.xmodmaprc saknas, liksom .Xsession

Användarvisningsbild
Konservburk

SV: .xmodmaprc saknas, liksom .Xsession

Inlägg av Konservburk »

Johnny Rosenberg skrev: Alla tecken verkar bli som de ska utom när det gäller den "numeriska" delen av tangentbordet. Siffrorna 0-9 där och kommatangenten ger de tecken jag har "beställt", så att säga, men detta gäller inte /*-+. Dessa fyra tangenter har jag tänkt skulle ge dessa tecken:

Kod: Markera allt

/, ÷, ⅕ och ⅖
*, ·, ⅗ och ⅘
-, ⅚, ₋ och ⁻
+, ⅙, ₊ och ⁺
Dock ger de bara det som står på tangenterna, av någon anledning.
Det är för att de tangenterna är av typen "CTRL+ALT", vilket innebär
att du kommer få det du har definerat på position 2 om du trycker
ctrl + alt + tangent.  Detta används i vanliga fall för att enkelt
kunna t.ex. ändra upplösning med ctrl + alt + <numpad_plus>.

Det du antagligen vill göra är att lägga till en rad efter include "se":

Kod: Markera allt

key.type[Group1]="FOUR_LEVEL";
Men då måste du vara medvetun om att ctrl + alt + <numpad_plus>
inte längre kommer att fungera.  Om du vill ha ctrl+alt samtidigt som
shift, altgr och shift+altgr så måste du definera en egen typ.

Johnny Rosenberg skrev: En annan kul detalj är att siffrorna, exempelvis femman som ger tecknen 5,⅝,₅ och ⁵ fungerar i exempelvis GEdit men INTE i OpenOffice! Där verkar exempelvis tangent 4 fungera som vänsterpil när AltGr trycks ner. Någon som vet varför?
Ingen aning, jag har aldrig använt openoffice.  Men det låter skumt.
Vad säger xev om saken?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Okej, testade just och fann att Ctrl+Alt+[numpad +] respektive Ctrl+Alt+[numpad -] verkar vara en primitiv variant av [Windowstangenten]+[musens skrollhjul], så jag antar att jag inte kommer att sakna den funktionen. Dock upptäckte jag att andra kombinationer av Ctrl, Alt och diverse numeriska tangenter gjorde att jag enkelt kunde hoppa mellan flikar i Firefox och även Zooma (liksom i Opera, som för övrigt har en mycket snabbare och snyggare zoomfunktion), men det kan man göra på andra sätt också. Tror jag...

Hm... definiera en egen typ? Låter som om detta blir mer och mer avancerat... jag provar din första lösning först så får jag se om jag kan leva med det ett tag innan jag vågar mig på något mer avancerat än så...

Finns det ingen ände på hur mycket man kan och ibland behöver göra för att få det som man vill? Fast det är ju bra att man KAN skräddarsy saker. Undrar om detta hade varit möjligt i Windows...

Vad är xev?

Nåja, jag ska göra ditt tillägg först så får vi se om det ändrar funktionen i OpenOffice.org.

Bara av ren nyfikenhet, eftersom du sa att du aldrig använt OpenOffice.org: Vad använder du istället? Fast alla har kanske inte behov av officeprogram, vad vet jag? Själv gör jag det mesta i OpenOffice.org, alltifrån ren dokumentation av mina musikprojekt (vem som spelar vad, var och när) till beräkningar och register av olika slag. Tar till och med hjälp av OpenOffice.org när jag ska möblera om lägenheten. Använder då OpenOffice.org Draw för att rita mina möbler och det rum som ska möbleras om och flyttar därefter runt dem i programmet så att jag kan se var saker får plats... Enklare än att flytta möblerna direkt för att sedan upptäcka att den briljanta möbleringsidén inte höll på grund av att någon möbel var lite större än jag trodde...

Okej, där fick jag min nördstämpel på mig... ha ha ha...
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Se där, det fungerar! Tack så mycket!

Så här blev det:
Översta raden, "sifferraden" <AE>
            § ☺ " ♯ $ ∵ ∴ / ₍ ₎ ≈ + ´ (´ stumt)
      Shift: ☠ ! ” # ¤ % & / ( ) = ? ` (` stumt)
      AltGr: ☏ ☹ @ £ $ ¥ & { [ ] } \ ´ (´ ej stumt)
Shift+AltGr: ☎ ¡ “ ♮ ¤ ‰ & / ⁽ ⁾ ≠ ¿ ` (` ej stumt)

Rad 2, "qwerty" <AD>:
            q w e r t y u i o p å ¨ (¨ stumt)
      Shift: Q W E R T Y U I O P Å ^ (^ stumt)
      AltGr: q ω € √ τ ♣ ♠ ⁱ ° π ⌀ ~ (~ ej stumt, bra i terminalen, "cd ~/Blaha/Tjoho")
Shift+AltGr: Q Ω ¢ ® ™ ♢ ♡ ℹ ∞ ℗ ⊕ ˇ (ˇ stumt, så att man kan skriva saker som č och š)

Rad 3, "asdf" <AC>:
            a s d f g h j k l ö ä '
      Shift: A S D F G H J K L Ö Ä *
      AltGr: α σ ð φ γ þ j k λ ø æ ∿
Shift+AltGr: α Σ Ð ℉ γ Þ J K | Ø Æ ×

Rad 4, "zxcv" <AB>:
            < z x c v b n m , . -
      Shift: > Z X C V B N M ; : _
      AltGr: ≤ ß ☐ ℃ ♩ β ⁿ µ ¸ … – (¸ stumt)
Shift+AltGr: ≥ ß ☒ © ♩ ♭ ⁿ µ ˛ … — (˛ stumt)

Ser att ℃ skiljer sig mycket till utseendet från ℉ i skrivmaskinsteckensnittet på denna sida. Kollade i OpenOffice.org och där såg de likvärdiga ut i alla teckensnitt jag provade utom FreeMono, där samma fenomen som här uppstod. Man bör kanske också tillägga att vissa tecken blir FEL tecken om man använder Arial och de övriga teckensnitt som ingår i MSTTCOREFONTS, vilka alltså inte verkar följa UTF-8-standarden till punkt och pricka.

Okej, jag fortsätter…

Entertangenten, <RTRN>
            Enter
      Shift: Enter
      AltGr:
Shift+AltGr:

Piltangenterna, <UP><DOWN><LEFT><RGHT>:
            Som vanligt
      Shift: Som vanligt
      AltGr: ↑ ↓ ← →
Shift+AltGr:     ⬄ ⇨

Siffertangenterna, <KP0> - <KP9>
            0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
      Shift: ± ⅛ ¼ ⅜ ½ ⅝ ¾ ⅞ ⅓ ⅔
      AltGr: ₀ ₁ ₂ ₃ ₄ ₅ ₆ ₇ ₈ ₉
Shift+AltGr: ⁰ ¹ ² ³ ⁴ ⁵ ⁶ ⁷ ⁸ ⁹

Övriga "numpad-tangenter", <KPDV><KPMU><KPSU><KPAD><KPDL>
            / * - + ,
      Shift: ÷ · ⅚ ⅙ .
      AltGr: ⅕ ⅗ ₋ ₊ ⩽
Shift+AltGr: ⅖ ⅘ ⁻ ⁺ ⩾

Det enda jag saknar nu är ett tecken för mobiltelefon, men jag hittade inget sådant i teckentabellen för UTF-8. Och hoppsan, nu hade jag redan glömt att jag inte har siffror på översta raden längre, råkade skriva UTF-₍ istället för UTF-8… (observera sista tecknet i den meningen som är "…" och INTE tre enskilda punkter…)

Angående det jag nämnde förut, så vet jag ju inte riktigt om alla som ser denna sida ser den med samma font, så jag antar att vissa tecken här blir fel. Vad jag sett hittills så ska det bli rätt om man ställt in sin teckenkodning i webbläsaren till UTF-8 och inte fipplat med teckensnittsinställningarna i webbläsaren. Om exempelvis ¹ är ett grekiskt pi istället för en upphöjd etta, så prova med att ändra teckensnitt till DejaVu Sans och DejaVu Sans Mono för respektive teckentyp.

Den uppmärksamme ser också att det trots allt finns dubbletter, exempelvis */+-, men även $ och annat. Det beror på att jag ännu inte fyllt ut alla tangenter med unika tecken och för att undvika att vissa tangenter är tomma har jag då istället valt att tillfälligt ta till dessa dubbletter. I min dokumentation över det hela så har jag dock lämnat de platserna tomma så att jag lätt kan se var jag kan placera nya tecken jag hittar och som jag plötsligt finner att jag inte kan vara utan…

Johnny Rosenberg

P.S. Visst ja, glömde nämna att sedan jag lade till raden key.type[Group1]="FOUR_LEVEL"; i se-Johnny så fungerar allting även i OpenOffice.org! Kanon! Tack än en gång! Jag får väl gå igenom mina tangentbordsgenvägar i OpenOffice.org någon gång och se om det finns något där som slutat att fungera nu… D.S.
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 3 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Härligt att du har fått iordning på det nu.  Jag ser att du har lagt pipe (|)
på shift + altgr + L.  Inte helt optimalt om man använder terminalen
flitigt. ;)  Men jag gillade kryssboxen på X.  När det gäller de grekiska
bokstäverna så hade jag nog lagt omega på Å istället för på W.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Johnny Rosenberg skrev: Vad är xev?
Ett smidigt litet program.  Du startar xev från en terminal och det kommer
upp ett litet vitt fönster.  När du skriver i det fönstret så kommer det en
massa info i terminalen där du startade xev.  Den talar bland annat om
vilken tangent du tryckt på och vilket tecken som är bundet till den.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Johnny Rosenberg skrev: Bara av ren nyfikenhet, eftersom du sa att du aldrig använt OpenOffice.org: Vad använder du istället? Fast alla har kanske inte behov av officeprogram, vad vet jag?
Tro det eller ej, men jag är faktiskt osäker på vad som ingår i ett fullfjädrat
"officeprogram" annat än kalkylblad och ordbehandlare.  Kalkylbladsbiten
gör jag mycket hellre i ett ordentligt matrisberäkringsprogram som octave
eller matlab.  Text skriver jag gärna i en texteditor som sparar den i rena
textfiler. Behöver jag någon gång riktig typsättning så finns LaTeX.  De få
tillfällen jag faktiskt använder ett ordbehandlingsprogram (mest för att
öppna msword-filer) har det blivit abiword.

Johnny Rosenberg skrev: Tar till och med hjälp av OpenOffice.org när jag ska möblera om lägenheten. Använder då OpenOffice.org Draw för att rita mina möbler och det rum som ska möbleras om och flyttar därefter runt dem i programmet så att jag kan se var saker får plats... Enklare än att flytta möblerna direkt för att sedan upptäcka att den briljanta möbleringsidén inte höll på grund av att någon möbel var lite större än jag trodde...
Jag har lekt lite med möblering i inkscape.  Det kanske hade varit enklare
med OOo Draw?  Men har man å andra sidan pysslat lite med CAD så bär
det emot att inte använda det till sådana saker.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Konservburk skrev: Jag har lekt lite med möblering i inkscape.  Det kanske hade varit enklare
med OOo Draw?  Men har man å andra sidan pysslat lite med CAD så bär
det emot att inte använda det till sådana saker.
Vet inte hur Inkscape är. Jag har det installerat men har inte testat det än. Att jag gjort allt i OpenOffice.org har väl mest berott på att jag en gång börjat med OpenOffice.org (efter att ha använt MS Office '97 från början) och då har det blivit så att man fortsatt med det tills man stött på ett problem som varit tillräckligt svårt att lösa med OpenOffice.org för att man ska leta efter något annat, och det har ju inte hänt än...

Och i Draw, när det gäller möblering, så är det ju inget avancerat precis. Allt är tvådimensionellt och uppifrån. Visst skulle det vara läckert att avbilda sina möbler tredimensionellt och rummet likaså och sedan flytta runt grejerna och se hur det kommer att se ut, inte bara om det får plats, men så har det i alla fall inte blivit…

Sedan har det ju också blivit så att man engagerat sig lite i OpenOffice.org, genom att svara på frågor på några av deras mailinglistor (och även ställa frågor, man är ju inte expert än…), samt deltagit, om än väldigt lite, i översättningsarbetet. Några av mina buggrapporter har också vunnit gehör och åtgärdats och det var nog det som gjorde att man började engagera sig lite mer. Det känns roligare när man känner att det leder någon vart. Exempelvis sorterar OpenOffice.org svenska tecken bättre nu än i version 1.1.3 (har jag för mig att det var), då den trodde att åäö var varianter av a och o, varför sorteringen blev aåäbcdefghijklmnoöpqrstuvwxyz… (eller om det var aäå…). Jag tror detta blev åtgärdat redan i version 1.1.4 eller så. Även för norska och danska (som sorterar abc…xyzæøå). Dock kom jag på i efterhand att man kanske inte hade behövt behandla svenska/finska och norska/danska separat. En gemensam ordning på æøåäö hade ju fungerat för alla nordiska språk, men så tror jag inte att det fungerar. Jag kanske borde lämna in en kompletterande felrapport…

Och vad som ingår i ett fullfjädrat officeprogram kanske kan diskuteras. En del vill ju ha ett epostprogram med, men det saknas i OpenOffice.org för tillfället och förmodligen kommer det att förbli så, då OpenOffice.org fungerar (enligt utsago) utmärkt tillsammans med Thunderbird (eller vad det heter, har inte det själv) och Evolution. Sedan, förutom ordbehandling och kalkylprogram, så ingår numera databasprogram (från och med 2.0), ritprogram (Draw, som sagt) och lite annat. En kul grej är ju OpenOffice.org Math, som man skriver matematiska formler med som man sedan kan klistra in i sina dokument. Man vill ju att sådana ska se riktiga ut med alla symboler inkluderade. Sedan finns en html-editor, men den rekommenderas inte om man ska göra något seriöst. Den verkar inte följa W3C särskilt bra heller. Visst ja, ett presentationsprogram ska man tydligen också ha, men sådant intresserar mig inte alls. Jag blir bara störd på när folk använder sådant.

J.R.
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 3 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Konservburk skrev: Härligt att du har fått iordning på det nu.  Jag ser att du har lagt pipe (|)
på shift + altgr + L.  Inte helt optimalt om man använder terminalen
flitigt. ;)  Men jag gillade kryssboxen på X.  När det gäller de grekiska
bokstäverna så hade jag nog lagt omega på Å istället för på W.
Jo, det hela blev en kompromiss till slut. En viktig princip jag försökte tillämpa var att jag lägga saker på sådana ställen att jag skulle komma ihåg det utantill. Därför tillämpar jag vissa "regler" som då i vissa fall kan vara lite begränsande:

De grekiska tecken jag vill ha med ska vara utan skift om de är gemener och med skift om de är versaler, och helst på motsvarande latinska tecken. Således hamnar ett lambda på l-tangenten och då pipetecknet liknar ett l och den platsen var upptagen, återstod L istället, därav att skifttangenten kommer med på ett hörn. Stora och lilla Omega placerade jag ju på w och W, beroende på att lilla omega ser ut som ett w samt att o var upptaget av grader och oändlighetstecknet. Att lägga det på å har jag faktiskt inte tänkt på. Där har jag ju nu diametertecknet (ej samma tecken som norskt och danskt ø, de ser faktiskt lite olika ut…) och ett plus med en ring runt, ⊕, som är det tecken som var mest likt det boolska tecknet XOR om jag inte minns digitaltekniken helt fel från gymnasiet och högskolan en gång i tiden. 1⊕0=0⊕1=1, 1⊕1=0⊕0=0.

Åter till pipe, kom just på att det passar bra på 7-tangenten, som ju då kommer att se ut så här:

/ /
| {
.

Egentligen borde man även lagt backslash där, men en av mina principer var också att undvika att avvika från vad som står på tangenterna från början, men från den regeln har jag ju redan avvikit ganska rejält: Alla siffror och pipe är ju tydliga exempel på det. Tyckte ju att ≤ passade bättre där det står | på tangentbordet. Nästa steg är i och för sig att göra klisterlapapr och sätta fast på tangenterna och då kan jag ju möblera om lite mer "hej vilt" och få det hela ännu mer logiskt än nu.

La du märke till hur jag la åttondelar på siffertangenterna så att 1-7 motsvaras av lika många åttondelar? Exempelvis ¾ på shift+6 och ½ på shift+4. Jag har förresten ännu inte vant mig vid att det inte finns några siffror på översta raden... vilket kan vara irriterande så här i början när jag inte fattar varför mitt lösenord inte går igenom, eftersom det består av såväl siffror som andra tecken.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Johnny Rosenberg skrev: De grekiska tecken jag vill ha med ska vara utan skift om de är gemener och med skift om de är versaler, och helst på motsvarande latinska tecken. Således hamnar ett lambda på l-tangenten och då pipetecknet liknar ett l och den platsen var upptagen, återstod L istället, därav att skifttangenten kommer med på ett hörn. Stora och lilla Omega placerade jag ju på w och W, beroende på att lilla omega ser ut som ett w samt att o var upptaget av grader och oändlighetstecknet. Att lägga det på å har jag faktiskt inte tänkt på.
Jag kanske inte är världsbäst på grekiska, men jag har fått för mig att just
omega och Å motsvarar varandra... i alla fall i klassisk grekiska.  På samma
sätt som sigma motsvarar S, gamma motsvarar G, lambda L, pi P, osv. 

Johnny Rosenberg skrev: en av mina principer var också att undvika att avvika från vad som står på tangenterna från början, men från den regeln har jag ju redan avvikit ganska rejält: Alla siffror och pipe är ju tydliga exempel på det. Tyckte ju att ≤ passade bättre där det står | på tangentbordet. Nästa steg är i och för sig att göra klisterlapapr och sätta fast på tangenterna och då kan jag ju möblera om lite mer "hej vilt" och få det hela ännu mer logiskt än nu.
Själv struntar jag högakningsfullt i vad som står på tangenterna.  Jag tittar
ändå aldrig på tangentbordet när jag skriver.

Johnny Rosenberg skrev: La du märke till hur jag la åttondelar på siffertangenterna så att 1-7 motsvaras av lika många åttondelar? Exempelvis ¾ på shift+6 och ½ på shift+4.
Jo, jag såg att du hade storleksstorterat åttondelarna. Logiskt och bra.

Johnny Rosenberg skrev: Jag har förresten ännu inte vant mig vid att det inte finns några siffror på översta raden... vilket kan vara irriterande så här i början när jag inte fattar varför mitt lösenord inte går igenom, eftersom det består av såväl siffror som andra tecken.
Det brukar vara lite förvirrande i början med en modifierad layout, men det
går över fortare än man skulle kunna tro.  Det gäller bara att koppla om
nervknutarna i hjärnan.  De gånger jag själv bytt tangentbordslayout så
har det taget upp till fem dagar innan den nya layouten har ersätt den
gamla rent mentalt.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Konservburk skrev: Själv struntar jag högakningsfullt i vad som står på tangenterna.  Jag tittar
ändå aldrig på tangentbordet när jag skriver.
Då får jag gratulera. Jag önskar att jag hade den självdisciplinen att göra likadant, men jag kan inte låta bli att titta. När jag försöker att titta på skärmen istället, så brukar det gå bra, i alla fall halvbra, men efter en stund så tittar jag lik förbaskat på tangentbordet ändå… Särskilt om feltryckningarna börjar öka en smula. Fy mig! Det är ju så praktiskt att titta på skärmen istället och går så mycket fortare när man väl lärt sig det.

Detta inlägg skrev jag med blicken på skärmen till kanske 90% eller så, mer än så blir det nog sällan för min del. Behöver öva märker jag, för backspacetangenten används flitigt av mig just nu…

Att man vänjer sig kan ju vara av ondo också, för när man sitter vid en annan dator är man ju fast i sin vana igen. Här hemma är det dock inga problem eftersom jag bara kopierar min fil till båda datorerna och gör motsvarande ändringar i rules-filerna. Ändringarna skadar ju inga existerande inställningar, man kan ju fortfarande välja den vanliga teckenuppsättningen om man vill.

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"