Som sagt, mycket är nog en vanesak. Jag var van vid PaintShop Pro en gång i tiden och när jag provade något annat (bättre eller sämre) tog även de enklaste saker mycket längre tid att göra. Visst, det berodde säkert enbart på ovana. Testade PhotoShop också på den tiden (som säkerligen är överlägset PaintShop Pro) men fann det totalt värdelöst för mig. Kreativiteten sjönk till noll.
Så kom då den tidpunkt då jag bestämde mig för att helt sluta köra pirat och letade då runt efter billigast möjliga alternativ och fann snabbt GIMP. Tyckte i början att det också var totalt värdelöst för mina behov, men efter hand har jag lärt mig och finner det nu mycket användbart. Ibland har jag saknat någon finess, men efter att ha slängt iväg en fråga om det till deras epostlista har det ofta visat sig att det var mig det var fel på. Som sagt, man är van vid ett arbetssätt, och byter man så tror man lätt att saker och ting inte existerar i det nya. Ibland gör det kanske inte det heller, men hittills har alltid det funnits som jag trott saknas.
Ibland har en funktion uppträtt märkligt, för att ta ett nästan löjligt enkelt exempel kan jag nämna "clone"-funktionen. Den svenska manualen till GIMP är obefintlig, men efter lite letande i den engelska fann jag att det helt enkelt var jag som inte använde det på rätt sätt. Innan jag kommit på det hade jag installerat några andra program bara för att klara just den uppgiften tillfredsställande.
En gång trodde jag att man inte kunde definiera sina egna penslar. Ha ha ha... varför skulle man inte kunna det? Men det är klart att man kunde det, när man väl kommit på hur.
Visst, enkla och självklara saker som finns i även de simplaste fotoediteringsprogram, men det är ju de enkla grejerna man kommer ihåg. Speciellt med tanke på hur pinsamt det var att man inte kom på det själv direkt, men man låser sig ju lite mentalt när man vant sig vid något annat.
När det gäller användarvänlighet, så är det inte alltid det som verkar mest naturligt vid en första anblick som är det effektivaste sättet att arbeta. Bara för att ta ett exempel (återigen av det löjligt enkla slaget), så kan det tyckas användarvänligt att jobba mycket med hjälp av musen, men när man väl lärt sig alla kortkommandon i ett ordbehandlingsprogram så jobbar man oerhört mycket fortare när man vant sig vid dem. Fortare än man någonsin kan arbeta med en mus hur mycket man än tränar på det (oj, sticker jag ut hakan för mycket nu?). Återigen bara ett illustrerande exempel som inte har så mycket med verklig användning av GIMP vs PhotoShop att göra. Har inte så många relevanta exempel eftersom jag är mer ljud- än bildintresserad, men jag tror ändå att resonemanget med att man lätt fastnar i gamla vanor gäller oavsett ämnesområde, i alla fall i viss grad.
Apropå makron i GIMP, så verkar ju de skript som man kan lägga till vara någon sorts makron som någon annan skapat tidigare, så jag förmodar att man kan skriva sina egna om man bara lär sig hur man gör. Inte samma sak som att "spela in" ett makro kanske, men någon kanske tycker att det är användbart.
Om många rapporterar till GIMPs utvecklare att en viss finess saknas, så är det kanske inte otänkbart att den kommer i en framtida uppdatering. Skulle gissa på att det är lite svårare att som användare påverka PhotoShops framtida uppdateringar, men kanske inte omöjligt det heller.
Sen kanske, om man tillåts vara lite naiv, det inte är omöjligt att Adobe till sist gör en Linuxversion av PhotoShop. De har ju redan gjort Linux-versioner av några andra program, exempelvis Reader och några till, visserligen gratisprogram, men ändå. Några få programvarutillverkare (eller vad man nu ska kalla dem) har ju gjort Linux-versioner av sina program, inte bara gratisprogram. Exempelvis Nero, även om Linuxversionen bara verkar vara en delmängd av det stora paket man erbjuds som Windowsanvändare, men bättre än inget.
Så det är bara för oss Linuxanvändare att trycka på! Blir vi tillräckligt många så kanske det rent av händer något! Det är ju bara det det handlar om egentligen. Efterfrågan. Vill många ha en Linuxversion och är beredda att betala för det, så är ju tillverkarna ganska dumma de inte tillfredsställer detta behov. Borde ju i alla fall vara enklare att göra en Linuxversion av ett befintligt program eller en befintlig programsvit än att skriva allt från grunden, även om det säkert ändå innebär en hel del arbete.
Okej, nu är jag klar, så nu kan ni återgå till att läsa de riktiga inläggen.
Johnny Andersson (snart Rosenberg).
Adobe fast för Ubuntu
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt: