Förberedelse inför Ubuntu Installation
SV: Förberedelse inför Ubuntu Installation
Hmm, grub har ju separata felkoder för
- Error 21: Selected disk does not exist
- Error 22 : No such partition
och rimligtvis borde den hitta en partition men att den inte är körbar.
Men vi får se vad kels kommer fram till.
EDIT:
Efter det att du editerat med e så bootar du med b, alltså tryck inte esc
EDIT:
Efter det att du editerat med e så bootar du med b, alltså tryck inte esc
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 29 gånger.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Presis som Bowmore sa så botar du med att trycka på b. Ändringarna sparas inte, man måste komma ihåg vad som funkade och skriva in det i menu.lst sen.
varför ska det vara så svårt att minnas felmedelanden?
är det för man vuxigt upp med windows där felmedelandena bara är blaj?
Jo, ioförsig. Vad kan kels fel vara då?Bowmore skrev: Hmm, grub har ju separata felkoder för
varför ska det vara så svårt att minnas felmedelanden?
är det för man vuxigt upp med windows där felmedelandena bara är blaj?
Måste strax iväg några timmar men spånar lite först.
Förr var det ett krav på att Windows skulle ligga på en primär partition som måste vara aktiv dvs med boot-flaggan satt. Men kels verkar ha kört Vista på en logisk partition tidigare. Skillnaden mellan Rasmus och kels Vista är då troligen att du Rasmus kör med Vista på en primär partition och får det att funka. Sen har vi ju det där med SATA-diskar, men kels har ju bara en disk så det borde inte vålla några problem. Återkommer senare ikväll och hoppas att ni löst det då
Förr var det ett krav på att Windows skulle ligga på en primär partition som måste vara aktiv dvs med boot-flaggan satt. Men kels verkar ha kört Vista på en logisk partition tidigare. Skillnaden mellan Rasmus och kels Vista är då troligen att du Rasmus kör med Vista på en primär partition och får det att funka. Sen har vi ju det där med SATA-diskar, men kels har ju bara en disk så det borde inte vålla några problem. Återkommer senare ikväll och hoppas att ni löst det då

Ja... Det ser kört ut. Jag testade och ändrade sista siffranMen vi får se vad kels kommer fram till.
både i unhide och root. Började från 0 sen vidare till 12.
Jag tror inte en högre siffra hjälper

Resultat:
Slutsiffra 0: "Error 22: No such parition
1: "Error 12: invalid Device Requested"
2. Samma resultat som slutsiffra 0.
3: samma som 0
4: samma som 1
5: Samma som 1
6: Samma som 1
7: som 0
8: som 0
Är ni med?
Detverkar så? Bowmore hittade inga primära partionerFörr var det ett krav på att Windows skulle ligga på en primär partition som måste vara aktiv dvs med boot-flaggan satt. Men kels verkar ha kört Vista på en logisk partition tidigare. Skillnaden mellan Rasmus och kels Vista är då troligen att du Rasmus kör med Vista på en primär partition och får det att funka. Sen har vi ju det där med SATA-diskar, men kels har ju bara en disk så det borde inte vålla några problem. Återkommer senare ikväll och hoppas att ni löst det då Leende (smiley)
när jag postade hela menu.lst så det måste väl nästan vara
så? Jag har tydligen missat den läxan med primära resp
logiska paritioner tyvärr.
Kan man konvertera en logisk till primär utan att formatera?

Och den där "boot flaggan" var nåt nytt.
Men jag hoppas verkligen det kan lösas på nåt sätt ändå utan
att jag behöver formatera hela disken vilket jag långt i från längtar
till.

- Rasmus
Jag googleade lite och hittade
Om det icke funkar vet jag faktigst inte vad man kan göra åt saken
(= mer googlande som kanske ger en lösning)
Hur du insatallerar om grub ser du här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html3. Grub Error 12
Situation
Code Listing 3.1: Grub Output
12 : Invalid device requested.
This error is returned if the device strings syntax is correct but other than that, an error occurred that isn't defined by any other error.
Solution
When you installed grub in your boot record using the interactive commands, did you execute the two lines below in the grub prompt?
Code Listing 3.2: Interactive installation commands
grub> root (hd0,0)
grub> setup (hd0)
(hd0,0) must be replaced with your boot partition and (hd0) with the HDD you have chosen. Remember that (hd0) will install the bootloader in the Master Boot Record of the first hard disk, the primary master.
Om det icke funkar vet jag faktigst inte vad man kan göra åt saken

Jag vet inte varför, men det känns inte som det skulle lösa problemet?Hur du insatallerar om grub ser du här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html
Allt eftersom grub installeras ju även om när man installerar om Ubuntu helt eller? Och jag installerade om Ubuntu igen igår kväll men problemet
kvarstod.
- Rasmus

Är problemet persis som Bowmore sa? att du kör vista på en logisk partion
Vet inte riktigt. Hur kollar jag det i Ubuntu?Är problemet persis som Bowmore sa? att du kör vista på en logisk partion
Back to business again 
Din GRUB MBR är riktig, annars skulle du inte få upp menyn.
Har kollat lite på nätet och kommit fram till följande, men först kanske lite grunder.
När man bootar upp XP så ser det ut så här:
BIOS -> MBR -> NTLDR -> OS
dvs MBR pekar ut NT-loadern NTLDR som ligger i början på XP-partitionen. Den sköter sen om uppstarten av systemet.
När Vista startas upp görs det på samma sätt. Skillnaden är en ny BCD-loader.
Vistas OS kan ligga i en logiskt partition, men det kan inte Vistas loader (BCD) göra! För att kunna lägga Vista i en logisk partition så måste(?) det finnas ett annat Windows OS i en primär partition där då Vista kan lägga in sin loader!!! Suck, man har alltså gjort en nödlösning igen!
När du sen tog bort XP-partitionen så tog du också bort Vistas BCD-loader!
Har förstått att det är så det funkar men har tyvärr inga svar på det just nu.
Frågan är om det finns nån bra lösning på detta. Finns Vistas loader också i din logiska OS partition så att Vista går att starta upp om man nu flyttar partitionen till en primär partition? Eller, om man gör flytten, går det att reparera, dvs få in loadern igen? Eller, skapa en liten extra primär BCD-partition?
Mest frågetecken just nu

Din GRUB MBR är riktig, annars skulle du inte få upp menyn.
Har kollat lite på nätet och kommit fram till följande, men först kanske lite grunder.
När man bootar upp XP så ser det ut så här:
BIOS -> MBR -> NTLDR -> OS
dvs MBR pekar ut NT-loadern NTLDR som ligger i början på XP-partitionen. Den sköter sen om uppstarten av systemet.
När Vista startas upp görs det på samma sätt. Skillnaden är en ny BCD-loader.
Vistas OS kan ligga i en logiskt partition, men det kan inte Vistas loader (BCD) göra! För att kunna lägga Vista i en logisk partition så måste(?) det finnas ett annat Windows OS i en primär partition där då Vista kan lägga in sin loader!!! Suck, man har alltså gjort en nödlösning igen!
När du sen tog bort XP-partitionen så tog du också bort Vistas BCD-loader!
Har förstått att det är så det funkar men har tyvärr inga svar på det just nu.
Frågan är om det finns nån bra lösning på detta. Finns Vistas loader också i din logiska OS partition så att Vista går att starta upp om man nu flyttar partitionen till en primär partition? Eller, om man gör flytten, går det att reparera, dvs få in loadern igen? Eller, skapa en liten extra primär BCD-partition?
Mest frågetecken just nu

Aj då! Om Bowmores "upptäckter" och sammanställning
stämmer så har jag gjort ett misstag. Men misstag har sina
ljusa sidor, man lär sig något av dem.
Och mycket har jag lärt mig tills nu
.
Nej men om man skulle testa och se om man verkligen kan
sparka igång Vista ändå.
Jag har några teoretiska lösningar:
1: Kolla om Vistas BCD finns på den logiska paritionen.
Skapa en liten primär parition med ett paritionsprogram och lägga in Vistas BCD där för att se om det hela verkligen kan fungera?
Men här är frågan om BCDn kan finnas där? Vore på något sätt smart om installationen lagt in en extra BCD där trots att paritionen inte var
primärt annars så valde installationen helt enkelt att lägga BCDn i XP paritionen som var den enda primära.
2. Hitta någon BCD på nätet som man kan lägga in i en liten primär parition för att se om det kan sparka igång Vista. Kan en sådan loader finnas ute i cybervärlden?
Och en 3e lösning som jag funderar på om det kan vara möjligt? D.v.s. om man med hjälp av Vistas installations DVD kan reparera hela Vista på något magiskt sätt? Antingen kan den trolla om en logisk till primär (en dröm
) eller kanske hittar reparationen en liten primär parition som man skapat innan man försöker reparera med Vista DVD och då i lägger den in loadern där precis som installationen för övrigt gjorde när jag hade XP i datorn?
Vad tror ni?
Hur ser en BCD ut? Alltså vad är det för fil/filer?
stämmer så har jag gjort ett misstag. Men misstag har sina
ljusa sidor, man lär sig något av dem.
Och mycket har jag lärt mig tills nu

Nej men om man skulle testa och se om man verkligen kan
sparka igång Vista ändå.
Jag har några teoretiska lösningar:
1: Kolla om Vistas BCD finns på den logiska paritionen.
Skapa en liten primär parition med ett paritionsprogram och lägga in Vistas BCD där för att se om det hela verkligen kan fungera?
Men här är frågan om BCDn kan finnas där? Vore på något sätt smart om installationen lagt in en extra BCD där trots att paritionen inte var
primärt annars så valde installationen helt enkelt att lägga BCDn i XP paritionen som var den enda primära.
2. Hitta någon BCD på nätet som man kan lägga in i en liten primär parition för att se om det kan sparka igång Vista. Kan en sådan loader finnas ute i cybervärlden?
Och en 3e lösning som jag funderar på om det kan vara möjligt? D.v.s. om man med hjälp av Vistas installations DVD kan reparera hela Vista på något magiskt sätt? Antingen kan den trolla om en logisk till primär (en dröm

Vad tror ni?
Hur ser en BCD ut? Alltså vad är det för fil/filer?
EDIT:
Hur kan man i Ubuntu kolla sina paritioner om de är logiska resp primära?
Hur kan man i Ubuntu kolla sina paritioner om de är logiska resp primära?
Finns tydligen många lösningar, bl.a dennaSkapa en liten primär parition med ett paritionsprogram och lägga in Vistas BCD där för att se om det hela verkligen kan fungera?
Men här är frågan om BCDn kan finnas där?
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-general-1/hang-at-grub-loading-1-vista-in-a-logical-partition-588245/
där den hamnat i partitionen Dell Utility!
Ett annat halmstrå är att göra om Vista till en primär partition och stoppa in Vista CD/DVD och köra repair enligt denna tråd
http://www.vistax64.com/vista-installation-setup/70789-changing-boot-partition.html
Lite annan förklarande läsning finns här:
http://www.windowsbbs.com/showthread.php?t=55427
Kollade också i en Vista-maskin för att hitta boot managern och BCD filerna men blev inte klokare.
Apropå att kunna se primära resp logiska partitioner så gäller:
sda 1-4 är primära
sda 5- är logiska
Tack ska ni alla ha! Det är grymt mycket hjälp ni kommit med
egentligen!
Jag har inte löst det ännu och jag ha inte gett upp ännu, nej.
Jag kommer att gå igenom det som Bowmore postat här ovanför
och se hur det skulle gå! Jag kommer givetvis att återkomma hit
och rapportera! Jag hoppas att det ska lösas så att det kan bli en
framtid nytta kanske?
Kommer att försvinna ett tag nu, but i'll be right back!
egentligen!

Jag har inte löst det ännu och jag ha inte gett upp ännu, nej.

Jag kommer att gå igenom det som Bowmore postat här ovanför
och se hur det skulle gå! Jag kommer givetvis att återkomma hit
och rapportera! Jag hoppas att det ska lösas så att det kan bli en
framtid nytta kanske?

Kommer att försvinna ett tag nu, but i'll be right back!
Imponerande vilket tålamod du har! Själv hade jag nog fått psykbryt på Vista och uttalat en förbannelse över Redmond...kels skrev: Jag har inte löst det ännu och jag ha inte gett upp ännu, nej.![]()

they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Du får väl börja med att backa upp alla dina viktiga data i Vista.
Sen prova dig fram med olika lösningar inkl köra Vista DVDns Startup Revocery.
Kanske funkar det med att installera om XP, köra Vistas Startup Recovery och sen se till att den bootar upp Vista direkt. Därefter ta bort allt utom boot managern i XP och dra ner den partitionen till ett minimum så har du skapat den lilla primära partitionen.
Tänk bara på att varken Partition Magic eller GParted ännu stöder den nya NTFS versionen som infördes med Vista! Däremot sägs Acronis göra det.
Funkar inte detta så finns ju alltid alternativet att radera hela disken och först installera om Vista på en primär partition och sen Ubuntu. Tänk då på att innan du installerar Vista, upptagetmarkera först det utrymme på hårddiskens som ditt Vista inte får ta upp. Det kan du göra genom att skapa en dummy-partition på disken, t.ex med en logisk 60G partition som du formaterar med ext3, för det vet ju inte Vista vad det är
Sen när Vista funkar så ta bort den logiska partitionen och installera Ubuntu på det lediga utrymmet. På så sätt slipper du storleksändra Vistas NTFS-partition med de problem det kan skapa.
Berätta gärna sen hur du gjorde.
Lycka till
Sen prova dig fram med olika lösningar inkl köra Vista DVDns Startup Revocery.
Kanske funkar det med att installera om XP, köra Vistas Startup Recovery och sen se till att den bootar upp Vista direkt. Därefter ta bort allt utom boot managern i XP och dra ner den partitionen till ett minimum så har du skapat den lilla primära partitionen.
Tänk bara på att varken Partition Magic eller GParted ännu stöder den nya NTFS versionen som infördes med Vista! Däremot sägs Acronis göra det.
Funkar inte detta så finns ju alltid alternativet att radera hela disken och först installera om Vista på en primär partition och sen Ubuntu. Tänk då på att innan du installerar Vista, upptagetmarkera först det utrymme på hårddiskens som ditt Vista inte får ta upp. Det kan du göra genom att skapa en dummy-partition på disken, t.ex med en logisk 60G partition som du formaterar med ext3, för det vet ju inte Vista vad det är

Berätta gärna sen hur du gjorde.
Lycka till
Tjenare 
Det var ett bra tag sedan nu, och kanske för länge sen för att svara
ens?
. Har varit bortrest mycket under tiden och inte varit hemma
så värst mycket. Så jag har stått ut med Ubuntu ujnder en längre tid utan att
komma åt något Windows alls. Det har fungerat helt okej, dock finns det saker som behövs fixas innan det är helt tillfredställt. Har inte hunnit så mkt med det ännu.
Annars så slutade det med att jag installerade om hela skiten! Så det var ju inget nytt mirakellösning som kommer här då.
Ha det mums! Vi hrös

Det var ett bra tag sedan nu, och kanske för länge sen för att svara
ens?

så värst mycket. Så jag har stått ut med Ubuntu ujnder en längre tid utan att
komma åt något Windows alls. Det har fungerat helt okej, dock finns det saker som behövs fixas innan det är helt tillfredställt. Har inte hunnit så mkt med det ännu.
Annars så slutade det med att jag installerade om hela skiten! Så det var ju inget nytt mirakellösning som kommer här då.
Ha det mums! Vi hrös