Antivirus

Användarvisningsbild
Galgalid

SV: Antivirus

Inlägg av Galgalid »

Dom överdriver för att skapa en hysteri....
Användarvisningsbild
svartberg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av svartberg »

Något jag blev intalad en gång var att virus skrevs till Windows plattformen av folk som var microsoft hatare för deras "monopolställning" hos desktop PC's, men detta är nog inte helt sant :) Skälen är väl att det är lättare att skriva virus till windows eftersom microsofts operativsystem har från början haft enkelhet i åtanke o inte säkerhet, samt framförallt för att de har en så stor del av marknaden idag så att viruset gör mer "nytta" på så sätt för virusskaparna.

Som Galgalid skrivit tidigare, tror jag inte heller att man behöver vara särskilt orolig för virus, men visst det är ju klart. På senaste tiden har jag nog använt sudo lite för mycket i terminalen kanske, så gäller väl o veta vad man sysslar med :P
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Jag hittade ett virusprogram för linux som heter Avast4 Workstation och det fungerar bra. Det finns paket för installation för debian så det är inga problem att installera.
motin
Kontakt:

Inlägg av motin »

Dimi skrev: Jag vill bara tillägga till diskutionen att i tidningen Datormagazin, skriver Patrik Hermansson i en artikel om säkerhet på linux: "År 2000 fanns det färre än fem linuxvirus, idag räknar man med att det finns uppåt 1000 stycken".

1000 stycken. Reporter svammel? Inte på någon sida på nätet, där jag försökt verifiera detta, kommer man i närheten av 1000 st.
Har sett denna siffra på flera andra ställen på nätet, tror inte det är svammel. Jämför man med antalet virus för Windows är det en spott i havet.

De intressanta siffrorna är dock hur många farliga virus-upplagor det finns per internetuppkopplad dator av det system som viruset syftar mot. Någon som har dem?
diravi

Re: SV: Antivirus

Inlägg av diravi »

motin skrev:Det finns ännu ingen som lyckats skriva ett virus som lyckats sprida sig på ett bra sätt mellan Linux-burkar. Beror mycket på att de flesta desktopanvändare använder ett begränsat konto + att säkerhetsuppdateringar släpps så frekvent.
Jag har sett ett dylikt, Jag arbetade tidigare som root på ett webhotell, som körde nästan utesluitande debianmaskiner, under en period så smittades några servrar regelbundet av ett virus, som bytte ut vissa filer, minns inte nu i vilka kataloger, men efter ett tag satte jag upp en shemalagd scanning av alla maskiner ,med kaspersky, och ett script som scp'ade öcer de infekterade filerna från en annan maskin. tills vi hittat igen vilken tjänst viruset utnytjade. Relativt ganska så jätteirriterande ;)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"