Rättigheter på server

Tompalaz

SV: Rättigheter på server

Inlägg av Tompalaz »

hej, igen. står nu här och tittar och försöker.
när jag ska sätta rättigheter på /media/disk/shared_files_over_t-net och sen mappen musik under. så skriver jag sudo chmod -R Musik så får jag meddelandet
chmod: operand saknas efter "Musik"
Försök med "chmod --help" för mer information.
what to do?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Du glömde att ange vilken rättighet det skulle ändras till.

Kod: Markera allt

sudo chmod -R u+x Musik
Det ovan borde lägga till körrättigheter i mappen Musik.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Vill jag ha kör rättigheter? vill jag inte bara ha skrivrättigheter? är det samma sak?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

OK, det var skriv du vill ha. Jag tycker att det där systemet med bokstäver för att ange rättigheter känns lite knöligt. Istället använder jag i vanliga fall siffervarianten. Så jag ska försöka förklara den för dig.

Siffrorna för de olika rättigheterna är följande:
1 = kör
2 = skriv
4 = läs

Genom att du kombinerar dessa, alltså adderar dom till varandra, kan du få fram olika rättigheter. Vill du ha läs och skrivrättigheter blir summan 6. Vill du kunna läsa och köra blir det 5.

För att få med de olika typerna av användare, består det hela av en kombination på tre siffror , xxx. Den första siffran står för ägarens rättigheter, den andra för gruppens och den tredje för övriga. Ex. 600 ger ägaren läs- och skrivrättigheter.

För att nu komma till hur du vill ha det, så blir det så här: chmod -R 200 Musik. Det gör att du bara kan skriva, medan gruppen och övriga inte kan göra någonting. Vill du ha både läs- och skrivrättigheter blir det chmod -R 600.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

tack så jätte mycket, jag kunde lite om det där med rättigheterna, men lika bra att fräsha upp det. tack igen, ska få det att funka nu!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"