Hjälp Önskas :: Ny med Ubuntu!
SV: Hjälp Önskas :: Ny med Ubuntu!
Starta deluge genom terminal o se om du får något felmedelande där.
vlc har alltid fungerat bra här, har du aldrig haft ljud där o rörig bild?
testa apt-cache search vlc o se om du hittar nån codecs där o se
om det blir bättre.
vlc har alltid fungerat bra här, har du aldrig haft ljud där o rörig bild?
testa apt-cache search vlc o se om du hittar nån codecs där o se
om det blir bättre.
Jag får ett meddelande som ser ut såhär:
http://paste.ubuntu-nl.org/38709/
VLC har jag bara egentligen testat med en .img fil, (dvd film) och då blev det knas.. Ska pröva med en AVI så fort jag får igång deluge..
http://paste.ubuntu-nl.org/38709/
VLC har jag bara egentligen testat med en .img fil, (dvd film) och då blev det knas.. Ska pröva med en AVI så fort jag får igång deluge..
avinstallera deluge, men gå oxå in i din hemmapp
tryck ctrl+h så ser du alla dina dolda, gå till .config o ta bort deluge som
ligger där, o installera om det.
tryck ctrl+h så ser du alla dina dolda, gå till .config o ta bort deluge som
ligger där, o installera om det.
Jag gick in i Synaptic och tog bort hela paketet, total avinstallation/borttagning. Sedan gick jag in i hemmappen (plus ctrl+h) och där hittade jag ingenting som jag kunde relatera till deluge. Inga mappar eller filer som hetter något med deluge.. Ska pröva installera om nu.
Efter att ha prövet installera om: Då jag laddat hem paketet från Deluge hemsida, så öppnar med hanteraren, och då kommer det upp en "notifier" som säger att det finns en äldre version av programmet i programvarukanalen?
Efter att ha prövet installera om: Då jag laddat hem paketet från Deluge hemsida, så öppnar med hanteraren, och då kommer det upp en "notifier" som säger att det finns en äldre version av programmet i programvarukanalen?
Det är nog för att en äldre version finns i aptitude. Den på hemsidan är väl allra senaste. Är det ett problem eller fungerar programmet bra annars?lolboll skrev: Efter att ha prövet installera om: Då jag laddat hem paketet från Deluge hemsida, så öppnar med hanteraren, och då kommer det upp en "notifier" som säger att det finns en äldre version av programmet i programvarukanalen?

Du ska ha en dold mapp med deluge i din hemmapp.lolboll skrev: Jag gick in i Synaptic och tog bort hela paketet, total avinstallation/borttagning. Sedan gick jag in i hemmappen (plus ctrl+h) och där hittade jag ingenting som jag kunde relatera till deluge. Inga mappar eller filer som hetter något med deluge.. Ska pröva installera om nu.
.config/deluge där ligger min i gutsy, vet inte om det är samma i feisty.
för att du får det svaret, det är för att det inte alltid är nyaste programversionen
av ett vist program i synaptic. bara för att det finns en nyare version av ett vist program,
så betyder inte det att det fungerar bäst med ubuntu, eller har kollats än
av canonical än (tror det är dem)
Tack för hjälpen alla igen,
Problemet var .config mappen med underliggande Deluge filer/mappar.
Jag fick hjälp via Ubuntu IRC kanalen, och det var just det som löste sig. Jag tog bara bort allt i .config mappen, tog bort och installerade om Deluge, och nu funkar det prima!
Nu nästa problem :/
Jag har fått mitt ljud att funka (Både mitt "USB Logitech Headset" och min "stereo med USB anslutning") Men jag har bara ljud i Audacious.. Jag vill ha ljud då jag surfar (typ YouTube m.m.) och även VLC, Totem, och alla andra video program m.m...
Hur skall jag lösa detta?
Problemet var .config mappen med underliggande Deluge filer/mappar.
Jag fick hjälp via Ubuntu IRC kanalen, och det var just det som löste sig. Jag tog bara bort allt i .config mappen, tog bort och installerade om Deluge, och nu funkar det prima!

Nu nästa problem :/
Jag har fått mitt ljud att funka (Både mitt "USB Logitech Headset" och min "stereo med USB anslutning") Men jag har bara ljud i Audacious.. Jag vill ha ljud då jag surfar (typ YouTube m.m.) och även VLC, Totem, och alla andra video program m.m...
Prova att i terminalen skriva:lolboll skrev: Jag har fått mitt ljud att funka (Både mitt "USB Logitech Headset" och min "stereo med USB anslutning") Men jag har bara ljud i Audacious.. Jag vill ha ljud då jag surfar (typ YouTube m.m.) och även VLC, Totem, och alla andra video program m.m...
asoundconf list
Då spottar den ut vad dina olika ljudkort heter. För att välja ett av dom som standard skriver du då:
asoundconf set-default-card ljudkortetsnamn