Alle man på däck - fjorton dagar kvar!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Alle man på däck - fjorton dagar kvar!

Inlägg av Cadryc »

Härligt med konstruktiva synpunkter!

Jag gillar giller det hagelnut skrev, såg att du bla tagit bort "...nya dimensioner..", iofs syftade jag på kuben men har man inte sett den så låter det kanske lite väl krystat. Jag funderar på att inkorporera en virusmening i första stycket, så blir det skilt från "..fri mjukvara..."-meningen. Såhär ser det hela ut för tillfället
Vad har du i din dator? Antagligen inte Ubuntu 8.04 som släpps idag...

Nästan alla kör Windows som operativsystem i sina datorer, men långt ifrån alla har aktivt valt att göra det. Valfriheten lyser med sin frånvaro vid datorköp, men det finns alternativ. Ubuntu är byggt på Linux vilket borgar för hög säkerhet och stabilitet. Mindre än 1% av alla skadliga program såsom virus, maskar och liknande påverkar Linuxbaserade system. Det är enkelt att använda och bjuder på innovativa praktiska funktioner. Dessutom är Ubuntu till fullo användbart även på äldre datorer.

Det är enkelt att prova och se vad man tycker innan man installerar. Med nya Ubuntu 8.04 kan man till och med installera Ubuntu som ett program i Windows och utnyttja alla funktioner.

I Ubuntu finns från början flera kompetenta program, bla bildredigeringsprogrammet Gimp för såväl streckgubbar som avancerad bildmanipulation, Pidgin som hanterar MSN, ICQ, Jabber och många andra chatt-tjänster, Evolution är din personliga assistent med bla kalender och eposthanterare, Rhythmbox organiserar din musik, F-Spot ger dig full koll på fotosamlingen, kontorssviten OpenOffice.org, webbläsaren Firefox mm

Inte längre än 2 klick med musen är det till ytterligare 10 000-tals program som man enkelt och säkert laddar ner och installerar med ytterligare 2 klick, sen är de klara att använda.

Ubuntu och Linux är fri och öppen mjukvara, vilket bla innebär att det är kostnadsfritt för användaren. Allt fler upptäcker Ubuntu, på ett och ett halvt år har vårt forum fått över 7000 nya medlemmar!

För mer information besök http://www.ubuntu-se.org
Jag lade in virusmeningen i första stycket och det har nu en sifferreferens (det kanske tom är mindre än en promille?) Vad tycker ni, skulle man ha virus i ett eget stycke?

Protokoll är utbytt mot chatt-tjänster, vilket jag tycker känns med medievänligt.

"..fri mjukvara.." lade jag ihop "...7000 medlemmar" så att stycket känns lagomt stort, var för sig är de lite korta.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

jag tycker dt ser riktigt bra ut och jag tror nog att vi lugnt kan säga "mindre än en promille".
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag hoppas att du släpper texten under Creative Commons så att föreningen kan få snylta lite på den också? ;D
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Hehe, ta för er bara ;D
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Virusmeningen passar väldigt bra tycker jag. Funderar på om sista meningen i första stycket borde vara.
Dessutom fungerar Ubuntu utmärkt även på äldre datorer.
Men det kanske inte är så stor skillnad...

Fjärde stycket borde man kanske formulera om så att man kommer ifrån "bla" och "mm".
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Med formuleringen "...till fullo..." så griper jag lite efter "full funktionalitet", och då tänker jag på att t.o.m. Compiz fungerar på lite äldre datorer. Stilvärdet på "..utmärkt.." är måhända klatshigare och mer lättsmält, men jag hade tanken att "..till fullo.." känns just stelare och därmed mer saklig och betryggande. Men det kanske bara blir mossigt?

Beträffande "bla" och "mm" så ska det till att börja med vara det korrekta "bl.a." resp. "m.m." Huruvida man skulle formulera om stycket för att slippa förkortningarna är en avvägning mellan att ange alla funktioner för t.ex. Evolution, gentemot den mertext det genererar. Alternativt skulle man kunna räkna upp färre program. En kompromiss blir det hur jag vrider och vänder på det. Sist i stycket lär det hur som helst vara ett "m.m." eftersom det vore opraktiskt att räkna upp alla program, men man skulle kunna skriva ut det som "med mera".

Finns det några tankar kring nån "Om oss"-flik med officiella personer och officiella mailadresser eller liknande? Utifall att nån icke teknikorienterad redaktion skulle bli nyfiken och vill fråga nånting.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Cadryc: du kanske ska tona ner på metaforer och liknande? ;)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det är sent......
Sid

Inlägg av Sid »

Hela det här forumet är fullt av metaforer. Om båtar. Det vore bättre om skepparn tog ställning för fria program. Vad vill vår kapten egentligen?
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Jo, jag tyckte nog att det känndes lite mossigt. Men som sagt, det är inte så stor skillnad egentligen. Jag tycker nog att förkortningar ska undvikas helt och hållet i den här typen av text. Men det är väl en smakfråga antar jag. Kommer jag på ett sätt att omformulera så återkommer jag. Men jag gillar verkligen stycket annars.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Bra jobbat cadryc, det känns mycket fint vid genomläsning.

Bra flyt i texten. Munken bugar vördsamt för det arbete du har lagt ner. Toppenfint.

Min tumme upp ;D

Hälsar
Broder Tuck.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Tack för de fina orden! Det är meningen att det ska va bra flyt i texten, när de läst färdigt ska de inte fatta vad som hänt, de är bara sugna på kaffe och.... ubuntu.. ^-^

Jag gjorde några småändringar i tredje stycket, ändrade förkortningarna som hagelnut nar inne på och det känns lite bätre nu
I Ubuntu finns från början flera kompetenta program, som bildredigeringsprogrammet Gimp för såväl streckgubbar som avancerad bildmanipulation, Pidgin som hanterar MSN, ICQ, Jabber och många andra chatt-tjänster, Evolution är din personliga assistent med bland annat kalender och eposthanterare, Rhythmbox organiserar din musik, F-Spot ger dig full koll på fotosamlingen, kontorssviten OpenOffice.org, webbläsaren Firefox med mera.
Inte längre än 2 klick med musen är det till ytterligare 10 000-tals program som man enkelt och säkert laddar ner och installerar med ytterligare 2 klick, sen är de klara att använda.

EDIT verkar som att när jag klistrar in från Gedit så räknas *ny rad* två gånger
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Hur går det?

Det här är ju riktigt roligt!

(7 dagar kvar) and counting...Tick..Tock..Tick..Tock..

:D
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Filar lite på nån finputsning 8)

Kom gärna med synpunkter, samarbete är vår styrka!
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Du har använder dig av formuleringen "2 klick" ett par gånger och de är enligt mig alldeles för nära, jag skulle uppskatta om du bytte ut det till något annat. ;)
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Är bla den meningen jag funderar på. Kom gärna med förslag på nåt lättläst som flyter bra, om inte annat så för inspirationen ;)
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Nu har jag inte läst hela texten men:

"Inte längre än ett par musklick bort finns det ytterligare 10 000-tals program som man enkelt och säkert laddar ner och installerar, sen är de klara att användas."
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Recordable skrev:Nu har jag inte läst hela texten men:

"Inte längre än ett par musklick bort finns det ytterligare 10 000-tals program som man enkelt och säkert laddar ner och installerar, sen är de klara att användas."
Eller kanske tillochmed:
Inte längre än ett par musklick bort finns det ytterligare 10 000-tals program som installeras enkelt och automatiskt och som sedan hålls säkra och uppdaterade.
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Eller såhär:
Inte längre än ett par musklick bort finns det ytterligare 10 000-tals program som enkelt och automatiskt kan installeras och som sedan hålls säkra och uppdaterade.
O0
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Föredrar
IMHO
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"