Fanny och Alexander! Lugnt tempo, bra foto, skådespelare som heter duga.Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Harang följer: Don't get me started on svenska filmer... Beck, Wallander, Annika Bengtzon och allt som görs av Kjell Sundvall... ska det vara något att hänga i julgranen, halvtaskiga deckare med samma gäng av skådisar som roterar i varje film? Bleh. Colin Nutleys filmer har jag aldrig förstått mig på riktigt. Teatraliska dialoger och alltid ungefär samma medelsvensson-utgångspunkt.
I Bergmans produktion kan man ju åtminstone spåra en ansats till konstnärligt uttryck, oavsett vad man tycker om hans "demooooner" som var tvungna att komma ut i hans manus. Sjunde Inseglet är fullkomligen briljant med alla nivåer och bottnar. Fanny & Alexander var väl värd sin Oscar. Scener ur ett äktenskap... Finns många Bergmansproduktioner som kommer hålla länge länge länge... För övrigt finns det ingen som slår Sven Nykvists ypperliga foto.
Nej, svenska filmare får nog ta och rycka upp sig ett snäpp om det ska bli något annat än tvåtimmarsepisoder av en standard-TV-deckare.
Vilken är den bästa svenska filmen?
SV: Vilken är den bästa svenska filmen?
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Bästa vet jag inte, men det finns många som håller väldigt hög klass:
"Kvarteret Korpen", "Ådalen 31" - Bo Widerberg
"En Kärlekshistoria" - Roy Andersson
"Älskande Par" - Mai Zetterling
"Här har du ditt liv" - Jan Troell
"Fanny och Alexander", "Jungfrukällan" - Ingmar Bergman
"Kvarteret Korpen", "Ådalen 31" - Bo Widerberg
"En Kärlekshistoria" - Roy Andersson
"Älskande Par" - Mai Zetterling
"Här har du ditt liv" - Jan Troell
"Fanny och Alexander", "Jungfrukällan" - Ingmar Bergman
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Finns många bra Svenska filmer
t.e.x
Mannen på taket (om jag måste välja den bästa så blir det nog den)
Vägen ut
Tillsammans
Den bästa sommaren
t.e.x
Vägen ut
Tillsammans
Den bästa sommaren
Senast redigerad av 1 fedor, redigerad totalt 16 gånger.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Varför skall alla svenska deckare (beck m.fl.) plågas av melankoliska pianoklinkande skalor som bakgrundsmusik ("score")? Tacka vet jag Nattbuss 187 - Två Blåbär rules!
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jo, komedier är väl det enda som blivit något att hänga i granen, svenskproducerade familjedraman är annars ett väldigt bra kräkmedel...farmfield skrev: Varför skall alla svenska deckare (beck m.fl.) plågas av melankoliska pianoklinkande skalor som bakgrundsmusik ("score")? Tacka vet jag Nattbuss 187 - Två Blåbär rules!
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ok, Fanny och Alexander var liiite djupare än en beskrivning av julhelgsidyll. Andra ingredienser var en ond och maktfullkomlig biskop, barnmisshandel, förtäckt antisemitism och psykologiskt terror i allmänhet. Jag tyckte att filmen var bra. Men bäst?Hylas skrev:He-he-heZX Spectrum skrev: Orkade aldrig se färdigt Fanny och Alexander. Filmen suger och i över 1 timma var handlingen lagd till julafton och vad som hände då. Nej, då ser jag hellre på Beck-filmerna.
Vilket stålbad. Finns det inte en femtimmarsversion av den filmen?
- farmfield
- Kontakt:
Nä, jag sa top-5, hehe... Vågar inte snäva in mig mer än det eftersom jag normalt undviker svensk film...Ulsak skrev:Ok, Fanny och Alexander var liiite djupare än en beskrivning av julhelgsidyll. Andra ingredienser var en ond och maktfullkomlig biskop, barnmisshandel, förtäckt antisemitism och psykologiskt terror i allmänhet. Jag tyckte att filmen var bra. Men bäst?
OT: Ett tips för er som tröttnat på Amerikans film är annars Nightwatch och Daywatch som är Rysk fantasy vilket var rätt intressant...

Mannen på taket, helt klart bra. Bästa slutet på svensk deckarfilm? -> Mannen från Mallorca!fedor skrev: Finns många bra Svenska filmer
t.e.x
Vägen ut
Tillsammans
Den bästa sommaren
- farmfield
- Kontakt:
Mkt bra film och dessutom Beck utan pianoklink!fedor skrev:[url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Mannen_p%C3%A5_taket]Mannen på taket

- kollektivist
- Kontakt:
Fanny och alexander och Det sjunde inseglet är två riktigt bra filmer. Har sett fem-timmarsversionen av fanny och alexander, och tröttnade inte alls.
De två nyare filmerna Hata Göteborg och Farväl Falkenberg är också riktigt bra.. De skildrar moderna ungdomar på ett riktigt bra sätt.
De två nyare filmerna Hata Göteborg och Farväl Falkenberg är också riktigt bra.. De skildrar moderna ungdomar på ett riktigt bra sätt.
Crunchbang linux, ubuntu med openbox direkt!
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Lätt livvakterna, jösses vad bra den är.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Får rysningar när jag tänker på den filmen. Handlingen är ju lagd till julafton i över 1 timma. Rena rama sömnpillret.kollektivist skrev: Har sett fem-timmarsversionen av fanny och alexander,
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- vulfgar
- ung forumnörd
jag försökte hålla mej vaken, men det gick inte alls. Jag har aldrig förstått Bergmans storhet, tycker alla av hans filmer som jag har sett är rena sömnpillren. *gäsp* Det är öht sällan som svensk film är i min smak fast Noll tolerans och Kopps är rätt ok. Mannen på taket är väl rätt ok också. Det finns säkert nån bra film som jag missat, jag är oftast inte så förtjust i svensk film och jag ogillar framför allt sån film som kritikerna kallar "seriös".ZX Spectrum skrev:Får rysningar när jag tänker på den filmen. Handlingen är ju lagd till julafton i över 1 timma. Rena rama sömnpillret.kollektivist skrev: Har sett fem-timmarsversionen av fanny och alexander,

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- kollektivist
- Kontakt:
På tal om det är Roy Anderssons filmer skitbra! Alltså Sånger från andra våningen och Du levande.vulfgar skrev:jag försökte hålla mej vaken, men det gick inte alls. Jag har aldrig förstått Bergmans storhet, tycker alla av hans filmer som jag har sett är rena sömnpillren. *gäsp* Det är öht sällan som svensk film är i min smak fast Noll tolerans och Kopps är rätt ok. Mannen på taket är väl rätt ok också. Det finns säkert nån bra film som jag missat, jag är oftast inte så förtjust i svensk film och jag ogillar framför allt sån film som kritikerna kallar "seriös".ZX Spectrum skrev:Får rysningar när jag tänker på den filmen. Handlingen är ju lagd till julafton i över 1 timma. Rena rama sömnpillret.kollektivist skrev: Har sett fem-timmarsversionen av fanny och alexander,Seriös innebär i regel IMO att filmen är ruskigt seg, långtråkig, händelsefattig och humorbefriad.
![]()

Crunchbang linux, ubuntu med openbox direkt!
-
Ingemar Bergman var tidigt ute med avancerat kamera-arbete. Tittar man på hans tidigare filmer så är de ruskigt avancerade för sin tid, Sven Nyqvist kunde sin sak bakom kameran. De senare av Ingemars filmer blev rena konstverken, som Fanny & Alexander. Det verkar som om alltid skådisarna låg på topp i Ingemars filmer och presterade lite mer än vanligt. Svensk kvalitet som också blev känd över hela världen. Det är svårt att bara välja ut en av hans filmer som bäst.
Alla Hasses och Tages filmer var också väldigt väldigt svenska och mycket bra gjorda. Släpp Fångarne Loss Det Är Vår, Det Stora Äppelkriget mf är klassiker.
Filmen Zingo skrattade jag gott åt också. Tic Tac var inte dum den heller.
För att gå ifrån svensk film, så är jag stor fan av David Lynch filmer. Lost Highway, Wild at Heart, Blue Velvet mf är mästerverk allihop.
Alla Hasses och Tages filmer var också väldigt väldigt svenska och mycket bra gjorda. Släpp Fångarne Loss Det Är Vår, Det Stora Äppelkriget mf är klassiker.
Filmen Zingo skrattade jag gott åt också. Tic Tac var inte dum den heller.
För att gå ifrån svensk film, så är jag stor fan av David Lynch filmer. Lost Highway, Wild at Heart, Blue Velvet mf är mästerverk allihop.
- vulfgar
- ung forumnörd
Just det, dom filmerna tänkte jag inte på.DimensionX skrev: Alla Hasses och Tages filmer var också väldigt väldigt svenska och mycket bra gjorda. Släpp Fångarne Loss Det Är Vår, Det Stora Äppelkriget mf är klassiker.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Hasse & Tage ger väl ett bra tidsdokument av Sverige på den tiden.
En annan film som är bra är "En vandring i solen" med Gösta Ekman.
En annan film som är bra är "En vandring i solen" med Gösta Ekman.
känn dig själv!
Dunderklumpen!
Såg den igår hos morbror igår igen. Asskön humor, gammal animationsteknik som ändå är klockren och så klart att det snackas Jamska
Här har ni några smakprov: http://www.youtube.com/results?search_q ... derklumpen
Såg den igår hos morbror igår igen. Asskön humor, gammal animationsteknik som ändå är klockren och så klart att det snackas Jamska

Här har ni några smakprov: http://www.youtube.com/results?search_q ... derklumpen
- grepapär
- Utgåva: 8.04 Hardy LTS
Har jag svårt att växa upp
, eller har ni förträngt barndommen: Emil i Lönneberga
.
Filmerna har ju allt (även kräkvarning här och där
, skall dock erkännas).
Ps
Låt Staffan Westerberg göra långfilm av Vilse i pannkakan, han var min gud vid sidan av Astrid(rätt skön mix)
Ds

Filmerna har ju allt (även kräkvarning här och där

Ps
Låt Staffan Westerberg göra långfilm av Vilse i pannkakan, han var min gud vid sidan av Astrid(rätt skön mix)
Ds