gNewSense tråden

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
upnorth

Re: gNewSense tråden

Inlägg av upnorth »

Sid skrev:Funkar utmärkt för mig. Du får väl köpa ny hårdvara. gNewSense har aldrig påstått att den fungerar med all hårdvara.
Var inte det vad de sa om Windows Vista? ;D
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Features Since DeltaD (1.1)

* Now based on Ubuntu Hardy
* New Artwork
* Switched from BurningDog(Firefox) to Epiphany
* Switched to Blag's deblob script for the kernel
* Non-free GLX removed from X/mesa
* Builder: Use a chroot for building
* Builder: Added support for debian src packages
Sid

Inlägg av Sid »

Nu är det bråk här hemma. Jag och gNewSense är utsatt för ett massivt artelleri. Jag får inte installera på laptopen tydligen. Jag får vänta med laptopen tills hon går och jobbar imorrn. Det åker in på den stationära nu i alla fall.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Sid skrev:Funkar utmärkt för mig. Du får väl köpa ny hårdvara. gNewSense har aldrig påstått att den fungerar med all hårdvara.
Ahaaa...dom räknar kallt med att folk inte ska köpa hårdvara som kräver såna drivrutiner!?

Kallas inte det bojkott?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Sid skrev:Nu är det bråk här hemma. Jag och gNewSense är utsatt för ett massivt artelleri. Jag får inte installera på laptopen tydligen. Jag får vänta med laptopen tills hon går och jobbar imorrn. Det åker in på den stationära nu i alla fall.
Hahahaha!!! LMFAO!!! ;D ;D ;D
Du får väl köra med dualboot. 8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Sid

Inlägg av Sid »

Ubuntu33 skrev:
Ahaaa...dom räknar kallt med att folk inte ska köpa hårdvara som kräver såna drivrutiner!?

Kallas inte det bojkott?
Vadå räknar kallt. Den riktar sig till en publik som tycker att det är viktigt. Har inte du nåt Windowsforum att spamma istället?
Sid

Inlägg av Sid »

Installationen gick utmärkt. Allt verkar fungera out of the box. Emacs är installerat från start, kan inte bli bättre.

gNewSense default desktop:

Bild
Sid

Inlägg av Sid »

Du får väl köra med dualboot. 8)
Här blir ingen dualboot. Hon har gnällt på mig och min Gnash nu i ett år. Hon säger att vi är dom enda i hela världen som inte kan se filmklipp på internet. Jag får sätta på mig en hjälm imorgon när hon kommer hem från jobbet och uptäcker att vi inte har någon VLC längre.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Sid skrev:
Ubuntu33 skrev:

Kallas inte det bojkott?
Vadå räknar kallt. Den riktar sig till en publik som tycker att det är viktigt. Har inte du nåt Windowsforum att spamma istället?
Du missförstog mig tydligen!

Om alla hårdvarutillverkare går över till propriotära drivrutiner så kan det ju bli problem..

Hur ska dom lösa det då?

Och nej jag hittar inga windowsforum att spamma, jag har nämligen inte windows som OS och då får man inte skriva i windows forum..det kan ju vara nån som tar illa upp och behöver pampers!
:P
Sid

Inlägg av Sid »

Hela Linuxkärnan är full av drivrutiner. De flesta kräver inga blobbar. De flesta hårdvarutillverkare har properitära drivrutiner redan idag.
Sid

Inlägg av Sid »

Jag måste säga att gNewSense och Gnome fungerar helt godkänt på det här gamla skrället. CPU: PIII 766 Mhz, RAM: 512 MB. Det blev en klar skillnad när jag ersatte Metacity med Openbox. Jag ska försöka sätta ihop en Live-CD med gNewSense och Openbox senare och dela här så kan folk testa en mindre bloatad version.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Sid skrev:Nu är det bråk här hemma. Jag och gNewSense är utsatt för ett massivt artelleri. Jag får inte installera på laptopen tydligen. Jag får vänta med laptopen tills hon går och jobbar imorrn. Det åker in på den stationära nu i alla fall.
Hehehe!
Om det vore för att jag själv är utsatt på samma sätt här hemma hade det varit riktigt roligt..
Hur funkar Inkscape och GIMP?

EDIT: för övrigt tycker jag, efter att ha sett din skrivbordsskärmdump att tråden bör flyttas till "Övriga ubuntusmaker" - Canonical stöd eller inte.
Sid

Inlägg av Sid »

Hur funkar Inkscape och GIMP?
Jag är helt fel person att svara på det tyvärr. Jag använder dom aldrig. Det enda jag kan säga är att Gimp startar när man klickar på det i menyn :)
Sid

Inlägg av Sid »

Inkscape finns i förråden men är inte installerat från start. Det är allt jag kan säga.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Hmm, det vankas gNewSense test inom snar framtid.. ;D
Sid

Inlägg av Sid »

Här är min hårdvara om någon undrar. Allt verkar fungera hitills.
stoffe@desktop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C693A/694x [Apollo PRO133x] (rev c4)
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C598/694x [Apollo MVP3/Pro133x AGP]
00:07.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super South] (rev 22)
00:07.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 10)
00:07.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 10)
00:07.4 SMBus: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super ACPI] (rev 30)
00:0a.0 Ethernet controller: D-Link System Inc DGE-528T Gigabit Ethernet Adapter (rev 10)
00:0b.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
00:0c.0 Multimedia audio controller: Ensoniq 5880 AudioPCI (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV44A [GeForce 6200] (rev a1)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Hm, varför har de tagit bort FF? Duger det inte med att göra som Debian? Dvs ta bort loggorna (eller vad det nu var som var © skyddat.), och döpa det till "Iceweasel"...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Sid

Inlägg av Sid »

Emil.s skrev:Hm, varför har de tagit bort FF? Duger det inte med att göra som Debian? Dvs ta bort loggorna (eller vad det nu var som var © skyddat.), och döpa det till "Iceweasel"...
Jag antar att det är en markering mot mozilla pga varumärkesskyddet och backportspatchningen. Det stör inte mig i och för sig eftersom jag ändå använder Epiphany.
Sid

Inlägg av Sid »

Jag har trappat upp kriget nu. Den här datorn routrade förut till laptopen. Jag vägrar fixa routningen innan även laptopen har gNewSense. Hon kan väl sitta där med debian-laptopen offline. Vi får se hur länge hon klarar sig utan internet.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Sid skrev:Jag har trappat upp kriget nu. Den här datorn routrade förut till laptopen. Jag vägrar fixa routningen innan även laptopen har gNewSense. Hon kan väl sitta där med debian-laptopen offline. Vi får se hur länge hon klarar sig utan internet.
Free as in freedom var det va? ;)
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"