Era första datorer
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
SV: Era första datorer
Jag jobbbade på en liten firma på 70-taket, som utvecklade egna datorer för styrändamål, baserade på Motorola 6800.
En sådan skaffade jag mig.
Sedan:
Vic 20
Commodore 64
Pcvariant med 8080 och två 5 1/4 tums diskettstationer, senare kompletterad med ett 20 MB hårddiskkort. Pcdos
Den byggdes om och förbättrades med nytt moderkort, mer minne mmm i flera steg
Sen en rad datorer med Windows 3.0 ... NT ... XP
Om jag räknar rätt är jag nu inne på min 8:e
En sådan skaffade jag mig.
Sedan:
Vic 20
Commodore 64
Pcvariant med 8080 och två 5 1/4 tums diskettstationer, senare kompletterad med ett 20 MB hårddiskkort. Pcdos
Den byggdes om och förbättrades med nytt moderkort, mer minne mmm i flera steg
Sen en rad datorer med Windows 3.0 ... NT ... XP
Om jag räknar rätt är jag nu inne på min 8:e
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Macintosh Centris 650 med 4gb SCSI hdd, 12" bildsärm, 38 Mb RAM, 50 Mhz 68K CPU, skrivare och modem, US Robotics, på 28,8 kb/s
Underbar dator.
Min första PC (IBM-klon) var en IBM ThinkPad 380 med 10" skärm, CD/Floppy, 48 Mb RAM, 133 Mhz Intel, och dött batteri, men på den kom slackware Linux in, och på den vägen var det
Underbar dator.
Min första PC (IBM-klon) var en IBM ThinkPad 380 med 10" skärm, CD/Floppy, 48 Mb RAM, 133 Mhz Intel, och dött batteri, men på den kom slackware Linux in, och på den vägen var det

Den första vi skaffade har jag fortfarande en del delar kvar från 
Det var en P1 100mhz, 32mb ram, 850mb hdd. Grafikkortet minns jag dock inte vad det var för något, men skärmen var 15".
Från början hade vi windows 95 på den, men blev senare upphottad med 98
Det var färgskrivare till den också, och hela paketet gick på hissnande 15 000 kronor.
Efter några år skaffade vi internet också. Modemet var ett Ericsson V34DT 28.8k
Det ni!
När vi köpte datorn så skulle den ha 16mb ram, men de försökte lura oss och satte bara i 8mb. När vi lämnade in den för att få det fixat så köpte farsan till 16mb extra, vilket jag tror gick på 600 eller 800 kronor.
Det var också den första burken jag lyckades krascha. jag installerade nåt antivirus från nån skiva från en datortidning. Tror det var PC för alla
Sen hade vi nån hemdator från farsans jobb, innan jag fick min första egna burk, en Celeron 600mhz, 128mb ram, 16mb tnt2-kort satt det i den. Tror det var 10gb hårddisk i den också. Den blev sen uppgraderad en massa, och lever än, fast morsan har den nu.
Det gick faktiskt att boota feisty på den, när jag skulle försöka rädda lite saker från den när den hade kraschat.

Det var en P1 100mhz, 32mb ram, 850mb hdd. Grafikkortet minns jag dock inte vad det var för något, men skärmen var 15".
Från början hade vi windows 95 på den, men blev senare upphottad med 98

Det var färgskrivare till den också, och hela paketet gick på hissnande 15 000 kronor.
Efter några år skaffade vi internet också. Modemet var ett Ericsson V34DT 28.8k

När vi köpte datorn så skulle den ha 16mb ram, men de försökte lura oss och satte bara i 8mb. När vi lämnade in den för att få det fixat så köpte farsan till 16mb extra, vilket jag tror gick på 600 eller 800 kronor.
Det var också den första burken jag lyckades krascha. jag installerade nåt antivirus från nån skiva från en datortidning. Tror det var PC för alla

Sen hade vi nån hemdator från farsans jobb, innan jag fick min första egna burk, en Celeron 600mhz, 128mb ram, 16mb tnt2-kort satt det i den. Tror det var 10gb hårddisk i den också. Den blev sen uppgraderad en massa, och lever än, fast morsan har den nu.
Det gick faktiskt att boota feisty på den, när jag skulle försöka rädda lite saker från den när den hade kraschat.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Härligt när man köpte sin 486 DX2 och det inte fanns varken ljudkort eller cd-rom i den utan man var tvungen till att åka till affären igen och skaffa sig dessa.
Jag hittade ett riktigt billigt paket för c:a 2000 kr. som innehöll cd-rom 2x och ett Creative Soundblaster 16-kort.
Dessutom så följde det med lite spel som Beneath a steel sky och Syndrome.
Min bror poängterade att man inte skulle köpa en cd-com som var snabbare än 4x eftersom då skulle inte spelen hänga med, hade han läst i en tidning.
Jag hittade ett riktigt billigt paket för c:a 2000 kr. som innehöll cd-rom 2x och ett Creative Soundblaster 16-kort.
Dessutom så följde det med lite spel som Beneath a steel sky och Syndrome.
Min bror poängterade att man inte skulle köpa en cd-com som var snabbare än 4x eftersom då skulle inte spelen hänga med, hade han läst i en tidning.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Glömde en dator innan, kommer inte på vad det var för någon.
men någon vet säkert vad det är för någon ja menar.
hade den bara för att spela.
o disketerna till den var lika stora som ett cd fodral,
fast dem var böjbara. TROR det var nån amiga.
men är inte säker. det var maskin de.
men är inte säker. det var maskin de.

5 1/4 floppydiskar heter dom. Nix, ingen amiga, de körde moderna 3.5" diskar!zenbios skrev: Glömde en dator innan, kommer inte på vad det var för någon.
men är inte säker. det var maskin de.![]()
In a world without wall and fences, who needs windows and gates?
Ok. hade varit kul i varje fall att veta vad det var
för kraftpaket man hade som liten med.
riktigt vansining grafik ivarje fall.
eller inte

eller inte

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kan det möjligtvis vara denna du menar?zenbios skrev: Ok. hade varit kul i varje fall att veta vad det var
eller inte![]()
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... M_1401.jpg

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Min första dator var en Amiga. Sjukt härliga maskiner! Minns att jag och min brorsa brukade sitta och spela microprose golf(eller vad det hette), och ett grymt bilspel där förarna skrek, typ, jippikajey hela tiden. Det var tider det!
Va hände förresten med Amigorna, finns de kvar eller försvann de? När och varför?
Efter det hade jag nån dassig IBM på 25 mhz....
Va hände förresten med Amigorna, finns de kvar eller försvann de? När och varför?
Efter det hade jag nån dassig IBM på 25 mhz....
Nybliven nörd!
- WilhelmBerg
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Den första gången som jag kom i kontakt med en dator var 1976
Det var en General Data nova 2
Lite prestanda: Processor 16 bit, klockfrekvens mins ej, HD 5 Mbit
RAM 128 Kbit. Pris: Ca: 250.000:- (1976 års penningvärde)
Detta var skolans dator. Kan nämna att hårddisken bestod av en packe 30 cm diskar. Pris ca: 15.000 men detta bara för själva skivorna sedan behövdes det en läs/skriv enhet också.
Första egna datorn var en VIC20 (1983), C128 (1985), Atari ST (198?)
Första PC 1998-99 Och så har det rullat på.
I familjen: 4 Laptop , 2 Sationära (men varierande prestanda)
Varav den ena laptopen är min och men Ubuntu (kastat ut XP )
Vidare som lite kuriosa (=skryt) i familjen.
Xbox360, xbox (gamla svarta typen), PS2, PS1, N64, Game Cube, Wii och NES
Det var en General Data nova 2
Lite prestanda: Processor 16 bit, klockfrekvens mins ej, HD 5 Mbit
RAM 128 Kbit. Pris: Ca: 250.000:- (1976 års penningvärde)
Detta var skolans dator. Kan nämna att hårddisken bestod av en packe 30 cm diskar. Pris ca: 15.000 men detta bara för själva skivorna sedan behövdes det en läs/skriv enhet också.
Första egna datorn var en VIC20 (1983), C128 (1985), Atari ST (198?)
Första PC 1998-99 Och så har det rullat på.
I familjen: 4 Laptop , 2 Sationära (men varierande prestanda)
Varav den ena laptopen är min och men Ubuntu (kastat ut XP )
Vidare som lite kuriosa (=skryt) i familjen.
Xbox360, xbox (gamla svarta typen), PS2, PS1, N64, Game Cube, Wii och NES
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Gamla härliga MSX Spectravideo 728 med Microsofts första sålda operativsystem MSX-DOS. Jag skrev mitt första program när jag var runt 7 år gammal (10 print "game over "; 20 goto 10) och det var ungefär så långt jag kom i den branschen 
[img width=700 height=370]http://www.datasalen.se/Utstallning/Data/Spectravideo/bild/spb111.JPG[/img]

- CPU: Zilog Z80, 3,58 MHz
- ROM: 32Kb, RAM: 64Kb, VRAM 16Kb
- Max upplösning: 256x192, 16 färger
[img width=700 height=370]http://www.datasalen.se/Utstallning/Data/Spectravideo/bild/spb111.JPG[/img]
-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
1. Allra första var en Mac med svartvit skärm, fast det var egentligen min brors, så jag fick aldrig pilla på den de första åren. Det var på denna dator, fast långt senare, som jag för första gången spelade civilization, som har fortsatt varit favoritspelserien fram tills idag. Värt att nämnas att grafiken var så dålig, att det tog lång tid innan jag fattade att det svarta fältet var hav. Det fanns alltså en tid då datorers grafik var för dålig för att spela civilization! 
2. IBM 386:a som min bror gav till familjen. Den var egentligen hela familjens, men med tiden blev det bara jag som använde den. På den tiden visste jag inte ens att man kunde köpa spel, det var kopiering som gällde. Jäklar vad vi spelade Wolfenstein 3D på den tiden. Tittade på programmerad kod för första gången. Insåg att programmering var jobbigt.
3. Pentium 150 MHz, första datorn jag köpte själv, det var inte många av kompisarna som hade en aldeles egen dator, och ganska ny var den också. För första gången kunde jag köra Warcraft 2 hemma! Windows 95 var ostabilt som satan, men samtidigt känndes det oändligt mycket bättre än 3.1. Testade även att programmera lite, tröttnade ganska snart och försökte aldrig igen

2. IBM 386:a som min bror gav till familjen. Den var egentligen hela familjens, men med tiden blev det bara jag som använde den. På den tiden visste jag inte ens att man kunde köpa spel, det var kopiering som gällde. Jäklar vad vi spelade Wolfenstein 3D på den tiden. Tittade på programmerad kod för första gången. Insåg att programmering var jobbigt.
3. Pentium 150 MHz, första datorn jag köpte själv, det var inte många av kompisarna som hade en aldeles egen dator, och ganska ny var den också. För första gången kunde jag köra Warcraft 2 hemma! Windows 95 var ostabilt som satan, men samtidigt känndes det oändligt mycket bättre än 3.1. Testade även att programmera lite, tröttnade ganska snart och försökte aldrig igen

- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Min bror fick en C128 (med C64 läge i sig) i andra halvan av 1980-talet någon gång. Jag minns fortfarande Boulder Dash, oj oj oj. Det spelet hade klass och spelglädje som Halflife inte kommer ens i närheten av.
Varför görs det så många snygga spel nu för tiden, och så få med ren glädje?
/Per
Varför görs det så många snygga spel nu för tiden, och så få med ren glädje?
/Per
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Commodore gick i konkurs 1994. Det fanns ett företag (kommer inte ihåg namnet nu) som fortsatte att tillverka de sista Amiga-modellerna ett tag efter det, t.ex. Amiga 1200. Därefter har jag inte full koll. Jag tror att lite olika företag har ägt varumärket Amiga och operativsystemet Amiga OS har fortsatt utvecklas. Man kan installera Amiga OS på t.ex. PC-datorer liksom man kan med Linux. Jag undrar dock om inte Amiga OS har slutat att utvecklas helt nu. Det kom också en nyutvecklad PowerPC-baserad "Amiga"-dator kallad AmigaOne härom året men den utvecklas inte längre så vitt jag vet. Kanske någon annan här kan fylla i och rätta till en del saker jag har skrivit.mannealm skrev: ...
...
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag kan förresten lägga till att även om det ursprungliga Commodore gick i konkurs 1994 så har lite olika företag ägt varumärket Commodore och patent som Commodore hade sedan dess (liksom lite olika företag har ägt varumärket Amiga) och det finns numera ett företag kallat Commodore igen som tillverkar diverse prylar med varumärket Commodore, bl.a. PC-datorer med extrema prestanda för spel och portabla MP3-/video-spelare.
1. TI-99/4A
2. C64
3. Amiga 500
4. Amiga 1200
I den ordningen
2. C64
3. Amiga 500
4. Amiga 1200
I den ordningen
- Dennis
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Mina första burkar var;
1 Commandore Vic 20
2 Commandore Vic 64 (version 1, den bruna)
3 Commandore Vic 64 (version 2, den vita)
4 IBM 80286 med Dos och Win 3.11
Har föresten kvar båda mina C64'or med diskdrivers, kassettspelare + en mängd spel och program på både disk och kasett
1 Commandore Vic 20
2 Commandore Vic 64 (version 1, den bruna)
3 Commandore Vic 64 (version 2, den vita)
4 IBM 80286 med Dos och Win 3.11
Har föresten kvar båda mina C64'or med diskdrivers, kassettspelare + en mängd spel och program på både disk och kasett

Ubuntu Linux
Registered Linux User # 450012
Using Linux on & off seens 1993
----------------------------------------
Registered Linux User # 450012
Using Linux on & off seens 1993
----------------------------------------
SpectraVideo328
Vic-20
Commodore 64
Amiga500
Amiga1200
486Dx4 100mhz
Pentrium 2 233Mhz
Celeron 333Mhz
Bärbar Dell 350Mhz
P3 1Ghz
Amd Athlon 3000+
Tror inte jag glömt bort någon stackars dator nu
Vic-20
Commodore 64
Amiga500
Amiga1200
486Dx4 100mhz
Pentrium 2 233Mhz
Celeron 333Mhz
Bärbar Dell 350Mhz
P3 1Ghz
Amd Athlon 3000+
Tror inte jag glömt bort någon stackars dator nu
- DeepThought
Jag tror att min/familjens första dator var en 486-nåt på 66MHz (mina vänner hade bara 33MHz
), sedan stoppade vi i en Dx4 100MHz i den, det var tider det! Det satt även ett Sound Blaster 16 i, och liksom nämnts ovan följde Syndicate och Beneath a Steel Sky med. Dock hängde sig alltid Beneath a Steel Sky.. men Syndicate spelade jag i mängder.
F.ö. så finns Beneath a Steel Sky att tanka från förråden, om någon känner för att färska upp sina gamla minnen
Sedan vill jag minnas att jag ärvde en dator som jag tyvärr inte vet mycket om. Den gick under namnet Kompis/Compis/Compiz (eh?) och hade stått på en skola tidigare. Där var det minsann stora fina disketter, hehe. Någon som vet något om denna dator? Den visade svart/grönt om jag inte missminner mig..
EDIT: COMPIS - COMPuter In School, var det tydligen. Mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Compis
http://en.wikipedia.org/wiki/Compis

F.ö. så finns Beneath a Steel Sky att tanka från förråden, om någon känner för att färska upp sina gamla minnen

Sedan vill jag minnas att jag ärvde en dator som jag tyvärr inte vet mycket om. Den gick under namnet Kompis/Compis/Compiz (eh?) och hade stått på en skola tidigare. Där var det minsann stora fina disketter, hehe. Någon som vet något om denna dator? Den visade svart/grönt om jag inte missminner mig..
EDIT: COMPIS - COMPuter In School, var det tydligen. Mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Compis
http://en.wikipedia.org/wiki/Compis
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 30 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...