Blir min dator snabbare med mer RAM minne?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Blir min dator snabbare med mer RAM minne?

Inlägg av Cadryc »

Bossieman skrev:Har 4GB i min laptop idag och använder 26% av det för tillfället. Kommer förmodligen aldrig att hamna över 50%. Med mer minne verkar det som om Ubuntu använder mer.
Ubuntu använder ju RAM som cache, så har man mer i RAM så används helt enkelt mer.

Jag har 4GB i min stationära, titt som tätt så används 2-3GB inklusive cache. Just nu används 11% som cache men så har jag en virtuell maskin med 1GB i RAM annars hade det nog varit med cache.

Förresten så använder jag programmet Preload, som cachar de program som man använder mest. Det ingår kanske i min cache. (Programemt funkar även bra och verkar snabba upp min Aspire One med 512 i RAM).
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Blir min dator snabbare med mer RAM minne?

Inlägg av Bossieman »

Cadryc skrev:
Bossieman skrev:Har 4GB i min laptop idag och använder 26% av det för tillfället. Kommer förmodligen aldrig att hamna över 50%. Med mer minne verkar det som om Ubuntu använder mer.
Ubuntu använder ju RAM som cache, så har man mer i RAM så används helt enkelt mer.

Jag har 4GB i min stationära, titt som tätt så används 2-3GB inklusive cache. Just nu används 11% som cache men så har jag en virtuell maskin med 1GB i RAM annars hade det nog varit med cache.

Förresten så använder jag programmet Preload, som cachar de program som man använder mest. Det ingår kanske i min cache. (Programemt funkar även bra och verkar snabba upp min Aspire One med 512 i RAM).
Tack! Har helt glömt preload, har använt det innan men glömt av det. Installerat nu. :)
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"