Jag gillar giller det hagelnut skrev, såg att du bla tagit bort "...nya dimensioner..", iofs syftade jag på kuben men har man inte sett den så låter det kanske lite väl krystat. Jag funderar på att inkorporera en virusmening i första stycket, så blir det skilt från "..fri mjukvara..."-meningen. Såhär ser det hela ut för tillfället
Jag lade in virusmeningen i första stycket och det har nu en sifferreferens (det kanske tom är mindre än en promille?) Vad tycker ni, skulle man ha virus i ett eget stycke?Vad har du i din dator? Antagligen inte Ubuntu 8.04 som släpps idag...
Nästan alla kör Windows som operativsystem i sina datorer, men långt ifrån alla har aktivt valt att göra det. Valfriheten lyser med sin frånvaro vid datorköp, men det finns alternativ. Ubuntu är byggt på Linux vilket borgar för hög säkerhet och stabilitet. Mindre än 1% av alla skadliga program såsom virus, maskar och liknande påverkar Linuxbaserade system. Det är enkelt att använda och bjuder på innovativa praktiska funktioner. Dessutom är Ubuntu till fullo användbart även på äldre datorer.
Det är enkelt att prova och se vad man tycker innan man installerar. Med nya Ubuntu 8.04 kan man till och med installera Ubuntu som ett program i Windows och utnyttja alla funktioner.
I Ubuntu finns från början flera kompetenta program, bla bildredigeringsprogrammet Gimp för såväl streckgubbar som avancerad bildmanipulation, Pidgin som hanterar MSN, ICQ, Jabber och många andra chatt-tjänster, Evolution är din personliga assistent med bla kalender och eposthanterare, Rhythmbox organiserar din musik, F-Spot ger dig full koll på fotosamlingen, kontorssviten OpenOffice.org, webbläsaren Firefox mm
Inte längre än 2 klick med musen är det till ytterligare 10 000-tals program som man enkelt och säkert laddar ner och installerar med ytterligare 2 klick, sen är de klara att använda.
Ubuntu och Linux är fri och öppen mjukvara, vilket bla innebär att det är kostnadsfritt för användaren. Allt fler upptäcker Ubuntu, på ett och ett halvt år har vårt forum fått över 7000 nya medlemmar!
För mer information besök http://www.ubuntu-se.org
Protokoll är utbytt mot chatt-tjänster, vilket jag tycker känns med medievänligt.
"..fri mjukvara.." lade jag ihop "...7000 medlemmar" så att stycket känns lagomt stort, var för sig är de lite korta.