Olika programmeringsspråk

Här diskuteras programmering och utveckling
steqve

SV: Olika programmeringsspråk

Inlägg av steqve »

ddevil skrev:
steqve skrev: Idagsläget vill ju folk inte skriva konsolprogram längre ;) så det är det väl java som är bästa nybörjarspråket. Då kan man ju i alla ramla bakåt åt C++ och sen C utan för mycket arbete :)
Är du på riktigt eller? Man kan ju isåfall undra varför minst 50% av alla linux program finns(eller ett annat program som utför samma uppgift) i cli version... ::)
;) = ironi...
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

per9000 skrev: Om jag får lägga mig i debatten så är det faktiskt ganska enkelt att bygga GUI's i Python också. Om man till exempel vill bygga grejer i GNOME eller Xfce (eller bara med GTK i största allmänhet) kan jag mycket varmt tipsa om PyGTK. Jag skrev en liten tutorial om det i början på veckan.
http://www.pererikstrandberg.se/blog/in ... tkTutorial

Det är lite bökigare än att bygga med Visual Studio, men man är å andra sidan helt fri från M$.

Nyckelord: Python, Glade Interface Designer, GTK, PyGTK

Även jag kan varmt rekommendera Python (och om du vill göra mer systemnära saker även C). Man kan göra i princip allt med Python (jag har själv byggt saker från kryptering till att bygga om webb-interface-prylar så Python klarar det mesta), men att bygga en ny kärna ger nog lite sämre prestanda än om man skulla bygga med C.

Ytterliggare en anledning till att välja Python är att det finns ett trevligt PythonCommunity :D

/P
Vilken kanon-guide! Pedagogisk, snygg och ett mycket bra språk =) Man bugar och bockar.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Sundberg skrev: [...]
Vilken kanon-guide! Pedagogisk, snygg och ett mycket bra språk =) Man bugar och bockar.
Tackar, jag håller på att rör mig från M$-världen mot den GNU-fria världen både privat och på jobbet. Ett bra sätt att lära sig är att förklara för andra vad som händer och vad man gör - så jag hoppas det kommer fler liknande guider :D

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

per9000 skrev:
Sundberg skrev: [...]
Tackar, jag håller på att rör mig från M$-världen mot den GNU-fria världen både privat och på jobbet. Ett bra sätt att lära sig är att förklara för andra vad som händer och vad man gör - så jag hoppas det kommer fler liknande guider :D

/Per
GTK = The GIMP Toolkit inte Gnome Tool Kit.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

oj, pinsamt - nu är det fixat :)

Borde lägga in lite länkar till de tutorials jag hade som källa också kanske :)

/P
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Python tycker jag också är mycket trevligt. PHP brukar komma fram i webbsammanhang och Bash-script får man inte glömma. Fördelen med Bash är att det går lätt att gå från enstaka kommandon i terminalen till små skript.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
mj

Inlägg av mj »

Det tråkiga med Python är att det är ganska... tråkigt. Sedan är tror jag inte det allra lättaste språket att börja med. Tänker man gå vidare till C++ eller Java, kanske det ändå är ett bra språk att börja med eftersom de är ganska lika i sitt sätt att fungera. Tänker man gå över till språk som inte är så likt kanske det finns risk för att man fastnar i ett sätt att tänka (mångfald och kreativitet är knappast något som kännetecknar Python).

Pascal är ett bra nybörjarspråk. Men eftersom det är kompilerat blir det ganska mycket väntetider, och om man är ovan vid programmering finns nog risken att man tappar tråden under dessa. Det är inte så inne just nu, men under några år på 80-talet skrevs nästan alla nya kommersiella applikationer i Pascal. Inte dåligt för ett språk som var tänkt som ett nybörjarspråk.

Basics dåliga rykte är definitivt oförtjänt, moderna Basic dialekter befrämjar inte ostrukturerad programmering mer än vad C, C++ eller Java gör (throw, switch, break, next osv är också Go-To, som kan missbrukas).

Jag tycker Ruby är väldigt kul. Jag tror också det är lätt att lära sig för nybörjaren. Samtidigt har det stödjer väldigt många olika sätt att programmera. Tyvärr är språket fortfarande "i tidiga tonåren", och har kvar en del ungdomsproblem, samtidigt som det nog kommer att förändras en hel del när det mognar.

JavaScript tror jag också kan vara bra språk att börja med, särskilt för den som tänker hålla på med webbprogrammering. Svårt att välja vilken variant och i vilken miljö, dock.

Logo är en Lisp-dialekt, som är det lättaste språket att lära sig. Det konstruerades för att lära små barn programmering. Samtidigt finns det dialekter (http://www.cs.berkeley.edu/~bh/logo.html) som har betydligt mer muskler än Python, C, C++ eller Java.Tänker man gå vidare till LISP, Scheme eller något annat språk i LISP-familjen är det en bra väg.

Hur jag (fortfarande) lär mig programmera (började 1981):
Basic -> Annan Basic+Assembler (översatt till binär kod med penna och papper) -> Forth (miniräknare) -> Annan Basic -> Annan Basic -> Annan Basic -> Pascal -> Strukturerad Basic -> PostScript -> C (penna och papper till binär kod) -> C (med kompilator) -> Annan assembler (nu med assemblator) -> Annan Strukturerad Basic -> makroassembler -> Algol -> Fortran -> COBOL -> Simula (dött) -> En himla massa text-makro-språk (alla döda) -> olika språk baserade på s-uttryck (alla döda) -> [10 år med ständigt nya språk] -> C++ -> Java -> ... -> Python -> ... -> Ruby -> ...

Men ärligt talat är det bara C, Pascal och Ruby som jag skulle kunna skriva program i, utan att tjuvkika i någon manual.

Jag är inte programmerare, bara hobbyist. Programmering är en väldigt kul hobby som håller hjärnan i trim. När man lär sig ett nytt språk eller sätt att programmera lär man sig oftast också nya sätt att tackla problem i övriga livet.
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Det är väldigt få som gillar både ruby och python.

Själv kunde jag inte hålla med åvanstående midre ang h*ns åsikt om python. Och tycker så om Ruby.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
mj

Inlägg av mj »

Jag kan inte säga att jag direkt ogillar Python. Jag skrev ganska mycket Python-kod ett tag eftersom det var ett verktyg som var lätt tillgängligt och hade allt jag behövde. Jag fick inga glädjekänslor som jag får när jag knappar i en del andra språk, utan det kändes lite småtråkigt.

Om jag var tvungen att välja mellan Ruby och Python för att skriva ett program som skulle finnas kvar väldigt länge, så skulle jag nog skriva prototypen i Ruby och det färdiga programmet i Python. Jag tycker Ruby är ett mycket bättre språk att tänka i. Python är medvetet begränsat för att man inte skall göra så mycket misstag, jag behöver sväva ut ganska mycket i mina tankebanor innan jag är framme vid en fungerande idé, och jag tänker bättre vid tangentbordet än med penna och papper. Python är också mycket, mycket mognare. Det finns fortfarande lite för mycket buggar i Rubytolken och oklarheter i språket. Visserligen kan man göra snabbare program i Ruby än i Python, men då får man hoppa över allt i Ruby som gör det roligt, så i regel är Ruby-program ganska slöa.

Fast mest troligt är att jag skulle göra tänkandet i Ruby och det färdiga programmet i något kompilerat språk (dock inte C++ eller Java, som jag verkligen ogillar, de språken ger mig COBOL-rysningar).

Python är nog också ett bra språk om man arbetar i större grupper eftersom koden blir så uniform. Om någon annan tänker ut hur programmet skall fungera och programmeraren bara skall knappa in koden är nog Python klart överlägset Ruby, det är lättare att se om koden överensstämmer med specifikationen.

Eftersom jag bara programmerar själv och för nöjes skull, utom då jag hackar ihop lite slit-och-släng kod för att beräkna något. Så behöver jag inte tänka på sådant.

Till en nybörjare som vill ha kul och sniffa på det mesta som programmering kan erbjuda tror jag att jag vågar rekommendera LOGO, det har allt som LISP har, men utan jobbiga paranteser och matte-jargong. Dessutom finns en massa roliga varianter med spel och lekar, sköldpaddsgrafik är ju för evigt förknippat med språket. Men det språket används nästan inget till "riktig" programmering, utan nästan bara för utbildning.
Användarvisningsbild
mj

Inlägg av mj »

steqve skrev:
både ja och nej :) variabeltyper samt en del syntax och kontrollkommandon är samma i basic, pascal, c, java mfl.

Dock rekomenderar jag inte att någon efter år 1995 börjar lära sig basic...pascal har ju dött, annars är det ett mycket bra nybörjarspråk.

Idagsläget vill ju folk inte skriva konsolprogram längre ;) så det är det väl java som är bästa nybörjarspråket. Då kan man ju i alla ramla bakåt åt C++ och sen C utan för mycket arbete :)
Jösses! Ramla direkt bakåt från Java till C är inte att rekommendera. Det blir ruskigt dålig C-programmering på det viset. Likheterna i språken finns nästan bara på ytan och man kan råka ut för väldiga tråkigheter om man försöker programmera likadant i C som i Java. (Tvärtom går bättre.) Då  är det nog bra att rensa hjärnan med något helt annat språk emellan. C++ och Java har ganska mycket gemensamt, mest för att man sällan använder "traditionell" C-programmering i C++. Ofta får man höra att C++ är en utökning av C. Det stämmer inte heller riktigt. Man måste skriva ett C-program på ett särskilt sätt för att det ska gå att kompilera i en C++-kompilator (det finns riktiga minor, där samma syntax finns, men betyder olika saker). Objektive C är däremot en äkta utökning till C.

Det är egentligen synd att JavaScript, Java, C++ och C ser så lika ut, när de fungerar så olika.

Har ni förresten sett att det finns en tråd med någon som efterlyser en QBasic kompatibel Basic till Linux, därför att de använder det till introduktionskursen i programmering på hans gymnasium. QBasic är från mitten av 80-talet och har knappt använts sedan dess. Som förstaspråk är det nog ändå ganska bra.
steqve

Inlägg av steqve »

jag menade mer falla tillbaka till C++ och därefter C...inte direkt från java till C :)

Dock så ser jag på jobbet många sk "programmerare som under IT ytan lärde sig java lite snabbt" som sedan i olika projekt skrivit C++ kod då "det är ju samma sak". Detta leder till en hel mängd spännande minnesproblem (för att nämna något).

Basic är ett bra förstaspråk...att det inte är optimalt för "prestanda" programmering är mindre viktigt när man skall lära sig tänket bakom det hela.

Själv har jag gått den långa vägen: Basic -> Pascal -> Assembler -> C -> C++ -> Java -> C#  :-\ 

Tycker även pascal är ett bra nybörjarspråk...
mr_matte
Kontakt:

Inlägg av mr_matte »

Litet inlägg bara
Enligt mig så C++ är det bästa språket att lära sig programmering i, kan man C++ så kan man de flesta andra språk.
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

mr_matte skrev: Litet inlägg bara
Enligt mig så C++ är det bästa språket att lära sig programmering i, kan man C++ så kan man de flesta andra språk.
100% falskt.
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Smygis skrev:
100% falskt.
Ett litet citat fullt med humor från Bjarne Stroustrup som skapade C++:
C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder, but when you do it blows your whole leg off.
Jag "lärde" mig programmera genom copy-paste av folks javascript för att få scrollande meddelanden i statusbaren (bra namn på ett öl-hak för övrigt). Det tycker jag inte var ett bra sätt att lära sig programmera. 

Sen blev jag exponerad för Ada i en programmeringskurs - det tycker jag var rätt ok, men onödigt eftersom ingen verkar använda Ada i någon större utsträckning (förutom försvaret verkar det som).

Sen läste jag en kurs som hette "datastrukturer, algoritmer och C++" - det var ett bra sätt att lära sig programmera eftersom man fick en massa mer än bara ett språk. Sen att det var C++ tycker jag inte var synd eftersom det är ett extremt stort och använt språk. Men det är inte det bästa språket att *lära sig* programmering i. (Någon som minns BUS-ERROR? Jag vet fortfarande inte vad det betyder - lite som PC LOAD LETTER http://en.wikipedia.org/wiki/PC_LOAD_LETTER )

När jag äntligen blev exponerad för Python var det i en kurs som samtidigt lärde ut Perl - inte en bra mix.

Till slut lärde jag mig hyffsat bra Python genom att exjobba med det - då blir man ganska bekväm med att göra saker - men inte att göra det rätt :)

/P
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Jag tyckte om python väldigt mycket innnan, men inte lika mycket nu längre. Efter ett tag är det inte så kul att koda i det  :-\  Koden känns stel..
Nu kör jag Java på heltid. Ett riktigt bra språk med många användningsområden :)
Användarvisningsbild
mj

Inlägg av mj »

Om du säger så har du inte lärt dig särskilt många språk, annat än ganska ytligt. När man prövar nya språk gäller det att lämna det gamla tänket bakom sig. I alla fall tills man börjar behärska det nya, sedan kan man börja experimentera med att programmera likadant i det nya språket som i det gamla, och att programmera på det nya sättet i det gamla språket. Men i regel finns det ganska bra anledningar till de konventioner som skapats inom ett språk, i alla fall om det hängt med ett tag.

Hur lär du t.ex. dig detta i C++:
  • Deklarativ programmering (annan än funktionell)  (t.ex. SQL, COBOL, PROLOG, Ruby on Rails)
  • Funktionell programmering (LISP-familjen, kalkylprogram, Ruby)
  • Textbaserad--makro-programmering, C:s förprocessor räknas inte, den är för begränsad (TeX, M4)
  • Meta-programmering (LISP, Ruby)
  • Prototypbaserad objektorientering (JavaScript, Ruby)
  • Meddelande-baserad programmering (Objective C, Ruby, Smalltalk)
  • Stackbaserad programmering (Forth, PostScript)
  • Listbaserad programmering (LISP-familjen)
  • Objektorienterad programmering, den som går att göra i C++ är ganska begränsad (Simula, SmallTalk, JavaScript, Lisp, Ruby)
Visst går det att åstadkomma i C++ (många har varit tvugna till det). Men det är inte särskilt intuitivt, ibland ganska besvärligt och i värsta fall måste man använda en egen förprocessor innan kompileringen. Jag tror knappast någon lär sig de här teknikerna genom att använda C++ (eller C).

Lär dig fler språk! Det är lätt. (Det jobbiga är att få överblick över de moduler som finns färdiga till språket.)
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Det måste vara något fel med Java. Ett stort kardinalfel.
Fri programvara skall väl inte vara beroende av Java.
En av orsakerna är att Microsoft måste betala för att få använda Java.
En annan orsak är att jag måste ladda ned Java ofta hundratals Mb med
nya, äldre och äldst version i datorn.

Fri programvara skall väl förbättras och översättas med Free g++ för att också bli Java Free.
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

christer skrev: Det måste vara något fel med Java. Ett stort kardinalfel.
Fri programvara skall väl inte vara beroende av Java.
En av orsakerna är att Microsoft måste betala för att få använda Java.
En annan orsak är att jag måste ladda ned Java ofta hundratals Mb med
nya, äldre och äldst version i datorn.

Fri programvara skall väl förbättras och översättas med Free g++ för att också bli Java Free.
Java blir inte mindre fritt för att du har problem att installera det. Sedan så har kostnaden inte något med att göra med om mjukvara är fri eller inte... Men
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Sun planerar ju att släppa Java under GPL, har någon koll på hur det går med det?
Användarvisningsbild
gasol
Kontakt:

Inlägg av gasol »

Lars skrev: Sun planerar ju att släppa Java under GPL, har någon koll på hur det går med det?
Sun _har_ släppt både javac (kompilatorn) samt all kod från grund biblioteken som dom ägde copyright på som GPL kod. Eftersom några procent av koden inte ädges av SUN så gör dom en fri implementation av den nu, samt att folk tog komponenter från GNU classpath och ersatte dessa icke-fria bitar och skapade en helt fri version av java.
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"