Finfina listor ni
OBS detta är lite OT, men det verkar finnas bevandrade användare av diverse olika programvaror i denna tråd så jag passar på att sticka in en fråga.
Jag tänkte bara kolla om någon av er har lust att hjälpa till med WIKI'n med att berätta om olika program?
http://ubuntu-se.org/wiki/Program
Det är inte jätte många program upplagda ännu men tanken är att det ska finnas lite kortfattad information om installation och användning av de "vanligaste" fria programvarorna. Läs hemskt gärna igenom de olika artiklarna och lägg till / dra ifrån om ni finner något som behöver redigeras.
En del av "programartiklarna" har jag skrivit och jag försöker få med lite av nedstående iallafall:
Vad programet kan göra / hjälpa till med
Dess "historia" om det är en "fork" osv.
Screenshots
Användning
Tips som kan förenkla (kortkommandon osv, plugins, m.m.)
Buggar?
Länkar till längre sidor och guider som ger möjlighet till självstudier.
Kolla runt på de olika sidorna för tips och inspiration.
Artiklar som skulle behövas är t.ex.
Emacs
Eclipse
Evolution
Ekiga
Rhytmbox
F-spot
Gthumb
Blender
K-3D
K3B
Mplayer
Xpdf
Bluefish
(Jag läste era listor

)
Det är som sagt wiki så det kan komma andra och lägga till och dra ifrån även på era artiklar, men förhoppningsvis sker alla förändringar till det bättre. Det vore mycket bra om "erfarna" användare, dvs. ni som seriöst använder programen i arbete eller på en högre nivå om ni kunde delge era tips och erfarenheter. Tanken med artiklarna är att dels få information om att de finns och dels att finna information om "hur" de används på ett bra sätt. Om någon vill skriva en guide tex. till GIMP kan en undersektion skapas så inte artikeln blir för lång.
För att få en fin layout läs igenom syntaxen (länk på huvudsidan) och Dokumentationshandboken. Dock är Dokumentationshandboken inte färdig men det är en bra start.
För att skapa en ny artikel skriv
http://ubuntu-se.org/wiki/Program/<Nytt Programnamn>
och välj skapa artikel.
Hoppas att någon av er nappar på idéen
/skywalker (Simon Rydin)