Det var anmärkningsvärt att ett av makrona faktiskt fungerade, eftersom OpenOffice inte stöder VBA-makron alls. Är du säker på att det är makron du menar? I och för sig arbetas det nån konverterare från VBA till OpenOffice Basic, så det kan ju hända att de kommit längre än jag känner till.Christian Johansson skrev: Jag har ett Excel-ark med lite värden för varje dag. Jag gjorde den ursprungliga versionen av Excel-arket 1994 tror jag och har sedan börjat på nytt ark/ny fil vid varje årsskifte utgående från en mall (jag börjar på ny flik varje månad genom att kopiera en gammal flik). Jag har då och då gjort ändringar i mallen. Jag fick följande problem med Excel-arket i Open Office:
1. Ett av två macron fungerar ej helt som det ska. Det rör sig om en färgkod som verkar vara annorlunda och jag har inte lyckats fixa det.
Som standard har OpenOffice.org Calc andra linjebredder än Excel, så jag antar att den försöker ta den som är närmast. Har du två olika linjetjocklekar kan det ju hända att en avrundning från de båda åt närmaste håll gav samma resultat. Bara en rent matematisk tanke, jag vet inte om Calc verkligen gör på det viset.Christian Johansson skrev:2. Det verkar som alla linjer har fått samma linjebredd, i alla fall de vertikala. Jag hade gjort en del linjer tjockare i Excel.
När det gäller kompatibilitet med Excelfiler, så är det ju i det närmaste hopplöst att åstadkomma det, eftersom Excelformatet inte är öppet. Jag vet inte hur de ändå lyckas skriva program som kan öppna och editera filerna, antar att är en hel del experimenterande inblandat...Christian Johansson skrev:3. I ett diagram hade jag lagt in att ett värde skulle visas i klartext och att värdet skulle vara det som stod i en viss cell. Det värdet blev alltid 0,0 i Open Office oavsett vad som stod i cellen. Jag fick lägga värdet utanför diagrammet istället. (Det här fungerade för övrigt inte helt perfekt i Excel heller. Ibland när man scrollade försvann bara värdet från skärmen men när det visades var i alla fall värdet rätt.)
När det gäller OpenOffice.org, så brukar det funka bäst med enklare filer. Så fort man gör något utöver det allra vanligaste, riskerar man att saker inte ser lika ut i de två programmen. Diagram och liknande brukar kunna ge lite lustiga resultat.
Själv hade jag en gigantisk Excelfil (Excel '97) för ett antal år sedan som jag konverterade till Calc, men till sist fann jag det bättre att börja från början istället i Calc och utnyttja de finesser som Calc har men som saknas i Excel (i alla fall om vi pratar om Excel 2003 och tidigare, sen vet jag inte).
Det där var intressant. Det är i sådana lägen man går in på OpenOffice.org, loggar in (eller skapar ett konto om man inte har något) och rapporterar via IssueZilla. Själv har jag faktiskt fått flera av mina buggrapporter rättade genom åren, så det är inte helt lönlöst. Man kan ju också föreslå nya funktioner, varför inte en möjlighet att välja varifrån man vill att diagrammen ska hämta sina värden?Christian Johansson skrev:4. När jag lägger till en flik genom att kopiera en gammal så tar diagrammen i den nya fliken värdena från celler i den gamla fliken såvida jag inte manuellt i diagrammet i den nya fliken går in och ändrar var dataserierna ska tas från. Jag har inte lyckats ta dataserier från nuvarande flik i Open Office utan måste ha fliknamnet med i var dataserierna tas från.
Det man brukar göra i OpenOffice.org (kom ihåg att OpenOffice.org INTE är någon sorts klon av MS Office, så man får vänja sig vid att allt inte fungerar på exakt samma sätt i de båda officepaketen), är att definiera utskriftsområde. Välj den flik du vill skriva ut. I Formatmenyn finns Utskriftsområden. Lek lite där, så kanske du lyckas med det du är ute efter.Christian Johansson skrev:5. Svårigheter med att skriva ut endast en flik. Jag lyckas endast göra detta genom att markera området som ska skrivas ut och sedan välja att skriva ut markerat område när jag skriver ut. Jag har dock för mig att jag en gång lyckades göra det på annan sätt men kommer inte ihåg hur jag gjorde.
Om du förhandsgranskar kan du se vad som kommer att skrivas ut. Om du bara vill skriva ut flik 2 är det bara att komma ihåg att denna kom ut på sidorna 5-8 (exempelvis) enligt förhandsgranskningen. Välj då dessa sidor i utskriftsdialogen.
Fördelen med den första metoden är att det alltid blir de angivna utskriftsområdena som kommer att skrivas ut, till man ändrar dem. Detta är ju bra om man har många "hjälpceller" för delberäkningar som man inte vill ha ut på papper, exempelvis. Man kan också markera de celler man inte vill skriva ut, högerklicka, Formatera celler, Cellskydd, bocka i Dölj vid utskrift. Det är dock möjligt att detta inte hindrar cellen från att bli utskriven som om den vore tom, alltså inte vad jag tror att du är ute efter.
Det känns som att det finns någon eller några ytterligare metoder, men jag kan inte komma på mer just nu.