Vilken är den bästa svenska filmen?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
axel112

SV: Vilken är den bästa svenska filmen?

Inlägg av axel112 »

Eric Tranehag, inAbsurdum skrev: Harang följer: Don't get me started on svenska filmer... Beck, Wallander, Annika Bengtzon och allt som görs av Kjell Sundvall... ska det vara något att hänga i julgranen, halvtaskiga deckare med samma gäng av skådisar som roterar i varje film? Bleh. Colin Nutleys filmer har jag aldrig förstått mig på riktigt. Teatraliska dialoger och alltid ungefär samma medelsvensson-utgångspunkt.

I Bergmans produktion kan man ju åtminstone spåra en ansats till konstnärligt uttryck, oavsett vad man tycker om hans "demooooner" som var tvungna att komma ut i hans manus. Sjunde Inseglet är fullkomligen briljant med alla nivåer och bottnar. Fanny & Alexander var väl värd sin Oscar. Scener ur ett äktenskap... Finns många Bergmansproduktioner som kommer hålla länge länge länge... För övrigt finns det ingen som slår Sven Nykvists ypperliga foto.

Nej, svenska filmare får nog ta och rycka upp sig ett snäpp om det ska bli något annat än tvåtimmarsepisoder av en standard-TV-deckare.
Fanny och Alexander! Lugnt tempo, bra foto, skådespelare som heter duga.
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av prafjessor »

Bästa vet jag inte, men det finns många som håller väldigt hög klass:

"Kvarteret Korpen", "Ådalen 31" - Bo Widerberg
"En Kärlekshistoria" - Roy Andersson
"Älskande Par" - Mai Zetterling
"Här har du ditt liv" - Jan Troell
"Fanny och Alexander", "Jungfrukällan" - Ingmar Bergman
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Finns många bra Svenska filmer
t.e.x
Mannen på taket (om jag måste välja den bästa så blir det nog den)
Vägen ut
Tillsammans
Den bästa sommaren
Senast redigerad av 1 fedor, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Varför skall alla svenska deckare (beck m.fl.) plågas av melankoliska pianoklinkande skalor som bakgrundsmusik ("score")? Tacka vet jag Nattbuss 187 - Två Blåbär rules!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

farmfield skrev: Varför skall alla svenska deckare (beck m.fl.) plågas av melankoliska pianoklinkande skalor som bakgrundsmusik ("score")? Tacka vet jag Nattbuss 187 - Två Blåbär rules!
Jo, komedier är väl det enda som blivit något att hänga i granen, svenskproducerade familjedraman är annars ett väldigt bra kräkmedel...
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Hylas skrev:
ZX Spectrum skrev: Orkade aldrig se färdigt Fanny och Alexander. Filmen suger och i över 1 timma var handlingen lagd till julafton och vad som hände då. Nej, då ser jag hellre på Beck-filmerna.
He-he-he  ;D

Vilket stålbad. Finns det inte en femtimmarsversion av den filmen?
Ok, Fanny och Alexander var liiite djupare än en beskrivning av julhelgsidyll. Andra ingredienser var en ond och maktfullkomlig biskop, barnmisshandel, förtäckt antisemitism och psykologiskt terror i allmänhet. Jag tyckte att filmen var bra. Men bäst?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:Ok, Fanny och Alexander var liiite djupare än en beskrivning av julhelgsidyll. Andra ingredienser var en ond och maktfullkomlig biskop, barnmisshandel, förtäckt antisemitism och psykologiskt terror i allmänhet. Jag tyckte att filmen var bra. Men bäst?
Nä, jag sa top-5, hehe... Vågar inte snäva in mig mer än det eftersom jag normalt undviker svensk film...

OT: Ett tips för er som tröttnat på Amerikans film är annars Nightwatch och Daywatch som är Rysk fantasy vilket var rätt intressant...  ;D
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

fedor skrev: Finns många bra Svenska filmer
t.e.x
Mannen på taket (om jag måste välja den bästa så blir det nog den)
Vägen ut
Tillsammans
Den bästa sommaren

Mannen på taket, helt klart bra. Bästa slutet på svensk deckarfilm? -> Mannen från Mallorca!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

fedor skrev:[url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Mannen_p%C3%A5_taket]Mannen på taket
Mkt bra film och dessutom Beck utan pianoklink!  ;D
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Fanny och alexander och Det sjunde inseglet är två riktigt bra filmer. Har sett fem-timmarsversionen av fanny och alexander, och tröttnade inte alls.

De två nyare filmerna Hata Göteborg och Farväl Falkenberg är också riktigt bra.. De skildrar moderna ungdomar på ett riktigt bra sätt.
Crunchbang linux, ubuntu med openbox direkt!
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Lätt livvakterna, jösses vad bra den är.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

kollektivist skrev: Har sett fem-timmarsversionen av fanny och alexander,
Får rysningar när jag tänker på den filmen. Handlingen är ju lagd till julafton i över 1 timma. Rena rama sömnpillret.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ZX Spectrum skrev:
Får rysningar när jag tänker på den filmen. Handlingen är ju lagd till julafton i över 1 timma. Rena rama sömnpillret.
jag försökte hålla mej vaken, men det gick inte alls. Jag har aldrig förstått Bergmans storhet, tycker alla av hans filmer som jag har sett är rena sömnpillren.  *gäsp* Det är öht sällan som svensk film är i min smak fast Noll tolerans och Kopps är rätt ok.  Mannen på taket är väl rätt ok också. Det finns säkert nån bra film som jag missat, jag är oftast inte så förtjust i svensk film och jag ogillar framför allt sån film som kritikerna kallar "seriös".  ::) Seriös innebär i regel IMO att filmen är ruskigt seg, långtråkig, händelsefattig och humorbefriad.  :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
kollektivist
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

vulfgar skrev:
ZX Spectrum skrev:
jag försökte hålla mej vaken, men det gick inte alls. Jag har aldrig förstått Bergmans storhet, tycker alla av hans filmer som jag har sett är rena sömnpillren.  *gäsp* Det är öht sällan som svensk film är i min smak fast Noll tolerans och Kopps är rätt ok.  Mannen på taket är väl rätt ok också. Det finns säkert nån bra film som jag missat, jag är oftast inte så förtjust i svensk film och jag ogillar framför allt sån film som kritikerna kallar "seriös".  ::) Seriös innebär i regel IMO att filmen är ruskigt seg, långtråkig, händelsefattig och humorbefriad.  :P
På tal om det är Roy Anderssons filmer skitbra! Alltså Sånger från andra våningen och Du levande. :D
Crunchbang linux, ubuntu med openbox direkt!
DimensionX

Inlägg av DimensionX »

Ingemar Bergman var tidigt ute med avancerat kamera-arbete. Tittar man på hans tidigare filmer så är de ruskigt avancerade för sin tid, Sven Nyqvist kunde sin sak bakom kameran. De senare av Ingemars filmer blev rena konstverken, som Fanny & Alexander. Det verkar som om alltid skådisarna låg på topp i Ingemars filmer och presterade lite mer än vanligt. Svensk kvalitet som också blev känd över hela världen. Det är svårt att bara välja ut en av hans filmer som bäst.

Alla Hasses och Tages filmer var också väldigt väldigt svenska och mycket bra gjorda. Släpp Fångarne Loss Det Är Vår, Det Stora Äppelkriget mf är klassiker.

Filmen Zingo skrattade jag gott åt också. Tic Tac var inte dum den heller.

För att gå ifrån svensk film, så är jag stor fan av David Lynch filmer. Lost Highway, Wild at Heart, Blue Velvet mf är mästerverk allihop.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

DimensionX skrev: Alla Hasses och Tages filmer var också väldigt väldigt svenska och mycket bra gjorda. Släpp Fångarne Loss Det Är Vår, Det Stora Äppelkriget mf är klassiker.
Just det, dom filmerna tänkte jag inte på.  :-[ Att angöra en brygga är definitivt bästa svenska film.  ;D Den är fortfarande vansinnigt rolig och man måste se den flera gånger för att hitta alla roligheter.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Hasse & Tage ger väl ett bra tidsdokument av Sverige på den tiden.

En annan film som är bra är "En vandring i solen" med Gösta Ekman.
känn dig själv!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Dunderklumpen!

Såg den igår hos morbror igår igen. Asskön humor, gammal animationsteknik som ändå är klockren och så klart att det snackas Jamska :D

Här har ni några smakprov: http://www.youtube.com/results?search_q ... derklumpen
Användarvisningsbild
grepapär
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av grepapär »

Har jag svårt att växa upp :-\ :-[, eller har ni förträngt barndommen: Emil i Lönneberga ;D ;D.
Filmerna har ju allt (även kräkvarning här och där :-X, skall dock erkännas).
Ps
Låt Staffan Westerberg göra långfilm av Vilse i pannkakan, han var min gud vid sidan av Astrid(rätt skön mix)
Ds
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"