Forumet: Förslag, feedback och förändring

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Vi får bara inte glömma att det kan vara väldigt svårt att formulera frågor i sökfunktioner, som ger vettiga svar, när man är ny. :/
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Preics vulfgar! Vi måste bibehålla den goda tonen, däri ligger mycket av anledningen till varför vi växer så stadigt som vi gör!

Den som skriver RTFM...........! Fill in the blanks...
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Okänd

Inlägg av Okänd »

gasol: Bra idé. Mycket bra idé. Förutsatt att guiden blir sådana att vi nybörjare kan hänga med ;)

vulfgar: Det håller jag med dig om. Sökfunktionen fungerar dock ungefär likadant som internets sökmotorer vad jag har förstått. De flesta internetanvändare borde kunna det. Hittar jag inte med den precisa problemet så får jag minska antalet ord i "söket" och prova igen.
Okänd

Inlägg av Okänd »

En funktion att markera en tråd som "oläst". Man kunde väl lämna förslag här för forumet?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Förslag:
En tråd ska sluta förbli röd när man läst den.

Denna text:
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson

Vi är i 2006 nu
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Skulle gärna vilja att ni rättar till mistaget på förstasidan
Ubuntu är ett uråldrigt afrikanskt ord som betyder "medmänsklighet mot andra". Ubuntu betyder också "jag är den jag är på grund av vad vi alla är". Linuxdistributionen Ubuntu tar med sig själen i Ubuntu till mjukvaruvärlden.
står två gånger
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Pie-or-paj"]Förslag:
En tråd ska sluta förbli röd när man läst den.

Denna text:
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson

Vi är i 2006 nu[/quote]
Hej

Vi kommer att byta forum, helt och hållet. Då kommer de funktioner du efterfrågar att vara med.

Micke
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Pie-or-paj"]Skulle gärna vilja att ni rättar till mistaget på förstasidan
Ubuntu är ett uråldrigt afrikanskt ord som betyder "medmänsklighet mot andra". Ubuntu betyder också "jag är den jag är på grund av vad vi alla är". Linuxdistributionen Ubuntu tar med sig själen i Ubuntu till mjukvaruvärlden.
står två gånger[/quote]
-fixat-
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Hoppas jag inte låter gnällig :P
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:D

Pie-or-paj skrev:
Hoppas jag inte låter gnällig
Du behöver inte oroa dig över att du skulle kunna betraktas som gnällig för ovanstående.
Det är bra med folk som ser misstag och försöker bidraga till att eliminera dem. Jag ser det som positivt.

Konstruktiv kritik är alltid ett plus och bidrar till förbättring.

Fortsätt det goda arbetet du! :D

Hälsn Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Broder Tuck skrev::D

Pie-or-paj skrev:
Hoppas jag inte låter gnällig
Du behöver inte oroa dig över att du skulle kunna betraktas som gnällig för ovanstående.
Det är bra med folk som ser misstag och försöker bidraga till att eliminera dem. Jag ser det som positivt.

Konstruktiv kritik är alltid ett plus och bidrar till förbättring.

Fortsätt det goda arbetet du! :D

Hälsn Broder Tuck
Bra för jag har hittat fler fel. :D

på kartan över ubuntuanvändare så fins ubuntudagem med i menyn. Det ska den väll inte göra? :/
Okänd

Inlägg av Okänd »

tack för det, stämmer bra, finns bara ingen som jobbar med sånt för tillfället :/ vi behöver bli fler :)
__filip_

Inlägg av __filip_ »

ozamosi har ju skrivit en utmärkt guide som jag använde när jag börja lära mig programmering i python här, http://www.blinkenlights.se/articles/pythonguide/part1/ den skulle väl duga gasol? Och är det sånt du vill se eller? Tycker för övrigt att det skulle vara en utmärkt sak att ha en forumdel om programmering.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="__filip_"]ozamosi har ju skrivit en utmärkt guide som jag använde när jag börja lära mig programmering i python här, http://www.blinkenlights.se/articles/pythonguide/part1/ den skulle väl duga gasol? Och är det sånt du vill se eller? Tycker för övrigt att det skulle vara en utmärkt sak att ha en forumdel om programmering.[/quote]
Jao :) och det finns en programmeringsdel på forumet nu :) posta länken där
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:)

Dacovale skrev i inlägg #19:
Ang hänvisningen till redan skrivna trådar...

På sistone verkar det mer accepterat att hänvisa till sökfunktionen / redan skrivna trådar.
Har ubuntu-se ändrat sina föresatser, eller är det något omedvetet?

Har sett en del nya medlemmar som svarat i stil med att "Förlåt, hade inte sett sök-funktionen".

(det här är enbart en fråga, jag är ok med vilket som, så länge jag vet vad som gäller.
Det är bara en personlig preferens för mer utförliga svar)
Känns det negativt för dig att man hänvisar till redan skrivna inlägg i en fråga?

Detta är intressant, för vi vill ju inte lämna någon därhän, oavsett om personen ifråga har varit med en tid eller är helt nytillkommen, samtidigt som vi har gjort bedömningen att det rimligen bör underlätta för alla nya som kommer till oss, om vi inte har flera olika trådar om likvärdiga frågor.

Således: passar en nyligen ställd fråga in på en tidigare ställd och besvarad tråd, försöker vi hänvisa till den. Allt för att minimera antal jämförbara trådar.
Vår uppfattning har varit att ett sådant förfarande underlättar för nya och oerfarna forumbesökare.

Det kan vara så att detta är en missuppfattning av oss. I så fall är vi beredda på att lyssna till er andra på forumet. Tydlighet och enkelhet har varit focus för detta.

Du skriver:
Nej. Inga föresatser är ändrade!

Jag försöker dra mig till minnes vilka föresatser du kan ha i åtanke. Kommer inte på det. Hjälp mig gärna med det.

I takt med att antal trådar ökar på forumet, har detta arbete med att hänvisa till redan befintligt material kanske blivit än mer tydligt, men sannerligen, vi har inte ändrat några föresatser. Tvärt om!

Mer accenturerat dem, istället.
Om jag nu skall försöka gissa mig till vad som kan omfattas av dessa föresatser, som jag ser som: enkelhet och tydlighet.

vulfgar skriver i #21:
Vi får bara inte glömma att det kan vara väldigt svårt att formulera frågor i sökfunktioner, som ger vettiga svar, när man är ny.
Därför försöker vi hjälpa till med hänvisning till tidigare lagda trådar.

En hjälp på vägen, så att säga!

För den som frågar OCH den som kommer in senare på forumet.

Således: Här finns ingen baktanke. Enbart en strävan till att göra detta forum till en så bra och god mötesplats för nya och gamla Linux/Ubuntu-användare som möjligt. Tro mig!

Vänliga hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Broder Tuck"]Således: passar en nyligen ställd fråga in på en tidigare ställd och besvarad tråd, försöker vi hänvisa till den. Allt för att minimera antal jämförbara trådar.
Vår uppfattning har varit att ett sådant förfarande underlättar för nya och oerfarna forumbesökare.[/quote]
Jag söker ofta hjälp på forum när jag stöter på problem med något och det brukar vara två saker jag önskar att de som driver forumet tänk på eller lagt mer vikt på:

¤ Att forumnamnen speglar innehållet och också berättar om innehållet.
¤ Att krympa antalet trådar inom samma ämne.

För min del tror jag det är saker jag uppskattar lika mycket som erfaren på ett forum, då det underlättar betydligt, eller kanske till och med ibland är en förutsättning för att kunna använda ett forum som en uppslagsbok.

Jag finner mig ofta bläddrande några minuter i gamla trådar efter en sökning för att ge upp och ställa min fråga i en ny tråd, utan vetskap om frågan redan är ställd, och kanske även besvarad.

Jag hoppas att fokus på de två saker jag nämner kan hjälpa upp värdet och lättanvändheten på vårt Ubuntuforum, och känner någon annorlunda så vill vi som moderatorer, som vår Broder Tuck skriver, givetvis lyssna.. :)
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

Broder Tuck skrev:[dacovale] skriver:
Nej. Inga föresatser är ändrade!

Jag försöker dra mig till minnes vilka föresatser du kan ha i åtanke. Kommer inte på det. Hjälp mig gärna med det.
Föresatsen var väl den att ingen skulle mötas av "RTFM", "sök först" eller "google först" när man ställde en fråga. (nu hittar jag inte den riktiga länken, så jag fuskar med en moderators uttalande istället)
Så jag undrade helt enkelt hur långt den sträckte sig.

Jag är som sagt ok med bägge attityderna, det är bara att jag uppfattar enbart länkar i ett svar som närmare RTFM. (men oxå närmare vad som är normalt på forum)
Jag kan oxå ofta svara med enbart en länk (dock så svarar jag inte ofta nog på andras frågor här för att kunna hänvisa med många länkar än, det sker oftast på andra forum som t ex mozillazine), det var mer en önskan om förtydligande.

så... inte negativt, men oklart med hänvisning till vad som sagts tidigare.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nja, det är väl jag som har hittat på det där "att ingen skulle mötas av "RTFM"..." den har jag knyckt från ubuntuforums.org forumdel för nybörjare. Där var den en regel och i övriga ubuntuforum.org en oskriven regel. Hos ubuntu-se har den också varit en slags oskriven regel. Faktiskt inte ens det för folk har helt enkelt skött sig på ett föredomligt sätt på forumet.

Några har ju konstaterat att de har inte "sett" Sök-funktionen vilket visar att de har inte använt någon forum innan och det ska man ha i tankarna när man påpekar dess existens till nya medlemmar och det hoppas jag att jag har lyckats hittils. Det minns jag själv hur skönt det var att få en svar på frågan istället för en länk även om länken gav svar också. Det gick helt enkelt fortare för mig att lösa problemet än att läsa massor. Jag klarade dock ändå läsa länkarna jag fick och hade jag tur så hittade jag en lösning.

Många som ställer sin första fråga har gjort sin läsning på forumet men inte hittat något som passar till dem. Det finns säkert många som har hittat svar på sin fråga och inte behövt ställa någon fråga, då är forumets struktur och innehåll bra. ;) :)

Folk som svarar på frågor och ger eller försöker ge support blir av med skärpan förr eller senare och sistone har jag märkt att jag själv borde ha suttit på mina fingrar istället för att svara. På dåliga dagar är det lättare skicka en länk men utan följetext är det svaret inte nog. Med ett svar med lite förklarande text och en länk kan leda till att frågeställaren själv kommer på att kanske nästa svar finns redan på forumet och gör en sökning när det blir aktuellt. Idéer man kommer på själv är alltid de bästa. :D

"RTFM" har inte jag sett lyckligtvis men en normal uppmaning att läsa manualen till ett program är helt relevant. Det är svårt att lära sig ett program om man inte läser lite grann, en manual eller en artikel eller nåt. I Linuxvärlden måste man helt enkelt vara beredd att läsa. Jag skulle vilja påstå att en del av Windows problem kommer ifrån att den har varit för enkel att använda, folk klickar på allt möjligt och öppnar ibland ett virus eller liknande. Jag tror att Windows skulle haft ett bättre rykte om den inte varit så enkel "att klura ut" hur OS:et eller programmen fungerar. Det finns en skillnad mellan användarvänlighet och "att klura ut", Linuxbaserade OS har mer av den första och Windows har mer av den andra egenskapen.

Nu har jag hamnat en hel del utanför ämnet men min slutsats är att
- nya (support)förmågor måste fram kontinuerligt, helst innan dagens förmågor tröttnar. Folk som kan ge support till en total nybörjare växer inte i träden. Support för en mer Linuxerfaren är lättare att ge och skaffa.
- Sök-funktionen måste man tipsa om och på ett vänligt sätt. Verkar dock vara jättemånga som använder det redan och det ska medlemmarna ha eloge för! :)
- Gamla trådar måste man länka till och helst ska moderatorer ha raderat tråden/-ar som innehåller mindre information, vilket dessvärre är ofta svårt att avgöra.
- Till sist känner jag att jag får ställa fram mina fingrar och låta den snabbaste mäta dem med en linjal :rolleyes:
Okänd

Inlägg av Okänd »

^_^

ställ om klockan på servern till vintertid...
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="gasol"]^_^

ställ om klockan på servern till vintertid...[/quote]
Du fick nu "+1" under Gör dina lokaliseringsval i din profil av mig som moderator :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"