Microsoft office i ubuntu

Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Microsoft office i ubuntu

Inlägg av farmfield »

Nikkee skrev:Wine är en emulator...
Hihi, WINE står för Wine Is Not An Emulator. xD
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

KiviE skrev:
Johnny Rosenberg skrev:
Lars skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Borde vara lagligt också, om man redan betalat för sin Windows.
Tyvärr inte: "You are not allowed to copy, redistribute or reverse engineer the font files". Typsnitt kostar i allmänhet pengar, om de inte är släppta under en fri licens. Arial Narrow kostar t.ex. $110 för 5 användare.
Jo, men om du har en laglig installation av Windows (och därmed också Arial Narrow) så har du ju betalat för det redan. Du har betalat för åtminstone 1 användare. Installerar du nu Ubuntu på samma dator är du ju fortfarande bara en användare. Teckensnittet lämnar ju inte ens datorn. Dessutom behöver man kanske inte ens kopiera teckensnittet, räcker det inte med att länka till det? Då har man fortfarande bara teckensnittet på ett enda ställe: Där man betalat för att ha det. Således lagligt, eller?
Svår att veta exakt vad man får göra och inte, men det står att kopiera är förbjudet men om man gör en mjuk länk så borde det vara lagligt :) Det bästa är nog dock att inte använda MS fonts just därför att alla inte kan använda dem.
Jo, inte vet jag. Själv använder jag mest DejaVu Sans, även om jag stör mig på att det är på tok för långt mellan varje tecken, så det ser glest och tråkigt ut. Dessutom blir vissa UTF-8-tecken olika i DejaVu Sans mot Arial på min ena dator, men märkligt nog inte på den andra... eller så kommer jag ihåg fel...
Det där med att det är för långt mellan varje tecken i DejaVu Sans (subjektivt, många kanske tycker att det är för tätt i Arial) brukar jag korrigera för i OpenOffice.org genom att sätta avståndet mellan varje tecken till 96% istället för 100% och dessutom ändra en annan parameter, vad den nu hette.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Detta är kanske mer en personlig åsikt, men man bör inte spara i andra format än ODF (exempelvis ods, odt och odp) eftersom man då låser in sig i ett proprietärt idiotformat (doc, xls o.s.v.).
Vad menas med att "man låser in sig"? Vill man kan gå över till odf senare kan man väl bara öppna gamla dokument och "Spara som"?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

hagelnut skrev:
Detta är kanske mer en personlig åsikt, men man bör inte spara i andra format än ODF (exempelvis ods, odt och odp) eftersom man då låser in sig i ett proprietärt idiotformat (doc, xls o.s.v.).
Vad menas med att "man låser in sig"? Vill man kan gå över till odf senare kan man väl bara öppna gamla dokument och "Spara som"?
Okej, en smärre överdrift. Kom inte på någon bättre fras i hastigheten.

Visst, man kanske inte är så inlåst om man nu har OpenOffice.org installerat. Då kan man ju alltid öppna dockumentet, för jag tvivlar ju på att utvecklarna kommer att ta bort något filter i senare versioner, så visst, det går nog bra. Lite värre blir det nog när något händer med filen så att den inte går att öppna. En ODF kan man oftast packa upp med ett vanligt zip-program om filen skulle ha blivit korrupt på något sätt. På så vis kan man oftast rädda åtminstone sin text om något skulle hända. Jag tror att detta är betydligt svårare med en doc-fil, om inte i det närmaste omöjligt. En ODF är egentligen en samling xml-filer som är sammanförda i ett zip-arkiv, och xml-filer kan öppnas i en vanlig textredigerare.

Egentligen är väl rena textfiler det säkraste, men det är ju inte så kul å andra sidan.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Lars skrev:En orsak till att dokument inte ser helt likadana ut i MS Office och OpenOffice kan vara att typsnitten är olika (det påverkar teckenavstånd och annat). För att fixa detta kan man installera ttf-liberation, se Fria alternativ i wikin för mer information.
Ett annat kan vara att formatet är som det är. Visserligen brukar samma doc-fil se likadan ut när man öppnar den i samma version av programmet (och version av doc), till skillnad från microsofts gamla .pub (publisher) som såg olika ut om man öppnade samma fil med exakt samma program, men word har oxå det problemet.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Johanna »

Johnny Rosenberg skrev:Detta är kanske mer en personlig åsikt, men man bör inte spara i andra format än ODF (exempelvis ods, odt och odp) eftersom man då låser in sig i ett proprietärt idiotformat (doc, xls o.s.v.). Bättre är att i så fall att, om någon som har MS Office ska kunna öppna filerna, att den personen installerar de ODF-plugins som finns. Hittas lätt via snabb sökning på google. Då kan man öppna och redigera ODF-filer i MS Office. Är dock inte 100% säker på om dessa tillägg gör det möjligt att spara i ODF i MS Office, men det bör väl gå.

Åtminstone version 3 av OpenOffice.org ska kunna öppna OOXML-filer, om inte rent av 2.4. I 2.3 går det inte i alla fall.
Problemet är ju att man kanske skickar ett dokument som någon ska öppna i sin skola eller på sin arbetsplats där de inte alltid kan installera dessa plugin, eller så är det en person som struntar i det ändå för h*n skiter totalt i vad fri och öppen programvara heter och går efter den inofficiella standarden som "alla" använder. För den elev som vill maila in sin bokrecension till sin 60+ svensklärare är det inte så smart att skicka den i .odt med en hälsning att "installera ODF-plugin som du hittar om du googlar" direkt. ;)

Men visst, det bästa är att spara i ODF och sedan när man behöver skicka iväg grejerna spara en kopia i något av de format Microsoft Office använder och skicka den.

Och ja, jag kan i alla fall öppna .docx i OpenOffice.org 2.4, testade precis :) Det verkar inte som att det går att spara i det formatet, men det är ju ingen större förlust ändå. Jag har inte någon fil i .xlsx eller .pptx att kolla med heller, men man får hoppas att de också fungerar.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Johanna skrev:För den elev som vill maila in sin bokrecension till sin 60+ svensklärare är det inte så smart att skicka den i .odt med en hälsning att "installera ODF-plugin som du hittar om du googlar" direkt. ;)
På min skola är det isf tvärtom, där körs Staroffice så skickar man in .doc kan det ju fungera men det nya formatet är ajabaja skicka om :P
Johanna

Inlägg av Johanna »

KiviE skrev:På min skola är det isf tvärtom, där körs Staroffice så skickar man in .doc kan det ju fungera men det nya formatet är ajabaja skicka om :P
På brorsans skola kör de med Microsoft Office 2003 så det är samma visa där med de nya formaten. Det enda man kan vara säker på att alla kan öppna är helt enkelt vanliga hederliga .doc, om vi pratar ordbehandling då, sedan får man tycka vad man vill om det, men rent praktiskt målar man in sig i ett hörn om man hårdnackat försöker få alla andra - varav den stora majoriteten totalt okunniga inom området - använda ODF. Har skolan eller arbetsplatsen riktlinjer är det ju en sak, då vet man ju vad som föredras, vet man inte alls vilket officepaket och vilken version av det mottagaren sitter på är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

Ska det bara vara till utskrift är väl iofs .pdf ännu bättre...
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Johanna skrev:
KiviE skrev:På min skola är det isf tvärtom, där körs Staroffice så skickar man in .doc kan det ju fungera men det nya formatet är ajabaja skicka om :P
På brorsans skola kör de med Microsoft Office 2003 så det är samma visa där med de nya formaten. Det enda man kan vara säker på att alla kan öppna är helt enkelt vanliga hederliga .doc, om vi pratar ordbehandling då, sedan får man tycka vad man vill om det, men rent praktiskt målar man in sig i ett hörn om man hårdnackat försöker få alla andra - varav den stora majoriteten totalt okunniga inom området - använda ODF. Har skolan eller arbetsplatsen riktlinjer är det ju en sak, då vet man ju vad som föredras, vet man inte alls vilket officepaket och vilken version av det mottagaren sitter på är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

Ska det bara vara till utskrift är väl iofs .pdf ännu bättre...
Var och en gör ju som den vill. Personligen kommer jag aldrig att skicka exempelvis in .doc till någon. Det enda jag kan tänka mig att konvertera till, om inte ODF skulle passa, är PDF om det exakta utseendet är viktigt (och det blir klockrent i PDF, enligt min erfarenhet), eller ren text om bara själva texten spelar roll. Eventuellt kan HTML fungera också, men tyvärr gör OpenOffice.org usel HTML, när det gäller huruvida koden håller sig till W3C-rekommendationerna eller ej, jag har sett några kul skräckexempel på det.

Vet man inte vilket officepaket mottagaren har tar man det säkra och väljer PDF. En stor fördel är ju, som jag ser det, att man inte kan ändra i PDF (fast det kan man ju om man bara har programvara för det, vilket tydligen skulle ingå i Hardy Heron om jag inte missuppfattat något). Hatar när folk är och tallar i mina redan perfekta filer... Vill de ändra får de göra ett nytt dokument från scratch, alternativt komma hit och mottaga 50 piskrapp medelst cykelpump som straff.

(Utgår från att alla som läser detta har förmågan att avgöra när man skojar till det lite och när man menar allvar...)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Johanna

Inlägg av Johanna »

Johnny Rosenberg skrev:Var och en gör ju som den vill. Personligen kommer jag aldrig att skicka exempelvis in .doc till någon. Det enda jag kan tänka mig att konvertera till, om inte ODF skulle passa, är PDF om det exakta utseendet är viktigt (och det blir klockrent i PDF, enligt min erfarenhet), eller ren text om bara själva texten spelar roll. Eventuellt kan HTML fungera också, men tyvärr gör OpenOffice.org usel HTML, när det gäller huruvida koden håller sig till W3C-rekommendationerna eller ej, jag har sett några kul skräckexempel på det.

Vet man inte vilket officepaket mottagaren har tar man det säkra och väljer PDF. En stor fördel är ju, som jag ser det, att man inte kan ändra i PDF (fast det kan man ju om man bara har programvara för det, vilket tydligen skulle ingå i Hardy Heron om jag inte missuppfattat något). Hatar när folk är och tallar i mina redan perfekta filer... Vill de ändra får de göra ett nytt dokument från scratch, alternativt komma hit och mottaga 50 piskrapp medelst cykelpump som straff.

(Utgår från att alla som läser detta har förmågan att avgöra när man skojar till det lite och när man menar allvar...)
Hehe, poängen är ofta att man vill att folk ska kunna ändra, åtminstone om jag skickar en text till syrran och vill att hon ska korrläsa den åt mig, och eftersom det är jag som ber om en tjänst är det i mitt intresse att hon inte surnar till för att jag av principskäl vägrar använda mig av ett format hon kan öppna utan att installera massa extragrejer. Å andra sidan fick hon, innan jag fick version 2.4 av OpenOffice.org med Hardy, se till att vara lika noggrann med den biten hon också när jag hjälpte henne med liknande saker.

På gymnasiet hade jag ett par lärare som inte förstod det där med PDF alls, det var något mysko man hittade på webbsidor typ, och vi hade order om att skicka i .doc om vi ville lämna in arbeten den vägen. Fast de har väl gått i pension nu...

Men ja, jag är inte heller så förtjust i det hela och är det bara för utskrift skickar jag i PDF, men behöver man kunna ändra i dokumentet och det är mer än texten som spelar roll finns det inte så mycket att välja på i de flesta fall, åtminstone inte om personen som ska ha dokumentet är en vanlig, inte så väldigt datorkunnig människa. Men förhoppningsvis tvingas Microsoft följa de öppna standarder som finns snart och inte bara köra sitt eget race.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Johanna skrev:På gymnasiet hade jag ett par lärare som inte förstod det där med PDF alls, det var något mysko man hittade på webbsidor typ, och vi hade order om att skicka i .doc om vi ville lämna in arbeten den vägen. Fast de har väl gått i pension nu...
Det här är andra tråden på mindre än tio minuter där jag hittar dig skrivandes om old-school-lärare, hehe... Det finns tyvärr en massa lärare kvar av den "gamla skolan", sonens gick i pension i höstas och jag blev så glad - tills dom satte en 25-årig nyutexaminerad mjäkpotta på hennes plats... xD

Aldrig blir man nöjd! ;D
Johanna

Inlägg av Johanna »

farmfield skrev:
Johanna skrev:På gymnasiet hade jag ett par lärare som inte förstod det där med PDF alls, det var något mysko man hittade på webbsidor typ, och vi hade order om att skicka i .doc om vi ville lämna in arbeten den vägen. Fast de har väl gått i pension nu...
Det här är andra tråden på mindre än tio minuter där jag hittar dig skrivandes om old-school-lärare, hehe... Det finns tyvärr en massa lärare kvar av den "gamla skolan", sonens gick i pension i höstas och jag blev så glad - tills dom satte en 25-årig nyutexaminerad mjäkpotta på hennes plats... xD

Aldrig blir man nöjd! ;D
Hehe, ja det är mest lärare jag råkat ut för som varit sådana, chefer har jag aldrig behövt mejla saker till som ska hålla för utskrift. Är ju inte helt lastgammal än ;)

Nöjd blir man väl när man själv börjar närma sig pensionen och dikterar villkoren >:D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Johanna skrev:Nöjd blir man väl när man själv börjar närma sig pensionen och dikterar villkoren >:D
Som jag menar du, hehe? xD ...e bara halvvägs till 75 än iaf...

Så fatta att mina lärare var stenålder - datorer? ABC-80 typ...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Usch, jag känner mej gammal. När jag gick i skolan var det räknesticka som gällde. Datorer var stora saker som fyllde stora rum och som vi bara hade hört talas om. ::)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Kan man använda sig av en microsoft outlook brevfil i openoffice för att läsa och skriva mail och sedan när man dualbootar få åtkomst till samma brevfil ifrån outlook. Alltså så att man kommer åt hela sitt e-postarkiv oavsett vilket OS man kör? Jag är nybörjare och har inte testat mail i ubuntu ännu. Finns det några smidiga lösningar? Alternativet är väl att köra samma mailklient i båda operativsystemen på något sätt. Openoffice går att lägga in i windows också väl?

Visserligen har jag en del av mailen via gmail så jag kan ju alltid webbmaila men tycker en pop3-klient är bekvämare.
Johanna

Inlägg av Johanna »

ronnylov skrev:Kan man använda sig av en microsoft outlook brevfil i openoffice för att läsa och skriva mail och sedan när man dualbootar få åtkomst till samma brevfil ifrån outlook. Alltså så att man kommer åt hela sitt e-postarkiv oavsett vilket OS man kör? Jag är nybörjare och har inte testat mail i ubuntu ännu. Finns det några smidiga lösningar? Alternativet är väl att köra samma mailklient i båda operativsystemen på något sätt. Openoffice går att lägga in i windows också väl?

Visserligen har jag en del av mailen via gmail så jag kan ju alltid webbmaila men tycker en pop3-klient är bekvämare.
OpenOffice fungerar alldeles utmärkt i Windows ja, för mail kan du köra Mozilla Thunderbird på båda, frågan är om det fungerar att ha samma profil (alla mail, inställningar etc) bara...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Johanna skrev:
ronnylov skrev:Kan man använda sig av en microsoft outlook brevfil i openoffice för att läsa och skriva mail och sedan när man dualbootar få åtkomst till samma brevfil ifrån outlook. Alltså så att man kommer åt hela sitt e-postarkiv oavsett vilket OS man kör? Jag är nybörjare och har inte testat mail i ubuntu ännu. Finns det några smidiga lösningar? Alternativet är väl att köra samma mailklient i båda operativsystemen på något sätt. Openoffice går att lägga in i windows också väl?

OpenOffice fungerar alldeles utmärkt i Windows ja, för mail kan du köra Mozilla Thunderbird på båda, frågan är om det fungerar att ha samma profil (alla mail, inställningar etc) bara...
Innan jag gick över till helt webbaserad mejl, så körde jag Thunderbird både i XP och Ubuntu och jag kopierade profilerna mellan dessa. Det funkade då i alla fall, men jag tror det är säkrast att använda samma TB-version på båda.

Det är fö många av dom fria progam som används i Ubuntu som finns i windows-version också. Förutom Mozillas program och open office så finns bla gimp och förmodligen är det många fler.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

farmfield skrev:
Johanna skrev:Nöjd blir man väl när man själv börjar närma sig pensionen och dikterar villkoren >:D
Som jag menar du, hehe? xD ...e bara halvvägs till 75 än iaf...

Så fatta att mina lärare var stenålder - datorer? ABC-80 typ...
ABC80 var den första dator jag använde (i skolan, inte hemma). Helt underbar dator! Jag önskar jag hade en idag. Det vore en nostalgikick, det! Kommer ihåg att jag satt och knåpade ihop simpla spel i det. Och med simpla menar jag verkigen simpla. Nu för tiden spelar jag knappt något spel alls, det roar mig inte alls, men skulle jag få tag på en ABC80 billigt, skulle jag nog börja knåpa ihop lite fler simpla spel igen. Eller inte...

Och så sparade man på kassett (eftersom det bara fanns en dator på skolan med diskettstation och den var alltid upptagen). Gjorde ett spel där man åkte runt i en labyrint på tid, eller snarare antal loop-varv. När man startade programmet blev man ombedd att spola fram bandet till valfri bana som man laddade in. Hade ett annat program som man ritade banor med och där man angav var man ville att de olika mellantiderna skulle vara placerade samt vad som var start respektive mål. Mer komplicerat än så behövde det inte vara på den tiden för att roa mig och en del andra... Har till och med kvar kassetterna någonstans i en kartong, men jag tvivlar på att de går att läsa av korrekt numera.

Nåja, nog med nostalgi nu...
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

NASA lär ha använt ABC-800 på rymdfärjorna i många år just p.g.a. hur dj-a tåliga dom var. Nån som vet om dom var baserade på nån internationell standard eller om dom var helt fristående system?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

farmfield skrev:NASA lär ha använt ABC-800 på rymdfärjorna i många år just p.g.a. hur dj-a tåliga dom var. Nån som vet om dom var baserade på nån internationell standard eller om dom var helt fristående system?
Vet inte vad det skulle vara för någon internationell standard i så fall. Om jag inte minns fel så var det väl i princip ungeför samma grejer som i ABC80 i dem (rätta mig om jag har fel). I så fall var processorn en Z80 (8-bitars), operativsystemet var CP/M och så hade vi ju den berömda (?) Basictolken så klart. Basic II kallades den som ABC800 hade. ABC806 hade färg, övriga vara monokroma. Jag tror ABC80/ABC800 var ensamma om sina Basic-dialekter. ABC80 hade inget vettigt stöd för funktioner i den bemärkelse vi är vana vid idag. En ABC80-funktion är mer som en matematisk funktion, typ f(x)=x²-3x+7. Först i ABC800 (Basic II) kunde man få funktioner att göra mer än så, vilket en klasskompis till mig tyckte var fantastiskt...
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"