promota en annan dist i en enstaka tråd såhär, det är ju ingen spammning vi snackar om - och tycker man nåt får man ju säga det, ordet är fritt! ;D

Jag har dessvärre ingen möjlighet att testa Foresight annat än virtualiserat för tillfället men skall testa det direkt från disk när tillfälle uppkommer. Vet du om det går att köra Foresight på en MacMini, Max? *

* skulle behöva bygga en PC att köra linux på rakt av igen, ville minimera antalet burkar hemma efter en abnormt hög elräkning jag fick men saknar att ha en "ren" linuxburk...
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=62&t=24485
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

farmfield skrev:Jag tycket Klurig har all rätt att hårt promota en annan dist i en enstaka tråd såhär, det är ju ingen spammning vi snackar om - och tycker man nåt får man ju säga det, ordet är fritt! ;D

Självklart har han det, men det verkar en smula partisk när man själv promotar det. ;)

Man skulle vilja höra en "oberoende" röst om vad distarna går för.

Kollade precis Hunds länk. Ha ha ha ha
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Alla som vill testa får gärna kontakta oss via http://www.foresightlinux.se vi skall försöka att svara på er frågor. Jag kan en del nu. Men som ni säkert förstår är det Zinden som kan mest. Han har verkligen lagt ner hela sin själ i Foresight Linux även när där bara vara två medlemmar fortsatte han att skriva på sitt forum som där var 500 medlemmar. Jag hyser den största respekten och beundran för Zindens insatts och är beredd på att ta hur mycket skit som helst för hans skull. Det kallar jag vänskap. Jag har verkligen fått skit. Jag behöver slicka såren länge. Inte här men på LinuxPortalen. Men det tar jag med stolthet. Man kan bara beundra Zinden som lägger ner så mycket energi med så lite gensvar. Ni ser också våra Jabber adresser på vår hemsida. Jag hoppas också att där ingen som kommer med elaka hot mot Zinden, Nu får det räcka med sådant trams. :)

M.v.h

Max Klurig
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Några hot lär du knappast höra från det här forumet Max Klurig. ;) :)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

DimensionX skrev:
...

Enstaka trådar då då, hehe... Visst är detta ett Ubuntu-forum men inget fel i att promota andra distar så länge man gör det på lämpligt sätt och inte spammar (för mkt iaf, hehe)... Tycker inte Klurig har spammat och gillade vad han skrev nederst i första inlägger i tråden Hund länkade till - det är för att informera och det tycker jag är ok. :)

Sen tycker jag vi kan vara lite hårdare/elakare mot promotion av SUSE m.fl. distar som fuldealat med M$ - men det är min personliga åsikt.
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

DimensionX skrev:Några hot lär du knappast höra från det här forumet Max Klurig. ;) :)
DimensionX jag tycker inte det är lämpligt att kommentera ditt påstående. Jag har kamrater här. Men skriv inget innan du är informerad.

M.v.h

Max Klurig
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

farmfield skrev:
DimensionX skrev:
...

Enstaka trådar då då, hehe... Visst är detta ett Ubuntu-forum men inget fel i att promota andra distar så länge man gör det på lämpligt sätt och inte spammar (för mkt iaf, hehe)... Tycker inte Klurig har spammat och gillade vad han skrev nederst i första inlägger i tråden Hund länkade till - det är för att informera och det tycker jag är ok. :)

Sen tycker jag vi kan vara lite hårdare/elakare mot promotion av SUSE m.fl. distar som fuldealat med M$ - men det är min personliga åsikt.
Håller med, tycker det är helt ok såhär. Det är ju inte alla som kan köra ubuntu av olika anledningar, tex hårdvara och hellre då en annan dist än att gå över till MS-produkter. Det behöver givetvis inte var fel att köra MS-produkter, men det är knappast något vi ska promota. Vilken linux- och/eller BSD-variant är bättre. Fö så är det ju lärorikt att testa fler varianter, det är absolut inget fel att lära sej mer. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
omnius
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av omnius »

Din sista kommentar var klurig, Max Klurig
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Kikat på hemsidan eftersom jag inte var bekant med att distron fanns ö.h.t. Det var kul att spana in infon om en ny distro även om jag inte riktigt så Max ursprungliga inlägg som speciellt informativt. Ska försöka utveckla det och komma med konstruktiv kritik istället för det traditionella bajskastandet mellan olika distros (som om det spelade roll egentligen - folk kan väl köra vad fan de vill så länge det är pingu - de flesta är fultl jämförbara mer eller mindre... ; )

Det jag fattas är mer information om vad målet är med Foresight. Så vitt jag kan se nämner man det bara i förbifarten - att det ska vara enkelt och inriktat åt nykomlingar som mig själv t.ex.

Problemet som jag som ny hade haft med Foresight är att communityt är relativt litet jämfört med t.ex. Ubuntus: Det fanns få trådar i forumet, inget svenskt forum, och bara 50 pers i irc-kanalen. Detta säger inte mycket om Foresight som distro, men det är inget som kommer få mig att rekommendera en nybörjare som ska byta från Windows eller Mac till att välja Foresight. Nybörjare torde välja en distro som är lätt (vilket Foresight påstås vara), men som även har ett starkt community eftersom det bara är en tidsfråga innan de kommer behöva stödet. Av det skälet har jag redan lagt in Ubuntu hos flertalet vänner och kommer fortsätta med det tills jag ser en distro som är lättare, stabilare och har ett ännu starkare community. Helt enkelt för att jag själv ska få slippa hjälpa alla dem jag rekommenderar ett OS till ;) och för att de själva inte är speciellt kunniga datoranvändare.

Jag fattades även någon slags jämförelse med andra distros på hemsidan och mer säljsnack, men den kritiken kan givetvis riktas mot flera distros än Foresight. Jag tror många människor vill läsa rent konkret, i punktform eller liknande, om vad som borde få en att avinstalla t.ex. Ubuntu till förmån för Fore. Att man kan uppdatera program o.s.v. löpande är inget argument eftersom det låter sig göras i vilken distro som helst, det är faktiskt inget som prioriteras ö.h.t. av den tilltänkta målgruppen för Fore heller, vilket gör hela argumentet skumt: Folk som vill ha det enklaste linuxet struntar i om de har senaste versionen av det mesta. Så länge det fungerar som det ska är de nöjda. Samtidigt är det kanske inget som en nykomling vill göra i vilket fall som, att ladda hem uppdateringar varje dag verkar nästan mer drygt än häftigt och som normalanvändare vill man kunna släcka datorn när som helst utan att behöva vänta på att dagens boktips ska läsas & injiceras.
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

eyerouge skrev:Det jag fattas är mer information om vad målet är med Foresight. Så vitt jag kan se nämner man det bara i förbifarten - att det ska vara enkelt och inriktat åt nykomlingar som mig själv t.ex.
Grejen med Foresight är, såvitt jag förstått det, att erbjuda alla nyheter direkt, fast med ett väldigt säkert sätt att uppgradera en komponent till den senaste versionen, men samtidigt att man enkelt skall kunna gå tillbaka till en äldre version av samma komponent om det inte fungerar 100%, ja lite som Windows återställningsfunktion - för att jämföra med nåt dåligt, hehe - ja idén är lite samma iaf...

Sedan så är väl foresight inte en nybörjardist utan för dom kunniga som vill kunna testa det senaste direkt och utan större risker för systemet i stort. :)
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

farmfield skrev:
eyerouge skrev:Det jag fattas är mer information om vad målet är med Foresight. Så vitt jag kan se nämner man det bara i förbifarten - att det ska vara enkelt och inriktat åt nykomlingar som mig själv t.ex.
Grejen med Foresight är, såvitt jag förstått det, att erbjuda alla nyheter direkt, fast med ett väldigt säkert sätt att uppgradera en komponent till den senaste versionen, men samtidigt att man enkelt skall kunna gå tillbaka till en äldre version av samma komponent om det inte fungerar 100%, ja lite som Windows återställningsfunktion - för att jämföra med nåt dåligt, hehe - ja idén är lite samma iaf...

Sedan så är väl foresight inte en nybörjardist utan för dom kunniga som vill kunna testa det senaste direkt och utan större risker för systemet i stort. :)
Det kan jag göra i Debian också. Funkar inte versionen i Sid så installerar jag bara versionen från testing
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

farmfield skrev:Grejen med Foresight är, såvitt jag förstått det, att erbjuda alla nyheter direkt, /../
"As a Linux distribution, Foresight sets itself apart by eliminating the need for the user to be familiar with Linux" står det på deras index. Jag utgick mest från deras egen text. Det står förvisso även det du tar upp, men det är fortfarande en konstig feature för en distro om den har nybörjare som målgrupp. Nybörjare bryr sig helt enkelt inte om "nyheterna direkt" och vill undvika att uppdatera sitt system dagligen. Hela grejen är kontradiktorisk.
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 15 gånger.
Anledning: Fixada citeringen
Bild
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Givetvis ska inte nya användare ge sig på en ny version av Gnome samma dag som den släpps. Det säger sig självt. Märkligt att de skriver det på sin hemsida.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"