Hej!
Kan inte starta upp livecd`n heller utan blev rekommenderad att välja Alternate istället. Det var så det började. Har installerat 32 biten igen men eftersom jag sitter på jobbet så kan jag inte testa. Kanske en annan driver till grafikkortet skulle hjälpa. Hur skriver man kommandot i en terminal eller recovery mode om man ska installera från en cd, tror inte det går från en usbsticka?
N-E
Failed to initialize Hal
SV: Failed to initialize Hal
Först behöver vi nog veta exakt vad du gjort och hur långt du har kommit hittills.
Stämmer det här?
- du har installerat Ubuntu 7.10 Alternate 32-bitar
- liven funkade och den skarpa installationen såg ut att ha lyckats
Men vad händer sen då?
- du får "failed to initialize hal" när du försöker boota systemet
- får du en grafisk login-splash eller svart skärm
Får uppfattningen att splashen dyker upp och du lyckas logga in.
Vilka problem har du?
- grafiken
- trådlöst nätverk
- plugin-enheter (t.ex usb), dvs hal-problem
Finns många duktiga i forumet på nVidia och trådlösa nät som kan hjälpa dig med detta.
Själv kör jag tyvärr varken nVidia eller trådlöst så det är en gråzon för min del.
Stämmer det här?
- du har installerat Ubuntu 7.10 Alternate 32-bitar
- liven funkade och den skarpa installationen såg ut att ha lyckats
Men vad händer sen då?
- du får "failed to initialize hal" när du försöker boota systemet
- får du en grafisk login-splash eller svart skärm
Får uppfattningen att splashen dyker upp och du lyckas logga in.
Vilka problem har du?
- grafiken
- trådlöst nätverk
- plugin-enheter (t.ex usb), dvs hal-problem
Finns många duktiga i forumet på nVidia och trådlösa nät som kan hjälpa dig med detta.
Själv kör jag tyvärr varken nVidia eller trådlöst så det är en gråzon för min del.
Hej!
Det här stämmer.
- Jag har installerat Ubuntu 7.10 Alternate 32-bitar
- liven funkade inte och därför valde jag Alternate
När jag startar Ubuntu måste jag starta i recovery mode och gå in och stoppa Gnome Display manager och ändra driver från kbd till vesa
sedan startar grafiken och jag kan logga in och får då meddelandet "failed to initialize hal" och allt verkar låst bl.a internet.
- jag kör inte trådlöst
Jag lyckades installera en 64-bitars Kubuntu och allt verkade funka. Försökte då installera en 64-bitars Ubuntu men det funkade inte, inte heller Kubuntu funkade längre att installera och köra. Så där står jag nu.
N-E
Det här stämmer.
- Jag har installerat Ubuntu 7.10 Alternate 32-bitar
- liven funkade inte och därför valde jag Alternate
När jag startar Ubuntu måste jag starta i recovery mode och gå in och stoppa Gnome Display manager och ändra driver från kbd till vesa
sedan startar grafiken och jag kan logga in och får då meddelandet "failed to initialize hal" och allt verkar låst bl.a internet.
- jag kör inte trådlöst
Jag lyckades installera en 64-bitars Kubuntu och allt verkade funka. Försökte då installera en 64-bitars Ubuntu men det funkade inte, inte heller Kubuntu funkade längre att installera och köra. Så där står jag nu.
N-E
Ok, du kör på alternat 32-bitars.
Vad är det mer än internet som är låst? Typ USB-enheter lär inte funka. Funkar DVD/CD och floppy om du har en sån?
Om nätverket, om du högerklickar på nätverksikonen uppe till höger på panelen, är nätverket aktiverat? Vidare under anslutningsinfo, har du fått en IP-adress, DNS-adresser, standardväg, mm?
Antar att du menar kdb till vesa, dvs drivaren till grafikkortet. kbd är tangentbordsdrivaren.nygrand skrev: När jag startar Ubuntu måste jag starta i recovery mode och gå in och stoppa Gnome Display manager och ändra driver från kbd till vesa sedan startar grafiken och jag kan logga in och får då meddelandet "failed to initialize hal" och allt verkar låst bl.a internet.
Vad är det mer än internet som är låst? Typ USB-enheter lär inte funka. Funkar DVD/CD och floppy om du har en sån?
Om nätverket, om du högerklickar på nätverksikonen uppe till höger på panelen, är nätverket aktiverat? Vidare under anslutningsinfo, har du fått en IP-adress, DNS-adresser, standardväg, mm?
Hej
Måste med skammens rodnad på kinderna erkänna att jag var inne och ändrade till "vesa" på fel ställe. Nu får jag Ubuntu 7.10 att starta även om jag får göra det i recovery mode. Felmeddelandet ligger ändå kvar vid uppstart "failed to intialize hal" och allt verkar låst- usb,cd/dvd,nätverk. Ska titta igenom din tråd igen och se om jag har missat något. Vid normal uppstart går hela förloppsindikatorn till slut men sedan blir det svartskärm.
N-E
Måste med skammens rodnad på kinderna erkänna att jag var inne och ändrade till "vesa" på fel ställe. Nu får jag Ubuntu 7.10 att starta även om jag får göra det i recovery mode. Felmeddelandet ligger ändå kvar vid uppstart "failed to intialize hal" och allt verkar låst- usb,cd/dvd,nätverk. Ska titta igenom din tråd igen och se om jag har missat något. Vid normal uppstart går hela förloppsindikatorn till slut men sedan blir det svartskärm.
N-E
Då verkar det ha med grafikkortsdrivaren att göra. Så det första är att fixa det.
Kanske du ska starta upp en ny tråd för nVidia grafikproblemet med lämplig rubrik så tror jag att detta löser sig.
Var länge sen man körde startx i recovery mode men har för mig att det har sina strul det också. Ska kolla vid ett lämpligt tillfälle
Kanske du ska starta upp en ny tråd för nVidia grafikproblemet med lämplig rubrik så tror jag att detta löser sig.
Var länge sen man körde startx i recovery mode men har för mig att det har sina strul det också. Ska kolla vid ett lämpligt tillfälle