tre snabba frågor..

Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: tre snabba frågor..

Inlägg av Emka »

försöker formatera den genom att logga in som root men det kommer ändå upp ett hänglås på den, vad gör jag för att formatera den då?
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Emka »

kom på det, måste ju avmontera den först  :P
men det går ändå inte att formatera den till ntfs, finns massa andra alternativ men inte det...
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Emka skrev: kom på det, måste ju avmontera den först  :P
men det går ändå inte att formatera den till ntfs, finns massa andra alternativ men inte det...
Som sagt, prova med en GParted-Live-CD. Det är det enda jag använt när jag partitionerat hårddiskar i modern tid och det faktum att jag nu har en partition med NTFS som jag inte hade innan visar ju att det måste gå. Kolla också vilken version av GParted du använder. Standard i Ubuntu 7.04 var 0.2.5 eller något sådant. ISO-filen som man gör Live-CD av var, när jag tittade senast, version 0.3.4, och det hade hänt en hel del mellan dessa två versioner.

Man bootar helt enkelt sin PC med denna Live-CD och då spelar det ingen roll vilket operativsystem man har eftersom det operativsystem som finns på skivan används (tror det är GNU Linux Gentoo, men det spelar ingen roll) istället. Tror inte man behöver avmontera något heller eftersom inget är monterat i det läget, men där har jag säkert fel. Man kan inte komma ihåg allt...

Däremot är jag helt säker på att NTFS-alternativet finns med.

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"