Sånt har jagtoxic76 skrev: Ett riktigt bredband är fiber där det absolut inte behövs något modem![]()

Sånt har jagtoxic76 skrev: Ett riktigt bredband är fiber där det absolut inte behövs något modem![]()
Man får väl utgå ifrån att en definition av bredband måste ha sin utgångspunkt från hastighet upp och ned, och inte vilken utrustning som används!oGGe skrev:Sånt har jagtoxic76 skrev: Ett riktigt bredband är fiber där det absolut inte behövs något modem![]()
![]()
Jag har riktigt kass leverantör, faktiskt. Bahnhof genom Servanet stadsnät Sundsvall.. 2Mbps, känns som 56kKattskrället skrev:Man får väl utgå ifrån att en definition av bredband måste ha sin utgångspunkt från hastighet upp och ned, och inte vilken utrustning som används!oGGe skrev:Sånt har jagtoxic76 skrev: Ett riktigt bredband är fiber där det absolut inte behövs något modem![]()
![]()
Sedan kan man ju ha skitsnabb anslutning men leverantören kan inte optimera skiten.....så trots att det ska vara snabbt så är svarstiderna rent usla, och därigenom kasst för lirande on-line.
Jag måste nog ändra mig angående denna punkt. Efter lite efterforskningar så räknas ADSL som bredband tydligen.Hund skrev: Bredband = Fiber.
ADSL = Koppar.
![]()
Får man fråga.......varför inte?Hund skrev: Men jag kommer ändå aldrig kalla ADSL för bredband.![]()
För mig är ADSL.. ja, ADSL.. Fiber är fiber. Så har jag alltid sagt.Kattskrället skrev:Får man fråga.......varför inte?Hund skrev: Men jag kommer ändå aldrig kalla ADSL för bredband.![]()
Har du möjlighet till fiber så skaffa det! Billigare och snabbare!!Galgalid skrev: Om typ 1-2 månader ska jag flytta till ett hus med kabel/fiber i(om jag minns rätt)...ska jag då utnyttja det istället för min ADLS-anslutning? Eftersom jag planerar att hålla i en fil-server för typ 10 pers är uppströms-hastigheten mycket viktig.
Nu har jag en ADSL 8 mb lina ifrån Telia. Jag har en upload-speed på runt 90kb/s(med torrent-program)
Det är långt kvar till ett välfärdssamhälle....
EDIT: Gratulerar mig själv för mitt 1 100:e inlägg här på forumet....nu är man nästan veteran....
Du förstod min poäng..Kattskrället skrev: Billigare..ja.....snabbare..inte så säkert.![]()
Fiber är billigare än koppartråd.steqve skrev:
i min sammfällighet (bor i kedjehus) så valdes com hem som leverantör eftersom dom på två sidor spydde ur sig hur överjävligt bra det skulle vara för oss att använda deras koaxial-kablar istället för annat.
Nu blev dealen avblåst eftersom prestandan sög, och com-hem skulle ha 70% mer betalt för att göra jobbet.
I september skall vi ha möte och jag tänkte försöka få fram att om man skall satsa några miljoner på bredband till kåkarna så är fiber enda framtidssäkra alternativet (com hem dkrev dock tvärt om...).
Någon som vet om det ÄR dyrare att dra fiber? Vi måste gräva i gatan i vilket som, och jag tycker att skillnaden med att läga coax/fiber måste vara marginell.
Dessutom så har vi haft massa problem med störningar och problem i coax-nätet, men i min gamla lägenhet med 100/100 (för 52kr/mån) så var det inte en driftstörning på två år.
Com-hem kallar sin lösning mycket riktigt för bredband. Och min definition är att bredband = fast uppkoppling + fast-ip + inga modem utan direkt koppling till server.
Tips och prygel mottages tacksamt![]()