NMT Mobiltbredband

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
azap
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Re: NMT Mobiltbredband

Inlägg av azap »

!
Senast redigerad av 1 azap, redigerad totalt 16 gånger.
azap
Kontakt:

Inlägg av azap »

Har lagt mina script i en .tar http://www.linnea.net/~ropo/icenet.tar finns en README i den oxå, som jag skrev på 5 sekunder så den är säkert full med fel ;-)

Lycka till !
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

Tack så hemskt mycket. :)
bjoost61

Inlägg av bjoost61 »

Får inte modemet att registrera automatiskt, ??? får fortfarande köra RDEVCHG manuellt i terminalen varje gång jag tagit ur modemet för att få det att fungera. Förmodligen jag som klantar till något så om du har tid och ork skulle du kunna få göra en steg för steg anvisning. ;D
azap
Kontakt:

Inlägg av azap »

Okej .. skall försöka få till en "guide"
tanka hem .tar filen
packa upp den med: tar -xvf icenet.tar
flytta filen 50-local.rules till /etc/udev/rules.d: sudo mv 50-local.rules /etc/udev/rules.d
om man vill slippa ändra i scripten så flyttar man dom övriga scripten till /root: sudo mv ice.sh /root och sudo mv RDEVCHG /root

Sen måste man se till att filerna i /root ha rättigheter att köras.: sudo chmod +x /root/ice.sh och sudo chmod +x /root/RDEVCHG

Nu skall det fungera när man ansluter Ice.net modemet, funkar det inte så kan det bero på dessa 2 saker (skulle jag tro, säket en massa annat oxå)
1 Läs in udev reglerna på nytt (så att förändringen hittas): sudo udevadm control --reload
2 Funkar det inte nu så är det nog så att ID'et för USB modemet inte stämmer, för att kolla det gör så här:
lsusb
detta kommande ger en lista på aktuella USB enheter som är anslutna (så gör detta med modemet i, innan man kört RDEVCHG)
En rad i outputen efter lsusb kommer att se ut nått sånt här:
Bus 002 Device 002: ID 16d8:6803 CMOTECH Co., Ltd.
se till så att siffrorna 16d8: 6803 är "rätt" har du nå andra siffror här så måste man editera /etc/udev/rules.d/50-local.rules
så att det överens stämmer med ens "egan" siffror.

Nu borde det fungera (om jag inte missat nått ;-) )
bjoost61

Inlägg av bjoost61 »

Tack nu funkar det, beror möjligen felet på att i din README skulle 50-local.rules läggas i /etc/udev/udev-rules men i guiden
i /etc/udev/rules.d du hade ju skrivit lite hastigt sa du, eller har jag missförstått något som vanligt :)
azap
Kontakt:

Inlägg av azap »

Stämmer jag hade skrivit fel i REDME filen, har fixat till det nu, samt tagit bort lite onödigt i ett annat script, så att det skall bli lättare att använda.

Man kanske skulle prova göra ett .deb paketet av det. Det har jag aldrig gjort, skall se om jag får tid me det.
azap
Kontakt:

Inlägg av azap »

Ice.net har släppt nya "drivare" för Linux (Debian Fedora och Suse) verkar funka, kan dok inte testa fullt ut då de inte funkar för 64bitars OS.
Fungerar på samma sätt som de script jag lagt här tidigare, men man får även en Grafix mumbojumbo grej som man (tror jag, kan inte testa) ser mottagnings förhållanden i o.s.v.

Tanka hem dom här: http://www.ice.net/se/private/kundservi ... filer.aspx
Skriv svar

Återgå till "Guider"