Firefox 3 beta 3

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Firefox 3 beta 3

Inlägg av Beakon »

ipix skrev:
Bejron skrev:Någon som vet hur/om man kan editera "autocompleate" funktionen av URL:er ?
Vissa URL:er vill man inte ha cachade där, kan man/hur får man bort dom ?
Gå in på History
Show all history
Sen så är det bara att markera och radera de URLer man inte vill ska vara kvar.
Men finns det ingen funktion där man kan välja vilka siter han INTE ska cacha ?
Hittade en funktion som tar bort offline innehåll men inte där.
Lite meckigt och gå in och manuellt rensa cachen dom gånger man inte vill ha vissa saker kvar..

-B
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Sådär, nu sitter man med:
Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X 10.5; en-US; rv:1.9pre) Gecko/2008033004 Minefield/3.0pre

Den sista innan release?
Det börjar närma sig iallafall. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Lite irriterande att dom har ändrat på hur man förstorar text på en sida.
Förut höll man inne ctrl + wheeldown. Nu är det ctrl + wheelup som gäller.
En bagatell egentligen men undrar varför dom ändrat på detta?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag läste i IDG att den skarpa ver. av FF kommer i Juni..

Vad har jag missat?

Ska 8.04 köra beta då eller?

Jag fattar ingenting just nu..

:-\
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ubuntu33 skrev:Jag läste i IDG att den skarpa ver. av FF kommer i Juni..

Vad har jag missat?
Ingenting. Låter vettigt. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Undrar när Filter G Updater ska komma till 3:an? Jag blir knäpp med all reklam! :(
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hund skrev:Undrar när Filter G Updater ska komma till 3:an? Jag blir knäpp med all reklam! :(
men den behöver du ju inte. Med adblock plus så lägger du bara till en filerprenumeration, tex Easylist.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

vulfgar skrev:
Hund skrev:Undrar när Filter G Updater ska komma till 3:an? Jag blir knäpp med all reklam! :(
men den behöver du ju inte. Med adblock plus så lägger du bara till en filerprenumeration, tex Easylist.
Förut kunde jag högerklicka på reklam och välja "Adblock image" och sedan bara klicka OK. Nu lär jag först kopiera adressen till reklamen och sedan högerklicka på den och välja "Adblock image" och sedan klistra in adressen för att slutligen klicka OK.

Antar att det är Filter G Updater som löst det åt mig tidigare när jag körd med FF 2?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hund skrev:
vulfgar skrev:
Hund skrev:
Förut kunde jag högerklicka på reklam och välja "Adblock image" och sedan bara klicka OK. Nu lär jag först kopiera adressen till reklamen och sedan högerklicka på den och välja "Adblock image" och sedan klistra in adressen för att slutligen klicka OK.

Antar att det är Filter G Updater som löst det åt mig tidigare när jag körd med FF 2?
Det verkar som om du har rätt när det gäller arbetsordningen. Jag har inte blockerat en bild manuellt sen jag började prenumerera på easylist, så jag har inte märkt detta. Det är inte gamla Adblock du har använt tidigare, istället för adblock plus? Det kanske är smidigare om man vill ha full koll själv på vad som ska visas och inte, men jag har inte råkat ut för några problem med Adblock plus + easylist och jag har ju då sluppit reklamen direkt, utan att behöva klicka själv.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

vulfgar skrev:
Hund skrev:
vulfgar skrev:
Hund skrev:

Det verkar som om du har rätt när det gäller arbetsordningen. Jag har inte blockerat en bild manuellt sen jag började prenumerera på easylist, så jag har inte märkt detta. Det är inte gamla Adblock du har använt tidigare, istället för adblock plus? Det kanske är smidigare om man vill ha full koll själv på vad som ska visas och inte, men jag har inte råkat ut för några problem med Adblock plus + easylist och jag har ju då sluppit reklamen direkt, utan att behöva klicka själv.
Jag har alltid kört med samma tillägg till FF. :(
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hund skrev:
Hehe, det skadar inte att byta upp sej ibland. ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

vulfgar skrev:
Hund skrev:
Hehe, det skadar inte att byta upp sej ibland. ;)
Mja, bara jag får tillbaka som det var förr så är jag glad. :P
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag kan förstå att folk kan vilja använda plugins som adblock, men är det verkligen så illa att man behöver prenumerera på olika filterlistor? För ungefär 5 år sedan la jag in en filterlista i userContent.css och har inte behövt röra någonting sedan dess. Knappt någon reklam alls slinker igenom. Jag har iofs aldrig använt adblock, men den kan väl inte vara mycket sämre än att filtrera via userContent.css?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Konservburk skrev:Jag kan förstå att folk kan vilja använda plugins som adblock, men är det verkligen så illa att man behöver prenumerera på olika filterlistor? För ungefär 5 år sedan la jag in en filterlista i userContent.css och har inte behövt röra någonting sedan dess. Knappt någon reklam alls slinker igenom. Jag har iofs aldrig använt adblock, men den kan väl inte vara mycket sämre än att filtrera via userContent.css?
Vet inte, men förmodar att det kommer en del nytt reklamkrafs då och då? Både filterprenumerationen och Filter G updater är ju till för att man automatiskt ska få stoppat allt nytt reklamjox utan att behöva joxa in det själv i nåt filter. Hur ofta det sker förändringar har jag faktiskt ingen koll på, det sker ju i bakgrunden utan att man märker något.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

vulfgar skrev:Vet inte, men förmodar att det kommer en del nytt reklamkrafs då och då? Både filterprenumerationen och Filter G updater är ju till för att man automatiskt ska få stoppat allt nytt reklamjox utan att behöva joxa in det själv i nåt filter. Hur ofta det sker förändringar har jag faktiskt ingen koll på, det sker ju i bakgrunden utan att man märker något.
Men frågan är om det verkligen behövs en massa filteruppdateringar? Jag har som sagt inte uppdaterat mitt reklamfilter på 5 år, men har trots det inte märkt att det slinker igenom mer reklam nu än tidigare. Det kanske är så att adblock (utan automatiska filteruppdateringar) är värdelöst jämfört med att blockera via userContent.css ?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Konservburk skrev:
vulfgar skrev:Vet inte, men förmodar att det kommer en del nytt reklamkrafs då och då? Både filterprenumerationen och Filter G updater är ju till för att man automatiskt ska få stoppat allt nytt reklamjox utan att behöva joxa in det själv i nåt filter. Hur ofta det sker förändringar har jag faktiskt ingen koll på, det sker ju i bakgrunden utan att man märker något.
Men frågan är om det verkligen behövs en massa filteruppdateringar? Jag har som sagt inte uppdaterat mitt reklamfilter på 5 år, men har trots det inte märkt att det slinker igenom mer reklam nu än tidigare. Det kanske är så att adblock (utan automatiska filteruppdateringar) är värdelöst jämfört med att blockera via userContent.css ?
Hur går din metod till?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Hund skrev:Hur går din metod till?
Man börjar med att skapa en fil, chrome/userContent.css i sin firefox-profilkatalog.

~/.mozilla/firefox/*/chrome/userContent.css

I den filen lägger man in helt egna stilmallar. Om man inte anger annat så gäller de för alla sidor man besöker. Man kan styla om precis hur man vill, t.ex. göra så att google.com får en orange bakgrund:

Kod: Markera allt

@-moz-document domain(google.com) {
   body {
      background-color: orange !important;
   }
}

Reklamblockering är bara ett specialfall av vad man kan göra. Det bygger på att man stylar om reklamobjekt så att de får egenskapen display satt till none. Exempelvis kan man blocker alla bilder som är länkar till adresser som innehåller "/ads.":

Kod: Markera allt

a[href*="/ads."] img {
   display: none !important
}
Min filterlista är i princip inget annat än ett hundratal (5 år gamla) sådana css-regler.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"