Virtualbox [LÖST]
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Virtualbox
Kan man komma åt filer i ubuntu i virtualbox? Alltså om jag t.ex kör ett bildprogram i XP i virtualbox, och så har jag en jpg-fil på skrivbordet i ubuntu, kan jag komma åt den då?
- Osprey
- Kontakt:
Javisst, om du har Samba installerat så använder du vanlig fildelning mellan Vbox och Ubuntu, precis som om det vore två datorer. Dessutom kan du använda delade mappar om du har "Guest additions" installerade i Vbox, men eftersom jag har Samba installerat för att dela filer med andra datorer här, så tycker jag att det är mycket smidigare.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
Jag har installerat XP i virtualbox nu, och jag kan nu använda hela skärmen, dvs ändra skärmupplösningen, men hur gör jag för att kunna använda muspekaren både i ubuntu och xp utan att "fånga" den? enligt vad jag har förstått så ska det gå. Provade att klicka på installera guest additions, men det hände inget..
När du klickar på att installera Guest Additions monteras en CD i Windows, öppna den och kör EXE-filen som finns på den, när det är klart startar du om datorn.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
ok, tackar, nu funkar det. Trodde först att CD:n skulle dyka upp på skrivbordet, men det gjorde den inte, fick leta upp den under "den här datorn"
-
Hur gör man för att komma åt mappar utanför xp i virtualbox? Jag gick in på Enheter - Delade mappar - och la till ubuntus skrivbord där, trodde att jag skulle komma åt ubuntus skrivbord i XP i virtualbox då, men jag hittar det inte nånstans.. Hur gör man? Jag la även till Dokument och jag har startat om XP efter det.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hur har du satt upp nätverkskortet? Är det nat:at eller bryggat? Har du nata:t så måste du se till att göra portforvarding på portarna. Det är enklare att få igång fildelning med ett bryggad, men då måste du kunna skaffa två ipadresser.
-
Vad har nätverkskortet med detta att göra då? Jag har inte gjort nånting med det. Internet funkar i xp iallafall.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Okej, kanske inte nätverkskortet, men nätverket för virtualbox är viktigt hur du har satt upp det. Internet fungerar utmärkt när man kör nat:at men tjänster fungerar inte utan portforwarding.
Har du inte gjort något speciellt med nätverket kör du antagligen nat:at. Vilket gör att du inte har egen ipadress till xp:n. Då måste du sätta upp portforvarding från ubuntu till xp. Jag vet inte hur det görs.
Jag satte upp ett bryggat nätverk och det skulle fungerade utmärkt att dela ut från min w2k installation.
Har du inte gjort något speciellt med nätverket kör du antagligen nat:at. Vilket gör att du inte har egen ipadress till xp:n. Då måste du sätta upp portforvarding från ubuntu till xp. Jag vet inte hur det görs.
Jag satte upp ett bryggat nätverk och det skulle fungerade utmärkt att dela ut från min w2k installation.
Inte ska du installera det absolut sämsta operativsystemet som någonsin tillverkats? Det förtjänar inte ens en virtuell installation.Henrik Jansson skrev:Funkar det att köra sömlöst med millenium också?
Det smidigaste sättet att dela mappar är väl;
Kod: Markera allt
netshare x: /namn/
-
ok, millenium har jag aldrig testat, men nu kör jag xp i virtualbox.
om du kan förklara för en amatör.. ska jag skriva in det där i terminalen?
Så om jag vill komma åt ubuntus skrivbord i virtualbox ska jag alltså skriva " netshare x : /skrivbord/ " ? eller?
Så om jag vill komma åt ubuntus skrivbord i virtualbox ska jag alltså skriva " netshare x : /skrivbord/ " ? eller?
Lägg till mappen du vill komma åt i enheter, sen startar du cmd och skriver;Henrik Jansson skrev:ok, millenium har jag aldrig testat, men nu kör jag xp i virtualbox.
netshare x: /dev/vboxsrv/ /namn/ , gå till den här datorn, och du bör se en nätverksdisk.
-
ok, vad är cmd?
-
ok...
jag skrev så men fick det här svaret:
netshare är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.
netshare är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.
Sorry, jag skrev helt galet.Henrik Jansson skrev:ok...
net use x: \\vboxsrv\dinmapp
-
ok! Tackar så mycket för hjälpen!
Nu fungerar allt!
Nu fungerar allt!
-
Kan man göra nån inställning så att man genom en klickning på en ikon startar upp xp direkt genom virtualbox? alltså så att man inte beöhver starta virtualbox först, och sen starta xp?
Skulle vara smidigt att ha en typ "XP-symol" ner i menyraden som man kunde klicka på en gång bara för att starta xp.
Skulle vara smidigt att ha en typ "XP-symol" ner i menyraden som man kunde klicka på en gång bara för att starta xp.
Hm, mjo det lät ju ganska smidigt. Om man kanske kunde passa vidare några argument till virtualbox.. Ska klura lite.Henrik Jansson skrev:Kan man göra nån inställning så att man genom en klickning på en ikon startar upp xp direkt genom virtualbox? alltså så att man inte beöhver starta virtualbox först, och sen starta xp?
vboxmanage startvm "Windows XP"
Fungerar fint. Starta från terminalen eller skapa en launcher. "Windows XP" är ditt lokala namn på den virtuella maskinen.