Hur lär jag mig Linux?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur lär jag mig Linux?

Inlägg av christer »

Har försökt lära mig Linux nu i 15 år.
Har egentligen inte kommit någon vart annat än att jag kan
tjugotalet kommandon till hälften. Har också hittat massor med bilder och filer. 95% av dem
vet jag inte om jag behöver överhuvudtaget. Nästan varje dag lär jag mig något nytt, men ett
människoliv räcker inte till. Linux är summan av tusentals hjärnor.

Tror det är bäst att förpassa Linux till något virtuellt, som heter OS. Att det behövs
är bara en trossak. Ju mera jag lär mig desto flera frågor uppstår.

Hade kontakt med en programmerare, som förstår det mycket bättre innifrån.
Han åter kan inte använda de alldagliga programmen.

Hela Ubuntu med tillhörande Linux är som en gräddtårta.
Den bästa experten kan en smal bit från översta skiktet ända till botten.
Han kan allt om litet.
Den andra mycket lärda handledaren kan gräddlagret.
Han kan litet om allt.

Så är det bara ge inte upp.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

christer skrev:...Ju mera jag lär mig desto flera frågor uppstår...
Det tycker jag är en rätt träffande beskrivning oavsett vad det är man håller på att sätta sig in i :-)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Christer! Det var den mest lysande analys jag läst på detta forum någonsin!

Mitt i prick!

Efter denna uttömmande analys blir väl frågan om man är nyfiken hela tiden på nya saker?
Vissa operativsystem t ex lämnar inget över till användaren, det finns inget utrymme för att pröva, testa, göra fel och LÄRA NYTT!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

webaake skrev:Vissa operativsystem t ex lämnar inget över till användaren, det finns inget utrymme för att pröva, testa, göra fel och LÄRA NYTT!
Kan du nämna ett sådant operativsystem, som inte lämnar utrymme för att pröva, testa, göra fel och lära nytt?

Japp, nu är jag medvetet provocerande :-)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag tror att det lättaste sättet att lära sig linux är att man kör någon linuxdistribution som standard, typ som jag kör med Ubuntu.
Även om Ubuntu anses som det enklaste operativsystemet så använder man terminalen när man inte orkar öppna en filhanterare eller liknande.
Tror inte på idén att köra "linux" virtuellt eller som ett andra operativsystem. Blir bara att man tappar tålamodet och kör Windows igen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Ja, jag kan nämna ett sådant OS. Men min ursprungliga poäng med att lägga mig i denna tråd var ungefär som ZX säger; ta en dator, kör in Ubuntu på den och börja!

Go for it!
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

ZX Spectrum skrev:Jag tror att det lättaste sättet att lära sig linux är att man kör någon linuxdistribution som standard, typ som jag kör med Ubuntu.
Även om Ubuntu anses som det enklaste operativsystemet så använder man terminalen när man inte orkar öppna en filhanterare eller liknande.
Tror inte på idén att köra "linux" virtuellt eller som ett andra operativsystem. Blir bara att man tappar tålamodet och kör Windows igen.
Med standard, menar du att man inte använder sig av windows alls då? För i sådana fall håller jag med dig helt, det bästa är helt klart att ha en dator med bara Linux. Jag tycker dock att man inte bara bör använda Ubuntu utan att det är bra att även prova andra sorters system, och särskilt installera från källkod. Man bör heller inte vara rädd för att köra systemet i botten, det gäller att ha backup! ;)

Visst kan man använad Ubuntu i några månader men det är kanske inte den bästa disten att lära sig Linux med. Huvudsaken är ändå att du inte har windows på datorn, eller iaf att du inte använder det.

Vem anser förresten att Ubuntu är det lättaste operativsystemet? Är det Linus Torvalds, du eller helt enkelt "alla"? [/provocera]
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Kerath skrev:
ZX Spectrum skrev:Jag tror att det lättaste sättet att lära sig linux är att man kör någon linuxdistribution som standard, typ som jag kör med Ubuntu.
Med standard, menar du att man inte använder sig av windows alls då? För i sådana fall håller jag med dig helt, det bästa är helt klart att ha en dator med bara Linux. Jag tycker dock att man inte bara bör använda Ubuntu utan att det är bra att även prova andra sorters system, och särskilt installera från källkod. Man bör heller inte vara rädd för att köra systemet i botten, det gäller att ha backup! ;)

Visst kan man använad Ubuntu i några månader men det är kanske inte den bästa disten att lära sig Linux med. Huvudsaken är ändå att du inte har windows på datorn, eller iaf att du inte använder det.

Vem anser förresten att Ubuntu är det lättaste operativsystemet? Är det Linus Torvalds, du eller helt enkelt "alla"? [/provocera]
Med "standard" ser jag operativsystemet som man kör med till >90%. Själv kör jag med Windows till ett eller max. två program som det inte finns alternativ till till linux.
Har bara testat Ubuntu och Mandriva senaste året och då var Ubuntu enklast av dessa alternativ. Mycket möjligt att det finns lättare operativsystem.
Fördelen med Ubuntu är att man har detta trevliga forum som dessutom är på svenska.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vi ska försöka få ihop lite kursmaterial om Ubuntu,
både för den rena nybörjaren och för den som kan
en del men vill tränga djupare.

Se'n kan det nog bli distanskurs på nätet.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Vill man lära sig så skulle jag kanske inte rekommendera att man använder en dist till 90%, för att inte bli alltför insnöad. Ubuntu är dessutom inte en av de bästa distributionerna att använda om man ska installera från källkod (vilket man ska göra om man vill lära sig). Fördelen med just Slackware är att det håller det så "rent" som möjligt. De siktar också på att vara så nära Unix som möjligt.

Lär du dig Ubuntu så kan du Ubuntu, lär du dig Slackware så lär du dig Linux (plus mycket om andra *nix).
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Vad är det att kunna ett operativsystem? De flesta som anser sig kunna Windows
eller Mac OS har säkert inte installerat ett dugg från källkod. Jag har gått en del
Microsoft-kurser och på ingen av dem har vi installerat något från källkod.

Visst, det är en bra sak att kunna, men kanske inte så avgörande. Dessutom
kan man installera från källkod även i Ubuntu, även om vi avråder från att
man gör det slentrianmässigt.

Räkna upp fem - tio saker som du tycker att man ska kunna för att med gott
samvete kunna säga att du kan Ubuntu (eller Linux eller kanske ett godtyckligt-
OS)
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Ja, men så är också pakethanteringen i Windows och OS X helt annorlunda. Kan du installera från källkod i Linux så får du alltid det senaste, får bättre konfigurationsmöjligheter vid installation och det fungerar på varje distribution. Vill man installera från källkod är checkinstall (eller motsvarande) väldigt användbart.

Återkommer med lista.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det vore säkert inte fel att tanka källkod och kompilera i Windows
heller, men det är väldigt sällan man gör det.

Man ska kanske fundera över vad som är grundkunskaper, mer
avancerade kunskaper och expertkunskaper.

Alla som kör Ubuntu behöver kanske inte ens kunna installera
med Synaptic? Än mindre kompilera själva.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Urban Anjar skrev: Alla som kör Ubuntu behöver kanske inte ens kunna installera
med Synaptic? Än mindre kompilera själva.
Exakt. Och det är därför Ubuntu är värdelöst om man vill "lära sig".

Som tidigare sagt: "Den som lär sig Redhat lär sig Redhat, den som lär sig Slackware lär sig Linux"
s/Redhat/Ubuntu/

;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag väntar fortfarande på listan på vad man ska kunna för att
kunna säga att man kan Linux (eller Ubuntu).

Det måste väl vara mer än att kunna kompilera från käll-
kod i alla fall.

Vitsen med listan är inte först och främst retorisk utan för att
funka som ett diskussionsunderlag när vi ska ta fram en utbildning.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Urban Anjar skrev:Jag väntar fortfarande på listan på vad man ska kunna för att
kunna säga att man kan Linux (eller Ubuntu).

Det måste väl vara mer än att kunna kompilera från käll-
kod i alla fall.

Vitsen med listan är inte först och främst retorisk utan för att
funka som ett diskussionsunderlag när vi ska ta fram en utbildning.
Jadu, bra fråga. 8) Börjar väl med vad jag kan komma på:

- Kunna sköta hela systemet via enbart terminalen, tex:
-- Konfigurera nätverkskort, statiskt och dynamiskt, hantera router, brandväggar etc...
-- Partitionera, formatera filsystem, hantera rättigheter, användare och grupper
-- Hantera Bash med jobbkontroll, variabler, ompekning av I/O och grundläggande texthantering.
- Veta hur systemet är uppbyggt i olika lager (typ Hårdvra - Kärnan - sshd - Bash - *process* - *barn*), hur bootsekvensen går till, hantera bakgrundsprocesser (daemons).
- Veta hur katalogträdet är uppbyggt (FSH)
- Kunnande om grundläggande säkerhet, tex rättigheter, tolka loggfiler, disk quotas, och andra begränsningar.

Och framförallt:
- Ha en god förståelse för hur ett GNU/Linux system är uppbyggt, där olika enskillda programvaror integrerar och bygger på varandra. Vad dependencies innebär, och hur en pakethanterare fungerar.
- Filosofin bakom öppen-källkod (GPL)

Var väl lite jag kunde komma på, på rak arm... Ser framemot komentarer på detta!
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det här liknar en del andra trådar i liknande ämnen. När kan man säga att man "kan" Linux? Vad betyder det att kunna något? Att Emil är duktig, det vet vi. Men kan vi säga att han "kan" Linux? "Kan" Urban Linux? "Kan" Maths Linux? Var drar vi gränsen. Hur många av inläggen i nybörjartavlan kommer från någon som INTE kan Linux? Jag tycker att en del saker där har lämnat det mest grundläggande.

Jag tror att Urban har en poäng i det han skriver. Om man nu ska ordna en kurs i Linux och ta Ubuntu som utgångspunkt, vad ska då den innehålla? Vad ska en total nybörjare kunna för att klara av att hantera sitt system? Kanske något av följande.

* Kunna något om systemet med distributioner
* Grundläggande om vad fri mjukvara innebär för användaren
* En enkel installation, vad den kräver av systemet och lite om vad som händer
* Filstrukturen, för att kunna navigera och hitta i sin dator
* Om fönsterhanterare och några olika grafiska gränssnitt
* Komma igång med några nätverksfunktioner, t ex ansluta till internet och till en Windowsdator
* Grafisk installation av program
* Kanske veta något om de grundläggande kontors-, grafik- och multimediaprogrammen
* Lägga till användare

Skulle man sedan gå vidare med en fortsättningskurs (efter att personerna använt Ubuntu i ca 6 månader?), kanske den skulle kunna innehålla det här. Vi ökar alltså svårighetsgraden och även geek-faktorn. ;D Inom pedagogiken kallas det för progression.

* Köra en manuell installation för att t ex kunna lägga /home på egen partition
* Kunna enklare kommandon i terminalen
* Kunna lite om någon textredigerare i terminalen.
* Förstå de grundläggande skillnaderna mellan olika distributioner
* Kunna installara programpaket från terminalen
* Förstå systemet med rättigheter, användare och grupper

Går vi ett snäpp längre kan det kanske se ut så här.

* Köra en installation med LVM och RAID
* Installer program från källkod
* Kunna hantera hela systemet enbart från terminalen
* Uppbyggnaden av POSIX
* Quotas
* Installera Slackware ;) ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

maths57 skrev:
* Kunna något om systemet med distributioner
* Grundläggande om vad fri mjukvara innebär för användaren
* En enkel installation, vad den kräver av systemet och lite om vad som händer
* Filstrukturen, för att kunna navigera och hitta i sin dator
* Om fönsterhanterare och några olika grafiska gränssnitt
* Komma igång med några nätverksfunktioner, t ex ansluta till internet och till en Windowsdator
* Grafisk installation av program
* Kanske veta något om de grundläggande kontors-, grafik- och multimediaprogrammen
* Lägga till användare
Nu börjat vi snacka! Jag skulle nog vilja ta med lite "internetmanskap"1) också, man ska kunna googla,
använda vårt forum, ta sig in på IRC kanske rentav, och förstå lite netikett.

Vidare bör man få lite hum om ubuntugemenskapens struktur och värderingar.

EDIT Vidare gillar jag tanken på en progression. Allt kan man inte lära sig i en kurs. Snarare är det
väl så att man även med många linuxår bakom sig har mycket mer att lära.

------------------
1) Nu hittade jag på ett nytt ord igen. Mallen är "sjömanskap" som innefattar lite utav varje från att
kunna slå en pålstek och splitsa till att ta hänsyn till andra fartyg på sjön.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Urban Anjar skrev: EDIT Vidare gillar jag tanken på en progression. Allt kan man inte lära sig i en kurs. Snarare är det
väl så att man även med många linuxår bakom sig har mycket mer att lära.
No shit, Sherlock?!
;) ;D
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Kerath skrev:Vill man lära sig så skulle jag kanske inte rekommendera att man använder en dist till 90%, för att inte bli alltför insnöad. Ubuntu är dessutom inte en av de bästa distributionerna att använda om man ska installera från källkod (vilket man ska göra om man vill lära sig). Fördelen med just Slackware är att det håller det så "rent" som möjligt. De siktar också på att vara så nära Unix som möjligt.

Lär du dig Ubuntu så kan du Ubuntu, lär du dig Slackware så lär du dig Linux (plus mycket om andra *nix).
Med 90% menar jag inte en dist. utan man ska köra 90% med "linux" för att kunna lära sig just linux. Alltså spelar inte distributionen så stor roll så länge det baseras på linux.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"