Kikat på hemsidan eftersom jag inte var bekant med att distron fanns ö.h.t. Det var kul att spana in infon om en ny distro även om jag inte riktigt så Max ursprungliga inlägg som speciellt informativt. Ska försöka utveckla det och komma med konstruktiv kritik istället för det traditionella bajskastandet mellan olika distros (som om det spelade roll egentligen - folk kan väl köra vad fan de vill så länge det är pingu - de flesta är fultl jämförbara mer eller mindre... ; )
Det jag fattas är mer information om vad
målet är med Foresight. Så vitt jag kan se nämner man det bara i förbifarten - att det ska vara enkelt och inriktat åt nykomlingar som mig själv t.ex.
Problemet som jag som ny hade haft med Foresight är att communityt är relativt litet jämfört med t.ex. Ubuntus: Det fanns få trådar i forumet, inget svenskt forum, och bara 50 pers i irc-kanalen. Detta säger inte mycket om Foresight som distro, men det är inget som kommer få mig att rekommendera en nybörjare som ska byta från Windows eller Mac till att välja Foresight. Nybörjare torde välja en distro som är lätt (vilket Foresight påstås vara), men som även har ett starkt community eftersom det bara är en tidsfråga innan de kommer behöva stödet. Av det skälet har jag redan lagt in Ubuntu hos flertalet vänner och kommer fortsätta med det tills jag ser en distro som är lättare, stabilare och har ett ännu starkare community. Helt enkelt för att jag själv ska få slippa hjälpa alla dem jag rekommenderar ett OS till

och för att de själva inte är speciellt kunniga datoranvändare.
Jag fattades även någon slags jämförelse med andra distros på hemsidan och mer säljsnack, men den kritiken kan givetvis riktas mot flera distros än Foresight. Jag tror många människor vill läsa rent konkret, i punktform eller liknande, om vad som borde få en att avinstalla t.ex. Ubuntu till förmån för Fore. Att man kan uppdatera program o.s.v. löpande är inget argument eftersom det låter sig göras i vilken distro som helst, det är faktiskt inget som prioriteras ö.h.t. av den tilltänkta målgruppen för Fore heller, vilket gör hela argumentet skumt: Folk som vill ha det enklaste linuxet struntar i om de har senaste versionen av det mesta. Så länge det fungerar som det ska är de nöjda. Samtidigt är det kanske inget som en nykomling vill göra i vilket fall som, att ladda hem uppdateringar varje dag verkar nästan mer drygt än häftigt och som normalanvändare vill man kunna släcka datorn när som helst utan att behöva vänta på att dagens boktips ska läsas & injiceras.