Första intrycket av forumet?
SV: Första intrycket av forumet?
Det hade varit trevligt med lite hänvisningar till how-to's eller liknande när man får svar på sina frågor så att man kan fördjupa sig i ämnet. Bara en lite "Läs mer här".
Just det. Konstigt nog har folk inte upptäckt portalen än....
LJ
LJ
Jo, lite så kallat "mervärde" är ju alltid trevligtstason skrev: Det hade varit trevligt med lite hänvisningar till how-to's eller liknande när man får svar på sina frågor så att man kan fördjupa sig i ämnet. Bara en lite "Läs mer här".

Har du läst den här tråden: Tips, Howto's och andra resurser - en guide till forumet!?
Den ligger bredvid den här och är en bra startpunkt om man vill hitta färdiga guider som skrivits av folk här i forumet!
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Välkommen hit och som någon sagt ovan, tids nog kan du återgälda genom att själv svara på frågor, översätta dokumentation eller hjälpa till på annat sätt.silfer skrev: det är ju alltid trevligt med lite förklaringar på svenska... jag läser annars ganska mycket på det engelska forumet..
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
- vidarvega
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Mycket bra forum, trevlig stämning och inga" näsor" i vädret. jag har alltid fått svar när jag funderat över något och var och är mycket imponerad av Ubuntu även om vissa saker är alltför krångliga att få ordning på trots hjälp.....Så jag kommer inte att slänga ut Microsoft helt ännu...Även om jag personligen bara kör på Xubuntu/Ubuntu så har mina barn nytta av fungerande plug and play drivrutiner och annat. Nu alldeles nyss gav jag upp att få min sons mp3 spelare att funka med Ubuntu!!! Men själva forumet är verkligen tevligt 

Jaha, det är snart ett år sen jag kom hit, men jag minns minsann hur det var 
Mitt första problem var ett trådlöst nätverkskort som spökade, och tråden blev flera sidor lång innan jag slutligen gav upp. Under den tiden hade jag dock hunnit snöa in så mycket på linux ändå att jag stannade. En liten vinst var att jag faktiskt blev ganska bra på att lösa problem med just trådlösa nätverkskort själv, och på så vis har hjälpt några stycken att få igång sina.
Nu i höstas någon gång så lyckades jag på egen hand hitta lösningen till mitt egna kort, tack vare all erfarenhet av felsökning jag fått här!
(Det förbaskade wlan-kortet är för övrigt i stort sett det enda jag bett om hjälp om på forumet, som inte någon av "gamlingarna" kunnat lösa relativt snabbt
)
Den trevliga stämningen och de snabba svaren var det som höll kvar mig i början, och nu har det som sagt snart gått ett år. Jag har blivit moderator, och försöker så gott jag kan att bidra till att forumet fortsätter att vara det trevliga ställe jag ramlade in på när jag var ny.
Tack alla ni som gjort forumet till det det är idag!
Keep up the good work!!

Mitt första problem var ett trådlöst nätverkskort som spökade, och tråden blev flera sidor lång innan jag slutligen gav upp. Under den tiden hade jag dock hunnit snöa in så mycket på linux ändå att jag stannade. En liten vinst var att jag faktiskt blev ganska bra på att lösa problem med just trådlösa nätverkskort själv, och på så vis har hjälpt några stycken att få igång sina.
Nu i höstas någon gång så lyckades jag på egen hand hitta lösningen till mitt egna kort, tack vare all erfarenhet av felsökning jag fått här!

(Det förbaskade wlan-kortet är för övrigt i stort sett det enda jag bett om hjälp om på forumet, som inte någon av "gamlingarna" kunnat lösa relativt snabbt

Den trevliga stämningen och de snabba svaren var det som höll kvar mig i början, och nu har det som sagt snart gått ett år. Jag har blivit moderator, och försöker så gott jag kan att bidra till att forumet fortsätter att vara det trevliga ställe jag ramlade in på när jag var ny.
Tack alla ni som gjort forumet till det det är idag!
Keep up the good work!!

Jag tycker att det är utmärkt med ett svenskt Ubuntu forum.
Senast redigerad av 1 henko, redigerad totalt 20 gånger.
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Någon skrev om att söka och kom då in på att söka bland inlägg som är märkta [LÖST]. Själv undrar jag hur man ändrar en tråd till [LÖST], för jag har då inte lycktas med det. När det har gått någon enstaka dag så finns inte "Ändra"-alternativet ens med på mitt första inlägg längre, så jag kan inte gå in där och ändra detta.
Trots detta har jag ju sett att andra trådar har blivit märkta som lösta. Hur har NI gjort??
Johnny Rosenberg
Trots detta har jag ju sett att andra trådar har blivit märkta som lösta. Hur har NI gjort??
Johnny Rosenberg
Man måste be administrationen om detta, rätten att redigera första inlägget spärras efter en viss tid.Johnny Rosenberg skrev: Någon skrev om att söka och kom då in på att söka bland inlägg som är märkta [LÖST]. Själv undrar jag hur man ändrar en tråd till [LÖST], för jag har då inte lycktas med det. När det har gått någon enstaka dag så finns inte "Ändra"-alternativet ens med på mitt första inlägg längre, så jag kan inte gå in där och ändra detta.
Johnny Rosenberg
Men ett byte av forummjukvaran är på gång där dessa problem ska vara ur världen.
Mitt första intryck av forumet var för ett år sedan.
Rubriker som Ubuntu Sverige, Wiki, Forum, IRC, Maillista, Planet osv är fortfarande
främmande. Nästan hebreiska, finns knappast i Svenska Akademins ordlista.
Följande mycket svåra steg är hur man skriver en fråga och hur man besvarar en som man tror sig kunna.
Hur man skapar en ny rubrik osv.
När man hållit på en tid, så är rubrikerna på inläggen och "avdelningarna" något röriga.
Det skall finnas en tydlig Ubuntu och Linux relaterad diskussion. Sådant som inte hör hemma där flyttas.
Ubuntuanvändare har något gemensamt och vill därför också diskutera katter, hundar, sexolgi, religion,
kaffe, fritid, mat, idrott, fotografering osv. Sådat borde ha sin tydliga avdelning likaså hur man använder programmen i
Ubuntu.
Rubriker som Ubuntu Sverige, Wiki, Forum, IRC, Maillista, Planet osv är fortfarande
främmande. Nästan hebreiska, finns knappast i Svenska Akademins ordlista.
Följande mycket svåra steg är hur man skriver en fråga och hur man besvarar en som man tror sig kunna.
Hur man skapar en ny rubrik osv.
När man hållit på en tid, så är rubrikerna på inläggen och "avdelningarna" något röriga.
Det skall finnas en tydlig Ubuntu och Linux relaterad diskussion. Sådant som inte hör hemma där flyttas.
Ubuntuanvändare har något gemensamt och vill därför också diskutera katter, hundar, sexolgi, religion,
kaffe, fritid, mat, idrott, fotografering osv. Sådat borde ha sin tydliga avdelning likaså hur man använder programmen i
Ubuntu.
Huvudrubrikerna i forumet kommer att försvinna när vi byter mjukvara inom kort.
Vad menar du med rubrik? Svar på en fråga bör ju använda samma rubrik som frågan, är det något annat du syftar på?
Innan jul gjorde vi om "avdelningarna" efter långa diskussioner. Några slogs ihop, några fick tydligare namn osv. Inte alla blev nöjda, men det är svårt att få en enkel och samtidigt dynamisk struktur. Har du förslag/synpunkter på själva forumets uppbyggnad kan du berätta om dessa här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/board,60.0.html
Med "Ubuntu och Linux relaterad diskussion", menar du då en tavla för support, debatt eller bara skitsnack? Eller ska allt överhuvudtaget som har med det att göra samlas på ett enda ställe?
Vi har en tydlig (även om det kanske inte syns) avdelning för livsstilsfrågor och annat, och det är Cafét. Möjligen skulle man färgkoda dessa trådar på något sätt...
Vad menar du med rubrik? Svar på en fråga bör ju använda samma rubrik som frågan, är det något annat du syftar på?
Innan jul gjorde vi om "avdelningarna" efter långa diskussioner. Några slogs ihop, några fick tydligare namn osv. Inte alla blev nöjda, men det är svårt att få en enkel och samtidigt dynamisk struktur. Har du förslag/synpunkter på själva forumets uppbyggnad kan du berätta om dessa här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/board,60.0.html
Med "Ubuntu och Linux relaterad diskussion", menar du då en tavla för support, debatt eller bara skitsnack? Eller ska allt överhuvudtaget som har med det att göra samlas på ett enda ställe?
Vi har en tydlig (även om det kanske inte syns) avdelning för livsstilsfrågor och annat, och det är Cafét. Möjligen skulle man färgkoda dessa trådar på något sätt...
Menade huvudrubriker som
Nyheter
Nybörjare
Verkstad
Övrigt
osv.
Och underrubriker som
Tips
Trix
osv.
Ubuntu Café verkar vara flitigast använt
Naturligtvis fungerar SÖK-tjänsten mycket bra när man vill hitta något man har problem med.
Nyheter
Nybörjare
Verkstad
Övrigt
osv.
Och underrubriker som
Tips
Trix
osv.
Ubuntu Café verkar vara flitigast använt
Naturligtvis fungerar SÖK-tjänsten mycket bra när man vill hitta något man har problem med.
Att Cafét är populärt är ju för att det blir slasktratten för allt som inte passar in någon annanstans 

Borde ju inte ha klagat då jag inte har bättre lösningar att komma med.
Tror bara att många har svårt att hitta det de söker om rubrikerna och avdelningarna inte har
så klara och entydiga namn.
Tror bara att många har svårt att hitta det de söker om rubrikerna och avdelningarna inte har
Tja, det är bättre att bara klaga än att tiga och sedan sticka när man blir less 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Inget fel att klaga. Det är ibland svårt att komma på bra, förklarnade rubriker på tavlorna så alla förslag mottas med tacksamhet. Allt för att det ska bli så tydligt och lättnavigerat som möjligt.christer skrev: Borde ju inte ha klagat då jag inte har bättre lösningar att komma med.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Flikarna är också konstiga.
Tryck på Wiki och du ser bara gamla versioner av Ubuntu nämnas.
Tryck på Forum och du hamnar till Ubuntu Sverige
Tryck på IRC och Wiki öppnas.
Åtminstone Forum verkar helt onödigt då det ändå finns under fliken Ubuntu Sverige.
Jag tror fenomenen kommit till i all hast då en engelsk version använts som grund.
Det blir väl överskådligare när det nu snart ändras och förbättras.
Åtminstone Forum verkar helt onödigt då det ändå finns under fliken Ubuntu Sverige.
Jag tror fenomenen kommit till i all hast då en engelsk version använts som grund.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
En del av det är gammalt som ligger kvar. Det ska bort och ersättas med något bättre, men allt går tyvärr inte så fort som man skulle önska.christer skrev: Flikarna är också konstiga.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Joo det är så allt går så långsamt då det är ideelt arbete det är fråga om.
Det skall passa in inte då man har tid utan då man har lust.
Det skall passa in inte då man har tid utan då man har lust.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

citerat från L J
Just det. Konstigt nog har folk inte upptäckt portalen än....
samt christers inlägg #36,
som är ett viktigt inlägg och förmodligen också är en av orsakerna till att portalen inte
får den uppmärksamhet som den förtjänar.
Jag själv har påpekat någon annanstans att vi saknar en direktlänk från forumets första-
sida, direkt till portalen. Det skulle jag önska att vi skulle kunna ha.
Därutöver bör en sådan direktlänk även repeteras inne på sådana delforum, där frågeställningarna
kanske kretsar kring det som portalen informerar om. Allt för att underlätta för nytillkomna
som kanske har fullt sjå med att finna sina vägar runt om och kring, i forumet i sig.
Inför systembytet kan kanske somligt som dryftats här inne, bli framlyft på ett bra sätt.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.