PCLinuxOS-EXTON 2008

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: PCLinuxOS-EXTON 2008

Inlägg av farmfield »

Jag får f-n hoppa in och försvara Exton lite här!

Att köra ROOT som standard är naturligtvis att motverka ett sunt säkerhetstänkande, men det verkar Exton ändå gå ifrån nu efter all kritik...

Sen så verkar han göra sitt för att sprida GNU/Linux och erbjuder sina remixade skivor för gratis nedladdning. Huruvida nån vill betala 2-300:- för att få en specialare på DVD är väl upp till köparen, skivavbilderna finns ju för nedladdning om nån vill bränna själv som sagt...

Jag uppfattar det som att anledningen till varför det är sånt dj-a liv runt Exton och hans remastrade skivor är för att han faller utanför ramen av hur en GNU/Linux-nisse "skall vara" - och så verkar folk flippa ur när dom läser "advokat" och "linux" på en och samma sida verkar det... Usch vad dåligt.

Sedan var det ju lite tjafs om benämningarna på diverse skivor och nån hade reagerat på att han "skiter i juridiken" (när han är advokat) men detta tycker jag en bagatell i sammanhanget - det är ju försumbara mängder avbilder/skivor vi pratar om...

Vad gäller gnället om designen på hemsidan så tycker jag nästan är lika illa som att gnälla på hur folk stavar i inlägg m.m. och håller ingen egentlig relevans. :(

Dålig ubuntu folk!
xoob

Inlägg av xoob »

farmfield skrev:Sen så verkar han göra sitt för att sprida GNU/Linux och erbjuder sina remixade skivor för gratis nedladdning.
Linuxevangelisterna jublar. Sen var det det där med kvalité...
farmfield skrev:... att han "skiter i juridiken" (när han är advokat) men detta tycker jag en bagatell i sammanhanget ...
:D

I rest my case
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jäjä, ett dj-a gnäll som sagt.

Bättre göra nåt än inget alls.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Håller med farmfield ! Vad gäller ROOT så vet alla vad som gäller (utom de nya) och för dem talar Exton om att de genast ska byta lösenord där. Att man jobbar som root är helt nartuligt då man bygger på OS:et, sedan är det användare som gäller. Att kritisera hur hans hemsida ser ut, tja, mej stör den inte.
Att han är advokat och inte följer GPL helt: nja gör han inte? Stäm honom! OK. Opera förinstallerat. Nja: Opera verkar inte att ha klagat. Remaster av Ubuntu. OK. Han får väl inte använda loggan och namnet hur som helst.
Jag kan inte riktigt förstå hatet mot Exton. Att han skulle förstöra för Linux som helhet. Sedan har han en rapp käft och kan ge svar på tal. Är det också fel?
Att han tar betalt för Multi-dvd som han jobbat med och bränt och postat. Det skulle jag också göra. Samtidigt finns så gott som alla hans dister att ladda ner gratis.
Att alla hans dister går att köra som root? Alla dister jag hämtat från andra ställen än Exton går att köra som root. Även Ubuntu. Nej, jag förstår inte riktigt kritiken mot honom. Kan det vara att han känns som en konkurent? :)
xoob

Inlägg av xoob »

Ni är för roliga. Det verkar vara mycket gnäll i det här forumet överlag på sina håll. Man får intrycket att det är ett community mest för inbördes beundran och interna stridigheter. Därför ser jag gärna att administratör raderar mitt konto. Sen kan ni hålla på och tjafsa bäst ni vill. Tack för ordet.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

xoob skrev:Ni är för roliga. Det verkar vara mycket gnäll i det här forumet överlag på sina håll. Man får intrycket att det är ett community mest för inbördes beundran och interna stridigheter. Därför ser jag gärna att administratör raderar mitt konto. Sen kan ni hålla på och tjafsa bäst ni vill. Tack för ordet.
Tror inte att vi kommer ifrån detta med gnäll från olika läger i något linuxforum överhuvudtaget.
Ändå är det intressant att debattera om detta så länge det går lugnt till.
Överge inte forumet än. Finns så mycket mer än dessa opensource-diskussioner.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
exton
Kontakt:

Inlägg av exton »

Hej igen alla kloka linuxanvändare!

I mitt förra inlägg skrev jag: Ibland känner jag mig tvingad att bemöta olika konstiga foruminlägg, som berör LINUX.EXTON.NET.
Jag glömde nämna att jag (numera) aldrig gör några "följdbemötanden" i samma tråd. Det är lönlöst.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

exton skrev:Hej igen alla kloka linuxanvändare!

I mitt förra inlägg skrev jag: Ibland känner jag mig tvingad att bemöta olika konstiga foruminlägg, som berör LINUX.EXTON.NET.
Jag glömde nämna att jag (numera) aldrig gör några "följdbemötanden" i samma tråd. Det är lönlöst.
Det gör du ju (nästan) nu dock... ;D

Men håller med om att det sällan är någon trevlig ton åt något håll i trådar jag har sett heller... Lustigt hur folk hellre ställer till liv och är otrevliga istället för att föra dialog och konstruktiv kritik. :-[
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jo ibland blev det en riktigt hetsjagd mot exton och jag förstår absolut inte varför. Han jobbar med Linux och han jobbar för Linux genom att underlätta för folk att installera dom olika versionerna. Allting helt i Linux andan.
Att ger sig på extons hemsida är bara avundsjuka i brist på något annat. Visst kan man kritisera sidan men varför då inte i en sakligt ton och kanske med förslag hur man kan göra den bättre eller annorlunda?
Varför måste man hela tiden, och jag upprepar hela tiden, angriper honom? Han är världsmästare i att marknadsföra sig.
Toppen det, och han gör verkligen mer för Linux än någon annan.

Mina fem öre...

LJ
xoob

Inlägg av xoob »

Om det bedrivs hetsjakt någonstans så har det ändå inget med den här tråden att göra.

Kan för övrigt tillägga som kuriosa att för egen del hade jag inte ens hört talas om exton innan namnet dök upp här - ett påstående som säkert kommer som en chock för er som tillhör beundrarskaran, men det beror helt enkelt på att inte alla som använder OSet hänger på alla svenska linuxsajter och forum där detta "fenomen" redan diskuterats till leda.

Så med facit i hand har dessa poster varit rent slöseri med tid till följd av dålig research? Absolut! De förutfattade meningarna däremot får stå för er.

Kritiken i den här tråden kanske inte har varit inlindad i bomull men den är saklig och har relevans speciellt eftersom det handlar om första intrycket av ett operativsystem/distro/remaster där helheten faktiskt har betydelse.

Att dra en liknelse om att gnälla på hur folk stavar i inlägg är däremot helt irrelevant i sammanhanget, för vem skulle exempelvis installera ett operativsystem för att sköta sina bankärenden där upphovsmännen inte ens klarar av att stava ordentligt?

När det ringer varningsklockor som signalerar skojare alternativt klåpare, och om det fortfarande är någon hemma som kan höra dem så kanske det är på sin plats att detta poängteras inte minst för att värna om nya, mindre erfarna användare som inte vet vad de har att förvänta sig av sin linuxupplevelse.

Alternativet är att man som föregående talare gör precis tvärtom.
Little John skrev:han gör verkligen mer för Linux än någon annan.
Verkligen.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Varför klagar man så mycket på att extons distar bara har ett root-konto, när man samtidigt höjer t.ex. Puppy Linux till skyarna? Om man i extons "remastrade" distar överhuvudtaget kan skapa andra användare så förstår jag inte vad ni klagar på, kan man inte det så är det verkligen svagt. Men andra distar som just Puppy är inte ett dugg bättre.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

xoob skrev:Att dra en liknelse om att gnälla på hur folk stavar i inlägg är däremot helt irrelevant i sammanhanget, för vem skulle exempelvis installera ett operativsystem för att sköta sina bankärenden där upphovsmännen inte ens klarar av att stava ordentligt?
Tycker jag absolut inte. Det handlar endast om illvilja när det uttrycks åsikter i stil med -"Exton är en idiot, titta bara på hur hemsidan ser ut." - för det skulle ju lika gärna kunna gälla Pulseaudio.org i så fall för den sidan är knappast snyggare än linux.exton.net...
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"