Hur bra fungerar Swiftweasel?

Användarvisningsbild
Konservburk

SV: Hur bra fungerar Swiftweasel?

Inlägg av Konservburk »

Mekaniserad Apelsin skrev: Jag har kvar den blå ikonen på solaris... Men den fanns på tidigare versioner av ubuntu, det var flera som frågade hur man fick ubuntu's firefox att använda den "riktiga" firefox-ikonen.
Men den officella firefox har väl aldrig haft en blå glob som ikon?

Mekaniserad Apelsin skrev: Jag tror övergången till att använda den "riktiga" firefox-ikonen hände med edgy. Men jag vet inte riktigt hur det gick till, jag vill minnas att det var ett tag som ubuntu hade den "riktiga" ikonen i applicationsmenyn, men programmet hade fortfarande den lilla blå bollen som ikon högst upp till vänster ett tag...
Jag använde inte ubuntu på den tiden, så det har jag missat.

Bild
Är det den här ikonen som du menar?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Konservburk skrev: Men den officella firefox har väl aldrig haft en blå glob som ikon?
[...]
Är det den här ikonen som du menar?
Jo, och ja!

Alltså, den ikonen du visar används om du kompilerar koden utan rätt "switch"... Betor och alphor av firefox (t.ex. granparadiso) använder den ikonen.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 13 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Vilken officell version isåfall?  0.6 och 0.7 hade den röda elden,
i 0.8 kom den nuvarande firefox-ikonen.  Det enda jag vet att
den där blå globen har använts till är alpha versioner innan man
började med Minefield-ikonen (samma glob fast med en extra
stubintråd.)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Mekaniserad Apelsin skrev: Alltså, den ikonen du visar används om du kompilerar koden utan rätt "switch"... Betor och alphor av firefox (t.ex. granparadiso) använder den ikonen.
OK.  Det går jag med på.  Vet du om ubuntu använde betor och
alphor eftersom ikonen uppenbarligen var fel förr i tiden?

Edit: Nu tror jag att jag börjar förstå.  Ubuntu patchade firefox
och kompilerade en egen version utan officiella ikon-swichen.
Senast redigerad av 1 Konservburk, redigerad totalt 13 gånger.
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av ehnar »

Vet inte direkt om det beror på swiftwesel eller annat, men web-tv (aftonbladets) har börjat balla ur, trots inställingar med user agent switcher, som finns i en annan tråd.

Det enda som jag installerat på senare tid, är mediaplayer connectivity. Kan den störa user agent swithcer så att web-tv laggar (att det inte funkar)?
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Min bärbara är en Intel(R) Celeron(R) M Processor 1.50Ghz, vilken av allt det som finns att välja på ska jag installera? swiftweasel-pentium3m?

swiftweasel-athlon64
swiftweasel-athlonxp
swiftweasel-k6
swiftweasel-k8
swiftweasel-nocona
swiftweasel-pentium2
swiftweasel-pentium3
swiftweasel-pentium3m
swiftweasel-pentium4
swiftweasel-pentium4m
swiftweasel-pentiumm
swiftweasel-prescott
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

ehnar skrev: Vet inte direkt om det beror på swiftwesel eller annat, men web-tv (aftonbladets) har börjat balla ur, trots inställingar med user agent switcher, som finns i en annan tråd.

Det enda som jag installerat på senare tid, är mediaplayer connectivity. Kan den störa user agent swithcer så att web-tv laggar (att det inte funkar)?
Du måste fylla i rätt uppgifter igen.
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av ehnar »

Men... den importerade uppgifterna från firefox, så det står enligt http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,17898.0.html

Nä... nu ser jag... det har smugit sig in ett antal X11 på en del ställen antar att det är det som spökar :)

Hem och testa :)
Användarvisningsbild
lokpest

Inlägg av lokpest »

Mekaniserad Apelsin skrev:
lokpest skrev: Mööög, jag orkar inte en till sån här diskussion just nu, men Firefox är fri, sådeså!
Om du satt igång den så:

Nu ska vi se. Skillnaden mellan firefox och iceweasel är bara namnet och ikonen (eller tja, lite mer grafik, men det får falla under "ikonen" i resten av texten). Namnet behövde ändras enligt mozillas regler när ikonen ändrades. Iceweasel är helt gpl och fri på alla de vis vi är vana vid, så vad är det som är speciellt med ikonen då?

Jo: den är kopirättad och får inte spridas eller förändras utan att mozillas tillstånd och är därför inte fri.

Det var av samma anledning som ubuntu länge hade en blå glob (det är en riktigt gammal ikon för firefox, innan den hette firefox) som ikon, istället för firefox egna, för att ubuntu hade ändrat i koden och fick därför inte använda firefox nya ikon, men man kunde genom att använda firefox gamla ikon fortfarande använda namnet "firefox".
Nu såhär på nyårsaftons eftermiddag är jag tillräckligt uttråkad och behöver något att sysselsätta mig med för att inte få spel på di satans ungjävlarna som smäller smällare här utanför. So.... Here goes nothing;

Fri mjukvara är mjukvara med en licens som ger dig de fyra friheterna. Firefox källkod är licensierad under MPL GPL och LGPL, medan binären från mozilla.com har en EULA (Hur det är med versionen ubuntus repository vet jag inte, men gissar att det är på liknande sätt genom avtal mellan Mozilla och Canonical, rätta mig om jag har fel, orkar inte kolla). Detta, samt att en krashrapportören Talkback är ofri gör att binären från mozilla.com är ofri (enligt mig samt fsf)

Det är dock två saker jag vill invända mot, dels innebär inte det att man i svepande ordalag kan säga "firefox är ofri" för vilken av de fyra friheterna är det du inte får av firefox källkod? Dels att varumärken skulle vara onda såsom ofri kod är ond.

Låt mig förekomma någon som tvivlar. Att man får frihet 0 och 1 är väl ingen som tvilar på och att man får. Frihet 2, att distribuera omodifierade kopior får man oxå. Frihet 3, att sprida modifierade varianter får du oxå, men under vissa omständighet/krav. Man får inte kalla programmet "firefox" längre (om man inte får alla sina ändringar godkända av mozilla)

Altså du har valet att nyttja frihet 2 OCH få använda namnet firefox, eller att nyttja frihet 3, modifiera, men därmed tvingas ändra namnet.

Är inte det elakt då? Nej då, det handlar om att skydda sig själv och kunna säga på ett enkelt sätt, det här är vår produkt, den officiella versionen, den vi stödjer. Om jag gör en webläsare och kallar det "lokpests webbläsare" så vill jag ge dem alla de fyra friheterna, men att bara ha kvar namnet oförändrat vore som att säga att jag stödjer de förändrade versionerna eller t.o.m att det är jag som ligger bakom dem. Thats simply not true!

Och visst kan jag tycka att mozilla har överimpementerat sitt varumärke genom att copyrighta loggan mm istället för att göra artworken fri. Saken är bara det att det är inte alls säkert att du hade fått använda loggan hur som helst ändå även om den vore under en fri licens. Många användningsområden hade säkert kunnat tolkas som renomésnyltning på firefox-varumärket då loggan är såpass förknippade med firefox, att det av folk skulle kunna tolkas att du har något samröremed/kommer från mozilla.

Varumärken är ett skydd mot lögn. Lögn är oetiskt. Därför har inte fri mjukvara så mycket att göra med varumärken.

Pweh! Känn er fria att kommentera! Nu skall jag ut å tala med de där ungdjä....
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"