Kära familj...

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Kära familj...

Inlägg av Xappe »

Jag känner igen mig.

Började plugga kemi här i Uppsala 1999, och hoppade på matematiskt naturvetenskapligt program med inriktning kemi kort därefter. Har även läst en del andra ämnen för allmänbildningens skull.

Våren 2003 började jag på ett examensarbete i Fysikalisk Kemi som visade sig vara mer elektronik än kemi varpå det tog helt stopp med motivationen när jag skulle tolka mätdata från impedansspektroskopin jag ägnat våren åt.

Velade och for ett bra tag innan pengarna och studiemedlet helt tog slut (efter dispanser och läsning av kurser enbart för studiemedel) och jag tvingades ta jobb i hemtjänsten för att försörja mig (hösten 2004).

Där jobbar jag än.

Det fina med alltihop är att jag träffade min nuvarande flickvän på hemtjänsten och hon har tjatat på mig i två års tid att jag ska ta tag i studierna och göra klart så jag inte fastnar i hemtjänsten i 50 år. Jag har blivit sur varje gång, men nu har jag börjat på ett nytt examensarbete på deltid som verkar intressant, och jag kan jobba ungefär halvtid samtidigt.

Blir förhoppningsvis klar till sommaren!

:)
vanum est vobis ante lucem surgere
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Grön Göling skrev:
SakJur skrev: Personligen kan jag inte ge något tips då mitt liv är kaos, och jag är 13,
Hav tröst, killen! ALLA 13-åringars liv är kaos! Jag vet, för jag hade dussintals av dem häckande hemma då mina ungar var i tonåren, ibland var alla där samtidigt dessutom. (Jag tror att vi hade 48 st i dotterns rum som mest en gång) Vilka samtal vi har haft, ujujuj! Flyt med, umgås, iaktta och landa så småningom med fötterna på jorden igen.
48???
WHAT!
Det är ju en halv årskurs!
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

upnorth skrev:Därför har jag tänkt göra så här:

Efter jul ska jag ta studieuppehåll i ett år och börja jobba ännu mer samt läsa något annat roligare. Funderar på engelska, psykologi/filosofi och databaser. Under sommaren och hösten blir det förmodligen någon kombination av jobba/resa.
Tänkte på ditt sökande efter alternativ när jag hittade denna sida http://www.antznbees.com/index.php. Att lösa problem är ett mycket effektivt sätt att "vidareutbilda sig" oavsett om det är egna eller andras problem man ägnar sig åt.

Kanske intressant extraknäck även för någon annan här. Många här är ju uppenbarligen mycket kunniga.
Okänd

Inlägg av Okänd »

cattan skrev:

Efter jul ska jag ta studieuppehåll i ett år och börja jobba ännu mer samt läsa något annat roligare. Funderar på engelska, psykologi/filosofi och databaser. Under sommaren och hösten blir det förmodligen någon kombination av jobba/resa.
Tänkte på ditt sökande efter alternativ när jag hittade denna sida http://www.antznbees.com/index.php. Att lösa problem är ett mycket effektivt sätt att "vidareutbilda sig" oavsett om det är egna eller andras problem man ägnar sig åt.

Kanske intressant extraknäck även för någon annan här. Många här är ju uppenbarligen mycket kunniga.
Tack, cattan, det där var ju intressant. Vilken affärsidé....

LJ
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

SakJur skrev: 48???
WHAT!
Tja, vad kan jag säga?? De trivdes hos oss helt enkelt. Dessutom var de från åk 7-9, så det var litet spridning på dem.
Och så var de ena jäklar på att tömma skafferiet och kylskåpet. ;)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Little John skrev:
cattan skrev:

Tack, cattan, det där var ju intressant. Vilken affärsidé....

LJ
De erbjuder även GNU/Linux support, fick det bekräftat: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18288.0.html :)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Dags för en liten uppdatering:

Har fått en ny studievägledare då jag bytt program som är bra mycket bättre än min förra. Jag berättade om mina planer och hon tyckte att det verkade vara en sjyst idé. Vi gick igenom mina alternativ och de regler som gäller för avhoppande av program och studerande av annat, men allt verkade vara ok.

Har nu fått blanketten för studieuppehåll, hon rekommenderade 1 år ifall jag ville tillbaka till programmet efteråt. Då skulle det ganska smärtfritt gå att komma i fas med nästa års ettor. Men hon tyckte ändå att jag skulle lägga manken till och klara de kurser jag kunde innan jag hoppade av, rätt logiskt kan man tycka, men jag behöver ett par sparkar i baken om det ska gå. Så i helgen ska jag försöka plöja mig vidare genom programmeringen (man måste ha MVG i läsförståelse för svenska för att begripa instruktionerna...)!

Nästa steg blir alltså att förhandla med chefen på OnOff om att ge mig en deltid, får hoppas att jag är så populär på stället att de kan ge mig lite mer tid. Nu ringer han iofs i tid och otid när folk är sjuka och annat, men det innebär ju inte att han har behov av permanent extrapersonal... nåja, fortsättning följer.

Sedan måste jag komma på vad jag ska läsa istället. Tror att jag satsar på 50% studier även om det innebär ännu mindre studiebidrag. Jag kommer liksom ändå inte att lägga mer än 20 timmar per vecka på att plugga. Engelska och filosofi känns mest intressant just nu.

Var ett bra tag sedan jag läste språk och efter att ha kollat på film utan undertext sedan början på vårterminen har jag plockat upp en hel del som jag skulle vilja ha "på papper" :) Filosofin är jag mest nyfiken på, har aldrig läst något sådant. Psykologi snackade jag ju om också, men det verkar mest ha med metoder att hjälpa personer igenom diverse svårigheter att göra, och det är lite för konkret för min smak just nu...

Vad gäller resandet efteråt har jag postat en tråd på http://www.backpacking.se/ men det verkar vara en rätt död sida, någon som har ett bättre tips? Är ju ute efter upplevelser av det adrenalinstinna slaget, mycket gott käk och roligt folk att lära känna! Skulle gärna snubbla förbi någon festival eller liknande om det är möjligt också... ;D
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

haha, en tråd om aktivisternas livshistoria :) Jag får en tår i ögat när jag läser, vackert kamrater!

MVH
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Louie skrev: haha, en tråd om aktivisternas livshistoria :) Jag får en tår i ögat när jag läser, vackert kamrater!

MVH
Haha, "aktivisterna"?

Snarare ödmjuka användare av ett fint system ;)
Men tack som sagt, det är trevligt med respons när man delar med sig av livets turer!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Spännande med filosofi. Du vet väl att filosofin är den enda vetenskap(?) där man faktiskt kan bevisa att en hund har två svansar....tror jag att det var; det kan ha varit fem ben också. När ni har fått det papperet, för det brukar vara en så'n där kul käpphäst, kan du inte skriva ner hela resonemanget här då?
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Grön Göling skrev: Spännande med filosofi. Du vet väl att filosofin är den enda vetenskap(?) där man faktiskt kan bevisa att en hund har två svansar....tror jag att det var; det kan ha varit fem ben också. När ni har fått det papperet, för det brukar vara en så'n där kul käpphäst, kan du inte skriva ner hela resonemanget här då?
Det går att bevisa mycket med alla vetenskaper. T.ex:
x = y
Detta är sant i min beräkning, och så länge jag gör samma sak på båda sidor om likhetstecknet så blir det ingen skillnad.
tex att gångra båda sigodor med x
x*x=x*y
brukar oftast att förkortas med så här.
x²=xy

sen subtraherar vi med y² på båda sidor
x²-y²=xy-y²
detta kan vi bryta ut på vänster sida med konjugatregeln och på höger sida med kvadreringsregeln till
(x+y)(x-y)=y(x-y)
Sen dividerar vi med (x-y) på båda sidor
(x+y)(x-y)/(x-y)=y(x-y)/(x-y)
eftersom vi har en (x-y) både över och under divitionstecknet tar dessa ut varandra, så det kan förkortas
(x+y)=y

det vi har hitintills är:
x = y
x*x=x*y
x²=xy
x²-y²=xy-y²
(x+y)(x-y)=y(x-y)
(x+y)(x-y)/(x-y)=y(x-y)/(x-y)
x+y=y

så om vi tittar på första raden x=y och säger att x=1, då är också y=1

så i slutet, x+y=y bevisar vi att 1+1=1 ;D
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

upnorth skrev:
Filosofin är jag mest nyfiken på, har aldrig läst något sådant. Psykologi snackade jag ju om också, men det verkar mest ha med metoder att hjälpa personer igenom diverse svårigheter att göra, och det är lite för konkret för min smak just nu...
Filosofi, ja, det är inte dumt att läsa. Filosofi och matte är nog de enda ämnen jag tyckt vara roligt att läsa. Matten var förbålt jobbig, men också rolig. Filosofin var enormt givande. På äldre dar läste jag ett par kurser i matematikens filosofi - det var en kick, alltså.

Men det är den park jag strövar i... :)
känn dig själv!
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Barre skrev:
Hörru! Du får inte dividera med noll. Det är fel, fel, fel (som Brasse Brännström skulle säga)!  ;D
känn dig själv!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Hylas skrev:
Barre skrev:
Hörru! Du får inte dividera med noll. Det är fel, fel, fel (som Brasse Brännström skulle säga)!  ;D
Hylas gains experiance ;)
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Barre:

Det där är inget språk jag pratar!  ;D
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Grön Göling skrev:
SakJur skrev: 48???
WHAT!
Tja, vad kan jag säga?? De trivdes hos oss helt enkelt. Dessutom var de från åk 7-9, så det var litet spridning på dem.
Och så var de ena jäklar på att tömma skafferiet och kylskåpet. ;)
Hur många kvadratmeter var kylskåpet på, egentligen?
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Grön Göling skrev: Spännande med filosofi. Du vet väl att filosofin är den enda vetenskap(?) där man faktiskt kan bevisa att en hund har två svansar....tror jag att det var; det kan ha varit fem ben också. När ni har fått det papperet, för det brukar vara en så'n där kul käpphäst, kan du inte skriva ner hela resonemanget här då?
En hund har alltid en svans mer än ingen hund,
Ingen hund har två svansar,
Ergo: En hund har tre svansar. 

Lek med dubbelbetydelser i språket är ungefär lika mycket logik som förenkling genom division vid noll är matematik.

Edit: som kuriosa kan tilläggas att det har funnits en uppsättning hundar med två huvuden.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 29 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Mekaniserad Apelsin skrev:
En hund har alltid en svans mer än ingen hund,
Ingen hund har två svansar,
Ergo: En hund har tre svansar. 
Haha, längtar redan ;D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Stort tack, "Bappelsinen" ;D ;D
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

SakJur skrev: Hur många kvadratmeter var kylskåpet på, egentligen?
Ordinärt
Och så en lika stor frys på ena sidan och ett lika stort skafferi på andra. Det ekade i alla tre, kan jag säga, Ibland undrade jag om de andra ungarna fick någon mat hemma över huvud taget.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"