Svensk ordlista i Open Office

Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Svensk ordlista i Open Office

Inlägg av Cadryc »

Undert bart att se kunniga frivilliga, det är ni som gör Open Source så bra =)

OOo 2.4 släpptes ju igår, den svenska versionen kommer om ett par dagar. Jag är ingen expert men läste att det är en hel del förändringar/förbättringar med denna version, kanske värt att se vad den bjuder på och avvakta och se hur synonymordlistan funkar med den.

Ni har helt rätt i att en bra ordlista och synonymordlista är a och o i en ordbehandlare!
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Lars skrev:OOo:s e-postlista känns som rätt ställe. Men jag kan konstatera att det är något skumt med kodningen av filerna. De börjar med något som jag tror är en Unicode-markör (0xEFBBBF), vissa Windows-editorer lägger till det vet jag. Sedan står det ISO8859-10, det är väl något östeuropeiskt? Sedan kommer ett DOS-radslut, resten av filen är i UTF-8 med UNIX-radslut.
Du har förmodligen rätt i att det handlar om hur filerna är encodade.

En person påstod att den hade fått den att fungera, att de bara var olika encodade ( http://user.services.openoffice.org/en/ ... 723#p17723 ) Problemet är att jag pinsamt nog inte har en susning om hur jag ska encoda dem till annat - min gedit vägrar spara filern som ISO 8859-10 eller 8859-1 ...den klagar på att där finns tecken som inte stödjs då, vilket är falskt eftersom båda stödjer svenska tecken.

Min fråga nu är vilket program jag ska använda där jag kan kontrollera (se) vilken encoding en fil har, samt, vilket jag ska använda för att kunna spara dem i vilken encoding jag vill, eller alternativt om någon kan prova hans lösning och berätta om den fungerar eftersom jag själv försökt i 3h nu utan resultat.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Angående problemen i det ovanstående med teckenkoderna: De är fortfarande olösta.

Projektet

Trots att vi kan släppa grunden till en synonymordlista redan nu kommer vi inte göra det helt enkelt för att den behöver städas upp en del innan släppet, inte minst då målet är att få med den i Open Office.

Jag & Niklas har delat upp arbetet och kommer följa ungefär följande:
  • Gruppera ord m.m. i en SynLex baserad synonymordlistan. [Niklas + Basic]
  • Korrigera dem [Jag, Niklas och de som vill hjälpa till - anmäl er genom att maila mig]
  • Släppa synonymordlistan till Open Office och KOffice, och givetvis även en rå textfil så folk kan konvertera den till vad de vill.
  • Få igång en svensk Open Thesaurus [Jag + PHP medan Niklas svettas med grupperingar] där den färdiga synonymordboken laddas in. Användarna kommer själva kunna redigera / lägga till nya synonymer o.s.v. Gratis webutrymme efterlyses! Privatmessa mig om du har php & mysql.
  • Kontakta Synlex-Viggo för att slussa vidare besökare av Synlex till OT istället. Han har lyckligtvis redan erbjudit sig :)
Har någon frågor eller lust att hjälpa till så kan ni höra av er till mig på eyerouge snabel eyerouge punkt com
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Angående teckenkodningen: de där första byten i filen verkar man inte kunna komma åt genom gedit, och dessutom verkar den vägra spara i t.ex. iso-latin-15 så länge de finns kvar. Använd något gammalt hederligt som emacs eller vi för att ta bort dem.

Av de teckenkodningar som tydligen stöds skulle jag rekommendera iso8859-1, det är det som är vanligast för svenska (numera skulle väl egentligen iso8859-15 vara bättre, men enda skillnaden är att € finns med).
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Vill man ändra teckenkodning kan man använda programmet iconv.

Kod: Markera allt

iconv -f encoding -t encoding inputfile
f står för den aktuella kodningen, medan t är den man vill ha.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"