http://sandnabba.se/vim_start_guide
Publicerar den som den är. Fortsätter nog på den senare.

Då du gör det här i nano så kanske det blir intressant:ZX Spectrum skrev: Vad är det egentligen för skillnad mellan Vim och Pico/Nano, mer än att Vim har otroligt jobbiga snabbkommandon?
Har aldrig begripit varför den har så ologiska kommandon för allt.
Tackar!KiviE skrev: Mycket bra guider för terminalen. Måste spara ner din hemsida så man kan ge till personer som nyss börjat med linux och terminalen så det får en liten hum om hur saker och ting fungerar. Tack!
Vim kommandon är inte gjorda för att dom ska vara logiska, dom är gjorda för att dom ska vara snabba att skriva.ZX Spectrum skrev: Vad är det egentligen för skillnad mellan Vim och Pico/Nano, mer än att Vim har otroligt jobbiga snabbkommandon?
Har aldrig begripit varför den har så ologiska kommandon för allt.
Du går ut en bit på en rad, och trycker på 0? Eller händer inget då?KiviE skrev: Såg en sak nu jag inte förstog i del 2.
För att byta till "Vi" (Vim) läge, skriv "set +o vi". Nu används i princip samma kommandon som i "vim". Vet du inte hur "vim" funkar så kör "vimtutor".
Ifall jag har gjort det, hur kan jag då tex använda 0 för att gå till början av raden?
Känns som om jag har missuppfattat det du skrev eller något, inne i vim funkar det självklart hur bra som helst... men som det verkade så ska det funka i bash med?Emil.s skrev:Du går ut en bit på en rad, och trycker på 0? Eller händer inget då?KiviE skrev: Såg en sak nu jag inte förstog i del 2.
För att byta till "Vi" (Vim) läge, skriv "set +o vi". Nu används i princip samma kommandon som i "vim". Vet du inte hur "vim" funkar så kör "vimtutor".
Ifall jag har gjort det, hur kan jag då tex använda 0 för att gå till början av raden?
Aha, nej, det var nog jag som var lite för snabb för at uppfatta att det var Bash det gällde.KiviE skrev:Känns som om jag har missuppfattat det du skrev eller något, inne i vim funkar det självklart hur bra som helst... men som det verkade så ska det funka i bash med?Emil.s skrev:Du går ut en bit på en rad, och trycker på 0? Eller händer inget då?KiviE skrev: Såg en sak nu jag inte förstog i del 2.
Då funkar det intemen ska det göra det? finns väl inget "kommando" läge i bash?
Om du har vi-inställningen aktiverad så finns det ett kommando-läge:KiviE skrev: Känns som om jag har missuppfattat det du skrev eller något, inne i vim funkar det självklart hur bra som helst... men som det verkade så ska det funka i bash med?
Kod: Markera allt
set -o vi
Okej som jag trodde då. Tolkade bara din text felEmil.s skrev:Aha, nej, det var nog jag som var lite för snabb för at uppfatta att det var Bash det gällde.KiviE skrev:Känns som om jag har missuppfattat det du skrev eller något, inne i vim funkar det självklart hur bra som helst... men som det verkade så ska det funka i bash med?Emil.s skrev:Du går ut en bit på en rad, och trycker på 0? Eller händer inget då?KiviE skrev: Såg en sak nu jag inte förstog i del 2.
Men nej, det är en Vim sak. I Bash så trycker du "Ctrl + A", och "Ctrl + E" för att gå till slutet.
Dock osäker på om det funkar i Vim läge...
"Ctrl + A" och "Ctrl + E" fungerar bara om du har bash i emacs-läge.KiviE skrev:Okej som jag trodde då. Tolkade bara din text felEmil.s skrev: Men nej, det är en Vim sak. I Bash så trycker du "Ctrl + A", och "Ctrl + E" för att gå till slutet.
Dock osäker på om det funkar i Vim läge...![]()
Menar du inte set -o vi ?KiviE skrev: Förstår inte varför det inte funka första gången men nu funkar VI mode i bash medbehövde sätta set +o vi några gånger innan det funka konstigt nog, nu ska jag bara sätta vi som standard ist för emacs. Long live vim
![]()
Kod: Markera allt
echo set editing-mode vi >> ~/.inputrc
Jo jag menar set -o vi, stod lite gömt i meningenDrKonservburk skrev:Menar du inte set -o vi ?KiviE skrev: Förstår inte varför det inte funka första gången men nu funkar VI mode i bash medbehövde sätta set +o vi några gånger innan det funka konstigt nog, nu ska jag bara sätta vi som standard ist för emacs. Long live vim
![]()
Det bästa sättet att sätta vi-läge som standard är följande:
Då fungerar det även med andra readline-program än bash.Kod: Markera allt
echo set editing-mode vi >> ~/.inputrc
Det där går också att göra grafiskt. Kör Alt+F2 och skriv in gksudo nautilus. Då får du upp filbläddraren som root och kan göra både det ena och det andra.tweeek skrev: Alldeles lagom för en ny Linuxanvändare. Även om man kan göra det mesta med GUI så måste en del saker göras i terminalen. Som att tex ta bort/flytta/kopiera mappar som har root som ägare. Speciellt i Ubuntu då man inte kan logga in som root. Då är det bra att kunna de kommandon som du gick igenom.
Installera nautilus-gksu så kan du öppna filer som root genom högerklick->Öppna som root i nautilus.tweeek skrev: Bra guide! :]
Alldeles lagom för en ny Linuxanvändare. Även om man kan göra det mesta med GUI så måste en del saker göras i terminalen. Som att tex ta bort/flytta/kopiera mappar som har root som ägare. Speciellt i Ubuntu då man inte kan logga in som root. Då är det bra att kunna de kommandon som du gick igenom.
I Ubuntu får man det mesta serverat, men jag vill ändå lära mig vad som verkligen händer när man trycker på en knapp i GUI. Tycker att det är intressant och bra att kunna.
Som sagt, tack för guiden. Det behövs guider för de enklaste saker också, guider för komplicerade saker finns det redan många av ;]