Där ser man hur snabbt datorböcker kan bli inaktuella.Zinden skrev: Galeon är gammal nu för tiden, sista versionen släpptes runt september förra året. Stått still ett bra tag nu.
...
webbläsare: firefox vs alla andra
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: webbläsare: firefox vs alla andra
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag använder Firefox, har inte märkt någon skillnad. ang Opera, är inte det gratis? Eller du menade kanske inte fritt?
- Smygis
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Japp det var så han menade, Opera är gratis men det är inte fritt.koch skrev: Jag använder Firefox, har inte märkt någon skillnad. ang Opera, är inte det gratis? Eller du menade kanske inte fritt?
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Seamonkey är fult, liksom hela Puppy faktiskt (där är den standard).
Lite konstigt det där, man kan inte sätta fingret på exakt vad som är fult, men fult är det likväl.
Lite konstigt det där, man kan inte sätta fingret på exakt vad som är fult, men fult är det likväl.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Någon som vet var man kan få tag i en .deb för Iceweasel?
För oss som avskyr licensen till swiftfox och är bekrymrade ang. vissa saker hos firefox, dårå...
Edit: ett förtydligande
För oss som avskyr licensen till swiftfox och är bekrymrade ang. vissa saker hos firefox, dårå...
Edit: ett förtydligande
Senast redigerad av 1 lokpest, redigerad totalt 25 gånger.
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
- kollektivist
- Kontakt:
Jag håller med Smygis angående diskussionen. Operas starka fördel är musgesterna, som är mycket mer lättanvända än firefox. Med firefox tar det, i genomsnitt, fem gånger innan man lyckas få upp en ny flik.
Dock fungerar opera dåligt med youtube, och en sida som heter crossnet gör att opera laggar upp sig direkt. :S
Dock fungerar opera dåligt med youtube, och en sida som heter crossnet gör att opera laggar upp sig direkt. :S
Crunchbang linux, ubuntu med openbox direkt!
- per9000
- Kontakt:
Amaya verkar fungera i Gnome, men inte i Xfce för mig. Så Amaya går tyvärr bort bara av den anledningen. Lite synd är det att bli diskad bara av den anledningen.
Epiphany fungerar ganska bra för mig, men ibland (känns slumpmässigt) dör alla css'er och sidan som visas blir utan stil (he he - vitsigt värre) - se screenshot.
kvar att testa
konqueror
links
opera
Galeon
seamonkey
mozilla
Opera verkar stå sig hyffsat bra om man kollar på denna tråd i största allmänhet. Links tror jag spontant blir slagen av både Lynx och W3M - men jag ska ge den ett försök. Någon som kör links? Är det skillnad på links och links2
Är det någon skillnad på seamonkey, firefox och mozilla - jag har en svag känsla att de är mer kompisar än bara gecko, eller?
Hur ser det ut i wiki'n - borde vi summera denna tråd i en sidan om browsers? Jag kan kolla lite hur det ser ut på den fronten.
Min högts personliga sammanfattning so far:
användbara
firefox
epiphany
w3m
lynx
väldigt fula
dillo
kazehakase
diskad
amaya
/Per
Epiphany fungerar ganska bra för mig, men ibland (känns slumpmässigt) dör alla css'er och sidan som visas blir utan stil (he he - vitsigt värre) - se screenshot.
kvar att testa
konqueror
links
opera
Galeon
seamonkey
mozilla
Opera verkar stå sig hyffsat bra om man kollar på denna tråd i största allmänhet. Links tror jag spontant blir slagen av både Lynx och W3M - men jag ska ge den ett försök. Någon som kör links? Är det skillnad på links och links2
Är det någon skillnad på seamonkey, firefox och mozilla - jag har en svag känsla att de är mer kompisar än bara gecko, eller?
Hur ser det ut i wiki'n - borde vi summera denna tråd i en sidan om browsers? Jag kan kolla lite hur det ser ut på den fronten.
Min högts personliga sammanfattning so far:
användbara
firefox
epiphany
w3m
lynx
väldigt fula
dillo
kazehakase
diskad
amaya
/Per
- Konservburk
Jag tycker att links är bättre än både lynx och w3m.per9000 skrev: Links tror jag spontant blir slagen av både Lynx och W3M
Har kört med FF så länge den funnits, men har på senare tid skrotat den till förmån för Epiphany som jag tycker känns bättre på alla sätt. Först bytte jag till den för att den hade mindre foot-print än FF, men nu tycker jag att Gnome intergrationen också är en stark fördel. Känns lättare, mindre bloatig och har hittills aldrig fallerat, vare sig med sajter eller med plugin moduler.
Samma sak gäller Thunderbird och Evolution. Har växlat till Evolution från Thunderbird då och då men alltid gått tillbaks till TB. Men när jag återigen testade Evolution för några månader sen tänkte jag bara: wow! vad mycket bättre den blivit! Nu kör jag enbart Evolution. Samma sak här, Evolution känns lättviktigare än TB och jag inbillar mig att foot-print är mindre trots ett flertal Evolution processer.
Så ända tills för några månader sedan var det bara FF/TB som gällde, nu är det bara Epiphany/Evolution som gäller och det känns helt rätt...
I synnerhet rekommenderar jag detta till de som kör på svagare burkar med mindre minne.
Bengt
Samma sak gäller Thunderbird och Evolution. Har växlat till Evolution från Thunderbird då och då men alltid gått tillbaks till TB. Men när jag återigen testade Evolution för några månader sen tänkte jag bara: wow! vad mycket bättre den blivit! Nu kör jag enbart Evolution. Samma sak här, Evolution känns lättviktigare än TB och jag inbillar mig att foot-print är mindre trots ett flertal Evolution processer.
Så ända tills för några månader sedan var det bara FF/TB som gällde, nu är det bara Epiphany/Evolution som gäller och det känns helt rätt...

Bengt
- per9000
- Kontakt:
Jag håller verkligen med dig - jag förstår inte varför man inte får det per default i *alla* program. Ju mer jag tänker på det ju mer störd blir jag - jag fattar inte hur Win-världen kan leva utan det.beow skrev: [...] Epiphany [...] Gnome intergrationen [...] en stark fördel. [...]
Tyvärr är jag sjukt paranoid och vill att alla data ska dödas så fort jag stänger av browsern så då funkar inte epi. Jag har också problem att byta mellan svensk och engelsk stavning i formulär, så det är också ett minus.
/Per
- kollektivist
- Kontakt:
Tack för tipset om Epiphany! Jag tycker det fungerar bra, musgesterna är bättre än hos firefox (dock inte i operas kvalité), och alla sidor man går in på fungerar. Tack! 

Crunchbang linux, ubuntu med openbox direkt!
- per9000
- Kontakt:
Håller på att testa opera nu - men jag har redan blivit duktigt sur på den redan - mycket default verkar inte passa mig alls (högerklicka på musen och sen trycka t för att öppna i en ny tabb är jag helt beroende av...).
En positiv sak är i alla falla att man kan skinna om den till Tango:
http://my.opera.com/community/customize ... ml?id=3465
Så nu blöder inte ögonen av att titta på den i alla fall
Å andra sidan blir man rädd när man ska bifoga filer (se screenshot).
Den ska få en dag - men jag har tyvärr redan låga förväntningar.
/Per
Så nu blöder inte ögonen av att titta på den i alla fall

/Per
- Smygis
Ny tab:per9000 skrev: Håller på att testa opera nu - men jag har redan blivit duktigt sur på den redan - mycket default verkar inte passa mig alls (högerklicka på musen och sen trycka t för att öppna i en ny tabb är jag helt beroende av...).
Så nu blöder inte ögonen av att titta på den i alla fallÅ andra sidan blir man rädd när man ska bifoga filer (se screenshot).
/Per
Håll ned höger musknapp. Dra musen nedåt. Släpp höger musknapp.
(Låter i mina öron mycket behändigare än högerklick t)
Stäng tab:
Håll ned höger musknapp. Dra musen nedåt. Dra musen åt höger. Släpp höger musknapp.
Backa:
Håll ned höger musknapp. Dra musen åt vänster. Släpp höger musknapp.
Bläddra mellan tabbar:
Håll ned höger musknapp. Scrolla på scrollen. Släpp höger musknapp.
Det är de valigaste gesterna.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 18 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
- per9000
- Kontakt:
Jag tackar för tipsen - och kanske borde fråga om det finns något som motsvarar:Smygis skrev: [...]
Ny tab:
Håll ned höger musknapp. Dra musen nedåt. Släpp höger musknapp.
(Låter i mina öron mycket behändigare än högerklick t)
Stäng tab:
Håll ned höger musknapp. Dra musen nedåt. Dra musen åt höger. Släpp höger musknapp.
Backa:
Håll ned höger musknapp. Dra musen åt vänster. Släpp höger musknapp.
Bläddra mellan tabbar:
Håll ned höger musknapp. Scrolla på scrollen. Släpp höger musknapp.
Det är de valigaste gesterna.
* AdBlockPlus https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865
* StopAutoplay https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1765
Det är dessa som gör det möjligt att ens titta på nyhetssidor i FF utan att så spasmer.
/Per
-
Så här långt så har Firefox varit klart den bästa webbläsaren tycker jag. Jag skulle inte klara en dag utan Firefox. Använder man tilläggen flitigt och lär sig utnyttja browsern så blir den snabbt oumbärlig.
- Smygis
Nje. Du kan högerklicka på sidor och blockera innehåll. Men någon riktig motsvarighet finns inte.per9000 skrev: Jag tackar för tipsen - och kanske borde fråga om det finns något som motsvarar:
* AdBlockPlus https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865
* StopAutoplay https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1765
Det är dessa som gör det möjligt att ens titta på nyhetssidor i FF utan att så spasmer.
/Per
-
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
Hej!
Jag har installerat Amaya 9.51 för att kolla hur bra den är som html-editor. Den startar, men släcker omedelbart ner igen.
Någon som har haft liknande problem, och som lyckats lösa dem?
Någon som har förslag på liknande produkter (wysiwyg)?
Jag har installerat Amaya 9.51 för att kolla hur bra den är som html-editor. Den startar, men släcker omedelbart ner igen.
Någon som har haft liknande problem, och som lyckats lösa dem?
Någon som har förslag på liknande produkter (wysiwyg)?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Om jag inte minns helt fel så är galeon och epiphany egentligen två grenar från samma träd och utvecklingen som sker idag på epiphany har svalt det intressanta från galeon, jämför compiz+beryl=compiz (fusion).Zinden skrev: Galeon är gammal nu för tiden, sista versionen släpptes runt september förra året. Stått still ett bra tag nu.
More Mekaniserad at http://blippe.se.