börjar ledsna redan?? [LÖST]

Användarvisningsbild
Jannish
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Re: börjar ledsna redan??

Inlägg av Jannish »

Det bästa kanske är att helt enkelt installera om ubuntu och göra rätt från början.
Själv ser jag alltid till att mitt grafikkort och ljudkort installeras med nyaste drivrutinerna efter nyinstallation, innan jag börjar sätta upp min arbetsstation med program och effekter.

Jag använder Envy för att fixa mitt grafikkort (Nvidia), sen kör jag nvidia-settings, ställer in skärmen rätt och min TV och sen startar om. När allting sen känns stabilt och funkar är det ju bara att köra på. Aktivera Compiz och pilla med effekterna och så åker Cairo-dock in också!

I Gutsy Gibbon ska man inte behöva editera xorg.conf för att göra dessa till synes simpla inställningar, om man inte helt enkelt vill och kan.

Du verkade ha ett antal kärnor att välja mellan, vilket också låter lustigt. Borde egentligen bara finnas två - den nyaste versionen och den äldre kärnan. Envy konfigurerar den kärnan du kör just för tillfället. Så om du startar om datorn efter att ha kört envy och väljer en annan kärna, så funkar det inte.
solifer

Inlägg av solifer »

Jannish skrev:Det bästa kanske är att helt enkelt installera om ubuntu och göra rätt från början.
Själv ser jag alltid till att mitt grafikkort och ljudkort installeras med nyaste drivrutinerna efter nyinstallation, innan jag börjar sätta upp min arbetsstation med program och effekter.

Jag använder Envy för att fixa mitt grafikkort (Nvidia), sen kör jag nvidia-settings, ställer in skärmen rätt och min TV och sen startar om. När allting sen känns stabilt och funkar är det ju bara att köra på. Aktivera Compiz och pilla med effekterna och så åker Cairo-dock in också!

I Gutsy Gibbon ska man inte behöva editera xorg.conf för att göra dessa till synes simpla inställningar, om man inte helt enkelt vill och kan.

Du verkade ha ett antal kärnor att välja mellan, vilket också låter lustigt. Borde egentligen bara finnas två - den nyaste versionen och den äldre kärnan. Envy konfigurerar den kärnan du kör just för tillfället. Så om du startar om datorn efter att ha kört envy och väljer en annan kärna, så funkar det inte.

Kan nog bli ominstallation, men som du säger med olika kärnor, jag har blandat lite och antagligen fått fel pga av detta, dock inte sista ggr som jag hållit på.
solifer

Inlägg av solifer »

Kommer att göra en ominstallation , bränner en ny skiva nu, denna gång tar jag vers 7.10 på en ggn!
Vill iaf passa på o säga tack för hjälpen för de problem som jag haft hitills, kommer be om mer hjälp, men vill passa på att säga att det är trevligt med så många som faktiskt kan och vill hjälpa andra.
O0 ;D
solifer

Inlägg av solifer »

Efter att ha installerat om till 7.10 386 version.
Samt installerat envy o ljud enligt tips innan nåt annat , så har jag nu iaf fått igång det jag ville, ska kolla lite på olika dock paneler!
Tack för hjälpen iaf!
Användarvisningsbild
Jannish
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Re: börjar ledsna redan?? [LÖST]

Inlägg av Jannish »

Låter bra!
Säg till om du får några problem!
Jag svarar gärna på personliga meddelande.

// Anders
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"