Har ni problem med OpenOffice?

Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Har ni problem med OpenOffice?

Inlägg av maths57 »

Det där var ju konstiga ord, minsann. Nyskapande, liksom.  ;D Vet inte om jag har sett något sånt. För mig brukar det vara riktiga ord eller särskrivna.
Användarvisningsbild
bax

Inlägg av bax »

Hej!

Jag har bara ytterst blygsamt jobbat med openoffice.
Skriver jag något, så är det mail.

Men en bugg har jag hittat.
Skulle hämta lite data ifrån en mysql databas via ODBC clienten.
Starta ODBCConfig och lade in all info ink. ip-adressen till servern mysql ligger.
När jag skulle hämta data ville den hämta den ifrån "localhost" ???

I Fredags kom det lite uppdateringar..
Testade hemma, såg bra ut, nu ville den koppla upp sig mot rätt adress.
Tillbaka på jobbet.
Nu ville den koppla upp sig mot "min" ip-adress.hmm
Inaktivera nätverket.
Nu ville den koppla upp sig mot den adressen som mysql databasen finns, haha.
Helt skumt, varför fick jag inte det fenomenet hemma.

Men nu är det så också att jag har 2.2.0 och det kom väl ut en 2.2.1 väldigt nära efter det?
Varför har inte 7.04 version 2.2.1?

Jaja, snart har man 7.10 och version 2.3 så det kanske har fixat sig.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

*lol*  ;D

Jag fick själv inte ens igång rättstavningsfunktionen på svenska, kanske för att jag kör programmet på engelska... =(

Men det där är ju ordlistan, rättstavning är ju helt beroende på ordlistan den jämför mot... Dom skulle ha använt Firefox svenska ordlista, den är helt ok tycker jag...

Och kollade på Google Doc's lite... verkar väldigt enkelt, inga funktioner att tala om, men å andra sidan så har man ju tillgängligheten till dokumenten o.s.v... Mitt problem är ju att jag skriver mycket men aldrig "ordbehandlar" att tala om, så det är svårt för mig att avgöra vad folk vill ha och vad som behövs för att skapa en "bra" ordbehandlare" eller kalkylprogram... Tur att man kan fråga er här som använder dylika program så man får lite kött på benen...  :)
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Hade du frågat det här på ett forum för Windows och det gällt "Har ni problem med Office?", då hade säkert fått en lång lista på med problem där också. Jag har använt OOo sedan det hette StarOffice 5.2 och varit mycket nöjd hela tiden. :) Programmet har fyllt den funktion jag behövt. Så även om det är lite buggar och det finns saker att förbättre, så kan jag inte se någon anledning för mig att använda MSO. Det jag saknar (alltså inte direkt ett problem) är ett bättre stöd för ren XHTML och DocBook.

Jag kan t o m använda OOo på jobbet eftersom jag har en portabel version på mitt USB-minne.  8)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

maths57 skrev: Hade du frågat det här på ett forum för Windows och det gällt "Har ni problem med Office?", då hade säkert fått en lång lista på med problem där också. Jag har använt OOo sedan det hette StarOffice 5.2 och varit mycket nöjd hela tiden. :) Programmet har fyllt den funktion jag behövt. Så även om det är lite buggar och det finns saker att förbättre, så kan jag inte se någon anledning för mig att använda MSO. Det jag saknar (alltså inte direkt ett problem) är ett bättre stöd för ren XHTML och DocBook.

Jag kan t o m använda OOo på jobbet eftersom jag har en portabel version på mitt USB-minne.  8)
Kan bara hålla med om att OOo har varit kanonbra. Endast smådetaljer som jag har kunnat fixa till lätt.
Ändå bättre kommer det att bli i nästa version, då pappret kommer centreras istället för vänsterställt som det är nu på skärmen.
Är egentligen bara ordlistan som har sina svagheter, men eftersom jag jobbar med samma typ av dokument där ord återkommer, så lägger jag in dessa ord i ordlistan och sen är saken biff.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har hittat en bugg i OpenOffice. Vill se om någon mer har den. Sen vet jag inte var man ska vända sig för att påtala detta. (bugzilla eller nåt)

Notera att jag har version 2.3, alltså senaste. Vet inte om felet finns med i tidigare versioner.

Öppna OOo Writer. Välj sedan att stryka under texten genom att trycka på U-knappen och skriv någonting.
Därefter så tar vi bort understrykningen (alltså inte på den skrivna texten utan där man står med markören) och trycker "mellanslag" eller "tab" och försöker att trycka på U-knappen igen. Det fungerar inte för mig utan jag får skriva ut ordet och sen pensla över och trycka U-knappen för att det ska fungera.
Resultatet ska bli så här:

Hej  Hej

och inte så här:

Hej  Hej
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

ZX Spectrum skrev: stryka under texten genom att trycka på U-knappen och skriv någonting.
För mig fungerar det som det ska både när jag använder U-knappen och när jag använder Ctrl+u. Jag har OpenOffice 2.2.0.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Kanske bara är i den nya versionen?
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag får samma fel, också med ver 2.3
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
jonstg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av jonstg »

Dessvärre är Calc fortfarande underlägset Excel när det gäller att göra avancerade figurer. I ett histogram går det tex inte att specificera att "error baren" för "stapel 1" skall vara exakt +/- 1.047, medan "error baren" för "stapel 2" skall vara 2.567.
Dessutom kan inte Calc lägga in R2-värden till en regressionslinje med en enkel knapptryckning - man måste kopiera in figuren i Impress för att lägga på R2-värden och annan text som man vill ha med inne i figuren.
Om man öppnar en avancerad figur i Calc som är gjord i Excel så blir också resultatet pannkaka! Oanvändbart!
Avslutningsvis blir regressionslinjer i Calc väldigt tvärhuggna. Men det kanske går att fixa?

När det gäller Writer så tycker jag att det programmet fungerar hyggligt om man är ensam författare. Men när man är flera författare på en artikel och någon använder Word så blir det problem. Citeringar inlagda med tex Bibus försvinner när dokumentet öppnas med Word. Men det här problemet hoppas jag skall kunna lösas med nya Zotero (<a class="postlink" href="http://www.zotero.com">http://www.zotero.com</a>) som är ett mycket lovande referenshanteringsprojekt där det händer mycket just nu. Men än så länge kan man inte göra egna citeringsmallar på ett enkelt sätt i Zotero, så om man skriver för specifika tidskrifter så fungerar det inte.

Sammanfattningsvis fungerar OOo bra när man gör enklare manus och när man inte har medförfattare som är fast i Microsoft Office. För mer avancerade figurer måste jag f.t. ta hjälp av R (som är ganska jobbigt, men fritt: <a class="postlink" href="http://www.r-project.org">http://www.r-project.org</a>) eller Excel.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Frågan är fortfarande. Var kan jag säga till om denna buggen i OpenOffice?
Tänkte jag kunde hjälpa till, genom att säga till om felet.
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 15 gånger.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
fedor

Inlägg av fedor »

Har bara kört OO wirter lite grann. Är det någonting jag tycker saknas så är det att de flesta special fonter (t.ex Purisa) inte stödjer åäö.
Någon som vet om det är på väg att lösas? Kan man ställa in så att man bara ser fonter som har åäö?
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lennart_sj »

Allmänt:
Det stör mej att om jag startar t.ex. Kalkyl och vill ha fram senast använda dokument hittar jag en massa icke-kalkyldokument som är ointressanta i sammanhanget.

Word
Stavningskontrollen är hopplös, i synnerhet som den föreslår särskrivningar.
Jag hänger åxå upp mej på alla oanvändbara typsnitt man måste bläddra igenom. Man ska väl för h-e kunna bestämma själv vilka man vill använda. Teckensnitt utan åäö, eller med konstiga sådana har jag ingen användning av, inte heller tamil, arabiska och andra exotiska bokstäver.

Kalkyl
Om jag vill ändra bakgrundsfärgen på en cell måste jag klicka på Format/Celler/Fliken bakgrund/önskad färg/Ok.  Jag vill kunna välja senaste bakgrundsfärg som i Excel.

Databas
Hopplöst att importera en kommaseparerad textfil. Försöker man hamnar den i ordbehandlaren trots att man jobbar ifrån Databas. Man kan klistra in den i Kalkyl dock. Sen ska det gå att klistra in den i en databastabell. Men tji. det blir fel. Om man väljer att inte skapa index får man bara in en del av tabellen. Väljer man att skapa ett index rör den till kolumnerna.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

fedor skrev: Har bara kört OO wirter lite grann. Är det någonting jag tycker saknas så är det att de flesta special fonter (t.ex Purisa) inte stödjer åäö.
Någon som vet om det är på väg att lösas? Kan man ställa in så att man bara ser fonter som har åäö?
Det är Purisa som är felskapt, inte OOo som felar. Purisa har inte fyllt ut hela teckentabellen. Laddar du ner filer för att pröva dom måste du försäkra dig om att de faktiskt klarar svenska tecken. Tyvärr är det väl någon man upptäcker när man väl har dom. De flesta fonter är skapade för engelska. Det här har irriterat mig ibland när jag hittat en snygg font. Men det är bara att acceptera att det är så. Om man kan filtrera fonter vet jag inte.
fedor

Inlägg av fedor »

Jag har inte laddat ned några fonter purisa ingår i oo  med en standard installation av ubuntu
Zebaztian

Inlägg av Zebaztian »

Jag har upptäckt flera allvarliga buggar i OO 2.3, men att Function wizard fryser OO är en av de mest störande:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/164356
Jag anmälde felet och lade till följande visuella material:

http://launchpadlibrarian.net/11214629/Calc%20hangs.ogg
(blir bäst om man högerklickar och väljer Fullscreen)
http://launchpadlibrarian.net/11214639/Calc1.png
http://launchpadlibrarian.net/11214641/Calc2.png
http://launchpadlibrarian.net/11214645/Calc3.png
http://launchpadlibrarian.net/11214646/Calc4.png
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag vet inte ens hur man anmäler buggar som gäller OpenOffice  ???
Har fortfarande en störande sak som finns i version 2.3, men inte i 2.2.

1. Öppna ett tomt dokument.
2. ctrl+u för att få understruken text.
3. skriv ett ord.
4. ctrl+u för att ta bort understrukning.
5. Kör lite mellanslag.
6. ctrl+u för att få understruken text (kommer inte att fungera vare sig man väljer snabbknapp eller trycker på knappen i panelen).
Bild
lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av lennart_sj »

Jag försökte använda tabeller i Oo Ordbehandlare i går. Det blev ingen större framgång. Jag ville ha en kolumn med fast bredd och att inskriven text bryts på flera rader om den är längre än kolumnen.
Resultatet blev en löjlig röd pil som visade att texten var för lång.
Jag letade i hjälpfunktionen utan att hitta nån lösning.

Antingen är kolumnfunktionen hopplös eller hjälpen.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

lennart_sj skrev: Jag försökte använda tabeller i Oo Ordbehandlare i går. Det blev ingen större framgång. Jag ville ha en kolumn med fast bredd och att inskriven text bryts på flera rader om den är längre än kolumnen.
Resultatet blev en löjlig röd pil som visade att texten var för lång.
Jag letade i hjälpfunktionen utan att hitta nån lösning.

Antingen är kolumnfunktionen hopplös eller hjälpen.
Själv får jag det att fungera i OOo 2.3 när jag för så här.
1. Skapa tabellen.
2. Markera kolumnen du vill ska ha fast bredd genom att föra pekaren till överkanten på kolumnen. Pekaren ska då bli en svart nedåtpil. Vänsterklicka och kolumnen blir markerad.
3. Högerklicka i markeringen och välj Kolumn - Bredd.
4. Ange den bredd du vill ha och klicka på OK.
5. Pröva att skriva in lite text för att se om det fungerar.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"