Under årens lopp har jag antecknat , gummat och raderat.
Strulet med separat Hemmapp berodde tydligen på avsaknaden av raden :
UUID=abc... /home ext3 defaults 0 2
Den finns nu i mitt häfte. Hoppas det är ett relevant råd.
Separat /home partition - Att hava eller inte hava.......
Re: Separat /home partition - Att hava eller inte hava.......
Senast redigerad av 1 christer, redigerad totalt 21 gånger.
Jag var nog otydlig. Den gamla användarmappen (den jag kallade den "gamla homemappen") hamnade bredvid den nya användarmappen, båda låg på homepartitionen. Poängen var att inställningarna låg i den gamla användarmappen.Bowmore skrev:Det verkar ju konstigt eftersom det inte finns nån mapp med namnet home på /home-partitionenHylas skrev:Jag brukar göra på liknande sätt. Men en gång hände det sig att jag installerade om, lät home vara, formaterade de andra partitionerna samt bytte namn som användare. Resultatet blev att den gamla homemappen hamnade i den nya home. Jag fick inget förslag om att importera från firefox under installationen och de gamla inställningarna låg s a s i fel mapp. Inget större problem tyckte jag väl, men ändå. Misstänker att det beror på att jag bytte användarnamn. Ibland tar man för mycket för givet, kanske.
Rimligen borde det skapats en ny användare med ett index större än 1000.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Om det är två mappar som ligger bredvid varandra så måste detta betyda att det är olika namn på mapparna, typ home och Home.Hylas skrev:Jag var nog otydlig. Den gamla användarmappen (den jag kallade den "gamla homemappen") hamnade bredvid den nya användarmappen, båda låg på homepartitionen. Poängen var att inställningarna låg i den gamla användarmappen.Bowmore skrev:Det verkar ju konstigt eftersom det inte finns nån mapp med namnet home på /home-partitionenHylas skrev:Jag brukar göra på liknande sätt. Men en gång hände det sig att jag installerade om, lät home vara, formaterade de andra partitionerna samt bytte namn som användare. Resultatet blev att den gamla homemappen hamnade i den nya home. Jag fick inget förslag om att importera från firefox under installationen och de gamla inställningarna låg s a s i fel mapp. Inget större problem tyckte jag väl, men ändå. Misstänker att det beror på att jag bytte användarnamn. Ibland tar man för mycket för givet, kanske.
Rimligen borde det skapats en ny användare med ett index större än 1000.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Jo, det var så.ZX Spectrum skrev: Om det är två mappar som ligger bredvid varandra så måste detta betyda att det är olika namn på mapparna, typ home och Home.