Installera trådlöst nätverkskort
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Installera trådlöst nätverkskort
Ja det kommer upp trådlösa nätverk. Då väljer jag mitt, skriver i WEP-nyckeln. Trycker på OK och då börjar den göra något. Efter det stänger jag ner alla fönster och försöker surfa, funkar det ? Nej!!
VARFÖR??

provat att starta om?? 

-
Det har jag också testat 

Du har händelsevis ingen ikon för trådlöst nätverk uppe i hörnet vid klockan? Prova att klicka på den och se om några nätverk hittas. (Inte alla kort som detta funkar så bra med).
Finns/funkar det inte så gå in i terminalen och skriv 'iwconfig'. Du får då upp dina nätverksanslutningar + en del information. Klistra gärna in den här. Där kan du också se vilket namn ditt trådlösa nätverkskort har, tex eth0, eth1 eller ra0 beroende på vad det är för kort m.m.
Sen skriver du (om vi antar att ditt kort heter eth0, ersätt med vad det nu heter) 'sudo iwlist eth0 scan'. Om kortet funkar alls så ska du få upp en lista på tillgängliga trådlösa nätverk.
prova på och ge inte upp hoppet!
Mvh
Pinky
Finns/funkar det inte så gå in i terminalen och skriv 'iwconfig'. Du får då upp dina nätverksanslutningar + en del information. Klistra gärna in den här. Där kan du också se vilket namn ditt trådlösa nätverkskort har, tex eth0, eth1 eller ra0 beroende på vad det är för kort m.m.
Sen skriver du (om vi antar att ditt kort heter eth0, ersätt med vad det nu heter) 'sudo iwlist eth0 scan'. Om kortet funkar alls så ska du få upp en lista på tillgängliga trådlösa nätverk.
prova på och ge inte upp hoppet!

Mvh
Pinky
-
När jag trycker på ikonen där uppe så får jag fram mitt trådlösa nätverk och även signalsyrkan. Jag väljer då det och skriver in min WEP nyckel.. när jag gjort det så fungerar det fortf. inte..
ska testa o köra "scan"-saken i terminalen sen när jag kommer hem.
// Mikael
ska testa o köra "scan"-saken i terminalen sen när jag kommer hem.
// Mikael